Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر بخش مرکز زلزله شناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در جلسه شورای برنامه ریزی گفت: حریم گسل ها دو سال قبل برای شهر یاسوج مشخص شد اما اعتبار کافی وجود نداشت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از صبح زاگرس نشست مسئولان وزارت راه بامسولان کهگیلویه وبویراحمدی در خصوص ارزیابی میزان خسارات در زلزله شهر سی سخت در ساختمان دولت استانداری کهگیلویه و بویراحمد تشکیل شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علی بیت الهی مدیر بخش مرکز زلزله شناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در جلسه شورای برنامه ریزی گفت: حریم گسل ها را ما دو سال قبل برای شهر یاسوج مشخص کردیم اما اعتبار کافی وجود نداشت.

وی افزود: شعاع ۱ درجه ای اطراف شهر سی سخت نشان می دهد که ما از سال ۲۰۰۶هر دو سال یک بار زلزله ای به شدت زیاد در کشور و شهر سی سخت داشتیم انتظار ما این است که در ساخت و سازها سرعت فدای کیفیت نشود خواهش دارم بر روی این مسئله به عنوان پایلوت توجه کنید.

مدیر بخش مرکز زلزله شناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تاکیدکرد: نظام مهندسی در ساخت و سازها نظارت جدی داشته باشد که چند سال بعد دوباره همین مشکل در شهرستان رخ ندهد.

وی در ادامه گفت: در ساخت و سازها حریم گسل ها رعایت شود خواهش میکنم در یاسوج نیز این حریم گسل ها رعایت شود.

حسین سهمگین گفت: بازدید های متفاوتی انجام شده است اما دلایل و منشا خرابی اولین آن این است که در ساختمان ها و سازه های فولادی و بتنی دیوارها باید به سازه متصل شوند اما در عمل هیچکدام رعایت نشده است دلیل اتصال مستقیم دیوار به ستون و عدم فاصله گذاری اجرا نشده و زلزله ابتدا به ستون وارد شده و دیوارها تسلیم شده اند.

وی در ادامه گفت: در ساختمان های بنایی مهندسی انتطار نمی رفت دچار آسیب شوند ضخامت دیوار مهم است شناج قائم نقش مهمی دارند مشکل عمده این بود که یا دیوار چینی ها  مشکل داشته یا کیفیت مصالح پایین بوده یا دیوار ضخیم نبوده است.

مسئول شورای هماهنگی اقتصادی استانداری گفت: مهمترین دلیل اتصال سازه بوده است میزان خسارت هاکی از این است که از غرب به شرق بوده از ورودی شهر به سمت چشمه میشی بوده است احتمالا در این مسیر امتدادهای گسل  بوده است.

وی گفت: متاسفانه به دلیل مشکلات اجرایی باعث شده ساختمان ها بسیار سنگین ساخته شوند حتی ساختمان هایی که مهندسی ساخته شده است در دال دنا دوغاب ۱۲ سانتی متر بوده است سنگین ساختیم رابطه مستقیم با زلزله دارد وزن سنگین تر خسارت بیشتری دارد.

سهمگین تاکیدکرد: از خاک نیز اطلاعات خوب و کافی نیست ازمایش های حین کیفیت اصلا انجام نمی شود نماها مناسب با اقلیم شهر سی سخت نبوده است .

وی در ادامه خاطر نشان کرد: در ساختمان های خصوصی خلا حضور مدیران زیرصلاح وجود دارد وقتی مجری نباشد کیفیت کار افت میکند کارگران ماهر نداریم نقص در اجرا داریم .

مسول شورای هماهنگی اقتصادی استانداری گفت: اگر بخواهیم یک تحول در عرصه ساخت و ساز ایجاد کنیم رابطه شهرداری و نطام مهندسی در حد صدور پروانه است و نظارت دارای ایراد اساسی است اکنون افراد سودجو زیادی هم در ساخت و هم در نظارت داریم.

وی گفت: میزان خسارت در بخش دولتی کمتر از خصوصی بوده است ساختمان ها با نمای سنگین ساخته شده است، راهداری، ورزش جوانان و چند اداره دیگر خسارت زیادی دیده اند.

سهمگین تاکیدکرد: در ساختمان های بخش خصوصی استفاده از آجر سفال خود ستون نیز در برخی ساختمان ها تخریب شده است چسبیده بودن ساختمان ها به همدیگر نیز خسارت هایی ایجاد کرده است، ساختمانی که اکنون در حال ساختن است آرماتور زنگ زده است.

در ادامه نیز جنتی مدیرکل بنیاد مسکن استان گفت: ما در بحث حوادثی که در کشور رخ می دهد و حادثه ای که در سی سخت رخ داده در بحث شروع عملیات ها رکورد دار بودیم اطلاع تسهیلات، شروع به کار ساخت و ساز،تشکیل پرونده ها با سرعت زیاد انجام شده است.

