Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها ـ معاون املاک و اراضی بنیاد بهره وری موقوفات آستان قدس رضوی از تلاش آ‌برای تثبیت مالکیت مردم و خلع ید زمین‌خواران در فردوان اصفهان خبر داد و گفت: در ‌اراضی موقوفه فردوان، هیچ نگاه درآمدزایی نداریم. - اخبار استانها -

‌مرتضی حقیقی در گفت وگو با خبرنگار تسنیم در اصفهان اظهار داشت: اراضی فردوان اصفهان از جمله موقوفاتی است که تمامی مراجع قانونی و قضایی قبل و بعد از انقلاب، از جمله «دیوان تمیز» به عنوان نهاد قضایی دوره قاجاریه، سندیت آن را تایید و جمع کثیری از علمان وقت نیز بر آن صحه گذشته اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین پس از پیروزی انقلاب اسلامی، دیوان عالی کشور موقوفه بودن این اراضی را تایید کرده و دعاوی مطرح شده توسط برخی متصرفین، همواره با صدور رای به نفع موقوفه بودن همراه بوده است.

معاون املاک و اراضی بنیاد بهره وری موقوفات آستان قدس رضوی تصریح کرد: مشکلات و خلاهای قانونی در سال های قبل از انقلاب، منجر به آن شده بود که برخی افراد اقدام به دریافت سند شخصی برای پلاک های فرعی این موقوفه کنند اما در سال 1352 و با رای هیئت نظارت اداره ثبت اصفهان، مصوبه‌ای ابلاغ شد که طبق آن، با توجه به محرز و مسجل بودن وقفی بودن اراضی فردوان، مقرر شد روند قضایی برای ابطال اسناد صادره طی شود و برای باقی اراضی نیز به نام آستان قدس رضوی به عنوان متولی حفاظت و بهره‌وری موقوفه، سند مالیکت صادر شود.

ماجرای زمین‌خواری بزرگ و پیچیده در استان البرز / چگونه 120 هزار متر مربع زمین به تاراج رفت؟ + فیلمردپای 3 شهردار اسبق نظرآباد در پرونده بزرگ زمین‌خواری/ برخی کارکنان قضایی ‌تحت تعقیب قرار گرفتند‌جزئیات جدید از باند بزرگ پرونده بزرگ زمین‌خواری در نظرآباد/مشارکت 40 مدیر و مسئول در این پرونده

تصرفات غیرقانونی و ساخت و سازهای غیرمجاز

وی تصریح کرد:‌ علی‌رغم محرز شدن موقوفه بودن این اراضی، مردم منطقه فردوان با مشکلاتی از جمله خریدوفروش های قولنامه ای، تصرفات غیرقانونی و ساخت و سازهای غیرمجاز مواجه بودند که در کنار نادیده گرفته شدن حقوق موقوفه، به شکل گیری منطقه ای حاشیه ای در شهر اصفهان منجر شده بود. به دنبال بروز این مشکلات، آستان قدس رضوی طی مکاتبه با رئیس دستگاه قضا، خواستار رسیدگی به اختلافات در این حوزه شد و در نهایت شورای حفظ حقوق بیت المال در اراضی و منابع طبیعی، به ماجرا ورود و موضوع را تعیین تکلیف کرد.

حقیقی افزود: با مصوبه شورای حفظ حقوق بیت المال، مقرر شد برای حمایت از مردم و رهایی این منطقه از آسیب ها و مشکلات، آستان قدس رضوی به عنوان متولی موقوفه، مساعدت ویژه ای داشته باشد و شهرداری اصفهان نیز در راستای اجرای رای دیوان عدالت اداری، از صدور مجوزهای ساخت و ساز بدون تایید آستان قدس رضوی به عنوان متولی موقوفه، خودداری کند تا هم جلوی تصرفات غیرقانونی گرفته شود و هم ساخت و سازهای غیرمجاز متوقف شود.

