Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، صحن علنی امروز (یکشنبه 24 اسفندماه) مجلس با دستور کار بررسی گزارش کمیسیون تلفیق لایحه بودجه درخصوص اصلاحات لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ جهت تامین نظر شورای نگهبان آغاز شد.

مجلس امروز در نشست اصلاحات لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ مصوبات مهمی داشت که گام‌های پارلمان برای اصلاح بودجه محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

* پرداخت یک میلیون تومانی سهام به متولدین ۱۴۰۰

مجلس، دولت را مکلف کرد که مبلغ یک میلیون تومان را صرفاً جهت خرید واحدهای صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس به نام فرزندان متولد ۱۴۰۰ اختصاص دهد.

در این مصوبه تصریح شده است: دولت مکلف است به ازای هر فرزند که از ابتدای سال ۱۴۰۰ متولد شود برای مناطقی که نرخ زاد و ولد در آنها کمتر از نرخ متوسط کشور است، مبلغ ۱۰ میلیون ریال تا سقف ۱۰ هزار میلیارد ریال از محل ردیف ۱۳۰۴۲۵ جدول شماره ۵ این قانون صرفاً جهت خرید واحدهای صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس به نام فرزند اختصاص دهد. سازوکار اجرایی از جمله خانواده های مشمول، نحوه خرید و انتخاب صندوق و هزینه های مرتبط به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی به تصویب هیات وزیران می رسد.

*تاکید مجلس بر عدم افزایش تعرفه اینترنتی در سال 1400

نمایندگان مجلس تاکید کردند که حق‌الامتیاز و حق‌السهم دولت از کارورهای ارائه‌دهنده خدمات مخابراتی پس از پایان قرارداد فعلی آن ها به میزان (۱۰%) افزایش یافته و کارورهای ارائه‌دهنده خدمات اجازه افزایش تعرفه اینترنتی مصرفی را در سال ۱۴۰۰ ندارند.

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلف است اقدامات مشخص‌شده در طرح سند کلان شبکه ملی اطلاعات در افق ۱۴۰۰ را محقق کند.

*صاحبان حرف و مشاغل پزشکی موظف به استفاده از پایانه فروشگاهی شدند

نمایندگان مجلس همچنین کلیه صاحبان حرف و مشاغل پزشکی، پیراپزشکی، داروسازی و دامپزشکی را مکلف کردند که از پایانه فروشگاهی استفاده کنند.

نمایندگان در جریان این بررسی جزء الحاقی بند (ح) را بدین شرح اصلاح کردند که کلیه صاحبان حرف و مشاغل پزشکی، پیراپزشکی، داروسازی و دامپزشکی که مجوز آنها توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و یا سازمان نظام پزشکی ایران صادر می‌شود و کلیه اشخاص شاغل در کسب و کارهای حقوقی اعم از وکالت و مشاوره حقوقی و خانواده، مکلفند از پایانه فروشگاهی استفاده کنند.

*افزایش تعرفه مشترکان پرمصرف آب، برق و گاز

با مصوبه مجلس وزارت نفت و نیرو موظف شدند میزان افزایش تعرفه مشترکین پرمصرف آب، برق و گاز بالاتر از الگوی مصرف باید حداقل به اندازه‌ای تعیین کنند که بارمالی رایگان کردن تعرفه مشترکین کم‌مصرف را جبران نماید و نیاز به تأمین منابع جدید نداشته باشد.

*حداقل عوارض ورودی خودروهای سواری ۸۶ درصد ارزش گمرکی

مجلس مقرر کرد تا حقوق ورودی خودروی سواری که در مهلت قانونی ثبت سفارش شده و مراحل قانونی آن طی شده باشد، حداقل به میزان ۸۶ درصد ارزش گمرکی آنها باشد.

*سازمان برنامه موظف به تامین یارانه حمل و نقل هوایی شد

وکلای ملت، سازمان برنامه و بودجه را موظف به‌منظور حمایت از توسعه صادرات محصولات کشاورزی به‌ویژه به کشورهای همسایه و اتحادیه اوراسیا، نسبت به تأمین مالی یارانه حمل و نقل هوایی کردند.

