Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه ضمن تاکید بر ضرورت رعایت رژیم مناسب غذایی در تعطیلات نوروز گفت: احتمال ابتلای افراد چاق به کرونا و سایر بیماری‌ها بیشتر است.

دکتر زهرا عبداللهی افزود: با توجه به شیوع بیماری کرونا در دنیا به خصوص در کشور ما مثل سال های قبل آیین دید و بازدید های عید برای حفظ سلامتی وجود ندارد اما به هر حال با توجه به تعطیلی ها درایام عید، معمولا برنامه غذایی روزانه تغییر می کند و این تغییرات ممکن است سلامت  افراد را به خطر بیندازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بیان داشت: یکی از مشکلات اساسی که اکثر مردم در ایام نوروز با آن مواجهند ، اضافه وزن ناشی از مصرف زیاد شیرینی ، شکلات ، آجیل و تنقلات است . اضافه وزن و چاقی خود زمینه ساز دیابت نوع 2 ، فشار خون بالا ، چربی خون بالا و بالاخره بیماری های قلبی عروقی است.

وی ادامه داد: باید توجه داشت که افراد چاق احتمال ابتلای آنها به کرونا بالا و پیشرفت بیماری بیشتر است . بنابراین با رعایت نکاتی در تغذیه خود در این ایام می توانید از بروز اضافه وزن و چاقی  پیشگیری کنید.

عبداللهی در خصوص خرید آجیل گفت: مغزها از جهت  ارزش غذایی در هرم غذایی در گروه حبوبات قرار گرفته است که مواد مغذی مهم موجود در این گروه پروتئین، آهن، روی و بعضی از انواع ویتامین های گروه Bو کلسیم، مس و فسفر می باشد.

وی از جمله مسائل مهم هنگام خرید انواع مغزها به این نکات اشاره کرد: نباید آفت زدگی (آفت زنده) و یا بقایای آفت مرده داشته باشد با توجه به درصد بالای روغن در این موارد، نباید طعم تند پیدا کرده باشد( در غیر اینصورت نشانه فساد روغن است).

وی ادامه داد: نباید در معرض رطوبت قرار گیرند. رطوبت می‌تواند به ایجاد سم افلاتوکسین کمک کند. نباید دارای رنگ غیرطبیعی باشد ( برخی افراد سودجو به هنگام بودادن برخی از مغزها از رنگهای غیرمجاز صنعتی و یا شیمیائی استفاده می کنند که مصرف این رنگها سرطان زا است. )

عبداللهی افزود: نباید این اقلام در خارج از فروشگاه در معرض گرد و غبار قرار بگیرند و با توجه به شرایط کرونا باید تمامی این مغز ها دارای پوشش باشند و از تماس دست خریدار با آنها باید خودداری کرد .

عبداللهی گفت: انواع آجیل باید در شرایط خشک و خنک قرار داشته باشند . بعضا" دیده می‌شود مغزها در ویترین مغازه ها در معرض تابش نورمستقیم خورشید می‌باشند که این امر می‌تواند باعث فساد مغزها گردد.

وی خاطرنشان کرد: وجود نمک زیاد در برخی از انواع آجیل می‌تواند باعث افزایش فشارخون شما شود پس بهتر است از آجیل کم نمک یا بدون نمک استفاده کنید . مصرف نمک زیاد باعث تضعیف سیستم ایمنی و افزایش ریسک ابتلا به کرونا می شود.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه درباره خرید شیرینی گفت: سعی کنند از شیرینی های کوچک، کم شیرین و بدون رنگهای مصنوعی و شیمیایی خریداری نمایند. بعضی از فروشندگان ادعا می‌کنند که این رنگها خوراکی است اگرچه ممکن است این رنگها خوراکی باشند ولی مصرف آنها در قنادی ها غیرمجاز است.

وی افزود: رنگهای خوراکی فقط در کارخانجات تولید مواد غذائی و با نظارت مسئولین فنی و مطابق با پروانه ساخت هر محصول غذائی باید استفاده شوند تا برای انسان مضر نباشد.

عبداللهی بیان داشت: از مراکزی شیرینی تهیه نمائید که مطمئن باشید مواد اولیه سالم و بهداشتی استفاده می‌کنند . آرد گندم، آرد برنج، روغن، زعفران، هل، گلاب جزء مواد اولیه شیرینی های عید است که اگر هرکدام از اینها غیربهداشتی و ناسالم باشد به سلامت ما لطمه می‌زند.

وی ابراز داشت: خرید انواع شکلات، تافی، آبنبات، سوهان و سایر شیرینی های پرچرب و شیرین را محدود کنید. مواد غذایی شیرین و پر چرب زمینه ساز اضافه وزن و چاقی و به تبع آن افزایش احتمال ابتلا به کرونا ، دیابت ، پر فشاری خون، چربی خون بالا ، کبد چرب می شوند و خود این بیماری ها خطر ابتلا و مرگ ناشی از کووید 19 را افزایش می دهد.

