Web Analytics Made Easy - Statcounter

 اما سفره هفت‌سین در خانه‌ها به رسم همیشه پهن می‌شود و مردم در کنارش به سال نو خوشامد می‌گویند. در آخرین روزهای سال 99 به سراغ «جواد انصافی» رفتیم. بازیگر 69 ساله ای که با نقش عبدلی و حاجی فیروز و عمونوروز شناخته می‌شود. همچنین به طور اختصاصی چند شعر شاد برایمان خواند که به مرور در کانال تلگرامی «زندگی سلام» ( zendegisalam  @)منتشر خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سال 99 برایم خیلی بد نبود

جواد انصافی درباره سال 99 می‌گوید: «امسال حال و روز مردم خیلی خوب نبود اما من خیلی کارها کردم. قبل از سال 99 نوشتن کتابی را شروع کرده بودم که به تمام هنرمندان ایرانی از دوره اشکانیان تا همین حالا مربوط می‌شود. امسال به خاطر کرونا زمان بیشتری را باید در خانه می‌ماندم. من هم از زمان قرنطینه و محدودیت‌های کرونایی استفاده  و کتابم را تکمیل کردم. به دلیل این که همه تحقیقاتم درباره این آدم‌ها به صورت تلفنی و واتس اپی انجام می‌شد خیلی سرگرم بودم.»

 شادی در اصالت ماست

جواد انصافی در این سن حتی بیشتر از جوان‌ها اهل صحبت و شوخی و خنده است. او درباره روحیه شادش می‌گوید: «نمی‌شود بگویید یک نفر همیشه شاد است. چون گرفتاری‌های زندگی نمی‌گذارد که آدم‌ها همیشه خوشحال باشند. من اما تلاش می‌کنم که روحیه خوبی داشته باشم تا بتوانم این روحیه خوب را انتقال بدهم. سعی می‌کنم در فضاهای آرام باشم. مثلا در خانه و کنار همسرم به خوبی‌ها فکر می‌کنم. اتفاقا در ایران باستان هم همیشه به فکرکردن درباره خوبی‌ها دعوت شده‌ایم و شادی، بخشی از اصالت ماست. عبارت پندار نیک، گفتارنیک و کردار نیک مثال واضحی از آن است.» از حاجی فیروز و عمونوروز معروف ایرانی می‌خواهم که برای مردم ایران آرزویی بکند. او می‌گوید: «آرزوی من آرزوی سلامتی برای همه مردم است.» جواد انصافی  شعری را به همه مخاطبان تقدیم می‌کند و می‌خواند: «سنجد و سبزه سر سفره گذارید و سماق / سکه و سرکه و سیر و سمنو باید چید/ بارالها سببی ساز که مردم همگی/ شاد باشند و ز غم دور در این عید سعید».

 آداب چیدن هفت سین را یاد بگیریم

جواد انصافی علاوه بر بازی در آثار نمایشی مربوط به نوروز، پژوهش‌های زیادی درباره این آیین داشته است. او می‌گوید عید نوروزمان با آن چیزی که در فرهنگ ایرانی است مقداری تفاوت دارد: «یک‌بار پژوهشی درباره نوروز داشتم. به این رسیدم که حتی چیدن هفت سین هم آداب خودش را دارد. مثلا نخستین سین که سر سفره چیده می‌شود سنجد است. سنجد از نظر لغوی از سنجیدن می‌آید. یعنی سنجیده عمل‌کردن و سنجیده اندیشیدن. این خوراکی نماد عقل و خرد و سنجیده عمل‌کردن است. مهم ترین چیزی که خداوند به آدم داده همین عقل و خرد است. بنابراین نخستین چیزی است که سر سفره گذاشته می‌شود. بعد از سنجد هم سیب گذاشته می‌شود که نماد سلامتی است و... من این آداب و رسوم را رعایت می‌کنم. چون پشت هرکدامش کلی نکته جالب نهفته که خوب است مردم درباره اش بخوانند.»

