Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، عاملیت اصلی در میدان فرهنگ دینی برعهده افراد و گروه‌های دینی است که به‌صورت خودجوش، غیردولتی و بر اساس باور و دغدغه دینی خود در جای‌جای کشور، مشغول فعالیت و مجاهدت فرهنگی هستند. پتانسیل قابل‌توجه این مجموعه‌ها، همواره در خدمت اهداف بلند نظام اسلامی بوده و در مواقف مختلف و عرصه‌های گوناگون، توانمندی و حضور به‌موقع و شایسته این جمعیت، راهگشای بسیاری از بحران‌های خطیر بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این میان، برخی از تشکل‌های شاخص فرهنگی که سرمایه و منزلت اجتماعی بالایی دارند و با وجود هیئت بنیان بودن، دایره مأموریت‌های خود را فراتر از برگزاری مراسم مذهبی تعریف کرده و در ساحت‌های مختلف فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی نیز وارد شده‌ و توانسته‌اند با ساختاری منضبط و روزآمد؛ فراتر از منطقه و شهر خود عمل کنند و حتی به‌عنوان الگویی موفق برای فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی شناخته شوند.

در همین راستا  شبکه تشکل های شاخص فرهنگی با حمایت «سازمان تشکل‌های دینی» به‌عنوان دستگاه تنظیم‌کننده، شبکه ساز و ارتباط‌دهنده فعالان میدان کنش‌گری دینی، همایشی را تحت عنوان «هوای نو» تدارک و برنامه‌ریزی کرد تا با حضور جمعی از نمایندگان تشکل‌های شاخص در گردهمایی سه‌روزه، در راستای همفکری و هم‌افزایی در خصوص مأموریت‌های مهم فرهنگی و اجتماعی به تبادل آرا و نظرات و انتقال تجربیات و ره‌جویی در خصوص مواجه با چالش‌های پیشرو و طراحی راهکارهای مناسب برای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب که در قالب بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی تبلور یافته است، پرداخته شود.

در همایش ملی هوای نو که در تاریخ 24 و 25 اسفند 99 برگزار شد، 70 تشکل شاخص فرهنگی مردم‌نهاد و هیئت بنیان از 31 استان حضور داشتند.

همچنین سران سه قوه، وزیر ارشاد، رؤسا و مدیران نهادها و سازمان‌های فرهنگی، رئیس رسانه ملی، فرمانده سپاه پاسداران و ... به این نشست دعوت شده بودند و در نهایت رئیس مجلس شورای اسلامی، دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، رئیس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، رئیس سازمان صداوسیما، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، فرمانده قرارگاه فرهنگی اجتماعی بقیة‌الله الاعظم، مسئول بنیاد فرهنگی خاتم‌الاوصیا(عج) و مدیرعامل بنیاد علوی با دعوت دبیرخانه همایش در این گردهمایی شرکت کردند.

روند برگزاری این مراسم به صورت پرسش و پاسخ بوده و تشکل شاخص فرهنگی مردم‌نهاد و هیئت بنیان مطالبات خود را مطرح و مسئولان ارشد نظام به این سؤالات و مطالبات پاسخ دادند.

شرکت‌کنندگان در این همایش مطالبات خود را در 10 محور زیر مطرح کردند:

1. ارائه گزارش از اقدامات و برنامه‌های خود در تحقق اسناد بالادستی نظام از جمله تدابیر 56 گانه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و هم چنین بیانیه گام دوم.

2. ارائه تلقی و برداشت خود از مفهوم جامعه‌پردازی که در بیانیه گام دوم مطرح شده است به شکل دقیق.

3. طراحی و اجرای «نظام همکاری‌های گسترده فرهنگیِ کارآمد» با استفاده از ظرفیت مجموعه‌های مردمی و در تعامل با آنها .

4. اتخاذ رویکرد مسئله محوری در سیاست‌گذاری فرهنگ.

