Web Analytics Made Easy - Statcounter

خرداد: سیدعلیرضا ناجی، رئیس مرکز ویروس‌شناسی بیمارستان مسیح دانشوری، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا و عضو کمیته ملی واکسن کووید گفت‌وگویی انجام داده  و او نیز ضمن گلایه از وضعیت مدیریت کرونا در کشور گفت: «واقعیت این است که من فکر می‌کنم در این شرایط اپیدمی، بیش از اینکه نظام سلامت بخواهد پاسخگو باشد باید نظام مدیریت اپیدمی پاسخگو باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وزارت بهداشت به تنهایی نمی‌تواند و قادر نخواهد بود که بیشتر اعمال قدرت کند، به‌نحوی اصلا در حوزه مدیریت اپیدمی قدرت اجرایی ندارد. در کشور ما و در ماجرای مدیریت همه‌گیری از نماینده مجلس، وزارتخانه‌های مختلف، نهادهای اقتصادی، شخص رئیس‌جمهور، سخنگوی دولت و... وقتی دخالت می‌کنند و به چندصدایی‌شدن فضا دامن می‌زنند باید در این زمینه پاسخگو باشند. الان به‌نظر من اپیدمی بسیار تحریک‌کننده است. مدیریت آن تنها توسط وزارت بهداشت کاملا غیرممکن است. البته نمی‌گویم وزارت بهداشت عاری از نقص است و نمی‌گویم وزارت بهداشت خطا ندارد ولی درحال‌حاضر خروج از خوزستان محدود نمی‌شود، این تقصیر وزارت بهداشت است؟ چند مدت است این حرف‌ها را در وزارت بهداشت بیان می‌کنیم؟ چرا سفرهای نوروزی محدود و یا ملغی نمی‌شود؟ فقط این موضوع نیست. در طرح شهید سلیمانی ما پشتوانه مالی نداریم و پشتوانه مالی از این طرح نشده است و درمورد واکسیناسیون بسیار عقب هستیم. مسائل مختلفی است که اتفاق می‌افتد. درمورد مدیریتی که در زمینه کرونا باید شود، تمام این مسائل را در این مدت داریم. مگر قرار نشده بود در سیستم حمل‌ونقل ما تعداد اتوبوس‌ها، واگن‌ها، ترن‌های مترو اضافه شود؟ اتفاق افتاد؟ این موضوع را باید وزارت بهداشت انجام دهد؟ بستن راه‌ها را باید وزارت بهداشت انجام دهد؟ دستور قاطع را باید چه کسی بدهد؟ ستاد اجرایی کرونا باید این موضوع را دستور دهد. متاسفانه این امر وجود ندارد. الان مدیریت کرونا‌ مدیریت بسیار چالش‌برانگیزی شده است و مدیریت آن اصلا به‌دست وزارت بهداشت نیست. به‌رغم تمام اشکالاتی که وزارت بهداشت دارد و بدان نقدهایی می‌توان کرد ولی واقعیت این است که الان این چیزی که ما می‌بینیم اصلا و ابدا مربوط به وزارت بهداشت نیست. مبادی بالادستی بسیار در این زمینه اهمیت دارند و به نحوی گل بخودی می‌زنند.»وضعیت واکسیناسیون، ایمنی‌توده‌ای و... نشان از مدیریت غیرعلمی ما دارد