 عیدی‌ها محفوظ است

از جواد انصافی می‌پرسم که برنامه‌اش برای تحویل سال چیست؟ او می‌گوید: «من و خانواده‌ام حتما دور هم و در منزل هستیم. با این‌که همکارانم فشار می‌آورند لحظه تحویل سال را در تلویزیون باشم اما من می‌گویم که می‌خواهم این لحظه را در خانه باشم مگر این‌که همه خانواده‌ام در تلویزیون و درکنارم باشند.این امکان‌پذیر نیست.الان کار به جایی رسیده که چند برنامه را ضبط کردیم. البته یکی از همکاران هم اصرار می‌کند که حداقل صبح روز عید را به تلویزیون بروم و موقع سال تحویل در خانه باشم. شاید قبول کردم.» از او می‌پرسم چه چیزهایی عیدی می‌دهد؟ می‌گوید: «من و همسرم معمولا برای بزرگ‌ترها چیزهایی می‌خریم که در شان آن‌ها باشد، مثل لباس و... . بچه‌ها اما پول دوست دارند. این عیدی فقط برای نوه‌هایم نیست. البته امسال به خاطر کرونا فقط بچه‌ها و نوه‌هایم را می‌بینم اما عیدی بقیه فامیل سر جای خودش محفوظ است. به همه قول داده‌ام که هرموقع کتابم چاپ شد، برایتان می‌فرستم.»

منبع: خبرآنلاین

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۵۲۰۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میراسماعیلی: عاشق جودو هستم

قهرمان سال‌های گذشته جهان و رئیس فدراسیون جودو، گفت: ۱۴۰۲ سخت‌ترین سال زندگی‌ام بود، اما برای جودو ایران با توجه به پایان دوران تعلیق، خوشایند شد.

به گزارش مشرق، آرش میراسماعیلی نامی آشنا در ورزش ایران است. جودوکاری که در دوران قهرمانی‌اش، با دو طلا و دو برنز بزرگسالان جهان، یک نقره جوانان جهان و سه طلا، دو نقره و دو برنز بزرگسالان آسیا، پرافتخارترین جودوکار کشورمان است و بعید به‌نظر می‌رسد، رکوردهای او به این زودی‌ها شکسته شود.

وی که حدود پنج سال است، ریاست فدراسیون جودو را برعهده دارد، گفت‌وگوی جذابی را انجام داده که شرح آن را در زیر می‌خوانید:

سال ۱۴۰۲ برای شخص شما و جودوی ایران چگونه بود؟

واقعیت بگویم که سخت‌ترین سال زندگی من بود و واقعا سختی‌های زیادی کشیدم، اما برای جودوی ایران سال خوبی بود که خوشبختانه تعلیق به اتمام رسید و حالا ورزشکاران این رشته را در تمامی مسابقات خواهیم داشت. سعی کردیم که در این سال‌های‌ تعلیق، مسابقات، اردوهای مشترک و برنامه‌های مدونی داشته باشیم تا جودوکاران ما آسیب زیادی نبینند.

و البته امسال هم برنامه‌های سنگینی دارید.

دقیقا همین است. اواخر فروردین پیکارهای قهرمانی بزرگسالان آسیا را داریم. اواخر شهریورماه جهانی ابوظبی و پس از آن نوجوانان و جوانان آسیا برگزار می‌شود. در ادامه هم المپیک پاریس است که امیدواریم حداقل یک شرکت کننده در این رویداد بزرگ داشته باشیم. همچنین میزبان جام باشگاه‌های آسیا در رده سنی جوانان و بزرگسالان و همچنین کاتای قهرمانی آسیا هستیم که اهمیت زیادی برای ما دارد.

چرا با وجود تلاش‌های زیادی که به‌عنوان یک رئیس فدراسیون جوان انجام می‌دهید، گروهی همواره منتقد شما هستند؟

درهای فدراسیون به‌ روی دوستانی که نقد سازنده دارند و از روی دلسوزی به ما راهکار می‌دهند، همیشه باز است. برخی که در دو سه سال ابتدای مدیریت من در فدراسیون منتقد بودند، اکنون در فدراسیون حضور دارند و به ما کمک می‌کنند. اما افراد مغرض و منفعت‌طلبی هم هستند که برای آنها فرق نمی‌کند چه فردی رئیس فدراسیون است و همواره با اقدامات عجیب خود، گام مخالف برمی‌دارند. آنها تاثیرگذار نیستند و نخواهند بود.

