Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-25@01:38:05 GMT

احزاب قوی مانع غیراخلاقی شدن انتخابات می‌شود

تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۳۳۸۱۵۳

احزاب قوی مانع غیراخلاقی شدن انتخابات می‌شود

به گزارش تابناک، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدرضا اکرمی، رئیس سابق شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری، در گفت‌وگو با ایکنا، ‌درباره عوامل کمرنگ شدن اخلاق‌مداری در میان مسئولان و اوج گرفتن بداخلاقی‌ها در دوران رقابت‌های انتخاباتی گفت: در قانون اساسی به احزاب و تشکل‌ها توجه شده است اما متأسفانه با داشتن بیش از دویست حزب، یک تشکل قوی و فعال نداریم تا به صورت هفتگی درباره مسائل سیاسی و اقتصادی بحث کنند و برنامه و راه حل ارائه دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تا تحزب واقعی شکل نگیرد گرفتار بداخلاقی‌های سیاسی هستیم

وی بیان کرد: براین اساس تا مادامی که تحزب و تشکل قوی در کشور شکل نگیرد گرفتار بلیه بداخلاقی سیاسی بین افراد و فصلی بدون تشکل‌ها خواهیم بود. زیرا حزب باید نیرو به جامعه معرفی کند و در کنار آن برنامه خود را در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی به مردم ارائه دهد، اما در فضایی که احزاب قوی محور نیستند و هر شخصی می‌تواند وارد گود رقابت شود شعارها و وعده‌های بدون پشتوانه و تخریب و تضعیف رقیب نیز پررنگ می‌شود و جای برنامه را می‌گیرد.

عضو جامعه روحانیت مبارز اظهار کرد: مسئله دیگر اینکه گرفتاری‌های روزمره از ابتدای انقلاب مانند جنگ تحمیلی و تحریم‌های اقتصادی و این یکسال اخیر هم کرونا، باعث شده که کمتر بر روی مسائل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کار کارشناسی و علمی انجام شود و به دلیل فضای باز سیاسی، تخریب رقیب و توهین و بی‌اخلاقی و بی‌تقوایی سیاسی به راحتی انجام می‌گیرد.

حجت‌الاسلام اکرمی ابراز کرد: رهبر معظم انقلاب هم چندین بار درباره ضرورت حفظ حرمت‌ها تذکر دادند و اخیرا هم از گسترش این بداخلاقی‌ها در جامعه گلایه کردند و از تعبیر جمع شدن برای بداخلاقی‌ها استفاده کردند.

بداخلاقی‌ها انگیزه مشارکت مردم را کاهش می‌دهد

حجت‌الاسلام اکرمی درباره تأثیر بداخلاقی‌های مسئولان بر کاهش انگیزه مردم برای مشارکت در انتخابات گفت: آنچه برای ما در جمهوری اسلامی آبرومند و ارزشمند است این است که اقدامات ما در حوزه‌های مختلف از جمله رقابت‌های سیاسی و انتخاباتی عاقلانه، عالمانه و از همه مهمتر اخلاقمدارانه باشد و اگر افراد نقدی به عملکرد افراد و قوای مختلف دارند بر محور ادب و اخلاق از یکسو و اطلاعات و آگاهی از سوی دیگر بیان کنند و یک فضای هم‌اندیشی بین مسئولان و منتقدان شکل بگیرد تا به کاهش مشکلات بینجامد نه اینکه انتقادات به نحوی بیان شود که فقط بر تنش‌ها و دعواها بیفزاید.

عضو جامعه روحانیت مبارز تصریح کرد: به اعتقاد من کرسی‌ها ونشست‌های هم‌اندیشی و گفت‌وگو با همدیگر بسیار کم است و افراد اغلب به صورت تک نفره سخن می‌گویند اما اگر فضای گفت‌وگوی تعاملی و دو نفره و چندنفره ایجاد شود نیازی به توهین، تخریب و بداخلاقی نیست.

حجت‌الاسلام اکرمی با بیان اینکه چنین فضایی زمینه رقابت پرشور و اخلاقی بین جریان‌ها و نامزدهای انتخاباتی را فراهم می‌کند، گفت: با حرکت به سمت اخلاقی‌تر شدن رقابت‌های سیاسی، می‌توان  امید داشت که انگیزه مردم برای مشارکت افزایش پیدا کند.

وی یادآور شد: وقتی نامزدها و گروه‌های سیاسی در رقابت سیاسی اخلاق را به حاشیه می‌برند و تنها هدف‌شان حذف یا تخریب رقیب است مردم نیز این رقابت را نه برای خدمت بلکه یک جنگ قدرت تلقی می‌کنند و لذا در چنین فضایی نمی‌توان انتظار مشارکت پرشور و حداکثری را داشت.