وی اضافه کرد: بنابراین در این دوران باید بیشتر مراقب سلامتی خود باشیم به مواد غذایی و تنقلاتی که خریداری و مصرف می کنیم توجه بیشتری داشته باشیم . در واقع به جای مصرف تنقلات و مواد غذایی با نمک و چربی و قند بالا از مواد غذایی با نمک و قند و چربی کمتر استفاده کنیم تا این دوران همه گیری را با سلامتی پشت سر بگذاریم.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه برای خرید میوه نیز گفت: اندازه میوه نقشی در میزان مواد مغذی آن ندارد بلکه حمل و نقل و نگهداری و شیوه مصرف میوه می‌تواند باعث کاهش انواع ویتامین‌ها خصوصا" ویتامینc شود. برای مثال از پوست کندن و خردکردن میوه برای مدت زمان طولانی خودداری کنید چرا که این امر علاوه بر کاهش برخی ویتامین خصوصا" ویتامین C باعث جذب آلودگی های محیطی خواهد شد.

وی افزود: میوه های خشک هم اگر در شرایط بهداشتی تهیه شده باشد منابع خوب ویتامین، انرژی و فیبر هستند ولی توجه داشته باشید که میوه های خشک ویتامین کم تر و انرژی بیشتری نسبت به میوه های تازه دارند. البته حتما باید در مراکز فروش به دلیل شیوع کرونا روی آنها  پوشیده شده باشد.

عبداللهی سایر توصیه های تغذیه در نوروز را چنین تشریح کرد: به طور کلی رعایت پروتکل های دقیق بهداشتی در ایام نوروز برای پیشگیری از کرونا ضروری است. بنابراین از دید و بازدیدها و دور همی‌های فامیلی باید اجتناب کرد و  توصیه می شود دید و بازید را امسال از طریق فضای مجازی انجام دهید.

وی ادامه داد: توصیه می شود برای پیشگیری از اضافه وزن و چاقی که عامل خطر ابتلا به کرونا است بجای شیرینی یا شکلات یک عدد میوه مصرف کنید. 

وی اظهار داشت: مصرف میوه و سبزی  به خاطر دارا بودن مواد مغذی گوناگون  از جمله ویتامینهای  A ، C ، B  ، املاح معدنی  آهن، منیزم، پتاسیم و  موادآنتی اکسیدانی همچون فلاونوئید و کارتنوئید میتواند با تقویت سیستم ایمنی ما را در برابر بیماری های زیادی بخصوص  کرونا بیمه کند.

عبداللهی گفت: آنتی اکسیدان‌ها  از طریق ترکیب شدن با  رادیکال های آزاد که بدنبال واکنش های  اکسیداسیونی در بدن تولید می شوند از آسیب و تخریب سلول های بدن جلوگیری می کنند. در واقع مصرف سبزیجات رنگارنگ به دلیل املاح معدنی و ویتامین های مختلف  می‌توانند بروز بیماری های غیر واگیر مثل بیماری های قلبی، فشار خون، دیابت، سرطان به خصوص سرطان‌های دستگاه گوارش و چاقی را در افراد کاهش دهند.

وی افزود: همچنین مصرف میوه و سبزی  می‌تواند از افزایش وزن و چاقی که احتمال ابتلا به کرونا را در فرد افزایش می‌دهد، جلوگیری کند. چاقی خود یک عامل خطر مهم ابتلا به کرونا محسوب می شود. مرگ و میر ناشی از کووید 19 در افراد چاق بیشتر است.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه اظهار داشت: درمیان میوه ها ، مرکبات  و سیب از پرخاصیت ترین هاست.  مصرف موز  بدلیل داشتن کالری زیاد باید محدود شود. خیار نیز چون کالری بسیار کمی دارد  و برای کسانی که اضافه وزن دارند یا دچار دیابت یا چاقی هستند بسیار مناسب است.

عبداللهی افزود: بهتر است در ایام کرونا از توت فرنگی که میوه فصل بهاری است به دلیل بافت میوه که نمی توان به خوبی ضد عفونی کرد تا حد امکان از مصرف آن خودداری کنید.

وی ادامه داد: بلافاصله پس از صرف شام نخوابید و یا قبل از خواب آجیل زیاد مصرف نکنید. زیاده روی در  مصرف آجیل و شیرینی در ایام نوروز شما را از مصرف کافی سایر گروههای اصلی غذائی مانند شیر و لبنیات ، گوشت و حبوبات و سبزی ومیوه باز می دارد. در این ایام سعی کنید برای پیشگیری از اضافه وزن و چاقی  بیشتر از انواع سبزی های خام و پخته خصوصا" سبزی خوردن و سالاد خانگی در وعده های غذایی  استفاده کنید.

