Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-16@23:32:10 GMT

اهمیت همه جانبه حقوق شهروندی برای جامعه

تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۸۹۹۱۶

اهمیت همه جانبه حقوق شهروندی برای جامعه

محمد مهدی مظاهری عضو هیئت امنای دانشگاه صدا و سیما در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: حقوق شهروندی ابعاد و جلوه‌های گوناگون همچون مدنی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی دارد، اما از منظر شهری به روابط مردم شهر، حقوق و تکالیف آنان در برابر یکدیگر و اصول، هدف ها، وظایف و روش انجام آن‌ها اطلاق می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: در این رویکرد، حقوق شهروندی آمیخته‌ای است از وظایف و مسئولیت‌های شهروندان در قبال یکدیگر، شهر و دولت. از سوی دیگر قوانین و مقررات شهری را می‌توان به عنوان یکی از مهم‌ترین نقاط اتصال بین مدیریت شهری و شهروندان قلمداد نمود. در این راستا، با افزایش جمعیت وگسترش شهرها، وضع مقررات برای شهرسازی در اروپا و امریکا و سپس ایران آغاز شد.

مظاهری تصریح کرد: پس از مشروطیت و تأسیس مجلس قانون‌گذاری در ایران با گسترش تدریجی و افزایش جمعیت شهرها، قانون گذاری در زمینه مقررات شهرسازی با پیروی از تجربه کشور‌های پیشرفته آغاز شد و مقررات استوار و سنجیده‌ای در زمینه وضع شد. این قوانین با حفظ حقوق مالکانه مردم یک سلسله هدف‌های عالی مانند برقراری نظم، کنترل و مهار جمعیت در شهرها، زمینه سازی برای یک زندگی انسانی برای شهروندان و زیبا سازی شهر‌ها را دنبال می‌کنند از همین رو مقرراتی سودمند هستند و در ایران نیز از زمان تصویب به طور نسبی به اجرا در آمده اند.

عضو هیئت امنای دانشگاه هنر ادامه داد: این مقررات، محدودیت‌هایی برای مالکان از جهت ارتفاع ساختمان ها، خطوط عقب نشینی در کوچه‌ها و خیابان ها، رعایت حقوق همسایگان، عابران پیاده و ... به وجود آورده اند و البته به طور همزمان حقوق ارتفاقی متقابل برای مالکان ایجاد کرده اند تا همگی از تابش نور آفتاب، دید و منظره، امنیت فضای زندگی و مانند آن‌ها به شکل برابر برخوردار شوند.

عضو هیئت امنای بنیاد ایران شناسی اضافه کرد: فقه پویا و پیشروی اسلامی نیز قواعد مهمی را برای رفاه مادی و معنوی انسان توصیه می‌کند که کاربست آن‌ها در حوزه شهرسازی می‌تواند سبب بومی و کارامد شدن شهر‌های ایرانی و ارتقای حقوق شهروندی شود. به عنوان نمونه قاعده پیشروی «لزوم توجه به نسل‌های آینده» که از آیه شریفه ۶۱ سوره هود گرفته شده و بر پایه آن آبادانی گروهی از مردمان در روی زمین نباید به گونه‌ای باشد که زمینه آبادانی زمین برای نسل‌های آینده را از بین ببرد.

عضو هیئت امنای دانشگاه صدا و سیما تاکید کرد: «قاعدة اتلاف» نیز یکی دیگر از قواعد فقه اسلامی است که بر اساس آن مال، عمل و عرض وخون مسلمان محترم بوده و نمی‌توان به آن ضرر وارد کرد، مواردی که می‌توان از مصادیق کارایی این قاعده در حوزه شهرسازی برشمرد شامل ممنوعیت احداث ساختمان به گونه‌ای که باعث ممانعت دید و نور و مزاحمت‌های دیگر برای همسایگان شود و موجب اتلاف مال آنان گردد؛ ممنوعیت فعالیت‌هایی که سبب خسارت مادی و معنوی به شهروندان شود و ممنوعیت ایجاد و افزایش آلودگی‌های بصری و سد نمودن مسیر عبور و مرور شهروندان و وارد نمودن خسارت‌های مادی و معنوی به آن‌ها می‌شود.

