Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک جامعه شناس، با بیان این که کلیپ اخیر منتشر شده توسط خواننده بدسابقه خارج نشین، به تقابل با ارزش‌های سنتی جامعه برخاسته است، نسل جدید را محقق‌تر از نسل قبل دانسته و گفت با ایجاد سواد رسانه‌ای و آگاهی بخشی می‌توان جلو اثرگذاری این کلیپ بر نسل جوان و نوجوان را گرفت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از صاحب نیوز؛ هفته گذشته شاهد انتشار کلیپی مستهجن از یکی از خواننده‌های خارج نشین ایرانی، بودیم که به لحاظ بازسازی صحنه سکانس معروف «نرو سمیه» از فیلم «ابد و یک روز» و استفاده از یک پورن استار در ساخت این کلیپ به سرعت بر سر زبان‌ها افتاد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این خواننده پیش از این تلاش کرده بود قشر نوجوان و جوان دانش آموز را با مشارکت دادنشان در ساخت کلیپ‌هایی با آهنگ‌هایش با خود همراه کند و نمونه این آهنگ‌ها موزیک ویدئویی بود که در یک برهه بسیار کوتاهی از زمان در مدارس مختلف کشور توسط دانش آموزان به طور جمعی خوانده و کلیپ آن تهیه و در اینترنت منتشر شد.

در این رابطه مصاحبه‌ای داشتیم با دکتر هادی زمانی، جامعه شناس و مدرس رسانه، تا به ابعاد این مسأله پرداخته و ببینیم چگونه این گونه کلیپ هاپ، می‌تواند سلامت روحی ر روانی جامعه را به خطر بیاندازد؟

*مبارزه با ارزش های یک اجتماع

زمانی در این رابطه به صاحب نیوز گفت: جامعه ما در یک وضعیت گذار از سنتی به مدرنیته است که وضعیتی هزینه بر است و  ساخت این کلیپ خود بیانگر این دوران گذار سنتی به مدرنیته است.

این مدرس دانشگاه افزود: ما در حالی داریم به صورت سنتی با وقایع برخورد می‌کنیم که گویی مانند نسل گذشته همه اطلاعات واصله به ما منحصر می‌شود به اخبار تلویزیون و رادیو، در حالی که امروزه در دنیای مدرنی زندگی می‌کنیم که عصر اطلاعات است و بیشمار منابع اطلاعاتی در اختیار همگان است و دیگر نمی‌توان با الگوی سنتی مانند خاموش کردن تلویزیون جلو مسیر ورود اطلاعات را گرفت.

وی اظهار کرد: در دنیای مدرن باید روش‌های مدرن کنترل را در دست بگیریم و نباید به شیوه‌هایی متوسل شویم که حتی ممکن است اثر عکس داشته باشد در رابطه با تربیت فرزندانمان.

زمانی خواننده مذکور را محصول دوران گذار دانسته که تلاش دارد با جامعه سنتی مبارزه کند و دلیل انتخاب این سکانس که در آن راجع به ارزش و جایگاه خواهر و زن صحبت می‌شود و جایگزینی یک بازیگر پورن به جای یک خواهر که نماد نجابت و پاکی است را نشان دهنده مبارزه با این ارزش اجتماعی سنتی می‌داند و عنوان می‌کند یک هدف مهم این کلیپ کوبیدن جایگاه زن سنتی در جامعه است.

این جامعه شناس با بیان این که نسل جدید به واسطه تحولات صورت گرفته به ویژه در حوزه ارتباطات، توسعه یافته‌تر، داناتر و محقق‌تر از نسل قبل هستند گفت: من به میزانی که در رسانه‌ها به آن پرداخته شده است تسبت به انتشار این کلیپ خیلی احساس خطر نمی‌کنم و راه حل آن را تنها در روشن کردن و شفاف کردن موضوع می‌دانم.