بر اساس اصلاحیه صورت گرفته، سازمان برنامه و بودجه کشور موظف است به‌منظور حمایت از توسعه صادرات محصولات کشاورزی به‌ویژه به کشورهای همسایه و اتحادیه اوراسیا، نسبت به تأمین مالی یارانه حمل و نقل هوایی (محاسبه قیمت سوخت هواپیماهای باری حامل محصولات کشاورزی به مقاصد فوق معادل با نرخ سوخت تحویلی به هواپیماهای مسافربری) به میزان بیست‌درصد (20%) اعتبارات جوایز و مشوق‌های صادراتی و همچنین دو هزار میلیارد(2.000.000.000.000) ریال از محل درآمدهای حاصل از حقوق ورودی از طریق ردیف هزینه‌ای شماره 82-530000 اقدام کند.

*یارانه گاز مایع به خانوارهای ساکن مناطق محروم

سازمان برنامه موظف شد به هر یک از خانوارهای ساکن مناطق فاقد لوله‌کشی گاز طبیعی، یارانه‌ای معادل 33 کیلوگرم گازمایع در هر ماه اختصاص دهد. ضمن اینکه وزارت نفت هم 1500 میلیارد ریال برای تامین گاز مایع مناطق محروم در نظر بگیرد.

 یارانه هرکیلوگرم گازمایع به اندازه مابه‌التفاوت قیمت تمام‌شده هرکیلوگرم از آن برای مصرف‌کننده نهائی در مناطق مختلف جغرافیایی معادل قیمت نیم لیتر بنزین سهمیه‌ای محاسبه و به حساب بانکی سرپرست خانوار واریز می‌گردد و صرفاً جهت خرید گازمایع قابل استفاده است.

*دولت موظف به پرداخت تا سقف پانصد میلیارد ریال به دانشجویان روزانه دکتری شد

مجلس مصوب کرد که استانداران و دستگاه‌های اجرائی را مکلف به ارائه پیشنهاد فروش دارایی‌های مازاد دولت به وزارت امور اقتصادی و دارایی کردند.

در بخشی از این مصوبه آمده است که دولت موظف است تا سقف مبلغ پانصد میلیارد (500.000.000.000) ریال به صورت ماهانه از محل منابع این بند، به دانشجویان روزانه دوره دکتری دانشگاه‌های دولتی، پژوهانه‌ پرداخت کند.

*دولت موظف به افزایش نرخ ارز ترجیحی بر اساس ارزیابی شرایط شد

طبقه مصوبه مجلس، دولت موظف است بر اساس ارزیابی شرایط اقتصادی،  اجتماعی و بین‌المللی کشور نسبت به افزایش تدریجی نرخ ارز ترجیحی موارد فوق‌الذکر تا نرخ سامانه معاملات الکترونیکی (ای.‌تی.‌اِس) اقدام و مابه‌التفاوت منابع وصولی را به ردیف درآمدی شماره ۱۶۰۱۳۶ جدول شماره (۵) این قانون واریز نماید. منابع واریزی از محل ردیف شماره ۷۱-۵۳۰۰۰۰ جدول شماره (۹) این قانون صرف کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات مصرفی پزشکی می‌شود.

در مواردی‌که دولت نسبت به تخصیص ارز ترجیحی مبادرت می‌کند کارگروهی مرکب از رئیس کل بانک مرکزی (دبیر کارگروه)، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، وزیر امور اقتصادی و دارایی، وزیر صنعت، معدن و تجارت و بالاترین مقام دستگاه اجرائی ذی‌ربط موظفند سیاستگذاری و فرآیند تخصیص، توزیع و موارد مصرف ارز ترجیحی را به گونه‌ای اجراء و  نظارت کنند که کالاها و خدمات مشمول به‌هنگام، به‌اندازه و با قیمت متناسب با نرخ ترجیحی ارز به مصرف‌کننده نهائی برسد. مقامات فوق در اجرای این جزء به صورت در حیطه وظایف قانونی خود در حُسن اجرای این جزء مسؤولیت دارند.

*بانک‌های دولتی مکلف به بخشودگی جرائم تسهیلاتی کشاورزان تا سقف 2 هزار میلیارد ریال

نمایندگان مجلس، بانک‌های دولتی را مکلف به بخشودگی جرائم تسهیلاتی کشاورزان خسارت دیده تا سقف 2 هزار میلیارد ریال کردند.

