Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-03-28@15:32:50 GMT

چرا بازار کالاهای اساسی آرام نمی‌گیرد؟

تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۳۵۱۷۸۴

آفتاب‌‌نیوز :

در ماه‌های اخیر وضعیت بازار کالاهای اساسی، به ویژه روغن، مرغ، میوه و تخم مرغ متلاطم بوده است. با وجود اینکه مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) از افزایش ۲۵ درصدی تولید روغن خبر می‌دهند، گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد هنوز مردم برای تامین روغن، به‌ویژه روغن جامد با مشکل مواجه‌اند و حتی گزارش‌هایی از فروش روغن جامد با کارت ملی منتشر شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مرغ حداقل ۱۰ هزار تومان گران‌تر از نرخ مصوب عرضه می‌شود و مردم برای تهیه مرغ ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومانی باید ریسک بیماری کوید ۱۹ را بپذیرند و در صف‌های طولانی بایستند تا شاید مرغ تنظیم بازاری به دستشان برسد. میوه هم به حدی گران است که اخیرا گزارش‌هایی از خرید دانه‌ای میوه منتشر شد. این شرایط در حالی است که حداقل برای تولید مرغ، تخم مرغ و روغن از ارز دولتی استفاده شده است.

کارشناسان دلایل متفاوتی برای این وضعیت عنوان می‌کنند، برای مثال داوود چراغی، استادیار موسسه پژوهش‌های بازرگانی از تصمیمات نادرست و نادیده گرفتن تخصص، تجربه و علم در تنظیم بازار می‌گوید. او همچنین مصوبات ستاد تنظیم بازار را پرتناقض توصیف می‌کند و معتقد است که مشکلات فوق ارتباط چندانی با تحریم‌ها ندارد.

فهیمه بهرامی، عضو هیات علمی موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی نیز معتقد است اصلاح زیرساخت‌های توزیع، لجستیک، زیرساخت‌های مربوط به رصد و پایش کالا، زیرساخت‌های مربوط به اطلاعات در خصوص میزان نیاز، موجودی و تغییرات الگوی تقاضا در شرایط خاص و قوانین ایجابی و سلبی در طول زنجیره ارزش کالا باید به گونه‌ای باشد که از اضافه شدن هرگونه هزینه زاید یا به عبارت دیگر بالا بردن هزینه مبادله کالا جلوگیری کند.

او همچنین در خصوص بازار مرغ یا کالاهای اساسی می‌گوید که قیمت تمام شده کالا حکایت از وجود شکاف و نواقصی از جنس رفتارهای دلالی در زنجیره ارزش مرغ است اما نهاد تنظیم‌گر یا نهاد نظارتی در وضعیت زیرساخت‌های موجود یا واکنش های مردم به اخبار اقتصادی نمی‌تواند این معضل را رفع کند.

در این میان به نظر می‌رسد علاوه بر موارد یاد شده، ناهماهنگی بین دستگاه‌های متولی نیز در وضعیت به وجود آمده موثر است. دو دستگاه متولی کالاهای اساسی یعنی وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت در این مدت همواره انگشت اتهام را به سمت دیگری گرفته‌اند. وزارت صمت می‌گوید وزارت جهاد مرغ کافی تامین نمی‌کند و وزارت جهاد کشاورزی می‌گوید مشکل از نظارت صمت است. اخیرا هم رئیس جمهور دوباره بحث وزارت بازرگانی را مطرح کرده و تشکیل نشدن آن را عامل برای برهم خوردن بازارها دانسته است.

در زمینه تولید مرغ نیز ناهماهنگی تا جایی پیش رفته که اخیرا عباس قبادی، معاون امور بازرگانی داخلی وزارت صمت در یک برنامه تلویزیونی گفت که به وزارت جهاد کشاورزی تکلیف شده بود که ۱۳۰ میلیون قطعه جوجه ریزی و در غیر این صورت مرغ به کشور وارد شود ولی وزارت جهاد می‌گوید این میزان تولید را انجام داده است. البته برآوردها این موضوع را تایید نمی‌کند.

با این حال اخیرا وزارت صمت و جهاد کشاورزی نشست مشترکی در خصوص تنظیم بازار کالاهای کشاورزی برگزار و هماهمنگی و تعامل بین خود را "بسیار خوب" توصیف کردند. موضوعی که با توجه به اظهار نظرهای قبلی جای تردید دارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: کالاهای اساسی گرانی کالاهای اساسی جهاد کشاورزی تنظیم بازار وزارت جهاد وزارت صمت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۵۱۷۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فاصله سهام جامانده از رشد نسبت به شاخص ساز‌ها کم خواهد شد؟

رباب وفایی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در اولین هفته‌ کاری سال جدید هرچند با ارزش معاملات متوسطی مواجه بوديم، اما تابلوی معاملات پرقدرت بود، بازارساز بعد از مدت‌ها یک غافلگیری برای فروشندگان ایجاد کرد تا کم کم شاهد غلبه ترس در بازار باشیم.

او افزود: هرچند بازار در میانه‌ هفته بعد از هیجان اولیه با فشار فروش نیز مواجه شد ولی به راحتی تعادل به تابلو بازگشت و بازار ساز با حمایت از سهم‌های بزرگ ترس اصلاح را کاهش و خریداران خوبی در منفی سهام ظاهر شد.

وفایی بیان کرد: طی روز‌های متعادل برای بزرگان، سهم‌های کوچک و متوسط بازار نیز شاهد توجه فعالان هستند. سهام جامانده از رشد که نسبت به شاخص ساز‌ها فاصله‌ قابل توجهی تا ارزش واقعی خود دارند در این صورت بازار آرام آرام و بدون حاشیه در روند مثبت خودش می‌تواند به حرکت ادامه دهد.

او افزود: امیدواریم این روند منجر به سقف شکنی و رشد خوب بازار پس از حدود یکسال انتظار سهامداران گردد. تقاضای سمت دلاری‌ها رشد شاخص را به همراه داشت، با توجه به اختلاف به وجود آمده بین دلار بازار آزاد و دلار نیما بزودی شاهد رشد دلار نیما خواهیم بود که به رشد سود آوری شرکت‌های بورسی کمک خواهد کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بورس

دیگر خبرها

  • گران‌فروشی کالاهای اساسی تخلف است؛ برخورد می‌کنیم
  • فاصله سهام جامانده از رشد نسبت به شاخص ساز‌ها کم خواهد شد؟
  • تزریق کالاهای اساسی به بازار/ضرورت جلوگیری از مصرف نامتعارف نان
  • توزیع کالاهای اساسی به نرخ دولتی در شهر قزوین آغاز شد
  • توزیع کالاهای اساسی ویژه ماه رمضان و نوروز در گناوه
  • کالاهای اساسی مورد نیاز هیات های استان تهران درلیالی قدر توزیع شد
  • جابه جایی ۴۴۶ هزار تن کالای اساسی از مبدأ بنادر کشور از طریق جاده
  • راه اندازی شبکه نظام‌مند توزیع کالا‌های اساسی در قم با شناسایی ۲۵۰ کاسب امین 
  • تامین و توزیع بیش از ۲۳۰ تن کالای اساسی در هندیجان
  • تخصیص سهمیه ویژه اقلام اساسی برای استان های مسافرپذیر