Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-18@22:56:58 GMT

تالاب آذینی، نگین سبز گردشگری در جنوب کشور

تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۳۵۳۵۷۱

تالاب آذینی، نگین سبز گردشگری در جنوب کشور

خور آذینی از شگفت انگیز ترین تالاب های گرمسیری، منطقه ای بکر برای دریا گردی همراه با تماشای پرندگان به شمار می رود که با جذر دریا درختان مانگرو درون این تالاب سر از آب بیرون می آورند و با مد دریا زیر آب فرو می روند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛ تالاب بین المللی آذینی یکی از مناطق بکر گردشگری در هرمزگان به شمار می رود که در ۳۵ کیلومتری شهر سیریک قرار گرفته و دارای جنگل های سرسبز مانگرو با دو گونه برتر حرا و چندل است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خور آذینی از شگفت انگیز ترین تالاب های گرمسیری کشور با وسعتی بیش از ۵۰۰ هکتار است که با جذر دریا درختان مانگرو سر از آب بیرون می آورند و با مد دریا زیر آب فرو می روند.

این تالاب محلی بکر برای تخمک گذاری و زاد، ولد و پرورش انواع آبزیان و پرندگان ساحل زی و دریایی به شمار می رود؛ تلاب آدینی با دارا بودن رویشگاه جنگلی دارای تنوع اکولوژی و موقعیت جغرافیایی خاص و زیستگاه گونه های جانوری و گیاهی نادر است.

پرندگان در حال انقراضی مانند پلیکان پا خاکستری، حواصیل خاکستری، اکرت بزرگ و اکرت ساحلی، گیلانشاه ابرو سفید و گیلانشاه حنایی تالاب آذینی را مامنی امن برای زمستان گردی خود می دانند و هر ساله فصل پاییز و زمستان خور آذینی مملو از پرندگان مهاجر است.

پوشش گیاهی چندل و حرا درخور آذینی مانند نمایشگاه طبیعی است

پوشش گیاهی چندل و حرا در این منطقه مانند نمایشگاهی طبیعی برای گیاه شناسان به شمار می رود و تصویر زیبای این درختان در آب های این منطقه جلوه ای خاص از زیبایی و نقاشی خالق هستی در دل طبیعت را به نمایش می گذارد.

خور آذینی جزو مجموعه پهنه های تالابی بوده که به عنوان دلتای رود گز و حرا (هیوی) در تاریخ ۲۳ ژوئن سال ۱۹۷۵ میلادی در فهرست سایت های رامسر به ثبت رسیده است.

قایق های کوچک برای جابه جایی مسافران و دید و بازدید آنها از مناطق مختلف این تالاب وجود دارد که توریست های داخلی و خارجی همراه با راهنمای گردشگری با ایمنی کامل جا به جا می کنند.

سواحل زیبای سیریک با ماسه های شنی و با بادهای فرح بخش ساحلی در کنار تالاب بین المللی آذینی چشم هر بیننده را محو تماشای خود می سازد به طوری که گردشگران با یک بار سفر به سیریک و دیدن جاذبه های گردشگری این منطقه و تالاب گردی این شهرستان را در لیست مسافرت های سالیانه خود قرار می دهند.

تالاب آذینی سال های گذشته که ویروس کرونا وجود نداشت در تمام فصول سال به خصوص فصل پاییز و زمستان و ایام نوروز  با آب و هوای بهاری میزبان خیل عظیمی از گردشگران بوده است.

 زمستان گذرانی بیش از ۱۰ هزار پرنده در تالاب آذینی

عباس جهان الدینی، بخشدار مرکزی سیریک اظهار کرد: تالاب بین المللی خور آذینی زیستگاه اصلی زمستان گذرانی پرندگان مهاجر است و تاکنون بیش از ۱۰ هزار پرنده در این تالاب در حال زمستان گذرانی هستند.

وی گفت: پلیکان پا خاکستاری، صدف خوار، گیلانشاه حنایی، گیلانشاه بزرگ، عقاب خالدار، سارگپه پا بلند، حواصیل بزرگ، حواصیل هندی، عقاب دریایی دم سفید و پلیگان از پرندگان مهاجری است که برای زمستان گذرانی به این منطقه مهاجرت کردند.