مظاهری گفت: بر مبنای «قاعده تسبیب» نیز تأکید می‌شود که حتی انجام اقدامات غیر عمدی و غیر مستقیم که سبب وارد شدن خسارت به دیگران شود، همچون استفاده از تراکم غیرمجاز وعدم تأمین پارکینگ که منجر به پارک خودرو در معبر و کاهش ایمنی عابران پیاده به دلیل کاهش عرض مفید معبر می‌شود، نیز مجاز نیست.

او افزود: بر این اساس مشاهده می‌شود که در جمهوری اسلامی ایران قوانین مدنی و شرعی مختلف بر رعایت حقوق شهروندی تأکید دارند و ایجاد شهر‌های ایرانی- اسلامی بر مبنای این قواعد و قوانین می‌تواند کیفیت و سطح زندگی شهروندان را بهبود ببخشد. با این وجود شاهد هستیم که به ویژه در سال‌های اخیر همزمان با نادیده گرفته شدن سبک بومی ایرانی- اسلامی در معماری و شهرسازی، قانون شکنی‌های متعددی نیز در زمینه رعایت اصول شهرسازی رخ داده و این امر سبب تضییع حقوق شهروندان در زمینه‌های مختلف شده است.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: در شرایط نبود نظارت‌های کافی و البته بی اطلاعی و بی توجهی نسبت به قوانین موجود، شاهد رفتار‌های خودسرانه برخی شهروندان در حوزه ساختمان سازی‌های شهری هستیم و از سوی دیگر، در آمد زایی بالا و سود هنگفت بخش ساخت و ساز و تراکم فروشی در شهر‌ها باعث شده است مسئولان مربوطه نیز در برخی موارد، نقض حریم‌ها و تخلفات را نادیده بگیرند؛ معضلاتی که مجموعه آن‌ها به بی کیفیتی ساختار‌های شهری، نقض حقوق شهروندان و احساس نارضایتی عمومی ختم می‌شود.

اهمیت ویژه طراحی شهری به سبک ایرانی_ اسلامی برای حیات انسان 

رئیس سابق هیئت هیئت مدیره انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران گفت: در چنین شرایطی به نظر می‌رسد نخستین گام ضروری برای اصلاح وضعیت موجود، ارتقاء فرهنگ مسئولیت پذیری و قانون گرایی در بین مردم و مسئولان از طریق معرفی و شناساندن ویژگی‌های معماری و شهرسازی ایرانی- اسلامی است. طراحی شهری به سبک ایرانی – اسلامی، اهمیتی ویژه برای جنبه معنوی حیات انسان قائل است، ضمن اینکه از نیاز‌ها و ضرورت‌های مادی شهروندان به خصوص جامعه دانشگاهی نیز غفلت نمی‌کند.

مظاهری افزود: این سبک بر توجه به حقوق و منافع عام، توسعه عرضی شهر‌ها به جای رشد طولی، گسترش فضای سبز و توجه به عناصر اقلیمی، بومی و فرهنگی هر منطقه استوار است. در نتیجه ترویج معماری و شهرسازی ایرانی- اسلامی نه تنها شادابی و آرامش روحی، فکری و بصری برای افراد، جامعه و خانواده‌ها فراهم می‌کند، بلکه زمینه را برای تقویت هویت ملی، مذهبی و بومی و در نتیجه ارتقاء احساس شهروندی و مسئولیت پذیری اقشار مختلف جامعه فراهم می‌سازد.

