در سایه مرجعیت شیعه، وحدت پس از گفت وگو در جهان محقق میشود
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۳۱۸۷۳۷
به گزارش ایرنا از بغداد، اتمام دیدار رهبر کاتولیکهای جهان با مرجعیت عالی شیعه در عراق پس از ۴۵ دقیقه اتمام، همه ماجرا نبود. پیامهایی که قرار بود از بیت این مرجع عالیقدر صادر شود تازه ساعتی پس از اتمام ملاقات به گوش مخاطبان خاص و عامش رسید.
توجه رسانهای به این ملاقات کوتاه بیت مرجع عالیقدر در نجف نه تنها بخاطر حضور پاپ فرانسیس به عنوان یک شخصیت جهانی در یک خانه ساده معطوف شده بود، بلکه دیدار یک رهبر دینی با همتای خود آنهم در طراز دولتمردان کشور میزبان سوژهای بسیار عالی برای قاب دوربینها و رسانههای خبری به شمار میرفت.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
با گذشت یک هفته از این دیدار واکنشهای مختلفی درباره جنبههای متعدد این ملاقات از سوی سیاستمداران منطقه صورت گرفته است؛ واکنشهایی که عمدتا با محوریت نتایج مثبت و پربار از دیدار با مرجع عالیقدر شیعه در عراق منعکس شده است؛ از واکنش حضرت آیت الله «سید علی خامنه ای» رهبر معظم انقلاب اسلامی و یا اهالی سیاست در ترکیه و اظهار امیدواری نتایج مثبت بر منطقه تا سایر سیاسیون و حتی شخصیتهای مذهبی منطقه، به موضوعات مختلفی که در ملاقات پاپ با آیت الله سیستانی مطرح شده بود؛ همه واکنشهایی مثبت به سخنان این عالم شیعی داشتند.
سخنانی پر اهمیت که نشان از تسلط و اشراف کامل ایشان به مسایل روز دنیا و منطقه داشت؛ اهمیت این سخنان نیز چه در تحلیل رسانهها و چه در میان فضای عمومی سیاسی عراق بالاتر از تصمیمات دولت مردان این کشور در سیاست داخلی و خارجی تلقی شد.
ترتیب این ملاقات از سوی واتیکان درک بالای این قطب مذهبی مسیحیت از اوضاع عراق را میرساند که با آگاهی اقدام به برنامهریزی سفر سه روزه پاپ به عراق نمود؛ تاثیر آیت الله سیستانی بر فضای سیاسی عراق را هیچ رییس جمهوری در این کشور و قدرت خارجی ندارد، از همین روی هر شخص و جریانی برای اثبات خود در آسمان غبارآلود سیاست عراق باید به نوعی خود را به آیت الله نزدیک کند؛ شاید با این توضیح معلوم گردد که چرا پس از عمل جراحی ایشان در سال گذشته، مقامات مختلف کشورهای غربی حتی «مایک پمپئو» وزیر خارجه تندرو سابق آمریکا نیز برای ایشان آرزوی سلامتی کردند.
نتایج ارزشمند این دیدار برای جهان اسلام که با سکوت و بایکوت معنادار رسانههای نزدیک به سعودی و صهیونیستها همراه بود؛ طبیعی است که خشم و سکوت این جریان فکری و خبری را به سوی خود بکشاند.
این ملاقات سالها برنامهریزی معاندان را برای ایجاد تفرقه و اسلام هراسی خنثی ساخت؛ پاپ فرانسیس که خود را نسبت به پاپهای سابق، شخصیتی آرامتر، سادهتر و مشتاق گفتمان نشان داده است، قبلا نیز با «شیخ الازهر» البته در واتیکان دیدار داشته و سخنان او هم درباره اینکه "خشونت و اسلام باهم یکی نیستند"، بسیار مورد توجه قرار گرفته بود و دیدارش با مرجع عالیقدر شیعه در عراق تلاش وی برای ایجاد یک گفتمان مذهبی بزرگ در سطح جهانی را آشکار میسازد؛ او حداقل توانست برای چند روز عراق را دوباره یکپارچه و متحد ساخته و جو سیاسی و روانی کشور را به سوی مدارا و تسامح ببرد.
جدای از اینکه دولت عراق با پتانسیل موجود در این کشور میتواند به یک قطب گفت وگوی بین ادیان و حتی صحنه گفتمان جهانی بدل گردد، باید بیش از آنچه که جاریست از نتایج چنین ملاقاتی برای منافع ملی و منطقهای بهرهبرداری کند، مخصوصا پس از نطق تلویزیونی «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر این کشور بعد از اتمام سفر پاپ به عراق که وی از طرح خود درباره گفتمان منطقهای و ملی پرده برداشت که حمایتهایی از داخل این کشور نیز با وی همراه شد.