بخشداری مرکزی شهرستان سیریک گفت: گونه‌های پرندگان مهاجر دیگری شامل انواع عقاب‌ها، شاهین‌ها، بحری، بالابان، پرنده کاکائی، انواع پرستو دریایی، فلامینگو، پرنده خرچنگ خور نیز در تالاب ، سواحل و مناطق حفاظت شده شهرستان وجود دارد.

جهان الدینی یادآور شد: همه ساله این پرندگان مهاجر از شمال منطقه سیبری و آسیای میانه و دیگر نقاط کشور به تالاب بین المللی خور آذینی مهاجرت می‌کنند و تا اواخر فروردین در مناطق خوش آب و هوای شهرستان سیریک زمستان گذرانی می‌کنند.

سازمان محیط زیست کشور برای حفاظت و حراست از تالاب آذینی برنامه های عملیاتی ایجاد کند

جمالدینی، فرماندار شهرستان سیریک در دیدار با احمدرضا لاهیجان زاده معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به اهمیت حفظ محیط زیست و حفاظت و حراست از تالاب بین المللی آذینی گفت: یکی از مکان های بکر تفریحی، توریستی و حتی حیاتی امن و مناسب برای تولید مثل انواع آبزیان دریایی و پرندگان و برخی حیوانات است که نشان از اهمیت و نقش مهم این تالاب برای مردم و جامعه گردشگر و توریست است.

فرماندار سیریک در ادامه با بیان اینکه دولت تاکنون زیرساخت های نسبتا خوبی شامل جاده دسترسی مناسب، برق رسانی ، ایجاد سایبان سرویس های بهداشتی و … با هدف خدمات رسانی به مردم و گردشگران ایجاد کرده،است ، عنوان کرد: می طلبد سازمان محیط زیست کشور بعنوان مالک و متولی اصلی تالاب های بین المللی برای حفاظت و حراست از این تالاب برنامه های عملیاتی ایجاد کند.

سهراب بناوند، سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان نیز از پایان عملیات برق‌رسانی به خور آذینی سیریک خبر داد.

بناوند با اشاره به اینکه در این عملیات، سه کیلومتر عملیات برق‌رسانی به اسکله گردشگری خور آذینی انجام‌شده افزود: با تکمیل این زیرساخت گامی مهم در توسعه گردشگری شهرستان سیریک برداشته‌شده و این شهرستان می‌تواند به‌عنوان یکی از مقاصد اصلی سفر گردشگران داخلی و خارجی معرفی شود.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: تالاب بین المللی زمستان گذرانی پرندگان مهاجر شهرستان سیریک شمار می رود تالاب آذینی محیط زیست خور آذینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۵۳۵۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چطور مراقب همسایه های بالدارمان باشیم؟

همشهری آنلاین - سیدسروش طباطبایی‌پور: حالا اگر پرستویی نزدیک خانه‌ ما آشیانه‌ای ساخت یا لانه گنجشکی، سر راه ما سبز شد، با این همسایه‌های نازنین چه کنیم؟ چگونه هوای لانه همسایه جدید را داشته باشیم؟ چگونه مزاحمش نشویم و یا اگر او مزاحم رفت‌وآمد ماست، چگونه با آن، هم‌زیستی مسالمت‌آمیز داشته باشیم؟

بیش‌تر بخوانید: چند واقعیت شگفت‌انگیز درباره برخی حیوانات ریز و درشت طبیعت

چگونه لانه پرنده را تشخیص دهیم؟

با وجود اینکه پرندگان زیادی همسایه ما هستند، بی‌دلیل نیست که لانه آنها را نمی‌بینیم! پرندگان لانه‌هایشان را جایی می‌سازند که جلوی چشم ما نباشد؛ در واقع لانه‌های مخفی، تنها شانس در امان‌ماندن تخم‌ها، جوجه‌ها و والدین ریز و درشت پرندگان است.

پس اگر این روزها در نزدیکی محل سکونت‌تان، جیک‌جیک‌های فراوانی می‌شنوید، برای پیداکردن منبع صدا، تلاش نکنید و اجازه دهید لانه همسایه شما، همانطور مخفی بماند. حتی گاهی تقلا و توجه بیش‌از حد شما برای پیداکردن لانه پرندگان، توجه شکارچیان ناقلای دیگر را هم جلب خواهد کرد و کنجکاوی شما، یک لقمه لذیذ برای جناب گربه خواهد شد.