ناجی در ادامه به برخی اتفاقات جاری این اواخر اشاره کرد و گفت: «الان درمورد آزمون‌ها همچون آزمون وکالت که عقب افتاد، خیلی کار خوبی بود، اما آزمون دکتری چرا باید اجرا می‌شد؟ مگر این مسائل گفته نشد؟ ما چندین‌بار با وزارتخانه صحبت کردیم و وزارتخانه هم نظر به این امر داشت ولی چرا باید مدیریت ما چندصدایی باشد؟ چرا مدیریت ما باید این‌گونه باشد؟ کسانی که امتحان دکتری دادند به‌رغم تمام مواردی که بود، در شرایط سختی که وجود داشت همانند استان خوزستان، اجرا کردن امتحانات کار اشتباهی بود. همانند بقیه امتحانات که به بهار افتاد تا در شرایط بهتری بتوان برگزار کرد، چرا این کار انجام نشد؟ این نشان می‌دهد در کشور ما مدیریت ما واحد نیست و یک‌صدایی وجود ندارد و استانداردهای دوگانه وجود دارد و هرکسی هرکاری بخواهد انجام می‌دهد. این خلاصه مطلبی است که می‌توان بیان کرد و از همین افرادی که ذکر کردم باید در این زمینه پاسخگو باشند باید بپرسید. اگر مرجع علمی مربوط به کنترل کووید در ایران، وزارت بهداشت است باید نظرات آن شنیده و اجرا شود و خیلی روشن و واضح بگوییم که این موضوع اتفاق نمی‌افتد و سفرهای نوروزی جابنداز و راه‌بنداز شده است. یعنی بلیت‌ها فروخته شده و الان می‌خواهیم برای آن شرایطی قرار دهیم که آنها را محدود کنیم و نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم. اینها نقض‌غرض است.
واقعیت این است که وقتی این موارد را می‌شنویم به‌نظر می‌رسد سیستم تفکر کشور هنوز به‌سمت ایمنی جمعی با استفاده عفونت طبیعی است و یا اینکه برخی متوجه نیستند چه اتفاقی می‌افتد. شاید ذهنیت علمی در این حد هم نداشته باشند ولی متوجه نباشند در کرونا چه اتفاقی می‌افتد و دود تمام این مسائل به چشم مردم می‌رود، البته دولت هم چکیده‌ای از مردم است و اتفاق بد برای مردم بیفتد مطمئنا از اطرافیان و آشنایان دولتمردان هم درگیر می‌شوند. خیلی باید روشن‌تر، علمی‌تر، واضح‌تر درباره این موضوع حرکت کنیم. فایده‌دار‌ بودن واکسیناسیون را درنظر بگیریم، اشکالات علمی ایمنی با عفونت طبیعی را درنظر بگیریم. اصلا نگاه نکنیم سکونی نسبی برقرار شده است، الان باید نگاه کرد با ورود یک واریانت چه اتفاقی در خوزستان افتاده است.
اصلا این استان را محدود نمی‌کنیم و به‌جای دیگر منتقل می‌کنیم. من می‌ترسم با این وضعیت اتفاقی بیفتد و به‌نظر من موجب سرخوردگی جامعه می‌شود و من نمی‌دانم کسانی که طرفدار ایمنی جمعی حاصل از عفونت طبیعی هستند با مسائل فلان مقاله و... واقعیت‌های دیگری که در کنار آن هست را نمی‌بینند؟ چیزهایی که در ایران اتفاق می‌افتد نمی‌بینند؟ متاسفانه در ایران پایگاه اطلاعاتی مناسب نداریم، درمورد خیلی از مسائل اینچنین است، چه کسانی که بگویند عفونت مجدد زیاد داریم و چه کسانی که می‌گویند نادر است هر دو اشتباه می‌کنند چون بر اساس مشاهدات بیان می‌کنند. کدام پایگاه داده علمی در کشور وجود دارد و ثبت کند که چقدر کار آزمایشگاهی روی این مساله انجام می‌شود. اگر مطالعات علمی صورت نمی‌گیرد چرا به تجربیات دیگران توجه نمی‌کنیم. اگر این توضیحات را بیان می‌کنم فقط به‌خاطر این است که ایمنی جمعی حاصل از عفونت طبیعی طرفداران جدی دارد و ما به‌سمت آن می‌رویم. قطره‌چکانی