*تکلیف مجلس به وزارت نفت برای عرضه ۱۵۰ هزار میلیارد قیر در سال آینده

نمایندگان مجلس با اصلاح بند الحاقی (1) تبصره (1) ماده واحده درباره قیر پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها موافقت کردند و طی آن وزارت نفت را مکلف کردند در سال آینده ۱۵۰ هزار میلیارد ریال اعتبار برای عرضه قیر اختصاص دهد.

*سهم ۳۸ درصدی صندوق توسعه ملی از مازاد فروش یک میلیون بشکه نفت و گاز

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی ایرادات شورای نگهبان به لایحه بودجه، بند الف تبصره یک را به این شرح اصلاح کردند: سهم صندوق توسعه ملی از منابع حاصل از صادرات نفت و میعانات گازی تا سقف یک میلیون بشکه در روز و خالص صادرات گاز بیست درصد (۲۰%) و مازاد بر یک میلیون بشکه در روز نفت خام و میعانات گازی سی و هشت درصد (۳۸%) تعیین می شود.

*اعلام میزان سهام دولت در شرکت‌های دولتی تا خرداد 1400 توسط وزرا به وزارت اقتصاد و سازمان برنامه

طبق موافقت با اصلاح بند (ج) تبصره (2) ماده واحده لایحه بودجه 1400 توسط نمایندگان مجلس، وزرا و رؤسای ذی‌ربط دستگاه‌های موضوع ماده (29) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب  14/  12/ 1395 با اصلاحات و الحاقات بعدی مکلفند تا پایان خردادماه سال 1400 فهرست شرکت‌های زیرمجموعه خود که مجموع سهام دولت و شرکتهای دولتی در آنها کمتر از پنجاه‌‌ درصد‌ (50%) است را به همراه میزان سهام تحت تملک دولت در هر شرکت، به وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه کشور ارسال کنند.

وزارت امور اقتصادی و دارایی (خزانه‌داری کل‌ کشور) با همکاری دستگاه های اجرائی فوق‌الذکر موظف است پرداخت سود سهم دولت در شرکت‌های فوق‌الذکر را از طریق شرکت‌های مادر در چهارچوب قوانین و در مواعد مقرر قانونی به صورت مؤثر، پیگیری کند.

*اصرار مجلس بر تخصیص ۸۹ هزار میلیارد تومان برای تسویه بدهی دولت به تامین اجتماعی

 نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی ایرادات شورای نگهبان به لایحه بودجه 1400 بر مصوبه قبلی خود در بند (و) تبصره 2 ماده واحده لایحه مذکور اصرار کردند.

در مصوبه مجلس تاکید شده بود: معادل هشتصد و نود هزار میلیارد (۸۹۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال از محل این واگذاری‌ها جهت رد بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی و مابقی آن به سایر موارد مذکور اختصاص می‌یابد.

*۴۰ درصد درآمدهای پژوهشی بانک‌ها و موسسات دولتی باید به خزانه واریز شود

با مصوبه وکلای ملت، شرکتها، بانکها و مؤسسات انتفاعی دولتی مکلفند حداقل (۴۰%) از هزینه امور پژوهشی را در مقاطع سه‌ماهه به میزان (۲۵%)، به خزانه‌داری کل‌ کشور واریز کنند.

براساس این مصوبه، شرکتها، بانکها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت مندرج در پیوست شماره (۳) این قانون، مکلفند در اجرای تکالیف قانونی مربوط، حداقل چهل‌‌درصد (۴۰%) از هزینه امور پژوهشی خود مندرج در آن پیوست را در مقاطع سه‌ماهه به میزان بیست و پنج‌درصد (۲۵%)، به حساب خاصی نزد خزانه‌داری کل‌ کشور واریز کنند تا در راستای حل مسائل و مشکلات خود از طریق توافقنامه با دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی اعم از دولتی و غیردولتی و جهاد دانشگاهی و حوزه های علمیه و در قالب طرح(پروژه)‌های کاربردی، عناوین پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی، طرح(پروژه)‌های پسادکتری و طرح(پروژه)‌های تحقیقاتی دانش‌آموختگان تحصیلات تکمیلی غیرشاغل به مصرف برسانند.

