Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-03-29@13:50:46 GMT

نفوذ نظامی ترکیه تهدیدی برای ثبات و امنیت آسیای مرکزی

تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۳۰۷۸۸۸

نفوذ نظامی ترکیه تهدیدی برای ثبات و امنیت آسیای مرکزی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «تورار کریم اف» کارشناس سیاسی قزاق در مطلبی به بررسی تلاش‌های ترکیه در آسیای مرکزی پرداخت.

در این مطلب آمده است: پس از پایان درگیری در قره باغ، خطر ترسیم مجدد مناطق قابل نفوذ در خزر، قفقاز و آسیای مرکزی بوجود آمد. در حال حاضر، تعدادی از موضوعات حل نشده وجود دارند که با توسعه استراتژیک این مناطق مرتبط است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

باید زیرساخت‌های حمل و نقلی را متحد کرد تا محاصره مرزی برداشته شود و شرایط برای توسعه کامل تجاری و اقتصادی ایجاد شود.

تلاش ترکیه برای ریاست بر این موضوع و تقویت نفوذ خود در آسیای مرکزی به ضرر روسیه است.

به ویژه آنکه همراه با پروژه‌های تجاری و اقتصادی، «آنکارا» به «تاشکند» پیشنهاداتی در مورد تقویت همکاری‌های نظامی و فنی ارائه می‌کند. امروزه، تقویت همکاری نظامی – سیاسی و فنی کشورهای سوم با کشورهای آسیای مرکزی را باید از نگاه تضمین ثبات بیشتر بررسی کرد. ترکیه از طریق تقویت موقعیت خود در این منطقه می‌خواهد خود را در پرتو مطلوب‌تری به کشورهای غربی نشان دهد.

اخیراً انتشار اطلاعات در مورد پهپادهای ترکیه در رسانه‌ها بیشتر مشاهده می‌شوند. به ویژه آنکه بر اساس اطلاعات موجود، این پهپادها به طور غیر قابل کنترل عرضه می‌شوند. بنابراین امید است ازبکستان به عنوان یکی از عوامل اساسی ثبات منطقه‌ای موضع درستی را در این زمینه بگیرد. گرچه بعید است که پهپادهای اسرائیلی «سکای لارک» یا ترکیه‌ای «آلپاگو پلوک 2» به دلیل کیفیت پایین و قیمت بالا تاشکند را به خود جلب کنند.

کشورهایی که قبلا از پهپاد اسرائیلی «سکایلارک» استفاده کرده‌اند گزارش داده‌اند که این پهپادها معایبی مانند انتقال غیر مجاز اطلاعات به اشخاص ثالث، خاموش شدن تجهیزات و یا داده‌های نادرست در مورد مکان دارند. ترکیه و اسرائیل به دلیل ضعیف بودن پهپادهایشان نسبت به پهپادهای خارجی برای ترویج آنها در کشورهای آسیای مرکزی غیر صادقانه عمل می‌کنند. و این امر می‌تواند باعث بی‌ثباتی در منطقه شود.

اگر ازبکستان پهپادهای ترکیه یا اسرائیلی خریداری کند از این طریق می‌تواند خود را در سطح جهانی بی‌اعتبار کند زیرا قبلا چنین دستگاه‌هایی توسط تروریست‌ها در کشورهای عربی از جمله عراق، سوریه، لبنان استفاده شده بودند. به این خاطر، خرید چنین هواپیماهای بدون سرنشین می‌تواند باعث فشارهای غربی بر ازبکستان شود.

بنابراین، مقامات باید قبل از خرید چنین تجهیزات به دقت فکر کنند. به نظر من، اگر آنها واقعا به چنین تکنیک‌هایی احتیاج دارند، بهتر است این موضوع را با روسیه در میان بگذارند. حداقل، این امر به حل اختلافاتی که در آینده می‌توانند عواقب جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشند، کمک کند.

به طور کلی، چنین سلاح‌هایی در صورت درگیری همچنین می‌توانند علیه ارتش‌های کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی در آسیای مرکزی استفاده شوند، بنابراین عرضه چنین تجهیزاتی باعث نگرانی جدی کارشناسان و دولتمردان کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اورآسیا می‌شود.