سفر پاپ ثابت کرد که ایجاد یک عراق جدید با رویکردهای متحد در کنار تفاوت افکار و ادیان ممکن است و سیاستمداران این کشور نباید این مهم را از یاد ببرند؛ البته اگر طبق اشاره آیت الله سیستانی، قدرتها اجازه بدهند!.
صرف نظر از مباحث اصلی و فرعی متعددی که از ملاقات مزبور منشعب شده، یک مساله بسیار مهم پس از آن در بین افکار عمومی مطرح شد که آن هم گفت وگوی ادیان در کمال احترام بود؛ این گفت وگو باتوجه به سابقه پاپ فرانسیس در مساله گفتمان مذهبی میتواند نویدبخش روابط بیشتر رهبران دینی اسلام و مسیحیت باشد.
همچنین با شناساندن بیشتر اسلام بوسیله این ملاقات، فرصتی بسیار مغتنم برای اتفاقات مشابه است.
انتشار تصاویر دستان درهم تنیده شده دو پیرمرد متواضع فضای غبارآلود تقابل اسلام و مسیحیت را به چالش کشید و باب گفتمان و تسامح را گشود و اثبات کرد که با اتخاذ رویکرد مشترک بین مذاهب و کنارگذاشتن اختلافات، اتحادی در وسعت چند دین نیز دور از ذهن نیست، چه رسد به مذاهب منشعب شده از یک دین. اسلام هراسی کلیدواژهای است که خودش هیچگاه استفاده نمیشود، بلکه تمام اقدامات دیگر برای رسیدن به این واژه و هدف نهفته در آن صورت میگیرد، اما اکنون نشستن یک عالم شیعی در برابر پاپ تمام رشتههای این هدف را پنبه کرد. بدیهی است که پیام صادر شده از بیت مرجعیت، پیامی جز صلح و دوستی و آغوش گشوده به روی دیگر مذاهب نداشت.
این دیدار که پروژه اسلام هراسی را بار دیگر به شکست کشاند، یادآور تلاشهای یک مرجع دینی دیگر برای کنارگذاشتن تعصب و بکارگیری خرد و شناساندن اسلام حقیقی است؛ نامههای حضرت آیت الله خامنه ای خطاب به جوانان غربی و در آخرین مورد به جوانان فرانسه که در پی انتشار کاریکاتور موهن به رسول اکرم(ص) نگاشته شد، نمونه واقعی از تعامل و تسامح دینی است.
پس از واقعه ۱۱ سپتامبر و اقدامات تروریستی «القاعده» که به خشن جلوه دادن چهره اسلام طبق سیاستهای غرب انجامید، ظهور «داعش» در سال ۲۰۱۴ نیز اتفاقی مشابه با نتیجه یکسان بود که بدنام کردن اسلام را نشانه رفته بود. در همین ایام، انتشار توصیههای آیت الله سیستانی خطاب به مجاهدان در عراق بازتاب ویژهای داشت، بخصوص که شدیدا نسبت به حقوق دیگران حتی بستگان دشمنان نیز تاکید شده بود.
در همین راستا این نامهها نگاشته شد که با صرف نظر از بعضی اقدامات افراطی در واکنش به توهینهای مذهبی به اسلام، روی دیگر سکه که هیچگاه اجازه نمایاندن آن داده نمیشود را ظاهر گرداند.
یک خط سخن درباره یک هدف مشترک پیامبران و یک جمله درباره ملت فلسطین، موجی از واکنشهای وحدت آفرین را در جهان به دنبال داشت؛ نماینده مارونی مجلس لبنان، علمای اهل سنت عراق، نیروهای مسیحی «الحشدالشعبی» و حتی نامه تقدیر «محمود عباس» رییس تشکیلات خودگردان فلسطین همگی فقط برای یک جمله از سخنان مرجعیت نجف؛ به دور یک مرکز اجتماع کردند.
حالا با این تجربه روزهای شیرین مدارا در عراق همه میدانند که دنیای پر از مشکلات با وحدت رویه جای بهتری میشود و چیزی جز همدلی و نزدیک شدن به اشتراکات، زخمهای کهنهای که از دور بودن به جانها نشسته را دوا نخواهد کرد.
