Web Analytics Made Easy - Statcounter

با توجه به عدم تدوین شاخص های عملیاتی کمی و کیفی ذیل سند تحول، تا به امروز بحث در خصوص میزان اجرایی شدن سند، مستند و متقن به نظر نمی‌رسد. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ قرار بر این بود که "سند تحول بنیادین آموزش و پرورش" هر 5 سال یک بار مورد بازنگری و به‌روز رسانی قرار بگیرد اما 9 سال پس از ابلاغ این سند، نه‌تنها خبر از بازنگری آن نیست بلکه نحوه و چگونگی اجرای آن همچنان محل بحث و مناقشه میان مجریان و قانونگذاران است!

هم‌اکنون یکی از اختلاف نظرها، میزان پیشرفت در اجرای سند تحول بنیادین است به گونه‌ای که از 10 درصد تا بیش از 30 درصد پیشرفت در اجرای سند از سوی متولیان گزارش می‌شود و در شرایطی که برخی از مفاد سند تحول بنیادین قابلیت شاخص پذیری ندارند و به دلیل عدم تدوین شاخص‌های عملیاتی کمی و کیفی، اعلام میزان پیشرفت اجرایی شدن سند تحول دقیق نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

و در ادامه این سوال مطرح است که آیا شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی به عنوان دو نهاد مسئول برای نظارت بر اجرای سند تحول بنیادین به وظایف خود به درستی عمل کرده‌اند؟!

عدم به ‌روز رسانی سند تحول بنیادین

مرکز پژوهش‌های مجلس درباره عدم به روز رسانی سند تحول بنیادین مطرح کرده است:‌به روز رسانی سند تحول بنیادین نیاز به همکاری مشترک نهادهای ذی نفع و با تقسیم وظایف مشخص دارد، هر پنج سال باید این امر صورت بگیرد و مجلس بر این امر باید نظارت داشته باشد نکته مهم در این خصوص آن است که با توجه به ابلاغ سیاست‌های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش از سوی رهبر انقلاب در سال 92 یعنی دو سال بعد از تصویب سند تحول به روزرسانی و انطباق سند با سیاست‌های کلی انجام نشده است.

آموزش و پرورش در خصوص اجرای سند تحول مورد پرسش قرار نگرفته است

تحقق اهداف عملیاتی سند تحول بنیادین از مسیر 131 راهکار اجرای پیش‌بینی شده است که مسئولیت نهادینه سازی و اجرای آن بر عهده وزارت آموزش و پرورش با همکاری تمام دستگاه‌ها و نهادها به ویژه رسانه ملی گذاشته شده است.

جدای از تعیین دستگاه مجری این سند آنچه بسیار مهم و ضروری به نظر می‌رسد قاعده گذاری در خصوص ضمانت اجرایی سند است به این نحو که در صورت عدم اجرای سند یا تأخیر در اجرای آن توسط وزارت آموزش و پرورش و سایر دستگاه‌ها و نهادهای ذیربط، چگونه می‌توان این دستگاه‌ها را مورد بازخواست و سوال قرار داد؟ توضیح آنکه وزارت آموزش و پرورش با گذشت حدود 9 سال از تصویب سند، به طور مناسب در خصوص اجرای سند از طرف نهادهای نظارتی و مجلس شورای اسلامی مورد پرسش قرار نگرفته و همین امر سبب شده است که زیر نظام‌هایی که باید در سال نخست تصویب سند، تهیه و تدوین می‌شدند حدود هشت سال به طول بیانجامد.

سنجش پیشرفت اجرای سند تحول بنیادین قابل رصد نیست

فقدان شاخص‌های سنجش پیشرفت اهداف سند و عدم طراحی‌های ناظر به این امر از موانع جدی اجرای سند تحول است زیرا تحقق اجرای سند تحول نیازمند رصد و پایش میزان عملکرد و آسیب شناسی مسیر اجراست به این نحو که روشن شود بعد از هر سال چه میزان از سند تحول به اجرا درآمده و چه موانع و آسیب‌های در این‌باره وجود داشته است؟ بنابراین با توجه به عدم تدوین شاخص های عملیاتی کمی و کیفی ذیل سند تحول، تا به امروز بحث در خصوص میزان اجرایی شدن سند، مستند و متقن به نظر نمی‌رسد.

