Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، ساداتی نژاد رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در برنامه گفتگوی ۱۸:۳۰ شبکه خبر در خصوص وضعیت بازار شب عید گفت: در جلسه امروز این کمیسیون تصمیمات مهمی برای ایجاد ثبات در بازار مرغ گرفته شد.

او افزود: وزارت جهاد کشاورزی مدعی است که تامین مرغ به اندازه کفایت انجام می‌ شود و مشکل به حوزه توزیع مربوط است اما وزارت صمت هم مدعی است که میزان مرغ تولیدی به حد کفایت نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ساداتی نژاد تصریح کرد: امسال در حوزه نهاده‌های دامی مشکل داشتیم. کمبود نهاده‌ها در داخل بود و توزیع هم نامنظم انجام می شد، به همین دلیل جوجه ریزی نوسان داشت و نتیجه آن افزایش قیمت مرغ در بازار  شد.

این نماینده مجلس تاکید کرد:علت اصلی این مشکلات این است که  تمرکز اختیارات نداریم و سوء مدیریت در این بخش است.

ساداتی نژاد گفت: اکنون به وضعیت ثابتی در نهاده رسیده ایم. امروز مشکل اصلی در توزیع است.

او ادامه داد: در جلسه امروز کمیسیون کشاورزی مجلس مقرر شد وزارت صمت از این به بعد مرغ را در کشتارگاه تحویل بگیرد نه در میدان بهمن تا دلالان ورود پیدا نکنند. همچنین کشتارگاه  ها تحت نظارت دقیق‌تر قرار بگیرند . عرضه مستقیم مرغ گرم و منجمد هم  در استان‌های مختلف با کمک اصناف و ادارات صمت استان‌ها تا پایان ماه رمضان انجام گیرد.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس تصریح کرد: هر کدام از وزارت خانه های جهاد و صمت دیگری را مسئول این مشکل می داند. اختیارات باید دست یک نهاد باشد. وزارت صمت سامانه ای برای توزیع ندارد.

او تاکید کرد: اگر دو وزیر جهاد و صمت پای تصمیمات امروز مجلس بایستند و نظارت بر تولید و توزیع داشته باشیم بازار مرغ به ثبات می رسد.

توزیع مرغ به روش غیر مدرن انجام می گیرد

در ادامه برنامه رضایی معاون وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: هر ساله نیاز به مصرف گوشت مرغ در ایام شب عید بالا می‌رود، اما امکان افزایش تولید به این راحتی نیست. با مصوبه تنظیم بازار در آذر،  ۱۳۰ میلیون قطعه جوجه ریزی برای شب عید انجام شد که تولید جوجه هم انجام شده، اما تقاضا شدیدا بالا رفته است.

او  با بیان اینکه مشکل در توزیع مرغ است گفت: مرغ فقط در میادین تره بار عرضه می شود و در جا‌های دیگر توزیع نمی‌شود و این تمرکز عرضه، ایجاد صف می کند.

این مقام مسئول با بیان اینکه از مردم به دلیل مشکلات پیش آمده عذرخواهی می‌کنم افزود:  تمام نهاده‌های مورد نیاز مرغداران تا پایان فروردین ۱۴۰۰ تامین شده است و  هیچ عاملی وجود نداشته که تولید کاهش یابد. اگر توزیع به صورت همگن در کل کشور  باشد کمبودی در عرضه نخواهیم داشت.

او ادامه داد: امروز در تهران ۱۳۵۰ تن مرغ گرم و منجمد تحویل داده شده است که ۹۳۸ تن مرغ گرم و ۴۰۵ تن هم مرغ منجمد بوده اما مشکل این است که  توزیع به روش غیرمدرن صورت می‌گیرد.

ساماندهی توزیع مرغ با تحویل مرغ به وزارت صمت درب کشتارگاه

در ادامه بیک زاده مدیرکل دفتر بازرگانی وزارت صمت تصریح کرد:  نظام تامین و توزیع کشور کار خود را به درستی انجام می دهد و  ۷۰ میلیون تن کالا‌های اساسی در طول سال تامین شده است. بخشی از این زنجیره  تامین در یک مقطعی دچار مشکل شده است.

او ادامه داد: هر عاملی که عرضه مرغ را دچار اشکال کند در کمبود و افزایش قیمت اثر گذار است. نسبت به دور‌های قبلی بخشی کاهش تولید داشتیم،  در بخش تقاضا هم افزایش داشتیم که به دلیل افزایش مصرف مرغ پس از گرانی گوشت بوده است. 

بیک زاده بیان کرد: استان تهران روزانه ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ تن مرغ نیاز دارد ، وقتی ۶۰۰ تن عرضه شود صف تشکیل می‌شود.