واکسن وارد‌ کردن به هیچ جایی نمی‌رسد. مقاله جدید و اخیر بیان کرده باید واکسیناسیون بسیار سریع صورت گیرد و در حجم بالا و در کمترین زمان باشد تا از ایجاد موتاسیون‌هایی که می‌توانند برنامه‌های واکسیناسیون و درمانی ما را به‌هم بریزند، جلوگیری شود. از آنجایی که یک‌سری از داروهای آنتی‌بادی است که خیلی موثر هستند و صددرصد این واریانت‌ها نسبت به آن نیز مقاومت ایجاد می‌کنند و اطلاعات نشان داده که واریانت‌های جدید خیلی بیشتر از آن چیزی که شرکت‌های ساخت واکسیناسیون صحبت می‌کنند، مقاومت بالایی نسبت به واکسن دارند و به‌نظر می‌رسد آنها قدری لاپوشانی می‌کنند. تمام این مسائل به ما نشان می‌دهد که چقدر کند و غیرعلمی عمل می‌کنیم.»
واکسیناسیون در ایران با این برنامه، شکست خورده است
عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: «اینکه سفر نوروزی را چطور داشته باشیم که نه سیخ بسوزد و نه کباب و من به شما می‌گویم هم سیخ می‌سوزد و هم کباب! این مدل عمل‌کردن اصلا درست نیست و واقعا برای من تعجب‌آور است که نمی‌دانیم چه اصطلاحی برای آن به‌کار ببریم. در هر صورت به‌نظرم می‌رسد مشاوره خوبی کسانی که در راس هستند، نمی‌گیرند. یک روزی می‌گفتند فلان درصد جامعه به کرونا مبتلا شده‌اند و... الان جامعه را نگاه کنید. الان در خوزستان چه خبر است؟ مگر خوزستان جزء همان استان‌هایی نیست که می‌گوییم درگیر هستیم؟ مگر در مازندران هر بار نمی‌گوییم این استان قرمز یا نارنجی است؟ چرا این وضعیت ادامه‌دار است؟ مگر خیلی‌ها نگرفته بودند و قرار نبود ایمنی داشته باشند و دیگر مبتلا نشوند؟ باید روی اینها فکر کرد. درواقع همان حالت‌هایی است که در جاهای دیگر می‌بینیم یعنی معادلات مربوط به ایمنی جمعی با عفونت طبیعی با یک‌سری از المان‌ها می‌توانند شکست بخورند؛ با ورود واریانت‌های جدید، با تغییراتی که ویروس می‌کند، با تفاوت ظرفیت‌های ایمونولوژیکی که از فردی به فرد دیگر متفاوت است. وقتی مقاله‌ای می‌آوریم و می‌گوییم ایمنی می‌تواند تا 9-8 ماه باقی بماند چرا آن مقاله علمی دیگر را نمی‌بینیم که در آن آمده است کسانی که کارمندان سیستم بهداشتی هستند، کار کردند و دیدند آنتی‌بادی‌های نامیزان بعد از یک یا دو ماه به‌سرعت کاهش می‌یابد؟ چرا این میزان تفاوت و گوناگونی را نمی‌بینیم تا یک‌بار تصمیم بگیریم؟ چرا یک‌بار مطالعه را با واقعیت انجام نمی‌دهیم که هزینه اثربخشی واکسیناسیون را ببینیم. الان همین تعدادی که به‌صورت قطره‌چکانی وارد می‌شود، من نمی‌دانم تا کجا می‌خواهیم برویم. به‌عنوان کسی که در آزمایشگاه ویروس‌شناسی کار می‌کنم، هنوز به من واکسن نرسیده است و در بیمارستان مسیح دانشوری هستم و هر بار خودم نمونه می‌گیرم. این یعنی ما به‌میزان مناسب نتوانستیم واکسن را وارد کنیم و واقعا این برنامه شکست خورده است.» برچسب ها: واکسیناسیون در ایران

