Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-16@05:17:17 GMT

تداوم ارز ۴۲۰۰ تومانی نقطه تاریک بودجه ۱۴۰۰

تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۳۲۴۸۶۵

تداوم ارز ۴۲۰۰ تومانی نقطه تاریک بودجه ۱۴۰۰

به گزارش خبرگزاری فارس، برنامه یکشنبه شب «پایش» با حضور داوود خدابنده کارشناس اقتصادی به سراغ تحلیل وضعیت لایحه بودجه 1400 پرداخت.

خدابنده در ابتدای صحبت‌هایش اظهار داشت: شفاف نشدن برخی از منابع و مصارف از دیگر ایرادات وارده بر بودجه ۱۴۰۰ به حساب می آید.

وی درباره نقاط مثبت بودجه 1400 گفت: عادلانه شدن حقوق و دستمزد یکی از مهمترین بخش‌های مثبت بودجه سال آینده است چرا که تا قبل از این تمام افراد مشمول افزایش دستمزد ۲۵ درصدی می‌شدند بدین صورت که در سایه قانون جدید دید افرادی که زیر ۱۰ میلیون تومان حقوق میگیرند ۲۵ درصد افزایش حقوق دارند و افرادی که بالای این مبلغ حقوق دریافت می کنند تنها دو و نیم میلیون افزایش حقوق خواهند داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خدابنده گفت: افزایش وام ازدواج از ۵۰ میلیون به ۷۰ میلیون یکی دیگر از نکات مثبت بودجه سال آینده است البته دستورات ازدواج آقایان زیر ۲۵ سال و خانم های زیر ۲۳ سال این وام به ۱۰۰ میلیون تومان افزایش خواهد یافت.

وی ادامه داد: حذف معافیت مالیاتی هنرمندان از جمله دیگر نکات مثبت بودجه ۱۴۰۰ است که با استقبال بسیاری همراه شد.

خدابنده در رابطه با اخذ مالیات بر ارزش افزوده در مناطق آزاد اظهار داشت: در گذشته مناطق آزاد مالیات بر ارزش افزوده پرداخت نمی‌کردند اما با قانون جدید این مناطق نیز مشمول پرداخت مالیات ارزش افزوده خواهند شد.

وی در ادامه افزود: حذف معافیت مالیاتی آموزشگاه‌ها و انتشارات کتب کمک درسی و کنکور نیز از دیگر نقاط مثبت بودجه سال آینده به حساب می‌آید، چراکه با افزایش گردش مالی مواجه هستند از این رو مکلف به پرداخت مالیات خواهند بود.

خدابنده با اشاره به این که مسکن پیشران اقتصادی در کشور به حساب می آید اظهار داشت: افزایش میزان تسهیلات در سال آینده برای حوزه مسکن به منظور افزایش حوزه ساخت و ساز می‌تواند چه بسزایی در افزایش عرضه مسکن و برطرف کردن معضل مسکن داشته باشد.

وی ادامه داد: کاهش سقف حقوق نجومی از ۲۱ برابر حداقل حقوق به ۱۵ برابر حداقل حقوق نیز یکی دیگر از تحولات مثبت بودجه سال آینده است. هرچند هنوز ۱۵ برابر حداقل حقوق هم مبلغ بالایی به حساب می‌آید.

خدابنده در خصوص حذف دفترچه های خدمات درمان گفت: این اتفاق می‌تواند با برکات بسیاری هم برای بیمار و هم برای پزشک مواجه شود چرا که در برخی از اوقات به دلیل همراه نبودن دفترچه بیمار باید هزینه های درمان را به صورت آزاد پرداخت می‌کرد که این خود از نظر مالی مشکلات مضاعفی را برای بیمار به دنبال داشت اما این در حالی است که با حذف دفترچه‌های درمان دسترسی به اطلاعات و سوابق پزشکی بیمار به راحتی میسر خواهد شد.

وی ادامه داد: متاسفانه در برخی از موارد شاهد این بودیم که بعضی از افراد با فروش برگه‌های دفترچه بیمه خود برای تجویز داروهای خاص اقدام به کسب درآمد می کردند که با حذف دفترچه‌های خدمات درمان این معضل نیز برطرف خواهد شد.

این کارشناس اقتصادی گفت: مشخص شدن تعداد ورود داروهای وارداتی و همچنین افراد استفاده کننده این داروها از دیگر مزایای حذف دفترچه‌های خدمات درمانی به حساب می‌آید.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: کارشناس اقتصادی لایحه بودجه 1400 وام ازدواج کسری بودجه ارز 4200 تومانی عدم شفافیت بودجه مثبت بودجه سال آینده حذف دفترچه حساب می آید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۲۴۸۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات افزایش ویزیت پزشکان اعلام شد ؛ از پزشک عمومی تا جراح و سزارین

به گزارش همشهری آنلاین، سعید کریمی معاون درمان وزارت بهداشت در حاشیه نشست شورای معاونین وزارت بهداشت با اشاره به تعرفه ویزیت پزشکان در بخش خصوصی، افزود: تعرفه پزشکان عمومی در سال جاری، ۱۲۶ هزار تومان، پزشکان متخصص، ۱۸۹ هزار تومان، پزشکان فوق تخصص و فلوشیپ ۲۴۱ هزار تومان، متخصصان روانپزشکی ۲۵۱ هزار تومان، پزشکان فوق تخصص روانپزشکی ۲۸۶ هزار تومان است.

