Web Analytics Made Easy - Statcounter

نایب رئیس مجلس به تشریح گفتمان فصل پروانگی در خصوص بازطراحی سازوکار‌های آینده‌نگرانه مدیریت دولت‌های گام دوم انقلاب پرداخت.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی طی پژوهشی به تشریح گفتمان فصل پروانگی در خصوص بازطراحی سازوکار‌های آینده‌نگرانه مدیریت دولت‌های گام دوم انقلاب پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

متن این پژوهش به شرح زیر است:

«حسبنا الله نعم الوکیل نعم المولا و نعم النصیر

با کسب اجازه از محضر امام رئوف حضرت علی بن موسی ­الرضا (علیه السلام) و سلام و درود به حضرت، ولی عصر (ارواحنا له­الفدا).

* جبهه استکبار به دنبال ناکارآمد جلوه دادن جمهوری اسلامی

نظام استکبار پس از سال ۲۰۰۱ و طراحی طرح خاورمیانه جدید، پروژه­ای تحت عنوان «لانه زنبور» با هدف تجزیه کشور‌های غرب آسیا و تثبیت و گسترش حوزه نفوذ رژیم جعلی صهیونیستی را از طریق تقویت گروه ­های وهابی سلفی تکفیری همچون داعش و جنگ­های مذهبی طراحی کرد تا بتواند منطقه را به خشونت و خاک و خون بکشاند؛ اما وجود ایرانی مقتدر با محوریت جبهه مقاومت و میدان­ داری سردار دل­ها شهید حاج قاسم سلیمانی این نقشه شوم ایشان را با شکست مواجه ساخت. نظام سلطه به خوبی می­داند تا زمانی که جمهوری اسلامی قدرتمند وجود دارد، امکان پیاده ­سازی پروژه­های مستکبرانه خود را در منطقه ندارد و نابودی ایران مقتدر بی­شک با اتکا به مداخله نظامی امری غیر ممکن است. با رصد فعالیت­های جبهه استکبار در شهریور ۱۳۹۷ متوجه شدیم، جبهه استکبار با ایجاد یک راهبرد واحد برای جریان­‌های ضد انقلاب با محوریت سلطنت طلب­ها پروژه­ای با هدف سیاه­ نمایی دستاورد‌های چهل ساله و ناکارآمد جلوه دادن جمهوری اسلامی را طراحی نمودند. این پروژه با القاء رهایی از شرایط موجود با ارائه برنامه ­های علمی و عملیاتی در کارگروه ­های اقتصاد، انرژی، بهداشت و سلامت، کشاورزی، فناوری، گردشگری، محیط زیست و... توسط اقلیتی از نخبگان ایرانی مقیم خارج راهبری می­شود. آن­ها معتقدند از زمان به قدرت رسیدن اسلام­گرایان در سال ۱۳۵۷، کشور در موضوعات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و... به خاکستر نشانده شده است و این انقلاب فاقد کارآمدی لازم برای حل مشکلات مردم بوده و تنها راه ­حل، برخاستن پرنده­ای از دل این خاکستر‌ها برای نجات ایران است؛ لذا این پروژه را «ققنوس» نام­گذاری نمودند.

* فصل پروانگی، نگاهی نو

در مقابل این پروژه، کشور به منظور دفع این تهاجم نیازمند به تشکیل جبهه ویژه­ای و نگاهی نو برای آینده جمهوری اسلامی ایران است. ما معتقدیم جمهوری اسلامی در طول ۴۰ سال گذشته برای پروانه شدن و پرواز به سمت تمدن نوین اسلامی پیله­سازی نموده است؛ پیله­ سازی یعنی ظرفیت ­سازی ­های فراوان و ایجاد مؤلفه­‌های قدرت در ایران؛ به این مؤلفه­‌های قدرت در بیانیه گام دوم اشاره شده است «محصول تلاش­‌های چهل ساله اکنون برابر چشم ما است: کشوری مستقل، آزاد، مقتدر، با عزت، متدین، پیشرفته در علم، انباشته از تجربه ­های گران­بها، مطمئن و امیدوار، دارای تأثیر سیاسی در منطقه و دارای منطق قوی در مسائل جهانی، رکورددار در شتاب پیشرفت­‌های علمی، رکورددار در رسیدن به رتبه‌های بالا در دانش­‌ها و فناوری ­های مهم از قبیل هست ه­ای و سلول­‌های بنیادی و نانو و هوافضا و امثال آن، سرآمد در گسترش خدمات اجتماعی، سرآمد در انگیزه­های جهادی میان جوانان، سرآمد در جمعیت جوان کارآمد، و بسی دیگر از ویژگی­‌های افتخارآمیز که همگی محصول انقلاب و نتیجه جهت­ گیری­‌های انقلابی و جهادی است». اما فاصله میان باید‌ها و واقعیت­‌ها وجدان ­های آرمان­خواه را عذاب داده و می­دهد. از نظر ما فصل اول جمهوری اسلامی یعنی فصل پیله­ سازی به انتهای دوره رشد و تکامل خویش رسیده و اکنون فصل شکافتن این پیله و پوست ­اندازی است، تا جمهوری اسلامی با تکیه بر تن­پوش ابریشمی اسلامی - ایرانی و تجربه گران­ بهای فصل پیله­ سازی مانند پروانه‌­ای به سوی اهداف خود پرواز نماید؛ لذا ما این فصل را فصل «پروانگی» نامیدیم.