نقش نهادهای مختلف در تحقق مشارکت پرشور و حداکثری

حجت‌الاسلام اکرمی در پایان با تأکید بر ضرورت فراهم کردن فضای برگزاری یک انتخابات پرشور و مشارکتی گفت: امیدواریم شورای نگهبان به شکل‌گیری یک فضای رقابتی سالم کمک کند و افراد واجد شرایط بتوانند در رقابت‌های انتخابات ۱۴۰۰ شرکت کنند. همچنین نهادهای مختلف در این چند ماه مانده به انتخابات با بهبود عملکردشان و کاهش مشکلات مردم، امید جامعه را باید افزایش دهند تا تمایل به حضور در انتخابات بین مردم افزایش پیدا کند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: حداقل دستمزد چهارشنبه سوری بمباران شیمیایی حلبچه اعمال ماه شعبان مناجات شعبانیه واکسن فخرا احزاب انتخابات ریاست جمهوری حداقل دستمزد چهارشنبه سوری بمباران شیمیایی حلبچه اعمال ماه شعبان مناجات شعبانیه واکسن فخرا حجت الاسلام اکرمی بداخلاقی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۳۸۱۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سعیدی، نماینده چابهار: عده‌ای در ناراحت کردن مردم فوق تخصص دارند/ حجاب واجب است اما تقویت ارزش پول ملی و سفره مردم هم واجب است

معین الدین سعیدی نماینده مردم چابهار در خصوص تفاوت فضای برخورد با نوع پوشش، قبل و بعد از انتخابات به خبرنگار جماران، گفت: با گذشت یک ماه و نیم از انتخابات فکر می‌کردیم همه فارغ از پوشش حضور پیدا کنند، اما الآن چه اتفاقی افتاده است که همان افراد بد شده اند؟! البته قطعا می‌دانم دشمن حساب شده در حال برنامه‌ریزی است که به هر حال فلسفه حجاب را زیر سوال ببرد، در حالیکه فلسفه بسیار مترقی دینی است. لذا با کسانی که به طور حساب شده در زمین دشمن بازی می‌کنند باید برخورد شود، اما روش برخورد با دختران سرزمینم به شدت با شعارهای زمان انتخابات تناقض دارد. 

وی با بیان این که مگر رئیس جمهور نمی‌گفت من گشت ارشاد مدیران را راه‌اندازی می‌کنم؟! مدعی شد: همین چند شب گذشته یکی از مسئولان عالی سابق کشور مراسم دختر خود را در هتل اسپیناس پالاس برگزار کرد که در آنجا باید گشت ارشاد مدیران ورود پیدا می‌کرد. با این روش‌ها ما نمی‌توانیم مطلوب را حاصل کنیم. سیره امامین انقلاب و حاج قاسم سلیمانی نیز این چنین نبوده است و امروز هم دفتر مقام معظم رهبری نیز به این نوع رفتارها تذکر جدی دادند.

سعیدی با اشاره به اینکه حجاب یک واجب شرعی است، گفت: من معتقد هستم حجاب یک واجب شرعی و سیاسی است اما در کنار آن تقویت سفره‌های مردم یک واجب شرعی، سیاسی و تقویت ارزش پول ملی هم یک ضرورت شرعی است و اینکه اصلاح نظام بانکداری باید اتفاق بیافتد و این‌ها اولویت‌های مهم‌تر مردم هستند.

نماینده مردم چابهار در پایان گفت: عده‌ای در ناراحت کردن مردم فوق تخصص دارند و عامدانه فضای عمومی را در جامعه از بین می‌برند و دوقطبی‌هایی را ایجاد می‌کنند که در شان مردم ایران نیست.

دیگر خبرها

  • تشکیل یک استان جدید در کمیسیون سیاسی دولت تصویب شد
  • تصویب تشکیل استان تهرانِ شرقی در کمیسیون سیاسی دولت
  • تصویب استان تهران شرقی در کمیسیون سیاسی دولت
  • دور خیز احزاب برای مرحله دوم انتخابات مجلس
  • نیازمند تشکیل مجلس قدرتمند و کارآمد هستیم
  •  نامزدها چطور می‌پذیرند بیش از درآمد چهار سال نمایندگی برای انتخابات هزینه کنند؟
  • سعیدی: روش برخورد با دختران سرزمینم با شعار‌های زمان انتخابات تناقض دارد
  • سعیدی، نماینده چابهار: عده‌ای در ناراحت کردن مردم فوق تخصص دارند/ حجاب واجب است اما تقویت ارزش پول ملی و سفره مردم هم واجب است
  • حضور پُر شور در دور دوم انتخابات سبب تشکیل «مجلس کارآمد» می‌شود
  • سیل و سرما مانع عدم حضور مردم در پای صندوق های انتخابات نشد/مدیران برای رضایتمندی مردم آستین همت بالا بزنند