کمی فضای مصاحبه‌ها را تغییر بدهیم. جودو را از چه سالی آغاز کردید؟

سال ۱۳۶۹ در خرم‌آباد و در باشگاه ۲۲ بهمن شروع به کار کردم و به واسطه پسر عمه‌ام وارد این رشته شدم. ابتدا کشتی‌گیر بودم و حتی مدال استانی در مسابقات دانش‌آموزی هم گرفتم، اما در ادامه عاشق جودو شدم. البته بگویم تا روزهای پایانی دورانی قهرمانی‌ام در جودو، همزمان کشتی نیز کار می‌کردم.

از انتخاب جودو راضی هستید؟

قطعا راضی‌ام. جودو عشق من است و اصلا پیشمان نیستم. هرچند راه بسیار سختی در دوران قهرمانی داشتم، اما خدا را شکر به همه چیز در این ورزش رسیدم. قبل از من، جودوکاری از ایران به طلای جهان نرسیده بود که این مساله نشان از سختی‌های رسیدن به مدال در جودو را دارد.

حال و هوای عید نوروز برای شما چگونه است؟

عید برای همه ما ایرانی‌ها حال‌وهوای خاصی دارد و در واقع تحول در طبیعت و حتی انسان‌ها ایجاد می‌شود. من جنب‌وجوش اواخر اسفندماه و تغییراتی که در انسان‌ها ایجاد می‌شود را خیلی می‌پسندم.

در دوران کودکی بیشترین عیدی‌ها را از چه فردی می‌گرفتید؟

(با خنده جواب می‌دهد) شاید باور نکنید اما از همان کودکی کسی به من عیدی نمی‌داد.

اکنون که هم که به نظر می‌رسد بیشتری عیدی را به پسرتان (ابوالفضل) می‌دهید؟

من از روز اول عید از سوپرمارکت محل گرفته تا برادر و خواهرانم، اقوام، نوه‌ها مادری و ... عیدی‌های متغییری می‌دهم. آرزوبه دل ماندم که یک نفر به من عیدی بدهد.

و بحث پسرتان چه می‌شود؟

او ماجرایش تفاوت دارد و خودش مبلغ عیدی را تعیین می‌کند و اگر بخواهم فرار کنم نیز به زور از من چیزی که می‌خواهد را می‌گیرد.

ابوالفضل میراسماعیلی چند سال است که جودو کار می‌کند، آیا دوست دارید او نیز در این رشته حرفه‌ای شود؟

او در جودو هر روز حرفه‌ای‌تر می‌شود و با مشورت‌هایی که می‌گیرد، در مسیر رشد است. شاید خیلی از مواقع در سایه نام من بود و حتی برخی جاها اسم من به او ضربه زد. ابوالفضل اکنون مصمم است تا به مسیرش در دنیای قهرمانی جودو ادامه بدهد.

و صحبت پایانی؟

برای همه مردم کشورم در سال جدید آرزوی سلامتی و موفقیت دارم و امیدوارم ورزش ایران در المپیک پاریس به نتایج درخشانی برسد و جودوی ایران هم در مسیر موفقیت گام بردارد.

منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • میراسماعیلی: عاشق جودو هستم
  • عیدی ۷۰۰ هزار تومانی مددجویان بهزیستی واریز نشد؟
  • بایرن در حق ستاره‌اش بی‌انصافی می‌کند
  • ایجنت آلفونسو دیویس: بایرن مونیخ در حق ما بی‌انصافی کرد
  • کادر درمان، خادمانی که لبخند را به مردم عیدی می‌دهند
  • جواد خیابانی در لباسی متفاوت!
  • (ویدیو) واکنش پیمان یوسفی به بازنشستگی جواد خیابانی
  • بدترین عید زندگی مسعود پزشکیان
  • نماینده مجلس: واریز نشدن عیدی مددجویان بهزیستی و کمیته امداد قابل قبول نیست
  • فعالیت بیش از هزار نیروی مردم ستاد امر به معروف و نهی از منکر اصفهان در نوروز