به غریزه‌ پرندگان اعتماد کنید

حالا فرض کنید نیروی غریزه همسایه شما، خوب کار نکرد و مثلاً جناب پرنده، لانه‌اش را درست جلوی چشم شما، بالای در ورودی پارکینگ یا کنار گلدان شمعدانی شما ساخت. حالا چه کنیم؟

لطفاً قبل از هر اقدامی، به این سؤال‌ها پاسخ دهید: آیا امکان دارد برای مدتی، درِ پارکینگ خانه خود را باز و بسته نکنید و اتومبیل خود را توی حیاط یا خیابان پارک کنید؟ آیا امکان دارد لااقل برای مدتی کوتاه، گل شمعدانی قشنگتان را آبیاری نکنید؟ اگر پاسخ شما مثبت است که چه عالی! اما اگر جوابتان منفی است بدانید حتی اگر با احتیاط و با رعایت تمام جوانب ایمنی، لانه همسایه خود را جابه‌جا کردید، امکان دارد به همسایه بالدار شما بر بخورد و کلاً لانه خود را برای همیشه رها کند.

کاسه داغ‌تر از آش

گاهی از سر خیرخواهی، اطراف لانه پرنده خود را با مقوا یا کارتنی می‌پوشانید تا همسایه عزیزتان از آسیب گربه و کلاغ و مار و دیگر بچه‌محل‌ها، در امان بماند. بد نیست بدانید این مقوا یا کارتن اضافی، اتفاقا گاهی سکوی پرشی می‌شود برای گربه‌های محل تا با استفاده از آن به‌اصطلاح محافظ، خودشان را به راحتی به لانه پرنده بخت‌برگشته برسانند و تمام! پس لطفا کاسه داغ‌تر از آش نشوید و اعتمادتان را به طبیعت افزایش دهید.

نوپا یا نوزاد

اگر جوجه همسایه، جیک‌جیک‌کنان، کف حیاط یا جلوی راه‌پله‌های خانه شما سبز شد چه کنیم؟ اول اینکه باید بررسی کنید این جوجه بخت‌برگشته، نوپا است یا نوزاد؟ بدنی خیس، بدون پر، اغلب به رنگ صورتی، چشم‌هایی بسته و... اینها، نشانه‌های یک جوجه تازه متولدشده بی‌دفاع است که به دلایلی مثل باد یا...، از لانه روی درخت افتاده. پیشنهاد ما این است که نزدیکش نشوید و از راه دور، از او در مقابل گربه یا دیگر شکارچیان، مراقبت کنید.

اطمینان داشته باشید والدین این جوجه نوپا، همان اطراف هستند و چون رایحه شما را استشمام می‌کنند، به دلبندشان نزدیک نمی‌شوند.

اما اگر جوجه مورد نظر، نوزاد است و در حال بتدا لانه‌اش را پیدا کنید، سپس آن را به عقب، روی دستانتان قرار دهید و توی لانه‌اش بگذارید.

لانه‌های رها

گاهی پرندگان به دلایل امنیتی، آب و هوایی یا مواردی ناشناس، لانه خود را رها می‌کنند. پیشنهاد ما این است که در نخستین قدم، لانه‌هایشان را خراب نکنید. این احتمال وجود دارد که آنها در همان اطراف و راه دور، در حال بررسی شرایط هستند و تا اوضاع بسامان شد، به لانه خود بازمی‌گردند.

کد خبر 844992 برچسب‌ها خبر مهم باغ پرندگان حیوانات - پرندگان محیط زیست ایران

دیگر خبرها

  • بسته شدن برخی راه‌های ارتباطی سیریک بر اثر بارندگی
  • بسته شدن برخی راه‌های ارتباطی شرق هرمزگان بر اثر بارندگی
  • زمستان معتدل و کوتاه، بلای جان گندمزارها
  • کشف ۱۵ سهره وحشی، تور و قفس صید پرندگان در خرامه
  • بازگشت فلامینگو ها پس از چند سال به تالاب گاو خونی
  • چطور مراقب همسایه های بالدارمان باشیم؟
  • موج سنگین سامانه بارشی در بخش نگین کویر
  • برگزاری جشنواره فرهنگی رود و ریل در استان لرستان
  • کوچ پرندگان به تالاب کمجان
  • آبگیری ۹۳ درصدی تالاب شادگان