* شکافتن پیله­‌ها یعنی انقلاب سازوکاری

جمهوری اسلامی آرمان­ها و اهداف خود را ثابت و غیرقابل تغییر می­داند و از مبانی آن همیشه دفاع خواهد کرد؛ اما این به معنای انعطاف­ناپذیری نیست. باید در فصل پروانگی، آرمان­های جامعه را حفظ کرده و مسیر‌های تحقق را با استفاده از تجربه گران­ بهای ۴۰ سال گذشته متحول ساخت، این همان پیچ تاریخی است. فصل پروانگی، فصل شکافتن پیله ­ها و اکنون زمان پیچ تاریخی است. شکافتن پیله­ها و پیچ تاریخی یعنی «انقلاب­ سازوکاری». انقلاب سازوکاری، انقلابی در رویکردها، کارکردها، ساختار‌ها و مدیریت حکمرانی کشور است تا انقلاب را به آرمان بزرگش که ایجاد تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی (ارواحنافداه) نزدیک سازد.

* اندیشکده راهبردی بسامد گام دوم

با ابلاغ بیانیه گام دوم انقلاب توسط مقام معظم رهبری (مدظله­العالی) در تبدیل ایده فصل پروانگی به مدل و برنامه مصمم شدیم؛ لذا اندیشکده­ای راهبردی تحت عنوان «بسامد گام دوم» تأسیس نمودیم؛ بسامد گام دوم یعنی «بازطراحی سازوکار‌های آینده نگرانه مدیریت دولت­های گام دوم»، یعنی مدیریت دولت­های فصل پروانگی.

اندیشکده راهبردی بسامد گام دوم پس از آسیب ­شناسی دلایل عدم موفقیت کامل دولت­های گذشته حتی در اجرای شعار‌های خویش، فعالیت­های خود را در سه بخش علمی برنامه ­ریزی، کارگزاران و گفتمان­ سازی دنبال می­کند که ذیلاً به اختصار به آن­ها می­ پردازیم:

بخش برنامه‌­ریزی: نخستین عامل شکست دولت­‌ها عدم وجود برنامه­ای مسئله ­محور برای اداره کشور است. دولت­ها تاکنون بدون درک واقعی از مسائل مردم و صرفاً با اتکاء به شعار‌های انتخاباتی، کلی ­گویی و استفاده از ابزار رسانه برای القاء موضوعات غیراولویت­دار به عنوان مسائل محوری به مردم، بر مسند حکومت بر مردم می‌نشیدند.

بخش برنامه ­ریزی به دنبال آن است، که با همکاری نخبگان جوان حوزوی و دانشگاهی و صاحب­ نظران باتجربه اجرایی براساس نیاز مردم، مسائل را شناسایی و اولویت ­بندی نموده و پس از توصیف و تحلیل مسائل، عوامل تأثیر­گذار در ایجاد مسئله را شناسایی و برای حل ریشه­های مسائل، برنامه­های راهبردی و عملیاتی را تدوین نموده است. کتاب­ برنامه­‌های «دولتِ اعتماد» به ­زودی به صورت عمومی به منظور بررسی و بهبود در اختیار آحاد مردم، نخبگان، خبرگان و کارگزاران جمهوری اسلامی قرار می­ گیرد.

بخش کارگزاران:­ عامل دیگر شکست دولت­ها، تفکر دولت­های رفاقتی است؛ کاندیدا می­خواهد به مردم القاء نماید که به تنهایی می­تواند وضعیت کشور را متحول کند؛ لیکن ما با این نگاه مخالف بوده و معتقدیم تحول صرفاً با یک تیم کامل مدیریتی و مشارکت مردم امکان­پذیر است و نامزد‌ها می­بایست در زمان انتخابات تیمی شایسته و هم­فکر را به منظور آگاهی بیشتر و انتخاب درست به مردم معرفی نمایند. همچنین نامزد‌های دولت­های رفاقتی پس از پیروزی، بدون توجه به شایسته­­سالاری و براساس سهم­خواهی جریان­های سیاسی، سفارش پدرخوانده ­ها، اتصال به حلقه­‌های قدرت و ثروت، قدردانی از فعالان ستادی و پیوند‌های فامیلی اقدام به انتصاب کارگزاران می­کنند و نتیجه این نگاه ترفیع­‌های آسانسوری و جابجایی ­های اتوبوسی کارگزاران است که منجر به شکست دولت­‌ها می­ شود.