این متخصص تغذیه گفت: انواع سبزی های خام و تازه حاوی ویتامین های مختلف هستند که با تقویت سیستم ایمنی بدن احتمال به کرونا را کاهش می دهند. از مصرف شیر و لبنیات کم چرب به میزان حداقل دو لیوان شیر یا جایگزین های آن یعنی ماست و پنیر استفاده کنید. برای صرف چای، بجای قند و شکلات، از کشمش ، توت خشک و یا خرما در حد کم استفاده کنید واگر قهوه و نسکافه برای پذیرایی سرو می شود از نوع بدون قند آن استفاده کنید.

بنابر اعلام روابط عمومی معاونت بهداشت وزارت بهداشت، عبداللهی از مردم خواست درمصرف آجیل زیاده روی نکنند و گفت: انواع مغزها وتخمه ها حاوی مقادیر زیادی چربی هستند.

بطوری که هر 100 گرم آنها حاوی 500 تا 600 کالری  است. از انواع آجیل های بدون نمک ویا کم نمک  استفاده کنید. آجیل های شور با داشتن مقادیر زیاد نمک ، زمینه را برای فشار خون بالا فراهم می کنند. بویژه افرادی که به فشار خون بالا دچار هستند و همچنین بیماران قلبی عروقی از مصرف آجیل های شور  باید اجتناب نمایند.

وی افزود: در وعده ناهار و شام ، اگر چند نوع غذا سرو می شود، حتی الامکان به یک نوع غذا بسنده و سعی کنید نیمی از بشقاب خود را با سالاد و سبزی پر کنید . به این ترتیب میزان دریافت کالری حاصل از غذای مصرفی محدود می شود. ضمنا سالاد و سبزی بدلیل داشتن فیبر، جذب چربی‌ها و مواد قندی را نیز کاهش داده و بدین ترتیب از اضافه وزن و چاقی جلوگیری می‌کند.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه اضافه کرد: کم آبی ریسک ابتلا به کرونا را افزایش می دهد، بنابراین روزی 6 تا 8 لیوان آب بنوشید. کمبود خواب باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی می شود. خوابیدن به مدت هفت تا 9 ساعت به صورت روزانه برای بزرگسالان توصیه می‌شود.  کودکان بسته به سن‌شان به 8 تا 14 ساعت خواب نیاز دارند.

وی در پایان گفت: از سیر، زنجبیل و پیاز هر روز در غذاهای مصرفی استفاده کنید. این سه ماده غذایی تقویت کننده سیستم ایمنی هستند. تخم مرغ منبع بسیار مناسبی از پروتئین و مواد مغذی متنوع است. فقط توجه داشته باشید که بهتر است تخم مرغ را بجوشانید و بصورت آبپز کاملا سفت و پخته شده مصرف کنید و از نیم پز کردن، عسلی نمودن و یا نیمرو کردن آن بپرهیزید./ ایسنا 

ارتباط مستقیم هر میزان چاقی با تشدید علائم کووید ۱۹ رژیم‌ غذایی سخت نگیرید؛ کرونا در کمین نشسته تغذیه مناسب برای سالمندان مبتلا به کرونا چاق‌ها شدیدتر کرونا می‌گیرند خطر کرونا برای افراد چاق  

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان را اینجا بخوانید


 

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: مدیرکل دفتر بهبود تغذیه اضافه وزن و چاقی ابتلا به کرونا احتمال ابتلا استفاده کنید سیستم ایمنی مواد غذایی ویتامین ها افراد چاق بیماری ها مواد مغذی خون بالا فشار خون میوه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۲۵۸۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خاطره خنده دار اکبر عبدی از آجیل عید نوروز

اکبر عبدی با حضور در برنامه شب خوش مهران غفوریان یک خاطره جالب از آجیل شب عید خاله‌اش تعریف کرد.

کد خبر 739298

دیگر خبرها

  • راهنمای خرید پسته از فروشگاه اینترنتی
  • تغذیه صحیح به هنگام سحر و افطار
  • این غذاها را در بهار بخورید
  • مواد غذایی تاریخ‌مصرف گذشته در «دیلم» جمع آوری شد
  • تغذیه سالم در سفر‌های نوروزی
  • خاطره خنده دار اکبر عبدی از آجیل عید نوروز
  • توصیه‌هایی برای جلوگیری از مسمومیت کودکان در سفر
  • کشف ۲۷ تن مواد غذایی غیرقابل مصرف در همدان 
  • باید‌ها و نباید‌های تغذیه در فصل بهار
  • میوه را کی بخوریم؛ با شکم خالی یا پر؟