برچسبها محمود عباس پاپ فرانسیس گروه تروریستی داعش القاعده ایالات متحده آمریکا واتیکان عراق مصطفی الکاظمی نجف بغداد آیت الله سیستانی اسلام هراسی شیعه الحشد الشعبی مایک پمپئو فلسطینمنبع: ایرنا
کلیدواژه: محمود عباس پاپ فرانسیس گروه تروریستی داعش محمود عباس پاپ فرانسیس گروه تروریستی داعش القاعده ایالات متحده آمریکا واتیکان عراق مصطفی الکاظمی نجف بغداد آیت الله سیستانی اسلام هراسی شیعه الحشد الشعبی مایک پمپئو فلسطین اخبار کنکور آیت الله سیستانی مرجع عالیقدر پاپ فرانسیس اسلام هراسی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۱۸۷۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
اینجا «بقیع» سند مظلومیت دیرینه شیعه
میگویند بقیع بهشت روی زمین است اما این بهشت در هشتم شوال ۱۳۴۴ هجری قمری بهدست حکومت وهابی، به دلایل واهی تمامی گنبدها و قبههایش تخریب شد و وسایل قیمتی داخل ضریحش به غارت رفت و این روزها تنها یادگار حرم بقیع، ضریح فولادی آن است.
به گزارش خبرگزاری ایمنا، امروز هشتم شوال یکی از تلخترین روزهای تاریخ شیعه است؛ روزی که قبرستان بقیع توسط وهابیت تخریب شد و به «یوم الهدم» معروف است چرا که مظلومیت اهل بیت عصمت و طهارت را بار دیگر به رخ جهانیان کشید.
قبرستان بقیع یکی از قدیمیترین قبرستانهای تاریخ و از مکانهای مقدس و مورد احترام مسلمانان بهشمار میرود که در اهمیت آن، احادیث و روایاتی نیز از ائمه معصومین (ع) وجود دارد، به طور مثال پیامبر اکرم (ص) فرمودهاند: «از بقیع هفتاد هزار نفر که صورتشان مانند ماه چهارده شب است، محشور خواهند شد و بدون حساب وارد بهشت میشوند». در روایتی دیگر از آن حضرت آمده که در روز قیامت، هفتاد هزار تن با صفات نیکو از بقیع محشور میشوند، ایشان به کسانی که در بقیع دفن شوند، بشارت داده که شفاعت خواهند شد.
اهمیت بقیع از آنجایی مطرح میشود که میتوان را اولین مزاری دانست که به دستور رسول اکرم (ص) توسط مسلمانان صدر اسلام ایجاد شده است و درباره معنای لغوی آن نیز ابن اثیر میگوید: بقیع در لغت به محل وسیعی که دارای درخت یا ریشه درخت باشد، گفته میشود و چون مکان بقیع پیش از آن دارای درخت غرقد و ریشههای آن بود، پس از قطع این اشجار نیز با همان اسم معروف شد.
در کتاب «آثار اسلامی مکه و مدینه» نوشته رسول جعفریان آمده که نام قبرستان بقیع پیش از ظهور اسلام جنه البقیع یا بقیع الغَرقَد بوده است و پیامبر اکرم (ص) توجه خاصی به این مکان که مهمترین قبرستان مسلمانان در مدینه بود داشتهاند؛ همچنین در این کتاب آمده است که: قبرستان بقیع علاوه بر محل دفن چهار تن از امامان معصوم، آرامگاه بسیاری از صحابه و تابعین نیز است.
میرزا حسین فراهانی در سفرنامه خود مینویسد: «چهار ائمه اثنی عشر در بقعه بزرگی که به صورت هشت ضلعی ساخته شده، واقعاند و گنبد اندرون آن، سفید کاری است».
ریچارد بورتون (Sir Richard Burton) جهانگرد غربی نیز در سال ۱۲۷۶ هجری قمری، گنبد ائمه بقیع را چنین معرفی میکند: «این قبه که در دست راست واردین به بقیع قرار گرفته، بزرگتر و زیباتر از همه قبهها است».
این جبیر، جهانگرد معروف در سال ۶۱۴ هجری قمری میگوید: «آن، قبهای است مرتفع و سر به فلک کشیده که در نزدیکی درب بقیع واقع شده است».
بقیع، بهشتی در دل مدینهمیگویند بقیع بهشت روی زمین است چرا که علاوه بر مزار چهار امام شیعیان یعنی امام حسن مجتبی (ع)، امام زینالعابدین (ع)، امام محمد باقر (ع) و امام جعفر صادق (ع) تعدادی از دختران و همچنین عمههای رسول الله (ص) و قبر حضرت امُّ البنین (س) و قبر حضرت اسماعیل بن جعفر الصادق، و قبر حضرت ابراهیم فرزند رسول الله (ص)، و قبور تمامی اصحاب و تابعین و ارحام و ازواج رسول الله (ص) و تعداد زیادی از بزرگان و صحابه اسلام نیز در آنجا وجود دارد.