لذا با هدف جلوگیری از درگیری‌های جدید اقداماتی همچون غیرنظامی سازی منطقه، خروج نیروهای آمریکایی و ناتو از افغانستان و منع گسترش سلاح‌های کشورهای عضو این ائتلاف، امری ضروری است.

انتهای پیام/ح

منبع: فارس

کلیدواژه: ترکیه اسرائیل ازبکستان آسیای مرکزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۰۷۸۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسکو: فعالیت ناتو در شرق اروپا به سمت درگیری با روسیه است

وزارت خارجه روسیه هشدار داد که فعالیت‌های ناتو در شرق اروپا و دریای سیاه به منظور آماده‌سازی برای درگیری احتمالی با روسیه است.

به گزارش مشرق، وزارت خارجه روسیه می‌گوید که فعالیت ناتو در شرق اروپا و منطقه دریای سیاه به منظور آماده‌سازی اعضای خود برای درگیری احتمالی با روسیه است.

در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است: توسعه پایگاه هوایی ناتو در رومانی و نیروهایش در شرق اروپا، منطقه دریای سیاه، لهستان و کشورهای بالتیک شواهد دیگری است که نشان می‌دهد ناتو به نظامی‌سازی درگیری احتمالی با روسیه ادامه می‌دهد.

این بیانیه تاکید کرد: این فعالیت تحریک‌آمیز است، تنش نظامی در امتداد مرز روسیه را تشدید می‌کند، تهدیدات بیشتری برای امنیت روسیه ایجاد می‌کند و هدف آن آماده‌سازی اعضای ناتو برای درگیری احتمالی با روسیه است.

وزارت خارجه روسیه در بیانیه خود می‌گوید که اقدامات رومانی را نظارت و دنبال و خطرات در حال ظهور را براساس برنامه‌های نظامی آن ارزیابی خواهد کرد.

مقامات رومانیایی پیشتر اعلام کردند که ۲.۵ میلیارد یورو برای نوسازی یک پایگاه هوایی در استان کنستانتا برای اسکان ۱۰ هزار سرباز و خانواده‌هایشان سرمایه‌گذاری خواهند کرد.

ناتو مدعی خطر حمله روسیه به کشورهای عضو این پیمان نظامی پس از اوکراین است و معاون دبیرکل ناتو از کشورهای عضو خواست تا برای سال‌ها تنش با روسیه آماده شوند.

از سوی دیگر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در اظهارات دیروز خود تاکید کرد: روسیه طرفی نیست که به سمت مرزهای کشورهای ناتو حرکت می‌کند، بلکه همه چیز در جهت مخالف اتفاق افتاده است.

پوتین گفت که روسیه قصد ندارد با اتحادی که مردم را می‌ترساند، بجنگد.

منبع: میزان

دیگر خبرها

  • تلاویو: شهروندان از سفر به کشورهای عربی و ترکیه اجتناب کنند
  • هشدار یک مقام نظامی ایران به برخی کشورهای اسلامی
  • ترکیه کوریدور شمال به جنوب جدید را می سازد
  • مسکو: فعالیت ناتو در شرق اروپا به سمت درگیری با روسیه است
  • نیویورک تایمز: تمرکز داعش بر یارگیری از تاجیک‌ها
  • روایت محمدجواد ظریف از آغاز روند آستانه درباره سوریه/ از دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی دستور دادند دکتر دهقان در نشست ها با روسیه و ترکیه شرکت نکند/ بخش نظامی ما از ابتکاری که ایران آغاز کرد، کنار گذاشته شد
  • نیویورک تایمز: تمرکز داعش بر یارگیری از تاجیک ها
  • نیویورک تایمز: داعش بر یارگیری از تاجیک ها متمرکز شده است/ داعش برخلاف ادعاها نابود نشده است
  • تکذیب همکاری نظامی با اسرائیل ازسوی وزارت دفاع ترکیه
  • ترکیه: هیچ همکاری نظامی با اسرائیل نداریم