او در خصوص تصمیم امروز مجلس برای ثبات بازار مرغ گفت: اگر مرغ در کشتارگاه تحویل وزارت صمت داده شود می‌توانیم برنامه ریزی دقیقی برای توزیع داشته باشیم.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: قیمت مرغ توزیع مرغ توزیع مرغ وزارت صمت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۲۷۷۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گلایه بهادری‌جهرمی از عدم بررسی لایحه تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس

سخنگوی دولت با بیان اینکه لایحه برای تشکیل سازمان بازرگانی و تنظیم بازار داخلی تقدیم مجلس کرد و لایحه ای هم برای تشکیل وزرات بازرگانی تقدیم مجلس کرده است، گفت: متاسفانه نگاه همکاران ما در مجلس شورای اسلامی این بود که این موضوع اولویت ندارد و به مدت شش ماه این لایحه از دستور کار خارج شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت، امروز _چهارشنبه بیست و نهم فروردین_ در حاشیه نشست هیئت دولت در جمع خبرنگاران در مورد ضرورت تشکیل وزارت بازرگانی گفت: نظارت مؤثر بر بازار، جلوگیری از افزایش قیمت‌ها و نظارت پذیر کردن بازار مستلزم تمرکز در حوزه نظارت بر بازار است ما بارها این را مطرح کردیم و نگاه دولت این بوده است.

وی افزود: تجربه نشان داده است که پراکندگی و پخش کردن حوزه نظارتی ذیل وزرات خانه‌های مختلف موجب افزایش ساختار و ناکارآمدی می‌شود؛ مثلاً بخشی از محصولات لبنی در حوزه دامی است و بخشی دیگری در حوزه بسته بندی، به صنعت مربوط می‌شود و بخشی هم در صنف به فروش می‌رسد که باید تفکیکی در این زمینه صورت گیرد.

بهادری جهرمی اضافه کرد: در خیلی از فروشگاه‌ها محصولاتی موجود است که بخشی ناظر به جهاد کشاورزی و بخش دیگر ناظر به حوزه صنعت معدن و تجارت است، اگر دو سری ناظر وجود داشته باشد هم کاسب و هم مردم اذیت می‌شوند و علاوه بر این هزینه نظارت هم افزایش پیدا می‌کند.

سخنگوی دولت تصریح کرد: دولت به منظور نظارت مؤثرتر بر بازار داخلی با طرحی که در دستور کار مجلس بود به صورت کتبی موافقت کرد و هم لایحه برای تشکیل سازمان بازرگانی و تنظیم بازار داخلی تقدیم مجلس کرد و لایحه‌ای هم برای تشکیل وزرات بازرگانی تقدیم مجلس کرده است، متأسفانه نگاه همکاران ما در مجلس شورای اسلامی این بود که این موضوع اولویت ندارد و به مدت شش ماه این لایحه از دستور کار خارج شده است.

وی اضافه کرد: نگاه دولت این است که بازار اولویت اول کشور است و ما مستمر مذاکراتی در این زمینه داشته و داریم و خواهش این است که زودتر در این حوزه تصمیم‌گیری شود کار امروز را به فردا واگذار نکنیم و امیدواریم در همین مجلس این موضوع در دستور کار قرار گیرد. امیدواریم ما بتوانیم با حوزه تمرکز در حوزه نظارت بر بازار دریک وزارتخانه قدرت نظارتی، دقت نظارتی و بهره‌وری را افزایش دهیم.

بهادری جهرمی در مورد کاهش حقوق گمرکی کالاهای اساسی گفت: امروز در هیأت دولت موافقت شد که حقوق گمرکی کالاهای اساسی، اقلام داروی، نهاده‌های دامی، مواد مصرفی پزشکی و مواد اولیه که برای تولید دارو و کالاهای اساسی مورد بهره برداری قرار می‌گیرد (که هم مالیات بر ارزش افزوده که نرخ آن امسال ۱۰ درصد است و هم حقوق گمرکی که ۴ درصد است) با قانونی که به دولت اجازه داده یعنی یک درصد کاهش پیدا کند.

وی افزود: کاهش حقوق ورودی که مشابه آن در سود بازرگانی و تعرفه‌ها پیش بینی کردیم از ابتدای فروردین ماه اعمال می‌شود.

بهادری جهرمی تصریح کرد: مالیات بر ارزش افزوده اقلام مذکور از ابتدای فروردین ماه معادل یک درصد محاسبه می‌شود این اقدام باعث می‌شود، تا بتوانیم به تثبیت قیمت‌ها در حوزه‌های مواد مصرفی و کالاهای اساسی مورد نیاز مردم کمک کنیم و همزمان کمک کار تحقق رشد اقتصادی و حرکت به جهش اقتصادی باشیم.

کد خبر 745457

دیگر خبرها

  • در توزیع مصوبات سفر‌های هیات دولت به فارس عدالت رعایت شده است
  • ضرورت تشکیل وزارت بازرگانی برای تنظیم بازار
  • گلایه سخنگوی دولت از بررسی نشدن لایحه تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس
  • گلایه سخنگوی دولت از عدم بررسی لایحه تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس
  • گلایه بهادری‌جهرمی از عدم بررسی لایحه تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس
  • لایحه تشکیل وزارت بازرگانی از دستور کار مجلس خارج شده است!
  • علیرضابیگی: گوشت کیلویی ۷۰۰ هزار تومان قابل انکار است؟
  • گوشت کیلویی ۷۰۰ هزار تومان قابل انکار نیست
  • جهان آبادی نماینده مجلس: پس از پاسخ ایران به اسرائیل موجی از شادی و امید در مردم زنده شد/ مردم ایران در ۸ سال دفاع مقدس نشان دادند که در دفاع مشکل ندارند/ ایران با کسی در منطقه شوخی ندارد
  • علیرضابیگی: گوشت کیلویی ۷۰۰ هزار تومان قابل انکار است؟ /دولت اشکالات را نمی پذیرد چون توانایی اصلاح ندارد