Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-25@08:11:38 GMT

سقف شیشه‌ای محافظه‌کاران برای زنان

تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۳۲۹۵۴۱

فارغ از این کاندیداتوری زنان در انتخابات ریاست‌جمهوری هنوز تابو است. انتخاباتی که هرگز یک زن در آن فرصت رقابت با سایر کاندیداها را نیافته است. براساس قانون انتخابات احراز شرایط «رجل سیاسی» برای تایید صلاحیت از سوی شورای نگهبان یکی از موانع کاندیداتوری زنان در این انتخابات است. برخی مفسران معتقدند که رجل در قانون اساسی به معنای مرد به کار نرفته و به معنای کارگزار سیاسی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ازسویی برخی دیگر معتقدند که رجل سیاسی مشخصا به یک مرد با سابقه سیاسی اشاره دارد. پس از ابلاغ سیاست‌های کلی انتخابات در سال ۹۵، ایشان از شورای نگهبان خواستند تا تکلیف تعریف رجل سیاسی را نیز مشخص کند. این فرآیند اما تا به امروز بلاتکلیف بوده و حتی در طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری نیز که مجلس یازدهم مصوب کرد و به شورای نگهبان فرستاد، فارغ از آنکه به فرجامی روشن نرسید اما در همان نسخه اولیه مصوب مجلس نیز توجهی وضعیت کاندیداتوری زنان در انتخابات ریاست‌جمهوری مشخص نشده  است. 
کاندیداتوری زنان اما از نگاه جریان‌های سیاسی نیز یکی از چالش‌های انتخاباتی است و اصلاح‌طلبان به‌ویژه زنان منتسب به این جریان سیاسی- فکری بارها در این حوزه اظهارنظر یا به آن اعتراض کرده‌اند. از سویی بعد از جدی‌تر شدن بحث رجل سیاسی و شرایط آن گمانه‌هایی مطرح بود که شاید این‌بار اصولگرایان برای انتخابات یک زن را معرفی کنند؛ چراکه تنها زن با سابقه وزارت در جمهوری اسلامی یعنی بالاترین سابقه اجرایی مرضیه وحید دستجردی منتسب به این جریان سیاسی است. به همین دلیل مشخص بود که گویا بخشی از اصولگرایان نیز با کاندیداتوری زنان مشکلی ندارند اما آن‌طور که به نظر می‌رسد این عدم مخالفت تنها در اظهارنظر صادق است. 
اخیرا محمدرضا باهنر، نماینده پیشین و با سابقه مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری برنا تاکید کرده که در ۱۲ دوره انتخابات ریاست‌جمهوری هیچ زنی نام‌نویسی نکرده یا اگر کسی ثبت‌نام کرده مورد تایید شورای نگهبان قرار نگرفته است. این در حالی است که زنان بسیاری در این سال‌ها به‌رغم آنکه امیدی به تاییدصلاحیت نداشتند اما اقدام به نام‌نویسی کردند و فراتر از این، اعظم طالقانی نیز بارها و بارها انتخابات ادوار مختلف ریاست‌جمهوری نام‌نویسی کرد و هربار ردصلاحیت شد. باهنر به عنوان یکی از چهره‌های موثر جریان اصولگرا اما معتقد است که «برداشت ما از قانون این است که نامزد شدن یک خانم منعی ندارد و اصولگرایی در این موضوع مانعی بر سر راه خود نمی‌بیند.» اما چون جریان‌های اصلاح‌طلبی و اصولگرایی مجبورند  در جریان  انتخابات ریاست‌جمهوری تنها یک نفر را معرفی کنند و نمی‌توانند مثلا  ۳  یا ۵  کاندیدا داشته‌ باشند، قادر به حمایت از کاندیدای زن نیستند. او تاکید دارد که «اما نباید فکر کرد جریان اصولگرایی حساسیتی منفی روی نامزد خانم دارد، نه چنین حساسیتی وجود ندارد. از نظر ریاضی غیرممکن نیست ولی از نظر تجربی تجربه گذشته ما نشان داده که چنین اتفاقی نیفتاده است.» با این حال باهنر توضیح نمی‌دهد که سقف شیشه‌ای و ممانعت‌های صورت گرفته ازسوی چهره‌های منتسب به این جریان چطور باعث می‌شود که حضور زنان در عرصه‌های رده بالای مدیریتی میسر نشود و در نتیجه آن زمان انتخابات ریاست‌جمهوری اساسا زنی با سابقه قوی مدیریتی در سطح انتخابات ریاست‌جمهوری به ندرت پیدا شود که البته این هم باز مستلزم تایید شورای نگهبان خواهد  بود.