*برخورد با این کلیپ تنها باید با آگاهی بخشی و روشنگری همراه باشد

این استاد دانشگاه تصریح کرد: باید بدانیم یک سری مسائل برای نسل گذشته تابو بوده و برای نسل جدید دیگر این طور نیست و در رابطه با انتشار کلیپ اخیر کافی است که ما شخصیت این خواننده و هدفش از انتشار این کلیپ و سوابق این فرد را بیان کنیم و اجازه دهیم تا خود فرزندان ما نسبت به او و تأثیرپذیری از او تصمیم بگیرند که قطعاً با بیان این موارد آن را درک و مدیریت خواهند کرد.

وی افزود: روزنامه نگاران، جامعه شناسان و تحلیلگران باید روشنگری کنند و بگویند که هدف این فرد کوبیدن یک سری از ارزش‌ها است و با چیزی مخالفت می‌کند که بسیار ارزشمند است و نه تنها در کشور بلکه کشورهای مدرن و فرامدرن هم امروزه خواستار نشر این ارزش‌ها در جامعه خودشان هستند.

زمانی با تأکید بر لزوم حفظ میراث گران‌بهایی که در جامعه سنتی بوده و بسیار ارزشمند هستند، تأکید کرد: چه کسی می‌تواند بوستان و گلستان و منطق الطیر و این قبیل آثار فاخر حوزه ارتباطی که در جامعه سنتی ما هستند را نادیده بگیرد و به آن‌ها پشت کند همانند بسیاری از باورهای دیگری که در جامعه سنتی هست و بسیار حائز اهمیت و ارزشمند است و باید به جامعه مدرن انتقال داده شود.

این جامعه شناس از ریشه جایگاه والای زن در فرهنگ هفت هزار ساله ایرانی سخن می‌گوید و اذعان می‌کند استفاده از عبارت بانو برای خانم‌ها که یک کلمه کردی به معنی بلندمرتبه است، نشان دهنده این جایگاهی است که اتفاقاً در اسلام نیز در مورد زن چنین آمده است.

*ارزش‌های جامعه سنتی باید به جامعه مدرن منتقل شود

این استاد دانشگاه ادامه داد: این خواننده و تیم پشتیبان او هر چه تلاش کنند برای تخریب جایگاه زن، اگر جامعه نخبگانی با معرفی این فرد و روشن کردن موضوع، سواد رسانه‌ای ایجاد کنند نسل حاضر خیلی اثر نپذیرفته و آن را مدیریت خواهند کرد.

وی همچنین گفت: آثار محتوایی مانند این کلیپ خیلی عمیق و اثرگذار نیست همان طور که دیدیم آثار گذشته این فرد مانند وزش بادی آمد و گذشت و الان کمتر کسی آن را به یاد دارد و مقایسه آهنگ‌های وی با مثلاً تصنیف «ای ایران» که نسل به نسل در حال انتقال است مبین این موضوع است.

باید جلوی دسترسی کودکان و نوجوانان به هر محتوایی در فضای مجازی گرفته شود

زمانی در کنار روشنگری لزوم محدود کردن دسترسی کودکان و نوجوانان به محتواهای این چنینی و محتواهای پورن، خشونت‌آمیز و غیره را نیز متذکر شد و گفت اتفاقاً در جوامع مدرن این موضوع از حساسیت بالایی برخوردار است و فیلترهای بسیاری برای دسترسی کودکان و نوجوانان به این موضوعات اعمال شده است که کانادا نمونه‌ای از این کشورها است.

این مدرس رسانه خلأ آموزشی و محتوایی را عاملی برای ایجاد زمینه انتشار کلیپ‌های مستهجن این چنینی عنوان کرد و ضمن تأکید بر نقش آموزش و پرورش، گفت: هنوز محتواهای آموزشی، فرهنگی و کتب درسی ما، محتوای فاخری نیست که مناسب جامعه مدرن اسلامی باشد.