وی جز حرفه‌ای اعمال جراحی و خدمات را در بخش خصوصی ۱۰۱ هزار تومان و برای تمام وقت جغرافیایی و بخش دولتی، ۳۰ هزار تومان دانست و گفت: تعرفه‌های پزشکی امسال نسبت به سال گذشته به طور متوسط ۳۵ درصد افزایش داشته که جای قدردانی از دولت دارد چراکه در دوران گذشته هیچ گاه شاهد رشد ۳۵ درصدی تعرفه‌ها نبوده‌ایم.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به عقب ماندگی تاریخی در تعرفه‌های پزشکی نسبت به نرخ تورم، خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۹۰، یک واحد جز حرفه‌ای در بخش خصوصی، ۳۶ هزار تومان بوده و بعد از گذشت یک دهه و در سال ۱۴۰۰ به ۵۲ هزار تومان رسیده در حالی که در آن دهه تورم و ارزش پول ملی، تغییرات زیادی داشته است.

کریمی از جبران عقب ماندگی‌های تعرفه پزشکی توسط دولت مردمی در دو سه سال گذشته در مسیر حفظ نخبگان و افزایش انگیزه‌های کاری آنها خبر داد و گفت: از نمونه‌های توجه دولت به جبران عقب ماندگی‌ها می‌توان به افزایش یک واحد جز حرفه‌ای در بخش خصوصی از ۵۲ هزار تومان در سال ۱۴۰۰ به ۱۰۱ هزار تومان در سال جاری اشاره کرد.

وی، افزایش ضریب K از ۲۰ به ۳۰ هزار تومان را مبنای تعرفه گذاری خدمات پرستاری نیز عنوان کرد و افزود: پرستاران دریافتی پایین‌تری داشتند و با این مساعدت، کارانه گروه پرستاری تا حدودی ترمیم می‌شود.

معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به نرخ ۴۴ هزار تومانی ویزیت پزشکان عمومی در سال ۱۴۰۰، تاکید کرد: نرخ ویزیت پزشکان در سال جاری ۱۲۶ هزار تومان تصویب و نسبت به سال ۱۴۰۰ حدود سه برابر افزایش یافته است، البته عدد ۱۲۶ هزار تومان نسبت به هزینه‌های کنونی، زیاد نیست اما جبران عقب ماندگی‌ها در این دولت، قابل توجه است.

کریمی با بیان اینکه تعرفه‌های پزشکی ابتدا در شورای عالی بیمه تصویب می‌شود که افزایش ۴۶ درصدی در نظر گرفته شده بود، گفت: پس از بررسی و تأیید این مصوبه در سازمان برنامه و بودجه و طرح آن در هیأت دولت، در نهایت افزایش ۳۵ درصدی تعرفه‌ها ابلاغ شده که مورد حمایت و پوشش بیمه‌ها نیز قرار می‌گیرد.

وی یادآور شد: اعمال جراحی بر اساس ضریب K ثبت می‌شود که به عنوان نمونه عمل آپاندیسیت، ۳۱ K، آب مروارید ۳۲ K، سزارین ۴۰ K و زایمان طبیعی ۵۰ K است و K که واحد دستمزد و به جز حرفه‌ای معروف است و هر سال توسط هیأت دولت ابلاغ می‌شود که مبنای قانونی پرداخت است. در بخش خصوصی K از ۳۶ هزار تومان در سال ۱۳۹۰ به ۵۲ هزار تومان در سال ۱۴۰۰ و ۱۰۱ هزار تومان در سال جاری رسیده است.

معاون وزیر بهداشت، از ابلاغ سراسری تعرفه‌های پزشکی سال ۱۴۰۳ توسط معاونت درمان وزارت بهداشت، در روز جاری خبر داد.

کد خبر 844630 منبع: مهر برچسب‌ها وزارت بهداشت و درمان خبر مهم تعرفه پزشکی

دیگر خبرها

  • قیمت پیامک ۴ تومان گران شد/ افزایش ۸۰۰ میلیارد تومانی درآمد دولت
  • وزارت اقتصاد: تداوم روند کاهشی تورم دور از دسترس نیست
  • قیمت طلا، سکه و ارز امروز ۲۷ فروردین‌ماه ۱۴۰۳ | تداوم کاهش قیمت طلا و سکه
  • جزییات تعرفه ویزیت پزشکان در سال ۱۴۰۳
  • جزئیات افزایش ویزیت پزشکان اعلام شد ؛ از پزشک عمومی تا جراح و سزارین
  • وزارت اقتصاد:تداوم روند کاهشی تورم دور از دسترس نیست
  • افزایش ۹ درصدی بهره حقوق مالکانه معادن/درآمد ۸ همتی از صادرات معدنی‌ها و پتروشیمی‌ها
  • درآمد بالغ بر ۴ هزار میلیارد تومانی دولت از حقوق ورودی ماشین‌الات
  • پیش‌بینی درآمد ۲۰۰۰ میلیارد تومانی از واردات موبایل‌های بالای ۶۰۰ دلار
  • روشن شدن ۱۹ هزار نقطه تاریک در معابر کهگیلویه و بویراحمد