اما باید بدانیم که قبرستان بقیع از ابتدا مانند تصاویری که این سالها میبینیم نبوده چرا که در در قبرستان بقیع و سایر اماکن متبرکه حجاز قبل از تخریب، بر قبور ائمه و بزرگان اسلام گنبدها و بناهایی قرار داشت که سرانجام در هشتم شوال ۱۳۴۴ هجری قمری حکومت وهابی، به دلایل واهی تمامی گنبدها و قبههای موجود را تخریب کرد و وسایل قیمتی داخل ضریح به غارت رفت، تنها یادگار حرم بقیع، ضریح فولادی آن است که آن را ۸ قسمت کردند و هم اکنون، دور قبور شهدای احد قرار گرفته است، یکی از جهانگردان غربی به نام مستر ریتر (Riter) که به فاصله چند ماه از ویرانی این حرم بقیع را دید، آن را این گونه وصف میکند:
«چون وارد بقیع شدم، آنجا را همچون شهری دیدم که زلزله شدیدی به وقوع پیوسته و به ویرانهای، مبدلش ساخته است، زیرا در جای جای بقیع، به جز قطعات سنگ و کلوخ در هم ریخته و خاکها و زبالههای روی هم انباشته و تیرهای چوبی کهنه و شیشههای درهم شکسته و آجرها و سیمانهای تکهتکه شده، چیز دیگر نمیتوان دید… ولی این ویرانیها و خرابیها، نه در اثر وقوع زلزله یا حادثهای طبیعی، بلکه با عزم و اراده انسانها به وجود آمده و همه آن گنبد و بارگاههای زیبا و سفید رنگ که نشانگر قبور فرزندان و یاوران پیامبر اسلام بود، با خاک یکسان شده است، چون برای مشاهده بیشتر این آثار که نشانگر قبور مسلمانان صدر اسلام و تاریخ سازان روزگار است در سنگ و کلوخ حرکت میکردم، از زبان راهنمایم میشنیدم که از شدت ناراحتی این جملات را تکرار میکرد: «استغفرالله، استغفرالله، لا حول و لا قوة الا بالله».
جریان تکفیری امروز یک مصیبت واقعی برای اسلام استرهبر معظم انقلاب در تاریخ دوم اردیبهشت سال ۱۳۹۲ طی سخنانی با اشاره به حادثه تلخ و غمانگیز تخریب قبر صحابی جلیلالقدر، جناب حجر بن عدی و اهانت به پیکر آن شخصیت بزرگوار اسلام تأکید کردند: آنچه که تلخی این حادثه را مضاعف میکند، وجود برخی افراد دارای افکار پلید، متحجر و عقبمانده در میان امت اسلامی است که تجلیل از بزرگان و برجستگان و چهرههای نورانی صدر اسلام را شرک و کفر میدانند.
ایشان وجود چنین تفکر خرافی را یک مصیبت برای اسلام و مسلمانان دانستند و افزودند: این افراد کسانی هستند که گذشتگان آنها قبور ائمه اطهار را در بقیع ویران کردند و اگر قیام سراسری مسلمانان بر ضد آنان نبود، مرقد مطهر پیامبر اسلام (ص) را نیز ویران میکردند.
رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: چنین انسانهای بداندیش که حضور در مزار بزرگان و طلب رحمت خداوند برای آنها و همچنین طلب رحمت کردن برای خود را شرک میپندارند، دارای تفکری باطل و روحیهای پلید هستند؛ شرک آن است که افرادی آلت دست سیاستهای سرویسهای جاسوسی انگلیس و آمریکا شوند و با اقدامات خود مسلمانان را غمدار کنند.
ایشان خاطرنشان کردند: این چگونه تفکری است که اطاعت و عبودیت و خاکساری در مقابل طواغیت زنده را شرک نمیداند، اما احترام به بزرگان را شرک میشمارد؟!جریان تکفیری خبیث که از پشتیبانیهای مالی و غیر مالی برخوردار است، امروز یک مصیبت واقعی برای اسلام به شمار میرود.
و اینک بقیع بهعنوان یک سند زنده، مظلومیت یک هزار و ۴۰۰ ساله شیعیان را به تصویر میکشد و شیعیان همچنان چشم انتظار موعود بوده تا غبار غربت از آن رخت بر بندد.
کد خبر 745319