وی از عدم استفاده کافی از مطالب غنی بوستان و گلستان در کتب درسی ابراز نگرانی و ناراحتی کرد و عنوان کرد این در حالی است که در کشورهای دیگر از ارزش‌های سنتی جوامع مختلف بشری مانند بوستان و گلستان ما استفاده می‌کنند و با نگاه جهانی به آن نگاه می‌کنند و ما در تقابل جامعه سنتی و مدرنیته در حال کمرنگ کردن این ارزش‌ها هستیم.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: انتشار کلیپ جامعه مدرن جامعه سنتی جامعه شناس ارزش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۰۳۷۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش 22 درصدی ارزش صادرات صنایع دستی از آذربایجان‌غربی

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز مهاباد؛ معاون صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌غربی گفت: پارسال به ارزش ۱۷ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار صنایع دستی از آذربایجان‌غربی به کشورهای خارجی صادر شد که در مقایسه با سال قبل از آن که  ۱۴ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار بود، ۲۲ درصد رشد داشت.

محمدرضا طنابی، با بیان اینکه این افزایش نشان دهنده ظرفیت مناسب درآمدزایی این بخش است،افزود: کشورهای حاشیه خلیج فارس، کشورهای اروپایی و ترکیه مهمترین مقصد صادرات صنایع دستی آذربایجان غربی در سال گذشته بودند.

طنابی، صنایع چوبی، بافته های داری و گلیم و چرم دست دوز را از جمله اقلام صادراتی آذربایجان‌غربی برشمرد و اظهار کرد: صنایع چوبی بیش از ۵۰ درصد صنایع دستی صادراتی استان را تشکیل می دهد.

وی، در خصوص تسهیلات اعطایی به هنرمندان صنایع دستی در استان گفت: در سال گذشته ۸۲۰ میلیارد ریال تسهیلات به ۷۰۰ نفر از هنرمندان این بخش پرداخت شد.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌غربی اضافه کرد: ۴۰ رشته صنایع ‌دستی از جمله نساجی سنتی، رودوزی‌های سنتی، بافته‌های داری، پوشاک سنتی، سفال و سرامیک، صنایع‌دستی چرمی، هنرهای روی چوب، صنایع دستی روی شیشه، رنگرزی گیاهی و رفوگری، قالیبافی، گلیم بافی و جاجیم بافی در آذربایجان‌غربی فعال است.

دیگر خبرها

  • عصبانیت پسر معاون سابق از انتشار اعترافات متهمان پرونده‌اش!
  • نگهداری مواد مخدر توسط فرزند معاون سابق قوه قضائیه؟ | افشای راز خودروهای مازراتی، پورشه و بنز در جلسه دادگاه | عصبانیت آقازاده از انتشار اعترافات!
  • ضرورت جریان شناسی تحریف تاریخ ایران
  • لزوم فرهنگ سازی مراجعه به مشاوره، ضرورت جامعه مدرن
  • امیر تتلو: به خاطر این خانم بازیگر برای اغتشاشات ۱۴۰۱ آهنگ خواندم | واکنش تتلو به اتهام تولید و انتشار کلیپ‌های جنجالی
  • با تحریک خانم بازیگر برای اغتشاشات ۱۴۰۱ آهنگ خواندم | واکنش تتلو به اتهام تولید و انتشار کلیپ‌های مستهجن و غیر اخلاقی | جزئیات تازه از دومین دادگاه
  • با تحریک خانوم بازیگر برای اغتشاشات ۱۴۰۱ آهنگ خواندم | واکنش تتلو به اتهام تولید و انتشار کلیپ‌های مستهجن و غیر اخلاقی | جزئیات تازه از دومین دادگاه
  • جزئیات تازه از دومین جلسه دادگاه تتلو | واکنش تتلو به اتهام تولید و انتشار کلیپ‌های مستهجن و غیر اخلاقی
  • افزایش 22 درصدی ارزش صادرات صنایع دستی از آذربایجان‌غربی
  • تحول بی نظیر موسیقی مدرن با آلبوم جدید مُجال