Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-03-29@10:57:49 GMT

۳۰ اسفند خورشید به اعتدال بهاری می‌رسد

تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۳۵۱۷۱۷

آفتاب‌‌نیوز :

مهندس مسعود عتیقی، مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران گفت: با پشت سر گذاشتن سال ۱۳۹۹ و با توجه به اینکه لحظه تحویل سال نو پس از ساعت ۱۲ ظهر سیصد و شصت و ششمین روز (۳۰ اسفند ماه) سال ۱۳۹۹ که سالی کبیسه است (اسفندماه ۳۰ روزه)، به استقبال نوروز ۱۴۰۰ می‌رویم.

وی ادامه داد: از آنجایی که از دوبار منطبق شدن مرکز دایره خورشید بر نقطه اعتدال بهاری، یک سال خورشیدی ایجاد می شود و در ساعت ۱۳ و ۷دقیقه روز شنبه ۳۰ اسفند ۱۳۹۹، مرکز خورشید به اعتدال بهاری می‌رسد، فردای این روز، آغاز سال نوی خورشیدی خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته این محقق حوزه نجومی، به جز کبیسه‌های چهار ساله، در دوره‌های ۲۹، ۳۳ و ۳۷ ساله، کبیسه‌های پنج ساله نیز در تقویم ایرانی وجود دارد، به نحوی که آن را به یکی از دقیق‌ترین گاهشماری‌ها تبدیل کرده است؛ این در حالی است که نگهداری کبیسه‌ها در تقویم‌های مختلف وجود دارد، اما نحوه این کبیسه‌گیری‌ها میزان دقت هر گاهشماری‌ را بیان می‌کند.

عتیقی خاطر نشان کرد: در توضیح نقطه اعتدال بهاری این گونه می‌توان گفت که علی‌رغم آنکه زمین به گرد خورشید در حرکت است، اما از نظر ظاهری و از دید ناظر زمینی، این گونه به نظر می‌رسد که خورشید بر روی کره آسمان و در بین صور ۱۲ گانه منطقةالبروج جا به جا می‌شود و دایره بزرگی را ایجاد می‌کند که به آن دایرةالبروج می‌گویند.

مدیر انجمن نجوم آماتوری اضافه کرد: از سوی دیگر با امتداد استوای زمین تا بی نهایت و ترسیم آن بر روی کره آسمان، دایره بزرگ دیگری به دست می‌آید که به آن استوای آسمان و یا "معدل‌النهار" گفته می‌شود؛ از آنجایی که دایرةالبروج و استوای آسمان با هم حدود ۲۳.۵ درجه زاویه می‌سازند، این دو دایره بزرگ در دو نقطه همدیگر را قطع کرده و به آنها "اعتدالین" گفته می‌شود که یکی "اعتدال بهاری" و دیگری "اعتدال پاییزی" است و در سراسر کره زمین در این دو موقعیت از سال، طول روز و شب با هم برابر است.

در سال ۱۴۰۰ خود را برای ورود به قرن جدید آماده کنید

عتیقی ادامه داد: علی رغم آنکه برخی افراد تنها از سال‌هایی که با عدد ۱۳ آغاز می‌شود، به عنوان قرن چهارده خورشیدی یاد می‌کنند؛ ولی مبناها همواره ثابت هستند. باید توجه داشت که گاهشماری خورشیدی حاضر نه صرفا مربوط به یکی دو قرن اخیر بلکه حاصل تلاش شبانه‌روزی اخترشناسان نامدار ایرانی در قرون گذشته است که در تدوین این گاهشماری سعی فراوانی کرده‌اند و باید ضمن حفظ ارزش‌های علمی نیاکان اندیشمند این سرزمین؛ برای حفظ دقت ثبت تاریخ وقایع که یکی از فاکتورهای آن، ثبت قرن و یا سده وقوع آن واقعه است، نه به صورت سلیقه‌ای و یا با مواجهه شخصی، بلکه با احترام به قراردادهایی که تا کنون در این زمینه معین شده، برخورد شود.

وی یادآور شد: از آنجایی که برای شمارش سال‌های یک تقویم از صفر نمی‌توان نقطه آغاز را در نظر گرفت و تقویم از سال یک شروع شده است، بنابراین یک قرن که ۱۰۰ سال است، در سال ۱۰۰ پایان می‌یابد و از سال ۱۰۱ قرن جدید آغاز می‌شود.