عدم نظارت عملیاتی مجلس شورای اسلامی برای اجرای سند تحول بنیادین

نظارت عام و عملیاتی برای اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بر عهده مجلس است این کارکرد مجلس در خصوص سند تحول بنیادین هرچند در متن سند نیامده است اما وظیفه ذاتی مجلس است با این حال به دلیل عدم تعیین شاخص‌های سنجش پیشرفت اهداف سند، مجلس تاکنون نتوانسته است به درستی بر اجرای سند نظارت داشته باشد.

عدم نظارت راهبردی و شورای عالی انقلاب فرهنگی بر اجرای سند تحول بنیادین

بر اساس بند "د" فصل هشتم سند تحول بنیادین، سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری کلان و نیز ارزیابی و نظارت راهبردی فرایند تحول بنیادین نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی بر پایه این سند به عهده شورای عالی انقلاب فرهنگی است. همانطور که پیشتر گفته شد لازمه اعمال نظارت بر اجرای سند تدوین شاخص‌ها و مولفه‌های ارزشیابی و سنجش پیشرفت اهداف سند است که این مهم تاکنون تدوین نشده و شورای عالی انقلاب فرهنگی در اجرای بند "د" از فصل هشتم تاکنون تقریباً اقدامی که بتواند منتهی به اجرای سند تحول شود انجام نداده است.

گسترش مدارس غیردولتی در سند تحول بنیادین!/ تصویب قوانین آموزش و پرورش فقط برای استخدام!"سندتحول بنیادین" 9 سال پس از تصویب همچنان معطل تدوین قوانین!/ اداره مدارس با آئین نامه اجرایی سال 79!

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: شورای عالی انقلاب فرهنگی اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تدوین شاخص ها بر اجرای سند سنجش پیشرفت روز رسانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۴۱۳۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت نام ۱۹۰ داوطلب انتخابات مجلس مازندران در سایت شورای ائتلاف

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام نصیرالدین یعقوبی عصر چهارشنبه در نشست با منتخبان مردم در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس با تقدیر از حماسه آفرینی مردم در انتخابات ۱۱ اسفند، از تلاش‌های منتخبان مجلس نیز تقدیر کرد و افزود: طبق آمار و اطلاعات، این ندای رهبری توسط مردم و با تلاش همگان محقق شده است.

وی با اظهار اینکه امیدواریم در دوره جدید شاهد مجلسی باشیم که انقلابی‌تر از گذشته باشد، افزود: شورای ائتلاف توانست شایستگان را به مردم معرفی کند.

وی با عنوان اینکه کار و تلاش ما برای اقتدار و تقویت نظام مقدس جمهوری اسلامی بوده است، افزود: هیچکدام از ما هدف جز پاسداری از آرمان انقلاب و نظام مقدس اسلامی نداریم.

حجت الاسلام یعقوبی با اشاره به تشکیل کارگروه انتخابات در مرکز استان و شهرستان‌ها گفت: بیش از هفت هزار و ۵۰۰ نفر از نامزدها در سایت شورای ائتلاف ثبت نام کرده بودند و از این میزان ۱۹۰ نفر مربوط به استان مازندران بوده است.

رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی مازندران با اظهار اینکه مردم به شورای ائتلاف اعتماد و اعتقاد دارند، گفت: نباید کام شیرین مردم را در انتخابات تلخ کرد.

کد خبر 6063749

دیگر خبرها

  • لزوم تشکیل اتاق فکر با مشارکت مردم برای اجرایی و عملیاتی کردن فرمان رهبر معظم انقلاب در باب جهش تولید 
  • ضرورت انتشار آماری از میزان تحقق شعار سال
  • ثبت نام ۱۹۰ داوطلب انتخابات مجلس مازندران در سایت شورای ائتلاف
  • زمان اجرای افزایش حقوق کارمندان اعلام شد
  • میزان تخصیص ارز در سال گذشته رشد قابل توجهی داشته است
  • خبر مهم برای کارمندان؛ زمان اجرای افزایش حقوق اعلام شد
  • زمان اجرای افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان در سال 1403 + جزییات
  • نماینده مجلس: واریز نشدن عیدی مددجویان بهزیستی و کمیته امداد قابل قبول نیست
  • شورای وحدت به‌دنبال تشکیل فراکسیون وحدت در مجلس است
  • تمرین‌های تمرکزی باید جایگزین تمرین‌های عادی شود