او در پایان یاداوری کرد: در نظر گرفتن ضمانت اجرا‌های قوی و مؤثر برای اجرای قوانین، مقابله جدی و اثر گذار با متخلفان و نیز ارائه مکانیسم‌هایی جهت تحقق مشارکت مطلوب شهروندان برای نیل به توسعه شهری نیز از دیگر الزامات بهبود و ارتقاء حقوق شهروندی در فرایند توسعه شهری هستند.

بیشتر بخوانید

ایران ظرفیت تبدیل شدن به قطب پزشکی منطقه را دارد

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دانشگاه صدا و سیما شهرنشینی عضو هیئت امنای حقوق شهروندی شهر ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۸۹۹۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راهبری بیش از ۲۰ پروژه مطالعاتی شهرداری اصفهان انجام شد

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان گفت: بیش از ۲۰ پروژه مطالعاتی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان شامل تهیه RFP ، انتخاب مشاور، انعقاد قرارداد، برگزاری جلسات راهبری و در نهایت تحویل‌گیری پروژه‌ها، راهبری شد.

سیدمرتضی حسام‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با ارائه گزارشی از اقدامات و فعالیت‌های اداره مطالعات معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان اظهار کرد: این اداره ۲۵ مقاله علمی در مجلات علمی‌پژوهشی، علمی‌تخصصی و همایش‌های بین‌المللی و ملی مرتبط با مدیریت شهری ارائه کرده است که در این مقالات به بررسی پیرامون نظام توسعه شهری، کنترل و پایش هوشمند تحولات کالبدی و ساخت‌وساز در شهر اصفهان، برنامه‌ریزی جهت انسجام فضایی کالبدی شهر اصفهان برای نیل به توسعه پایدار، برنامه‌ریزی جهت بازآفرینی بافت‌های ناکارآمد شهری به‌منظور هویت‌مندی و منزلت شهر و شهروندان، تجزیه و تحلیل ضوابط شهرسازی و ارائه پیشنهادهای اصلاحی و تکمیلی، کاربست گزارش‌های کاربردی تجزیه و تحلیل آمارها و اطلاعات شهری اعم از سرانه‌ها، تراکم در تهیه طرح‌ها، برنامه‌ریزی جهت ارائه راهکارهای مطلوب جهت تعدیل معضلات و مشکلات شهری پرداخته شده است.

وی افزود: اداره مطالعات و برنامه‌ریزی شهری معاونت شهرسازی و معماری در حوزه طرح‌های مطالعاتی و پژوهشی در سیزدهمین جشنواره پژوهش و نوآوری مدیریت شهری تهران در سال ۱۴۰۰ برگزیده شد.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان تصریح کرد: مقاله اداره مطالعات و برنامه‌ریزی شهری معاونت شهرسازی در دومین همایش ملی رقابت‌پذیری و آینده تحولات شهری در سال، هفتمین کنفرانس بین‌المللی نوآوری در مهندسی معماری و شهرسازی در سال ۱۴۰۲، هفتمین کنفرانس بین‌المللی پژوهش در علوم مهندسی و چهارمین کنگره بین‌المللی عمران، معماری و شهرسازی آسیا در ۱۴۰۰ به‌عنوان برگزیده برتر انتخاب شد.

حسام‌نژاد ادامه داد: اداره مطالعات و برنامه‌ریزی شهری معاونت شهرسازی در چهارمین همایش بین‌المللی و هشتمین همایش ملی معماری، مرمت، شهرسازی و محیط‌زیست پایدار در قالب ارائه مقاله در ۱۴۰۰ و در سومین کنفرانس بین‌المللی معماری، عمران، شهرسازی، محیط‌زیست و افق‌های هنر اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب در قالب ارائه مقاله در ۱۴۰۲ شرکت کرد.