منبع: روزنامه اعتماد

منبع: ساعت24

کلیدواژه: احمدی نژاد انتخابات ریاست جمهوری کاندیداتوری زنان شورای نگهبان رجل سیاسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۲۹۵۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سپاه به هیچ جریان سیاسی وابسته نیست

مسئول نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه استان زنجان با بیان اینکه سپاه به هیچ جریان سیاسی وابستگی ندارد و اجازه بهره‌برداری از این مجموعه را هم به گروه‌ها نمی‌دهد، گفت: سپاه به نهادهای مختلف در جهت حرکت در مسیر انقلاب و نظام کمک و در کنار آنها حضور پیدا می‌کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از زنجان، حجت‌الاسلام حسن بیگدلی، امروز_پنچشنبه ششم اردیبهشت- در نشست خبری با اشاره به نقش و تأثیر شهید مطهری در تقویت بنیان‌های نظری انقلاب و نظام اسلامی اظهار کرد: آثار این شهید گرانقدر امروز هم پاسخگوی نیازهای معرفتی است و بهره‌گیری از افکار و اندیشه‌های شهید مطهری، گام نهادن و طی مسیر درست را تضمین می‌کند.

وی افزود: سپاه پاسداران در عین اینکه یک مجموعه نظامی است، یک مجموعه عقیدتی و مذهبی نیز هست و نمی‌تواند از عقیده و اعتقاد الهی و قرآنی جدا باشد.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه انصارالمهدی (عج) استان زنجان ادامه داد: وظایف حوزه نمایندگی ولی فقیه در سپاه در راستای تأمین و ترویج معارف انقلابی و روحیه جهادی، ارتقای بصیرت دینی و انقلابی، تعمیق بصیرت سیاسی و حکیمانه شدن رفتار سیاسی، پاسداری از انقلاب و ارتقای عمل مکتبی است.

وی با اشاره به اقدامات و برنامه حوزه نمایندگی ولی فقیه در سپاه استان گفت: سال گذشته در حوزه سیاسی نزدیک به ۲۰ هزار جلسه بصیرتی برگزار شد و ۸۰ هزار نفر در برنامه‌ها و دوره‌های عقیدتی و معرفتی بسیج در استان حضور یافتند.

بیگدلی با بیان اینکه سپاه به هیچ جریان سیاسی وابستگی ندارد و اجازه بهره‌برداری از این مجموعه را هم به گروه‌ها نمی‌دهد، اظهار داشت: سپاه به نهادهای مختلف در جهت حرکت در مسیر انقلاب و نظام کمک و در کنار آنها حضور پیدا می‌کند.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه انصارالمهدی (عج) استان زنجان با اشاره به برنامه‌های پیش‌بینی شده برای هفته عقیدتی و سیاسی گفت: دیدار با خانواده‌های معظم شهدا، حضور در نماز جمعه و اجتماعات مختلف برای تبیین مباحث عقیدتی و سیاسی، برگزاری همایش حکمت مطهر، مسابقات قرآن و آثار شهید مطهری، مسابقات ورزشی، زنگ سپاس از مقام معلم، نشست‌های معرفتی و بصیرتی، تولید محتوا بر اساس آثار شهید مطهری و به اشتراک‌گذاری آنها در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی و برگزاری نمایشگاه کتاب از جمله این برنامه‌هاست.

کد خبر 747778

دیگر خبرها

  • سپاه به هیچ جریان سیاسی وابسته نیست
  • رئیس جمهوری با حدود یکصد اتهام
  • کنایه مهاجری به ذوالنور: اگر می‌خواهید همین مجلس ضعیف، ضعیف تر نشود از دولت و شخص رئیس‌جمهور حساب کشی کنید
  • سیاست خارجی ترامپ در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا
  • معاونت زنان ریاست‌جمهوری نمی‌تواند در اجرای موضوع حجاب وارد شود
  • نیازمند تشکیل مجلس قدرتمند و کارآمد هستیم
  • اولین فهرست اصولگرایان در دور دوم انتخابات مجلس؛ از ابراهیم یزدی تا پورمحمدی و نجابت /از کاندیداها تعهد گرفته شد
  • ویکتور اوربان: با شرایط خاصی جنگ اوکراین در سال ۲۰۲۵ تمام می‌شود
  • ترامپ به فساد در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا متهم شد
  • ببینید | آزادی را به جای دموکراسی انتخاب کنید!