وی تاکیدکرد: تا کنون پنج هزارو ۴۲۵ فرم ارزیابی تشکیل شده است ملکی هست که دو سه نفر درخواست فرم داده اند این آمار واقعی می شود سه هزار و ۳۰۰ نفر مراجعه کرده اند و تشکیل پرونده انجام شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن استان گفت: برخی از ساختمان های دو فرم ارزیابی پر کرده اند که با ۳۵ نفر در حال ارزیابی نهایی هستیم که نتیجه نهایی مشخص می شود تعداد دیگر نیز مجدد مراجعه می‌کنند.

وی گفت:با پیگیری های انجام شده روز گذشته جلسه ای تشکیل شد که پرونده های ساختمانی صادر شود روزگذشته ۳۵ پروانه صادر شد عملیات ۱۵ ساختمان اغاز شده برای ۳۳۰ نفر تسهیلات بلاعوض برای اجاره پرداخت شده است.

جنتی در ادامه تاکیدکرد: ۳۵۰ واحد ساختمانی تعمیرات شان آغاز شده است که تا اخر فروردین این تعمیرات تکمیل خواهیم کرد و بیش از ۱۵۰ دستگاه در حال اوار برداری هستند ۱۶۷ ساختمان تخریب و آوار برداری انجام شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن استان گفت: ۷۰۰ تن میلگرد از تبریز و اهواز وارد شهر شده است ۱۲۰ تن سیمان رایگان تخلیه شده است و ۹۰ تن اجر مستقیم از اصفهان بارگیری و در سی سخت تخلیه می شود.

وی در ادامه گفت: هیچ اجباری در شهر سی سخت برای ساخت از نو وجود ندارد مردم هر سازه ای که بخواهند را از نو می سازند.

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: انجام شده ساختمان ها حریم گسل ها شهر سی سخت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۰۲۷۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح تعیین حریم گسل‌های قائم‌شهر به اتمام رسید

به گزارش خبرگزاری مهر، علی بیت‌اللهی مدیر بخش زلزله‌شناسی مهندسی و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با توجه به مسوولیت‌های قانونی در زمینه تعیین حریم گسل‌ها و تدوین ضوابط ساخت‌وساز در این حرایم در کشور (بر اساس بند «ض» ماده ۱۴ قانون مدیریت بحران کشور) و همچنین بر اساس طرح مشترک با شورای‌عالی شهرسازی و معماری در همین موضوع برای ۳۳ شهر کشور در این مرحله، نسبت به انجام مطالعات در فازهای مختلف در زمینه تعیین حرایم گسل‌ها در سطح شهر قائم‌شهر در استان مازندران و حاشیه آن اقدام کرد.

پس از انجام مراحل مختلف مطالعاتی، بازدیدهای گسترده تخصصی و انجام آزمایش‌های موردنیاز در بخش‌های مختلف این شهر و شعاع ۵ کیلومتری آن، مراحل فنی این طرح بزرگ به اتمام رسید.

در این طرح بزرگ که با هدایت و محوریت مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در مقام مجری و همچنین با همکاری اداره کل راه و شهرسازی مازندران و دیگر دستگاه‌های ذی‌ربط در سطح این استان انجام شد، علاوه بر تعیین محدوده حرایم گسل‌های اصلی شهر قائم‌شهر با روش دقیق، همه ساختمان‌های با اهمیت، ابنیه فنی، تأسیسات شهری و غیرشهری، شبکه حمل‌ونقل، شریان‌های حیاتی و دیگر زیرساخت‌های قرار گرفته در حرایم گسلی مورد نظر، برای تعیین راهکارهای کاهش ریسک و انجام فرایند مقاوم‌سازی مناسب، شناسایی، تحلیل ریسک و اولویت‌بندی شده است.

نتایج ارزشمند این طرح، در سریع‌ترین زمان ممکن برای انجام مراحل قانونی و تصویب نهایی به شورای‌عالی شهرسازی و معماری ارسال شده که پس از طی مراحل قانونی، به همه دستگاه‌های ذی‌ربط برای بهره‌برداری در تصمیم‌گیری‌های آتی ابلاغ خواهد شد.

کد خبر 6086888 زهره آقاجانی

دیگر خبرها

  • تخلفی که در «سنگلج» رخ داده است
  • آغاز ساخت ۹۰ واحد مسکونی نهضت ملی مسکن در اردل
  • پروژه‌های آماده‌سازی اراضی ۱.۵ میلیون واحد مسکونی در کشور آغاز شد
  • آغاز ساخت واحد‌های مسکونی نهضت ملی مسکن شهر بخ
  • آغاز ساخت ۶۰۰ واحد مسکونی ویژه کارکنان دادگستری قم
  • طرح تعیین حریم گسل‌های قائم‌شهر به اتمام رسید
  • آغاز ساخت ۶۰۰ واحد مسکونی کارکنان دادگستری قم
  • آغاز ساخت ۱۹ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی در استان بوشهر
  • احداث ۳۵۰۰ واحد مسکونی سازمان انرژی اتمی در بوشهر آغاز شد
  • آغاز ساخت ۳۵۰۰ مسکن سازمان انرژی اتمی در بوشهر +تصویر