وی بیان کرد: مقاله اداره مطالعات و برنامه‌ریزی شهری معاونت شهرسازی در فصلنامه علمی پژوهشی و پژوهش‌های جغرافیای انسانی در ۱۴۰۲ پذیرش شد.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان خاطر نشان کرد: اداره مطالعات و برنامه‌ریزی شهری معاونت شهرسازی در قالب ارائه مقاله در چهارمین همایش بین‌المللی، هشتمین همایش ملی معماری، مرمت، شهرسازی و محیط زیست پایدار در ۱۴۰۰ و دومین کنگره بین‌المللی مهندسی عمران، معماری، مصالح ساختمانی و محیط‌زیست در ۱۴۰۱ شرکت کرد.

وی اضافه کرد: اداره مطالعات و برنامه‌ریزی شهری معاونت شهرسازی در قالب ارائه مقاله در هشتمین کنگره سالانه بین‌المللی عمران، معماری و توسعه شهری در ۱۴۰۱ و سومین کنگره بین‌المللی مهندسی عمران، معماری، مصالح ساختمانی و محیط‌زیست در ۱۴۰۲ شرکت کرد.

حسام‌نژاد با اشاره به تدوین، تألیف و انتشار کتاب اداره مطالعات و برنامه‌ریزی شهری معاونت شهرسازی و معماری با هدف بومی سازی و تولید علم بیان کرد: کتاب «عرفان مجسم از خاک تا افلاک» از انتشارات سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان در ۱۴۰۲، «دانستنی‌هایی در مورد قوانین ماده صد و دیوان عدالت اداری» از انتشارات جهاد دانشگاهی در ۱۴۰۰ توسط این اداره تألیف شد.

وی اضافه کرد: کتاب «رفتار زمانی‌مکانی جزایر گرمایی شهر اصفهان» از انتشارات ارشک در ۱۴۰۱، کتاب «درآمدی بر شناخت فضاهای بی دفاع شهری» از انتشارات هاویر در ۱۴۰۱ از کتاب‌های اداره مطالعات و برنامه‌ریزی شهری معاونت شهرسازی است.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان با اشاره به کتاب «شهر بیوفیلیک الگوی برای پایداری توسعه شهری اصفهان» گفت: این کتاب از انتشارات سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان در ۱۴۰۲ است.

وی ادامه داد: کتاب «مفهوم شناسی اندیشه حق به شهر در کلان‌شهر اصفهان» از انتشارات جهاد دانشگاهی در ۱۴۰۱، کتاب «تحلیلی بر شناخت فضایی فقری شهری در کلان‌شهر اصفهان» از انتشارات سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان در ۱۴۰۲ و چاپ دوم کتاب «دانستنی‌هایی در مورد قوانین ماده صد و دیوان عدالت اداری» از انتشارات جهاد دانشگاهی در ۱۴۰۲ از کتاب‌های تألیف شده اداره مطالعات و برنامه‌ریزی شهری معاونت شهرسازی اصفهان است.

حسام‌نژاد با اشاره به برگزاری سلسله نشست راهبردهای شهرسازی و معماری خاطر نشان کرد: ۲۷ نشست از مجموع سلسله نشست راهبردهای شهرسازی و معماری با هدف ایجاد زمینه دانش‌بنیان در مدیران و کارکنان شهرداری و دانشجویان مرتبط با علوم شهری برگزار شد و در این نشست‌ها تأکید اساسی بر بومی‌سازی علوم شهری و انتقال تجربیات نوین در حوزه شهرسازی، معماری و برنامه‌ریزی شهری به منظور بسترسازی اجرای آن در شهر اصفهان، بوده است.

وی ادامه داد: ۱۲ دوره آموزش تخصصی برای کارکنان شهرسازی ستاد و مناطق پانزده‌گانه شهرداری اصفهان برگزار شد، همچنین پروژه‌های مطالعاتی (فاز صفر و یک طرح‌های توسعه شهری) نیز انجام شد.

