Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها ـ هرچند گرانی و گران‌فروشی همیشه در بازار مشهود بوده اما این دو مقوله اکنون در ایام پایانی سال شدت بیشتری یافته و کنترل آن از دست مسئولان خارج شده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  کرمانشاه، تنظیم بازار مبارزه با گرانی، کالاهای چند نرخی و گران‌فروشی از جمله مطالبی است که در این روزهای پایانی سال بیش از پیش شنیده می‌شوند اما وضعیت وخیم بازار نشان می‌دهد همتی برای کنترل آن وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دستگاه‌های نظارتی مرتب از استمرار بازرسی‌ها و کمبود نیرو برای کنترل تمام اصناف می‌گویند اما راهکاری برای آن ارائه نمی‌شود و همچون گذشته در این بین تنها مصرف‌کننده و مردم متضرر می‌شوند.

مردم افزایش تخلفاتی همچون گران‌فروشی، تعدد قیمت‌ها برای یک کالای مشخص و فروش اجباری را ناشی از عدم نظارت کافی می‌دانند اما گوش شنوایی برای آن وجود ندارد و دلالان و اصناف متخلف خیلی راحت‌تر از گذشته به کار خود ادامه می‌دهند و اکنون بخش قابل توجهی از بازار را شامل می‌شوند.

البته برخی محدودیت‌ها سبب می‌شود استان ها گاهی در کنترل بازار با مشکل مواجه باشند زیرا فرایند طولانی دریافت مجوز از مرکز برای کنترل بازار استان‌ها سبب می‌شود زمان پیشگیری طولانی و اقدامات بی‌تأثیر شود و اغلب لازم است با تمرکز بر مرکز کشور کنترل و تنظیم بازار در تهران از افزایش قیمت‌ها در استان‌ها جلوگیری شود.

در بسیاری از موارد منشأ گرانفروشی‌ها فروشندگان خرد یا حلقه آخر عرضه‌کنندگان کالا و خدمات به مردم هستند و اکنون معضلات و تخلفاتی همچون چند نرخی بودن کالاها، عدم نصب اتیکت، حراجی‌های سوری و بدون مجوز و مواردی از این دست را مشاهده می‌شود.

قالیباف: گرانی و تورم ‌مردم را به زحمت انداخته است/‌ ساختار بودجه را تا 4 سال آینده اصلاح می‌کنیمامام جمعه سنندج: ‌گرانی در کشور برطرف شود / مسئولان برای خدمتگزاری به مردم همت کنندانتقاد امام جمعه زنجان از گرانی‌های بازار/ نظارت‌ها کافی نیست تشکیل پرونده تخلف 37 میلیارد تومانی در تعزیرات حکومتی کرمانشاه

شاهی مدیرکل تعزیرات حکومتی استان کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه، اظهار داشت: از ابتدای بهمن ماه 3199 پرونده در زمینه گرانفروشی، کم‌فروشی، عدم صدور فاکتور، عدم درج قیمت و دیگر تخلفات توسط اتاق اصناف سازمان صنعت و معدن تشکیل را به تعزیرات ارسال شده است.

وی با اشاره به اینکه میزان جریمه اعمال شده برای متخلفان بستگی به تخلف انجام شده دارد عنوان کرد: به طور نمونه در همین روزهای اخیر یک کشتارگاه 5 میلیارد و یک کشتارگاه دیگر در استان دو میلیارد تومان جریمه شده‌اند.

شاهی با بیان اینکه پرونده با میزان تخلف 37 میلیارد تومان در تعزیرات حکومتی استان وجود دارد گفت: مبنای صدور رأی گزارش واصله از سوی بازرسان درباره تخلف است.

وی با اشاره به اینکه گلایه‌مندی مردم در زمینه قیمت‌ها بحق است افزود: از ابتدای سال 15000 پرونده تخلف در زمینه کالا و خدمات رسیدگی شده اما افزایش قیمت در برخی موارد خارج از وظایف تعزیرات حکومتی است.

شاهی با اشاره به برخورد جدی با احتکار و کشف چند محموله عظیم روغن طی چند روز گذشته در استان عنوان کرد: این کشفیات و بازرسی‌ها به طور مستمر ادامه دارد اما آثار آن برای مردم ملموس نیست.

وی با بیان اینکه سیستم نظارت بر بازار لازم است اما کافی نیست و باید ساز و کارهای قوی‌تری در پیش گرفته شود گفت: هرچند بازرسی وظیفه تعزیرات نیست اما نیروهای ما همراه بازرسان حضور دارند . 

انجام 180 هزار بازرسی از اصناف کرمانشاه

مسعود بیگلری معاون سازمان صمت استان کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه، اظهار داشت: گرانی به گرانفروشی دو مقوله جدا از هم هستند زیرا برخی کالاها به دلیل افزایش نرخ ارز افزایش قیمت دارند.

وی با بیان اینکه 8000 پرونده تخلف اصناف به تعزیرات ارسال شده است عنوان کرد: از ابتدای سال تاکنون 180 هزار بازرسی از واحد‌های صنفی انجام شده است.