استقبال مردم  از طرح آستان قدس و همکاری شهرداری

معاون املاک و اراضی آستان قدس در ادامه گفت: در همین راستا آستان قدس رضوی با هدف همراهی با نهادهای متولی، پای کار آمد و با دستور تولیت معزز آستان این مساعدت لحاظ شد که 70 درصد از میزان معوقات مستاجران بخشیده شود و 30 درصد باقی مانده نیز با شرایطی از جمله پرداخت اقساطی، اخذ شود. طی این مدت، با تدبیر آستان قدس رضوی و همکاری به عمل آمده با شهرداری اصفهان، مردم منطقه استقبال بسیار خوبی از این طرح داشته اند و بسیاری از آن ها با مراجعه به دفتر استانی آستان قدس، نسبت به پرداخت حقوق معوقه و دریافت سند اجاره موقوفه اقدام کرده اند.

نگرانی زمین‌خواران از حل شدن مشکل مردم

حقیقی افزود: با افزایش میزان مراجعات مردم برای دریافت سند اجاره موقوفه، عده ای که منفعتشان در بلاتکلیفی مردم و خرید و فروش غیرقانونی این اراضی بود، تحرکاتی را آغاز کردند که هم مردم را از دریافت سند رسمی و تثبیت مالیکتشان محروم کنند، هم اصل سنت حسنه وقف و موقوفه بودن اراضی فردوان را زیر سوال ببرند.

تلاش برای قانونی کردن مالکیت مردم

حقیقی در پایان گفت: آستان قدس رضوی در فرآیند قانونی اجرا شده در خصوص اراضی موقوفه فردوان، هیچ نگاه درآمدزایی نداشته و مساعدت انجام شده برای بخشش 70 درصد حقوق موقوفه هم اثبات می کند که رویکرد ما حمایت از مردم و رفع مشکلات آن ها بوده است. وی افزود: هدف آستان قدس این است که منطقه فردوان از وضعیت آشفتگی فعلی، خرید و فروش های غیر رسمی و ساخت و سازهای غیرمجاز خارج شود و در کنار رسمیت بخشیدن و قانونی کردن حق مالکیت مستاجران، محفوظ بماند.

انتهای پیام/ش

منبع: تسنیم

کلیدواژه: ساخت و سازهای غیرمجاز آستان قدس رضوی موقوفه بودن دریافت سند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۳۳۱۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفع تصرف ۱۱ هزار و ۶۹۷ متر مربع زمین ملی استان

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز اصفهان؛ فرمانده یگان حفاظت اراضی استان اصفهان گفت: به منظور مقابله با زمین‌خواری، برخورد با ۶ فقره تعرض به اراضی ملی و دولتی استان در چند هفته گذشته در دستور کار قرار گرفته است.
سرهنگ امیرسعید باقری مساحت اراضی رفع تصرف شده را ۱۱ هزار و ۶۹۷ مترمربع دانست و افزود: این اراضی در خمینی‌شهر، گلپایگان، نجف‌آباد، جرقویه و نایین واقع شده است.
وی ادامه داد: عوامل این یگان با قاطعیت تمام، مقابل افراد سودجو و فرصت‌طلب ایستاده و دست متجاوزان به اراضی عمومی و بیت‌المال را کوتاه می‌کنند.
۱۶۹ هزار هکتار از زمین‌های ملی و دولتی واقع در ۱۱۵ شهر استان در اختیار یگان حفاظت اراضی استان اصفهان قرار دارد.

دیگر خبرها

  • تثبیت مالکیت اراضی کشاورزی خوزستان به ۷۰ درصد رسید
  • تثبیت مالکیت و حد نگاری املاک و اراضی ادامه‌دار باشد
  • بیش از ۹۹ درصد از اراضی ملی تثبیت شدند
  • تثبیت سند مالکیت بیش از ۹۹ درصد از عرصه‌های ملی خوزستان
  • اهدای قرآن ویژه فلسطین به هیئت آستان قدس رضوی در مالزی
  • تثبیت سند مالکیت بیش از ۹۹ درصد از عرصه‌های ملی در خوزستان
  • تحویل اسناد مالکیت حدنگاری ۵ تالاب و بزرگترین موقوفه کشور
  • رفع تصرف ۱۱ هزار و ۶۹۷ متر مربع زمین ملی استان
  • ۸۰ درصد از اراضی موقوفه تثبیت و مستند سازی شده است
  • مبارزه با زمین خواران در دستور کار دادگستری کردستان