*تخصیص250 هزار میلیارد ریال منابع بانکی برای حمایت از اشتغال مولد

با اصلاح بندالحاقی تبصره (۱۲) ماده واحد توسط وکلای ملت، بانک مرکزی مکلف است برای حمایت از اشتغال مولّد۲۵۰ هزار میلیارد ریال منابع سپرده‌های پس‌انداز و جاری قرض‌الحسنه را به تفکیک با تأکید و تخصیص سهم بیشتر متناسب با نرخ بیکاری از بالا به پایین به عنوان تسهیلات پرداخت کند.

*۵۹۸​ میلیارد ریال از عوارض خروج از کشور هزینه بهسازی محیط روستاهای مرزی

نمایندگان مجلس مصوب کردند که ۵۹۸ میلیارد ریال از عوارض خروج از کشور جهت بهسازی محیط روستاهای مرزی طبق قانون برنامه ششم توسعه در اختیار بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قرار گیرد.

براساس تصمیم نمایندگان مجلس شورای اسلامی بند الحاقی ۴ تبصره ۱۱ به این شکل اصلاح شود: بند الحاقی۴- مبلغ پانصد و نود و هشت میلیارد (۵۹۸.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال از عوارض خروج از کشور موضوع ماده (۴۵) قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب  ۱۷/۲/۱۳۸۷ از محل ردیف هزینه ای جهت بهسازی محیط روستاهای مرزی موضوع جزء (۵) بند (ب) ماده (۲۷) قانون برنامه ششم توسعه کشور در اختیار بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: لایحه بودجه مجلس بودجه 1400 وزارت امور اقتصادی و دارایی سازمان برنامه و بودجه هزار میلیارد ریال نمایندگان مجلس شورای نگهبان افزایش تعرفه لایحه بودجه ارز ترجیحی اختصاص دهد دولت موظف وزارت نفت یک میلیون سال ۱۴۰۰ تا سقف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۱۳۰۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اخبار سیاسی ۲۵ فروردین؛ توقیف کشتی مرتبط با رژیم صهیونیستی/احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ دولت

«توقیف یک کشتی مرتبط با رژیم صهیونیستی»، « بخش دوم لایحه بودجه ۱۴۰۳» و «نشست مشترک شورای وحدت اصولگرایان با منتخبان مجلس» از موضوعات مهم خبری بیست و پنجم فروردین ۱۴۰۳ حوزه سیاست بود که می‌توانید در گزارش زیر مشروح آنها را بخوانید.

به گزارش ایسنا،‌ نیروی دریایی سپاه ظهر امروز یک کشتی باری مرتبط با رژیم صهیونیستی را در منطقه خلیج فارس توقیف کرد.

برخی منابع خبری مدعی شدند این کشتی باری که  «ام‌اس‌سی‌آریز» (MSC Aries) نام دارد با پرچم پرتغال فعالیت می‌کند و مرتبط با شرکت «زودیاک مریتایم» مستقر در لندن است که مالک آن یک میلیاردر اسراییلی به نام «ایال اُفر» است.

****

یکی از مداحان اهل بیت  با انتشار مطلبی در صفحه‌ی شخصی خود در یکی از شبکه‌های اجتماعی اعلام کرد که در روز نماز عید سعید فطر، مهر و سجاده‌ رهبر انقلاب به او هدیه شده است.

امیر عباسی چنین نوشت که بعد از نماز باشکوه عید فطر، بهترین عیدی و هدیه عمرم با لطف و محبت پدرانه رهبر عزیزتر از جانمان روزی حقیر شد. دلم نیامد این سُرور و بهجت قلبی‌ام را با شما به اشتراک نگذارم. خداوند سایه ایشان را بر سر امت اسلام مستدام بدارد: مهر و سجاده رهبر معظم انقلاب در نماز عید فطر.

****

از فردا، قرار است که جلسات کمیسیون تلفیق برای بررسی بخش دوم لایحه بودجه ۱۴۰۳ شروع می‌شود.

لازم به ذکر است که بخش اول لایحه بودجه در اسفندماه ۱۴۰۲ به تصویب مجلس شورای اسلامی و تایید شورای نگهبان رسید و توسط رئیس مجلس برای اجرا ابلاغ شد ئ بخش دوم لایحه بودجه ۱۴۰۳ درباره جداول تفصیلی شامل ارقام بودجه در جلسه یکشنبه ۱۹ فرودین اعلام وصول شد.