بیگلری با اشاره به اینکه بازرسان با لباس شخصی به اصناف مراجعه می‌کنند به همین دلیل حضور آن‌ها برای مردم ملموس نیست گفت: طرحی از ماه آینده برای متحدالشکل شدن لباس و خودروی بازرسان اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه سازمان صمت به تعداد 80 هزار واحد صنفی بازرس ندارد و با این تعداد بازرس محدود ممکن است کاستی‌هایی وجود داشته باشد افزود: واحد‌های صنفی و مردم باید در این زمینه همکاری کنند.

 با این تعداد نیروی بازرسی امکان کنترل بازار وجود ندارد 

رامین پهلوانی رئیس بازرسی اتاق اصناف کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه، اظهار داشت: وقتی توانایی تأمین بازار را نداشته باشیم به طور قطع تنظیم آن نیز امکان‌پذیر نیست به طور نمونه تنها 30 درصد روغن وارد بازار می‌شود که در این بین دلال‌های نیز وجود دارند.

وی با بیان اینکه نظارت بر بازار وجود دارد اما سطح تخلفات بالاتر رفته است عنوان کرد: با این تعداد نیروی بازرسی نمی‌توان بازار را کنترل کرد اما بهترین نیرو خود مردم هستند که می‌توانند تخلفات را گزارش دهند.

پهلوانی گفت: قیمت شرکت‌ها با یکدیگر متفاوت است و گاهی فروشگاه‌های زنجیره‌ای از تولیدکننده می‌خواهند قیمت مورد نظر آن‌ها را روی کالا درج کند.

اکنون که مسئول دستگاه‌های نظارتی خود بر اوضاع نابه‌سامان بازار و تسهیل و گسترش تخلفات صنفی اذعان دارند می‌طلبد با تشکیل اتاق فکری به سرعت نسبت به ساماندهی بازار در ایام پایانی سال اقدام شود.

انتهای پیام/832/ش

منبع: تسنیم

کلیدواژه: بازار عید نوروز تورم قیمت کالاهای اساسی بازار عید نوروز تورم قیمت کالاهای اساسی تعزیرات حکومتی استان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۹۹۷۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشدید گشت‌های نظارتی بر بازار شهرستان دهلران

نعمت الله حاتمی معاون سیاسی و امنیتی فرماندار دهلران در جلسه ستاد تنظیم بازار اظهار کرد: گشت‌های مشترک بازرسی ستاد تنظیم بازار شهرستان در قالب سه تیم به صورت روزانه برای نظارت بر قیمت‌ها و برخورد با متخلفان در شهرستان فعال شده است.

حاتمی با تأکید بر اینکه نظارت و بازرسی بازار و رصد قیمت‌ها ادامه دارد، افزود: برای حفظ حقوق مصرف کنندگان و ممانعت از افزایش غیرقانونی قیمت‌ها و دیگر تخلفات، انجام گشت‌های مستمر و حضور همیشگی بازرسان در سطح بازار ضروری است.

وی افزود: مسئولان شهرستان باید وضعیت عرضه کالا‌های اساسی را رصد کنند و اجازه سودجویی را به متخلفان ندهند.

حاتمی با اشاره به تقسیم کار صورت گرفته بین دستگاه‌های متولی، تصریح کرد: نظارت در سطح شهرستان باید تقویت شود و مصوبات ستاد تنظیم بازار باید اجرایی شوند

وی به راه اندازی دوشنبه بازار و جمعه بازار برای عرضه برخی محصولات و کالا‌های اساسی مورد نیاز خانواده‌ها با قیمت عمده و پایین‌تر از نرخ بازار در شهرستان خبر داد و گفت: جهاد کشاورزی و شهرداری باید به قید فوریت مکانی برای این بازار جانمایی کنند.

معاون سیاسی فرماندار ویژه شهرستان دهلران گفت: مسئولان باید برابر مسولیت که پذیرفته‌اند پای کار باشند و مطالبات به حق مردم در حوزه‌های مختلف را پیگیری کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان ایلام ایلام

دیگر خبرها

  • تشدید گشت‌های نظارتی بر بازار شهرستان دهلران
  • مدیریت بازار کالای اساسی جدی گرفته شود
  • صعود ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیونی قیمت سواری لوکس خارجی
  • از گرانی پاکت کاغذی تا سطل آشغال‌هایی به نام رودخانه
  • تشدید گشت های نظارتی بر بازار شهرستان دهلران
  • اجرای طرح تشدید نظارت بر کالا‌های اساسی در لرستان
  • فیلم/ بهادری جهرمی: افزایش قیمت بدون مبنا گران فروشی است
  • پیش‌بینی اکثر تحلیل‌گران از قیمت طلا و سکه کاهشی است
  • تحریم‌های جدید اروپا تأثیری بر تجارت خارجی ایران نخواهد داشت/ افزایش قیمت کالاهای اساسی گران‌فروشی است
  • اعلام قیمت عمده انواع میوه و سبزی+جدول