عتیقی خاطر نشان کرد: بدیهی است دو رقم سمت چپ آخرین سال هر قرن بیانگر نام آن قرن نیز هست و سال ۱۴۰۰ بیانگر قرن ۱۴ خورشیدی است.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران اظهار کرد: امید است که اگر در سال ۱۳۹۹ با شدت گرفتن کووید-۱۹ برنامه‌های علمی ترویجی و فرهنگی زیادی برگزار نشد و یا لااقل به صورت حضوری برگزاری آنها امکان‌پذیر نبود، در سال ۱۴۰۰ خورشیدی به عنوان آخرین سال قرن ۱۴ خورشیدی و با فروکش کردن پاندمی کرونا؛ کلیه انجمن‌ها، مراکز و موسسات فعال بتوانند نسبت به اجرای برنامه‌ها و همایش‌های خود در آخرین سال قرن ۱۴ یعنی ۱۴۰۰ اقدام کنند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: اعتدال بهاری عید نوروز اعتدال بهاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۵۱۷۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برخورد قوی‌ترین طوفان خورشیدی به زمین تایید شد

 به گزارش تابناک، ایسنا نوشت: آنچه می‌توانست بزرگترین طوفان خورشیدی دهه اخیر باشد، بیشتر یک تهدید بود تا واقعه‌ای فاجعه‌بار.

به نقل از اسپیس، خورشید در تاریخ ۲۳ مارس به وقت جهانی فوران کرد و یک شراره خورشیدی قدرتمند در کلاس X و رگبار پلاسمای فوق‌العاده داغ در چیزی که به عنوان پرتاب جرم تاجی(CME) نامیده می‌شود، به سمت زمین پرتاب کرد.

این هجمه پرانرژی روز یکشنبه ۲۴ مارس به سیاره ما برخورد کرد و یک طوفان ژئومغناطیسی شدید در کلاس G۴ را به وجود آورد که قوی‌ترین طوفان خورشیدی از سال ۲۰۱۷ تاکنون را رقم زد.

طوفان‌های ژئومغناطیسی که به عنوان طوفان‌های خورشیدی نیز شناخته می‌شوند، اختلالاتی در میدان مغناطیسی زمین هستند که در اثر دفع زیاد پلاسما و میدان‌های مغناطیسی از جو خورشید به شکل CME ایجاد می‌شوند.

سازمان ملی اقیانوسی و جوی ایالات متحده(NOAA) طوفان‌های ژئومغناطیسی را در مقیاسی از G۱ تا G۵ رتبه‌بندی می‌کند که می‌تواند باعث افزایش فعالیت شفق قطبی در اطراف قطب‌های زمین و نوسانات جزئی یا مخرب در شبکه برق و مخابرات شود. شدیدترین سطح آن یعنی G۵ می‌تواند باعث خاموشی کامل رادیویی فرکانس بالا در کل سمت روز زمین شود که برای چندین ساعت ادامه خواهد داشت.

سازمان ملی اقیانوسی و جوی ایالات متحده روز ۲۴ مارس یک هشدار طوفان ژئومغناطیسی صادر کرد و به تفصیل توضیح داد که با سطح کلاس G۴ ممکن است بتوان شفق شمالی را از جنوب آلاباما تا شمال کالیفرنیا مشاهده کرد، اما افسوس که سیاره ما ایده‌های دیگری در سر داشت.

تامیتا اسکوف، فیزیکدان خورشیدی در ایکس نوشت: ممکن است این یک طوفان خورشیدی ضعیف باشد؟ این طوفان ساعت‌ها ادامه خواهد داشت و میدان مغناطیسی آن به سمت جنوب خواهد بود که کلید نمایش‌های بزرگ شفق قطبی است.

وقتی ذرات پر انرژی خورشید به جو زمین برخورد می‌کنند، میدان مغناطیسی سیاره ما آنها را به سمت قطب‌ها هدایت می‌کند و سوپرشارژ شدن مولکول‌ها در جو زمین باعث ایجاد نمایش‌های رنگارنگ می‌شود که معمولاً محدود به مناطقی در عرض‌های جغرافیایی بالا و ایجاد شفق‌های قطبی در قطب‌های شمال و جنوب زمین است.

متأسفانه برای علاقه‌مندان به شفق‌های قطبی در سراسر اروپا و آمریکای شمالی، زمان وقوع این رویداد در روشنایی روز بود که امکان لذت بردن از آن را از بین برد.

دیگر خبرها

  • آغاز افت تولید گاز پارس جنوبی از ۱۴۰۴
  • سرعت چرخش زمین کم شده است؟
  • برخورد قوی‌ترین طوفان خورشیدی به زمین تایید شد
  • برگزاری آیین شب‌های قدر در ۱۴۰۰ مسجد لرستان
  • برگزاری مراسم شب‌های قدر در ۱۴۰۰ مسجد لرستان
  • ماه در اوج خورشیدی قرار می‌گیرد
  • بازدید ۱۴۰۰ گردشگر از پایگاه گردشگری رویین در خراسان شمالی
  • نوروز در هفت آسمان
  • دبیرکل و اعضای جدید شورای مرکزی حزب مستقل و اعتدال ایران انتخاب شدند
  • اعضای جدید شورای مرکزی حزب مستقل و اعتدال ایران انتخاب شدند