جلسات کمیسیون های تخصصی مجلس هم در هفته جاری در روزهای یکشنبه، دوشنبه و سه‌شنبه برگزار می‌شود و بررسی تحولات منطقه و طرح ساماندهی کارکنان دولت در دستور کارشان قرار خواهد گرفت.

****

صبح امروز  نشست شورای وحدت اصولگرایان با حضور جمعی از منتخبان مجلس دوازدهم برگزار شد.

در این نشست که در تالار آدینه تهران برگزار شد، جمعی از منتخبان مجلس دوازدهم حاضر بودند و حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، محمدرضا باهنر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و از نمایندگان ادوار مجلس و منوچهر متکی سخنگوی شورای وحدت و منتخب تهران در مجلس دوازدهم سخنرانی کردند.

این نخستین نشست رسانه‌ای شورای وحدت پس از برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی است. مطابق اعلام این تشکل سیاسی اصولگرا ۹۰ نفر از نامزدهای حمایت‌شده آنان به مجلس آینده راه یافته‌اند که ۶۰ نفرشان نامزدهای اختصاصی شورای وحدت هستند.

اخبار مربوط به این نشست را می توانید در لینک های زیر بخوانید.

نمی‌توان به حل مسائل کشور نگاه عاطفی داشت

مجلس نباید «ریاست‌محور» اداره شود

حق انتقام از صهیونیست‌ها را محفوظ می‌دانیم

در حاشیه این نشست اسدالله بادامچیان دبیرکل حزب موتلفه اسلامی با تأکید بر اینکه رژیم صهیونیستی هم‌اکنون در حال انحلال است، گفت: این رژیم، دیوانه‌وار به کنسولگری ایران حمله کرد اما پس از این حمله صهیونیست‌ها دچار اضطراب شده‌اند.

همچنین محمدرضا عارف رئیس بنیاد امید ایرانیان در جریان سفر به یزد در دیدار باجمعی از نخبگان، فعالان سیاسی و مدیران سابق این استان  با اشاره به حمله رژیم صهیونیستی به ساختمان متعلق به کنسولگری ایران در دمشق و تسلیت شهادت جمعی از فرماندهان سپاه پاسداران گفت: دولت نتانیاهو به خاطر انبوه مشکلاتی که با آن دست به گریبان است، راهی برای خود جز جنگ افروزی در منطقه نمی‌بیند و به همین دلیل جمهوری اسلامی ایران باید با تدبیر و تمامی ملاحظات به گونه‌ای عمل کند که در دام جنگ افروزی نتانیاهو نیافتد.

****

در حاشیه جشنواره «دریاچه ارومیه» سخنگوی دولت گفت: مدیریت احیای دریاچه ارومیه میدانی شد و با سپردن مسئولیت کارگروه نجات دریاچه به استاندار آذربایجان‌غربی، دیگر تصمیمات برای احیای آن در تهران گرفته نمی‌شود.

علی بهادری جهرمی پیگیری میدانی وضعیت دریاچه ارومیه را از نتایج مثبت سفر استانی رئیس‌جمهوری دانست و افزود: با تصمیم رئیس‌جمهوری و دولت سیزدهم، مدیریت احیای دریاچه ارومیه میدانی شده و با سپردن مسئولیت دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه به استاندار آذربایجان‌غربی، دیگر تصمیمات برای احیای این دریاچه در تهران گرفته نمی‌شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • لحظه به لحظه از صحن علنی مجلس / قالیباف: وضعیت بازار ارز بررسی می‌شود
  • کمبود اعتبار پنج همتی دانشگاه‌ها در تامین تغذیه دانشجویان
  • دولت باید امسال 40 درصد از متناسب سازی حقوق بازنشستگان را اجرا کند
  • مصوبات جلسه علنی دوشنبه مجلس
  • اصلاح موادی از لایحه تجارت در مجلس
  • اصلاح برخی ارقام درآمدهای مالیاتی در قسمت دوم بودجه
  • جداول مرتبط با حوزه انرژی لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در کمیسیون انرژی اصلاح می‌شوند
  • اصلاح موادی از لایحه تجارت در صحن مجلس
  • شرکت سهام عام پروژه بسترسازی برای جذب سرمایه‌های خرد مردمی در توسعه اقتصادی کشور
  • اخبار سیاسی ۲۵ فروردین؛ توقیف کشتی مرتبط با رژیم صهیونیستی/احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ دولت