بخش کارگزاران به دنبال آن است، که نیرو‌های دولت­های گام دوم انقلاب، کارگزارانی شایسته که متعهد به مبانی جمهوری اسلامی، متخصص، آرمان­ طلب، تحول­گرا، آینده­ نگر، راهبردی، تکلیف ­محور، نتیجه ­گرا، خلاق، مردمی، پاسخگو، مسئولیت­ پذیر، کنترل­گر و نظارت ­پذیر باشند؛ لذا با همکاری نخبگان متخصص شاخص­های شایسته سالاری و فرآیند ارزیابی آن را مشخص نموده تا پس از انتخاب افراد شایسته نسبت به آموزش و هم­ گفتمانی کارگزاران اقدام نماید. این بخش با همکاری مجموعه «جنبش نخبگانی دولت جوان و حزب­ اللهی» سایت «دولت جوان» را راه ­اندازی نموده تا اولاً حلقه­‌های بسته مدیران شکسته شود و فرصت برابر برای ورود همه نخبگان و صاحب نظران شایسته کشور فراهم شود؛ ثانیاً در یک فضای عادلانه و شفاف به رقابت پرداخته تا کارگزاران شایسته مشخص شوند؛ ثالثاً در دوره ­های آموزشی کارگزارانی هم ­گفتمان و هم­فکر براساس مبانی دولت پرورش یابد. همچنین یاد و خاطره مرحوم دکتر علی اصغر زارعی را که مدیریت این بخش را برای تحقق اهداف آن برعهده داشتند، گرامی می­داریم.

بخش گفتمان­ سازی: آخرین عامل شکست دولت­ها، فقدان گفتمان­ است، کاندیدا‌ها باید مردم را از چهارچوب فکری و ایدئولوژی خود و ویژگی ­ها و اصول دولت در اداره کشور و چرایی نیاز کشور به این مکتب فکری آگاه سازند. در بخش گفتمان­سازی با این نگاه که نظام جمهوری اسلامی برای حفظ حیات و بسط گفتمان کلان خود، لازم است از یک­ سـو به بازخوانی روزآمد اندیشه و سیره سیاسی امامین خود اهتمام ورزد و از سوی دیگـر نسـبت به اصلاح مسیر پیموده شده توسط دولت­ها توجه جدی داشته باشد؛ براساس اسناد بالادستی به ویژه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، آرمان­های جمهوری اسلامی، نیاز‌ها و خلأ‌های جامعه و تحلیل گفتمان­های دولت­های گذشته نسبت به طراحی معنایی گفتمان و اصول حاکم بر دولت­های گام دوم انقلاب اقدام نموده است؛ همچنین با هدف بسط گفتمان، با استفاده از تولید ادبیات، جذب افراد تأثیرگذار به عنوان عاملان گفتمان­سازی و استفاده از ابزار رسانه نسبت به اجتماع­سازی گفتمان در جوامع نخبگانی و آحاد مردم اقدام می­نماید. متن فصل پروانگی ایده اولیه این مسیر است و کتابچه­ گفتمان تحت عنوان «دولتِ مردم» به­ زودی به صورت عمومی به منظور شناخت مکتب فکری در اختیار آحاد مردم و نخبگان قرار می­گیرد تا با آگاهی نسبت به این تفکر تصمیم مقتضی را اتخاذ نمایند.

در پایان از نخبگان حوزه­های علمیه و دانشگاه‌ها، اندیشکده‌ها، مؤسسات دانش­بنیان، تشکل‌های دانشجویی، نهاد‌های مردمی، احزاب، اصناف، اهالی فرهنگ و هنر، خبرنگاران، روزنامه‌نگاران، فعالان فضای مجازی و همه دلسوزان انقلاب اسلامی دعوت می‌شود با تمام توان خود در این مسیر مشارکت فعال نمایند و برای نیل به موفقیت در پیشبرد این تکلیف دشوار، دست نیاز به درگاه احدیت گشوده و از پیشگاه حضرت، ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) طلب دعا و استمداد در این راه بسیار دشوار می‌­نمایم.

