Web Analytics Made Easy - Statcounter

حرفت خواه از اعمال بسته های تشویقی برای مالکان بناهای تاریخی خبرداد و گفت: به منظور احیا و مرمت خانه های تاریخی رشت برای سازندگانی که معماری بومی را در احداث بنا رعایت کنند، بسته های تشویقی در نظر گرفته شده است.

« میثم حرفت‌خواه» با تاکید بر لزوم حفظ و احیا بناهای تاریخی شهر رشت به خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت گفت: بسته های تشویقی به منظور احیا و مرمت خانه های تاریخی شهر رشت و همچنین بسته های تشویقی برای سازندگانی که معماری بومی را در احداث بنا رعایت کنند، تهیه و به تصویب شورای شهر رشت رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

رییس سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری رشت افزود: طبق مصوبه (ش/۹۸/۳۹۱) شورای شهر رشت، مورخ (۲۶/۲/۱۳۹۸) به منظور جلب مشارکت های عمومی و در راستای تشویق به بسط و گسترش معماری بومی، احیا و بهسازی ساختمان های تاریخی و دارای ارزش فرهنگی و میراثی، مالکان تمامی خانه های تاریخی که واجد ارزش میراثی هستند، برای احیا و مرمت بنای خود مشمول بسته های تشویقی می شوند.

 

وی اضافه کرد: طبق بند ۶ این مصوبه، به منظور حمایت از سرمایه‌گذارانی که قصد حفظ، احیا و تغییر کاربری اقتصادی بنای تاریخی دارند، کل عوارض صدور پروانه شامل تعمیرات، کسب و عوارض موضوع ماده ۴۲ دفترچه عوارض شهرداری مشمول صددرصد تشویق خواهد شد و در صورت بازسازی ملک با حفظ اصالت و ویژگی های تاریخی، بسته تشویقی جداگانه ای برای تصویب به شورای شهر رشت ارایه می شود.

 

حرفت خواه از حذف صنفی کسب و پیشه و عوارض پسماند بناهای تاریخی مرمت شده خبر داد و افزود: در صورتی که یک بنای تاریخی مرمت شده و با توجیه اقتصادی، کسب و پیشه جدید یافته است، می تواند از بسته های تشویقی پسماند و کسب و پیشه استفاده کند.

 

وی ادامه داد: طبق این مصوبه، عوارض سالانه پسماند و عوارض صنفی و عوارض موضوع ماده ۴۲ دفترچه عوارض این بناها، تا زمانیکه عملکرد بنای مرمت شده، مبتنی بر اهداف برنامه بازآفرینی اقتصادی شهر باشد، مشمول صددرصد تشویق خواهد شد.

 

حرفت خواه پیرامون حمایت از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در احیا و مرمت خانه‌های تاریخی هم گفت: در صورتی که یک بنای تاریخی مرمت و مثلا تغییر کاربری به اقامتگاه سنتی و یا واحد پذیرایی شده‌اند، تا زمانیکه فعالیت این بناها مبتنی بر اهداف برنامه بازآفرینی اقتصادی شهر باشد، بهره‌برداران این بناها می‌توانند هرساله از بسته تشویقی برای تبلیغات محیطی آن فعالیت اقتصادی بهره مند شوند.

 

رییس سازمان عمران و بازآفرینی شهرداری رشت، یادآور شد: ۵۰ بنای تاریخی توسط حوزه بازآفرینی شناسایی شده و در همین راستا به شورای شهر فرستاده شده است. درصورتی که ملکی خارج از این لیست باشد، می تواند با مراجعه به حوزه بازآفرینی سازمان نسبت به تعرفه ملک خود و استفاده از بسته های تشویقی با ارسال لایحه به شورای شهر رشت بهره مند شود.

 

وی همچنین گفت: مالکانی که قصد نوسازی یک بنا را دارند و از الگوی مصوب و مورد تایید شهرداری رشت در معماری داخلی، طرح نما و محوطه ساختمان تحت احداث، متناسب با الگوی معماری بومی باشد، مشمول ۱۰درصد عوارض صدور پروانه ساختمانی (شامل احداث، پذیره و مازاد بر تراکم) خواهند شد. ضمن آنکه از پرداخت عوارض پسماند طی سه سال  و از پرداخت عوارض صنفی نیز طی همین سنوات معاف می شوند.