منبع: خرداد

کلیدواژه: واکسیناسیون در ایران وزارت بهداشت عفونت طبیعی ایمنی جمعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۰۵۲۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هیل: همه رؤسای جمهور آمریکا در تحریم ایران شکست خورده‌اند

نشریه کنگره آمریکا می‌گوید فشار اقتصادی علیه ایران شکست خورده است.

 به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، هیل در این باره می‌نویسد: دن نیدس، افسر نیروی دریایی آمریکا، مقاله‌ای برای مجله هیل نوشته که ناامیدی و خشم سیاستمداران جنگ‌طلب و افسران اطلاعاتی واشنگتن و اسرائیل را برجسته می‌کند. او یادآوری می‌کند: «تقریباً هر رئیس‌جمهور آمریکا از زمان جیمی کارتر تلاش کرده که ایران را از طریق تحریم‌های اقتصادی کنترل کند، اما همه آن‌ها شکست خورده‌اند. سوریه، لبنان و یمن به کشور‌های مشتری تبدیل شده‌اند و تهران، نفوذ زیادی در عراق دارد. شبکه تروریستی ایران به حدی رسیده است که می‌تواند هر نقطه از خاورمیانه را هدف قرار دهد».

دن ادامه داد: ایران تجارت جهانی را نه تنها در خلیج فارس، بلکه در دریای سرخ که نزدیک به هزار مایل از مرزهایش دورتر است، مختل می‌کند. صنعت تسلیحات ایران، آن‌قدر پیشرفته است که ممکن است به زودی بیشتر از روسیه، ابرقدرت سابق، سلاح صادر کند؛ و خود روسیه هم‌اکنون برای جنگ در اوکراین، به ایران وابسته است.

دن می‌نویسد: بایدن و اروپا دوباره درباره دور جدیدی از تحریم‌ها صحبت می‌کنند. این تحریم‌ها موفقیت‌آمیزتر از تحریم‌های بی‌سابقه اعمال‌شده علیه روسیه در پایان دادن به تهاجم این کشور به اوکراین نخواهد بود. چین بیشتر به نفت ارزان ایران علاقه دارد تا جلوگیری از تجاوز ایران در منطقه. تغییرات سیاسی جهانی، تحریم‌های آمریکا را بی‌اثر کرده است. اگرچه اسرائیل و آمریکا به طور دوره‌ای عوامل و رهبران سپاه را هدف قرار می‌دهند (ترور می‌کنند)، اما این حملات باید آن‌قدر برای آن‌ها مرگبار باشد که از ترک ایران بترسند. مهم‌تر از همه، ظرفیت هسته‌ای ایران باید از بین برود. زیرساخت‌های هسته‌ای آن‌ها باید به سرعت از طریق هر ترکیبی از اقدامات نظامی پنهان و آشکار که لازم است، نابود شود. قابلیت موشک بالستیک و پهپاد آن‌ها نیز باید هدف قرار گیرد و نیروی دریایی آن‌ها غرق شود.

دن مقاله خود را با تکرار لفاظی‌های قدیمی به پایان می‌رساند: دفاع از جنگ سخت است، اما اگر بایدن در مورد ثبات منطقه جدی باشد، قاطعانه برای از بین بردن توانایی ایران اقدام خواهد کرد. اگر در مقابله با ایران به دودلی ادامه دهیم، ممکن است به زودی به نقطه‌ای برسیم که دیگر گزینه‌ای نداشته باشیم. موقع عمل امروز است.

منبع: کیهان

دیگر خبرها

  • جذب و به کارگیری پرستاران دوران کرونا
  • وضعیت استخدام پرستاران دوران کرونا
  • جذب ۲۱ هزار پرستار بویژه نیروی طرحی دوران کرونا/ تدوین لایحه مادی و معنوی پرستاران
  • هیل: همه رؤسای جمهور آمریکا در تحریم ایران شکست خورده‌اند
  • مطالعه وزارت بهداشت درباره واکسن گارداسیل / الزامی به تزریق همگانی نیست
  • واکسن گارداسیل برای همه ضروری است؟
  • واکسیناسیون همگانی گارداسیل انجام می‌شود؟ | مطالعه وزارت بهداشت درباره واکسیناسیون واکسن اچ‌پی‌وی
  • مطالعه وزارت بهداشت درباره واکسن گارداسیل
  • وزارت بهداشت ضرورتی برای تزریق واکسن گارداسیل نمی بیند
  • مطالعه وزارت بهداشت درباره واکسن گارداسیل/ فعلا الزامی به تزریق همگانی نیست