سید امیر حسین قاضی­ زاده هاشمی»

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی گام دوم انقلاب فصل پروانگی مدیریت کشور دولت های گام دوم انقلاب مدیریت دولت های گام دوم جمهوری اسلامی فصل پروانگی شکست دولت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۳۹۹۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مردم از گرانی‌ها و نوسانات بازار گلایه دارند

فرمانده سپاه استان قزوین گفت: مهمترین دغدغه مردم اقتصاد و مشکلات معیشتی است و از وضع گرانی‌ها و نوسانات بازار گلایه دارند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از قزوین، سردار رستمعلی رفیعی آتانی، بعدازظهر امروز -پنج‌شنبه نهم فروردین‌- در مراسم همدلی و وحدت نامزدهای انتخاباتی دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی شهرستان آوج و بویین‌زهرا با اشاره به معنای حقیقی دموکراسی در جهان و انقلاب اسلامی ایران اظهار کرد: ملت ایران تنها ملت مظلوم اما مقتدر منطقه و جهان است.

وی اضافه کرد: کشورهای غربی به بهانه ایجاد دموکراسی به کشورهای خاورمیانه حمله کردند و قتل و کشتار و خونریزی به راه انداختند، اما همین کشورها می‌خواهند و می‌خواستند در ایران اسلامی هیچ‌کس در عرصه انتخابات شرکت نکند.

فرمانده سپاه حضرت صاحب‌الأمر (عج) با بیان اینکه دموکراسی مورد ادعای غربی‌ها دروغین است، گفت: در پشت پرده واژه دموکراسی هدف غارت و چپاول کشورهای جهان سوم است، ولی ما دموکراسی واقعی را با حضور ۴۵ ساله مردم در پای صندوق‌های رأی به دنیا نشان دادیم.

رفیعی آتانی افزود: همه نامزدهای عرصه انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نمایندگان دموکراسی هستند که با توجه به هجمه شدید دشمن برای عدم حضور مردم پای صندوق‌های رأی و تحریم انتخابات، با مال و آبروی خود به میدان آمدند و توانستند با به میدان آوردن مردم پای صندوق‌های رأی شور و هیجان انتخاباتی ایجاد کنند و تنور انتخابات را داغ کنند و توطئه دشمن را خنثی کنند.

وی، امید و اعتماد ملت ایران را به صحنه انتخابات دانست و ادامه داد: از ابتدای سال گذشته رهبر معظم انقلاب یک تنه و تنها عرصه انتخابات را مدیریت و هدایت کرد و توانست در مقابل ارتش رسانه دشمن تمام اهداف آنها را خنثی کند.

فرمانده سپاه استان قزوین با بیان اینکه رهبری در حقیقت توانست با به صحنه آوردن مردم پای صندوق‌های رأی مردمی‌ترین انقلاب الهی را هدایت کند، گفت: ایشان با تکیه بر آرای مردم انقلاب را در برابر طوفان شدید تخریب انتخاباتی و تحریم عرصه انتخابات مصون نگه داشت.

رفیعی‌آتانی افزود: از این‌رو امید و اعتماد ملت ایران به صحنه انتخابات است و مردم می‌خواهند با رأی خود بازیگران سیاسی کارآمد را برای اداره کشور خود انتخاب کنند.

وی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به مهمترین دغدغه مردم هم ادامه داد: مهمترین دغدغه مردم اقتصاد و مشکلات معیشتی است و از وضع گرانی‌ها و نوسانات بازار گلایه دارند.

فرمانده سپاه صاحب‌الأمر (عج) با بیان اینکه ملت عزیز از نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و ارکان آنها راضی هستند و دل در گرو اسلام و انقلاب دارند، گفت: با این حال مردم از برخی از مسئولان گلایه دارند و دوست دارند مسئولان برای آنها صادقانه تلاش کنند.

رفیعی‌آتانی با تأکید بر اینکه ملت با بصیرت ما هیچگاه در زمین دشمن بازی نکرد، تصریح کرد: ملت ما علی‌رغم مشکلات اقتصادی و معیشتی تمام توطئه‌های دشمنان را خنثی کردند، چرا که ملت و مسئولان در حقیقت در یک زمین بازی هستند و با اعتماد و همدلی و پاس به همدیگر توانستند به دشمن گل بزنند و تیر دشمن به خطا برود.

کد خبر 739989

دیگر خبرها

  • ایستادگی مردم غزه تفوق گفتمان مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی را اثبات کرد
  • رئیسی: ایستادگی غزه تفوق گفتمان مقاومت را اثبات کرد
  • شعارهای سال به گفتمان تبدیل شود
  • مردم از گرانی‌ها و نوسانات بازار گلایه دارند
  • منظومه اقتصادی رهبر انقلاب در نامگذاری سال‌ها
  • ترس دشمن از گسترش انقلاب اسلامی
  • مالکیت دولت و مدیریت مردم، بهترین الگو برای مردمی‌سازی اقتصاد است
  • واکنش‌های ادامه دار به اظهارات علی مطهری درباره عید نوروز
  • مشارکت مردم یک عنصر کلیدی در تحقق اهداف اقتصادی و ملی است
  • تیم اقتصادی دولت سیزدهم نباید اشتباهات دولت قبلی را تکرار کند