 

حرفت خواه ضمن تقدیر از مالکان خانه های تاریخی امیر و زهرا در محله ساغریسازان، خانه خسروآبادی در محله خواهر امام و خانه نصرت رحمانی در محله پیرسرا، تاکید کرد: حوزه بازآفرینی علاوه بر تسریع در مکاتبات اداری و صدور پروانه برای این بناها، تلاش کرده تا از دیگر امکانات سازمان عمران از جمله بخش ماشین آلات برای تخلیه و حمل نخاله های ساختمانی به این مالکان کمک کند.

پایان پیام/595

منبع: شبستان

کلیدواژه: مرمت و احیای آثار تاریخی بسته های تشویقی خانه های تاریخی بناهای تاریخی شورای شهر رشت معماری بومی بنای تاریخی احیا و مرمت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۰۰۲۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرمایه گذاری ۳۶۰ میلیاردی بخش خصوصی در بناهای تاریخی

به گزارش خبرنگار مهر، نشست مدیرعامل صندوق توسعه و احیای بناهای تاریخی درباره عملکرد یکساله این صندوق پیش از ظهر دوشنبه در عمارت مسعودیه برگزار شد. در این نشست، شهاب طلایی مدیرعامل صندوق گفت: امیدواریم روز جهانی بافت‌ها و بناها تاریخی در تقویم رسمی کشور درج شود و بتوانیم مانند هفته میراث فرهنگی هفته بناها و بافت‌ها را نیز داشته باشیم. هسته اولیه شکل گیری صندوق بحث میراث فرهنگی و احیای بناهای تاریخی بوده است در سال ۹۶ موضوع صنایع دستی هم در شرح وظایف صندوق قرار گرفت. سال گذشته یکی از بهترین سال‌های صندوق بود. چون بالاترین سطح همکاری را با معاونت میراث داشته‌ایم.

وی گفت: عدم همکاری و تعارض با حوزه میدانی و ستادی وزارتخانه باعث شده بود که در ۱۷ سال گذشته صندوق احیا، عملکرد خوبی نداشته باشد که ما آن را برطرف کردیم.

وی گفت: ۱۷۶ بنای تاریخی به مزایده گذاشته و ۴۷ بنا برای احیا و مرمت به بخش خصوصی واگذار شد. امسال هم حدود ۱۰۰ بنای تاریخی از طریق مشارکت مردم واگذار می‌شود. سال گذشته مردم ۳۶۰ میلیارد تومان در امر احیای بناها سرمایه گذاری کردند.

طلایی گفت: ۲۵ سفر استانی به ۱۸ استان در سال گذشته انجام شد چون معتقد هستیم از تهران نمی‌شود به صورت تهرانیزه مشکلات را برطرف کرد چون هر استان مشکلات خود را دارد و با استان دیگر متفاوت است. به همین دلیل برای شفافیت و مشارکت‌ها، مزایده‌ها را در استان‌ها برگزار کردیم. مراسم مزایده سال گذشته در سه استان برگزار شد و امسال هم هر استانی درخواست بدهد انجام می‌شود. قبلاً واگذاری بیش از ۳۰ بنا به هر دلیلی متوقف شده بود ولی اکنون تعیین تکلیف شدند. شهریور سال گذشته ما روی صندوق مطالعه کرده بودیم چون در مرکز پژوهش‌های مجلس نیز بودم و می‌دانستم که صندوق چه مشکلاتی دارد.

وی افزود: یکی از اقدامات تعیین تکلیف شهرداری‌ها بود که به آنها ابلاغ شد موضوع تعیین کاربری بناها از شمول مالیات شهرداری‌ها معاف خواهد بود در این راستا وزارت کشور کمک کرد. تا کنون هیچکدام از کارمندان صندوق کد شناسه به عنوان کارمند نداشتند پیش زمینه آن بود که ساختار صندوق تدوین شود و به تأیید هیأت امنا برسد الان کارها انجام شده است. همچنین در جهت افزایش حقوق و دستمزد اصلاحاتی انجام شد کسانی که در حوزه میراث کار می‌کنند برای هویت کشور فعال هستند و ما باید برای حقوق این افراد اقدام کنیم سال گذشته تغییراتی در سطح پرداختها انجام شد.

