Web Analytics Made Easy - Statcounter

تمرکز طرح سایبان مهر بر چهارراه‌های مشهد باعث انتقال کودکان کار به انبار‌های ضایعات غیرمجازی در اطراف شهر مشهد شده است که حاصل عدم نظارت کافی سازمان مدیریت پسماند بر حاشیه شهر است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ به گفته مسئولان شهری تعداد کودکان کار پس از راه‌اندازی طرح سایبان مهر با هدف شناسایی کودکان کار در سطح شهر مشهد کاهش ۵۰ درصدی داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



این در صورتی است که لیدر‌های کودکان‌کار از ادامه فعالیت در چهارراه‌های مشهد می‌حراصند و مهره‌های درآمد‌زای کم سن و سال خود را به کوچه‌پس‌کوچه‌های مشهد در کنار سطل‌های زباله انتقال داده‌اند.

فعالیت کودکان کار به عنوان زباله گرد علاوه بر منظره منفی اجتماعی در بین مردم، مخاطراتی همچون انتقال بیماری‌های واگیردار و معاشرت با معتادان متجاهر سطح شهر را برای کودک به همراه دارد.

در همین رابطه محمدمحسن مصحفی، معاون شهردار و رییس سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد در گفت‌وگو با در رابطه با چگونگی روند ساماندهی کودکان کار در سطح شهر مشهد تصریح کرد: مدیریت شهری مشهد با همکاری و مشارکت سایر دستگاه‌های موثر و متولی امر اقدام به شناسایی و ساماندهی کودکان کار و در طرح سایبان مهر نیز مورد تقدیر حوزه قضایی قرار گرفته است

وی افزود: تجمیع ظرفیت‌های دستگاه‌های اجرایی در طرح سایبان مهر، یکی از مهم‌ترین دستاوردهایی است که در نتیجه اجرای این طرح، به حل معضل کودکان کار مشهد منجر شده است.

رییس سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد با اشاره به خطر جدی فعالیت کودکان در مراکز بازیافت خاطر نشان کرد: کودکانی که تحت عنوان زباله‌گرد در خیابان‌های سطح شهر جولان می‌دهند توسط طرح «کودک توانا» با هدف توانمندسازی کودکان کار حاضر در کارگاه‌های تفکیک ضایعات شناسایی شده و دوره‌های مهارت آموزی در حوزه سلامت روان و ارتقا مهارت های فنی را طی می‌کنند.

وی افزود: اکنون شهروندان بر سر چهار‌راه‌های مشهد، بین دوراهدادن نقدینگی به کودکان کار و بی‌توجهی به آن‌ها قرار گرفته‌اند که چگونگی رفتار عامه مردم در این مواقع مستلزم فرهنگ‌سازی بنیادی است.

مصحفی تصریح کرد: در حوزه آگاهی بخشی به شهروندان شهر مشهد، شهرداری با مشارکت سازمان‌های مردم نهاد فعال در حوزه کودکان کار به برپایی ایستگاه‌هایی در سطح شهر پرداخته است و به تولید محتوا در فضای مجازی و اکران بیلیورد در روز جهانی منع کار کودکان و توزیع بروشور نحوه تعامل درست با کودکان کار  در سطح مناطق پرداخته است.

وی در رابطه با آمار کودکان کار شناسایی شده در طرح سایبان مهر افزود: ۳۲۹ کودک تا مورخ ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ در طرح سایبان مهر شناسایی شده‌اند که از این تعداد ۹۹ کودک ایرانی و ۲۳۹ کودک اتباع هستند.

رییس سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد اذعان داشت: در جامعه ما درست مانند جوامع دیگر، متاثر از ویروس کرونا، دچار تغییر و تحولات متعددی در زمینه اقتصاد و معیشت مردم با چالش‌های زیادی مواجه هستیم. موضوع کرونا، ما را در وضعیتی قرار داده که می‌شود تصور کرد، روز به روز بیشتر از گذشته، با افزایش تظاهرات آسیب‌های اجتماعی روبه رو خواهیم شد.

وی افزود: افزایش چشمگیر تعداد کودکان کار در سطح شهر در دوران کرونا متأثیر از روند صعودی شیوع این وروس و تأثیرات اجتماعی و اقتصادی آن بر خانواده‌ها و قشر کم برخوردار است.

مصحفی گفت: مجموعه شوق زندگی، از نگاه مدیریت شهری به نظر می‌رسد که باید به مرکز فرماندهی برخورد با آسیب‌های اجتماعی تبدیل شود؛ چرا که همه دستگاه‌های ذی‌ربط، نماینده حاضری دارند که در لحظه امکان دسترسی و اجرای فوری برخی از امور را فراهم کرده است.

شایان ذکر است برای پیگیری بکار گیری از کودکان برای فعالیت در انبار‌های ضایعات حاشیه شهر مشهد، ابولفضل کریمیان، مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد به سوالات خبرنگار ما پاسخگو نیستند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: طرح سایبان مهر شهرداری مشهد کودکان کار سطح شهر شهر مشهد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۳۱۶۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی مسائل و مشکلات محلات حاشیه نشین شهر یزد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، در جلسه‌ای باحضور فاطمه کارگران بافقی سرپرست دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری و محمد باقر پارسائیان عضو شورای اسلامی شهر یزد و سایر دستگاه‌های دارای ماموریت پیرامون مسائل و مشکلات محلات حاشینه نشین شهر یزد در محل شورای اسلامی شهر یزد برگزار شد.
 
در این جلسه ابتدا مسائل و مشکلات توسط مردم محله ارائه و پیشنهاد‌هایی مطرح و همچنین سرپرست دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری افزود: سازمان‌ها با همکاری بیشتر درمنطقه حضور داشته باشند و مردم محلی نیز با شناسایی ظرفیت‌های داخل محله مشکلات محله را احصا و به مسئولین منتقل نمایند.

دیگر خبرها

  • ساخت ۱۵۰۰ واحد مسکن محرومین در حاشیه شهر مشهد
  • درحال ساختن بودن۱۵۰۰ واحد مسکونی برای محرومین در حاشیه شهر مشهد
  • ۱۵۰۰ واحد مسکونی برای محرومین در حاشیه شهر مشهد در حال ساخت است
  • مشاهده پلنگ در حاشیه محدوده آب چمن روستای مشهد/جای نگرانی نیست
  • بساط دستفروشی از تئاتر شهر جمع می‌شود/ دستفروشان برای دریافت مجوز ثبت‌نام کنند
  • مشاهده پلنگ در حاشیه محدوده آب چمن روستای مشهد
  • گندم مورد نیاز چهارمحال و بختیاری تا خردادماه تأمین است
  • بررسی مسائل و مشکلات محلات حاشیه نشین شهر یزد
  • فهرست مراکز کاردرمانی در مشهد
  • همایش ملی روانپزشکی کودک و نوجوان در مشهد آغاز به کار کرد