۲۲ شماره نشریه علمی‌آموزشی رصد با هدف انتقال تجربیات و اقدامات نوین در حوزه شهرسازی و معماری منتشر شده است

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان اضافه کرد: بیش از ۲۰ پروژه مطالعاتی معاونت شهرسازی و معماری شامل تهیه RFP ، انتخاب مشاور، انعقاد قرارداد، برگزاری جلسات راهبری و در نهایت تحویل‌گیری پروژه‌ها، راهبری شد که این پروژه‌ها شامل، آسیب شناسی طرح‌های جامع شهری، تصویربرداری بختیار دشت، مستندسازی اقدامات انجام گرفته سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان، تولید محتوای تخصصی اسناد پشتیبان توسعه شهری، کشف و شناسایی ۴۰ نقطه تاریخی شهر اصفهان (شهر پنهان)، موزه بازآفرینی شهر اصفهان، بررسی و مدل سازی فرونشست زمین شهر اصفهان است.

وی با انتشار نشریه علمی‌آموزشی رصد بیان کرد: ۲۲ شماره نشریه علمی‌آموزشی رصد با هدف انتقال تجربیات و اقدامات نوین در حوزه شهرسازی و معماری منتشر شده است.

حسام‌نژاد با اشاره به حمایت از پایان نامه‌های تحصیلات تکمیلی اظهار کرد: معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان به‌منظور استفاده از ظرفیت‌های دانشجویان تحصیلات تکمیلی با همکاری معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی از ۲۳ پایان نامه حمایت مالی و معنوی کرده است

وی گفت: معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان به بررسی و ارزیابی پروپوزال‌های دریافتی، تأیید موضوع یا اصلاحات مورد نیاز می‌پردازد، پس از تصویب موضوعات و هدایت پایان‌نامه‌ها با توجه به رسالت حوزه شهرسازی معماری تأیید نهایی صورت می‌گیرد.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان با اشاره به برگزاری کمیته مدیریت دانش معاونت شهرسازی و معماری شهرداری بیان کرد: در کمیته مدیریت شهری در مجموع ۲۵۰ پیشنهاد کارکنان، ۳۵ پیشنهاد شهروندی، ۱۹ طرح پژوهشی، ۳۵ تجربه و کتاب بررسی شده است.

وی با اشاره به همکاری با سایر معاونت‌های شهرداری و دستگاه‌های اداری خارج از شهرداری تصریح کرد: همکاری در بازنگری و تهیه برنامه اصفهان ۱۴۰۵، همکاری در برگزاری فراخوان مرحله دوم طرح جامع شهر اصفهان با رویکرد جدید، شرکت در جلسات تخصصی طرح جامع، برنامه‌ریزی برگزاری جلسات کمیته اجرایی ساختمان پایدار شهر اصفهان، انعقاد تفاهم‌نامه مشترک بین معاونت شهرسازی و معماری و سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان در مورد مشارکت در چاپ کتاب، بررسی پروژه مطالعه روایت و تاریخ شفاهی محلات شهر اصفهان، شرکت در جلسه‌های مدیریت بحران استانداری و همکاری در برگزاری همایش ملی پایداری در محیط‌های انسان ساخت از عملکرد معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان به حساب می‌آید.

کد خبر 744064

دیگر خبرها

  • عملیات «وعده صادق» طوفان‌الاقصی دیگری برای رژیم صهیونیستی است
  • نوسازی ۲۶۰ هزار واحد مسکونی در کشور آغاز شده است
  • نوسازی ۲۶۰ هزار واحد در کشور آغاز شده است
  •  ارائه آموزش‌های شهروندی به بیش از ۴۴ هزار نفر در گرگان
  • مسأله حجاب و اهمیت همگرایی ملی
  • شناخت جامعه هدف برای تولید محتوا اهمیت دارد
  • فرهنگ سازی و ترویج استاندارد در جامعه اهمیت ویژه دارد
  • لزوم حرکت به سوی نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده شهرها
  • رسیدگی به ۴۵ پرونده در کمیسیون حقوق شهروندی دادگستری خوزستان
  • راهبری بیش از ۲۰ پروژه مطالعاتی شهرداری اصفهان انجام شد