مدیرعامل صندوق احیا گفت: بخشنامه‌ای در سال گذشته گرفتیم که براساس آن صندوق احیا، تنها مرجع واگذاری بناهای تاریخی معرفی شد. چون ما مدل‌های واگذاری و چالش‌هایی در این زمینه داشتیم. امسال ۱۸۶ بنای روستایی با همکاری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تعیین تکلیف می‌شوند تا مردم بتوانند در احیای آنها مشارکت کنند. صندوق بنا دارد امسال از پیمانکاران و شرکت‌های مرمتی ارزیابی کند تا واگذاری‌ها از انحصار طلبی بیرون بیاید. همچنین بنا داریم جامعه بهره برداران بناهای تاریخی مانند جامعه هتلداران یا آژانس داران ایجاد شود. امسال می‌خواهیم هر ماه برای بناهای تاریخی مراسم افتتاح داشته باشیم و موج احیا و مرمت خودش را نشان دهد.

وی ادامه داد: بحث ارزش گذاری املاک تاریخی یکی از مشکلات ما است. بسیاری از املاک ثبت ملی شده‌اند و مردم نمی‌دانند که ارزش ملک آنها چقدر هست. ما بنیه کارشناسی که بتوانیم با قاطعیت اعلام کنیم که ملک چقدر ارزش دارد را نداریم. ما بنای تاریخی زیادی در صندوق داریم اما ارزش آنها را نمی‌دانیم ولی حتماً دارایی ما بیشتر از صندوق‌های دیگر است. باید به سمت ارزش گذاری بناهای تاریخی برویم.
طبق مصوبه هیأت وزیران ۳۰۰ بنا در مالکیت صندوق احیاست.

این مقام مسئول گفت: دستگاه‌های دولتی ۲۷۰۰ بنای تاریخی دارند ماده ۱۰۰ برنامه ششم دستگاه‌ها را مکلف کرده که بناها را از بودجه خودشان مرمت کنند وزیر میراث فرهنگی دو نامه به دستگاه‌ها ارسال کرد تا اقدام کنند اما در عمل می‌بینیم نتیجه مثبتی نداشته است به همین دلیل قصد داریم با دستگاه‌ها وارد تعامل شویم و با حفظ مالکیت دستگاه‌ها، صندوق هم وارد شود. در همین راستا یکی از دستگاه‌ها مجموعه‌ای از املاک خود را واگذار می‌کند و در هفته میراث فرهنگی از آن رونمایی می‌شود.

وی درباره واگذاری موضوع صنایع دستی به فعالیت‌های صندوق هم گفت: صنایع دستی به فعالیت‌های صندوق اضافه شده است منابعی پیش بینی شده برای اینکه صندوق با جذب آن موانع بتواند کاری کند اما این اتفاق هنوز نیفتاده است.

وی با بیان اینکه صندوق به امر مرمت نیز ورود پیدا خواهد کرد گفت: ۵۰ بنا در اختیار ادارات کل استانی هست فعلاً بنا نداریم که با خانواده خود در بدنه وزارت میراث فرهنگی دچار چالش شویم.

طلایی گفت: ۳۴ کاروانسرا در مصوبات قبلی دولت به صندوق واگذار شده است برخی از کاروانسراها هستند که چند بار در مزایده ثبت کردند ولی استقبالی برای سرمایه‌گذاری در آنها انجام نشد. اصولاً ثبت جهانی شدن یک کاروانسرا به معنای این نیست که برای سرمایه گذاری در آن هم استقبال شود چون برخی از آنها امکانات اولیه هم برای سرمایه گذاری ندارند. با این حال
۵ کاروانسرا در ۵ نقطه به بخش خصوصی واگذار می‌شود.

کد خبر 6085390 فاطمه کریمی

دیگر خبرها

  • اجرای بسته تشویقی نوسازی مسکن در ۶ شهرستان سیستان و بلوچستان
  • سرمایه گذاری ۳۶۰ میلیاردی بخش خصوصی در بناهای تاریخی
  • مادران باردار و دارای کودک شیرخوار یارانه تشویقی می گیرند
  • ۵۰ درصد بناهای تاریخی تایباد خراسان رضوی نیازمند مرمت است
  • تزریق روح تازه در کالبد بناهای تاریخی پایتخت
  • تدوین بسته‌های تشویقی ساخت‌وساز و مالی برای حمایت از بخش خصوصی در اصفهان
  • لزوم حمایت از بخش خصوصی جهت سرمایه گذاری در حوزه گردشگری
  • آتش‌سوزی در ۶۷ میراث جهانی ایران
  • ثبت ۱۲۶۱ اثر تاریخی گیلان در فهرست آثار ملی/ ترمیم و بازسازی بناهای تاریخی در اولویت است
  • هجوم قارچ جان‌سخت ۴ هزار ساله به بناهای تاریخی ایران