5. تدوین اطلس فرهنگی کشور و استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های تشکل‌های شاخص فرهنگی به‌مثابه شبکه عقلانیت در تحلیل و تفسیر وضعیت موجود و تعیین و اولویت‌بندی مسائل.

6. ایفای نقش تنظیم‌کنندگی، شبکه‌سازی و مرتبط کردن فعالان میدان کنش دینی و تنظیم‌کنندة روابط نیروهای اجتماعی و تعادل و سلامت ارتباطات و تعاملات مابین نیروها.

7. تأمین زیرساخت‌های سخت‌افزاری، ساختاری، تقنینی، اقتصادی که فراهم‌آوری آنها از عهده افراد و مجموعه‌های مردمی خارج است.

8. حمایت هدفمند و مدبرانه و مبتنی بر یک نقشه راه از فعالیت‌های فرهنگی تبلیغی مردمی به شکلی که، ماهیت مردمی و استقلال تشکل‌های دینی حفظ شود و از دولتی کردن دین و وابسته کردن تشکل‌های دینی در ارائه حمایت‌های مالی پرهیز شود، پرهیز از شیوه‌های حمایتی که باعث به‌هم‌زدن مناسبات و توازن سرمایه‌های اجتماعی میان تشکل‌های مردمی می‌شود، فرهنگ‌سازی و اصلاح سازوکارهای اداری و قانونی فعلی برای کارآمد کردن سنت وقف و به‌کارگیری آن در اهداف فرهنگی و آخر حمایت‌های قانونی و حقوقی برای صدور مجوز فعالیت‌های چندمنظوره و شناسه ملی به مجموعه‌های مردمی بود.

9. ایجاد سازوکار مشارکت تشکل‌ها در قانون‌گذاری فرهنگی و اجتماعی و نظارت بر دستگاه‌های فرهنگی از جمله حضور تشکل‌های شاخص فرهنگی در شوراهای فرهنگ عمومی کشور.

10. ضروری شدن تدوین پیوست فرهنگی برای همه پروژه‌ها و طرح‌های ملی.

این مطالبات در گفت‌وگویی حدوداً 30 ساعته با مسئولان منجر به توافق‌های تأسیس کارگروه مشترک تشکل‌های شاخص مردمی با مجلس شورای اسلام، تأسیس کارگروه مشترک تشکل‌های شاخص مردمی با شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، تأسیس کارگروه مشترک تشکل‌های شاخص مردمی با صداوسیما، تأسیس کارگروه مشترک تشکل‌های شاخص مردمی با سازمان تبلیغات اسلامی، تأسیس کارگروه مشترک تشکل‌های شاخص مردمی با شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، تأسیس کارگروه مشترک تشکل‌های شاخص مردمی با حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، طراحی و اجرای جشنواره تولیدات رسانه‌ای تشکل‌های مردمی با همکاری صداوسیما، اختصاص سهمی از آنتن صداوسیما به معرفی تشکل‌های شاخص مردمی، طراحی و تولید برنامه ثابت هفتگی با موضوع تشکل‌های شاخص مردمی و استفاده از تشکل‌های شاخص مردمی به‌عنوان هیئت‌های اندیشه‌ورز مراکز استانی صداوسیما شد.

برگزاری این همایش که در نوع خود اولین همایش به این شکل محسوب می‌شد علاوه بر توافق‌های فوق، منتج به دست آوردهای از جمله گفت‌وگوی مستقیم و بی‌پرده تشکل‌های مردمی با مسئولین و طرح مطالبات صریح از ایشان، برداشتن اولین قدم در گفت‌وگوی ملی در مورد مسائل فرهنگی و برنامه‌های پیش رو برای رسیدن به یک وفاق گفتمانی، آشنایی مسئولان با ظرفیت گسترده و عظیم تشکل‌های مردمی، انجام تفاهم و توافق تشکل‌ها با مسئولان برای همکاری‌های مشترک بلندمدت، هم‌افزایی و ایجاد ظرفیت‌های جدید از طریق مرتبط شدن تشکل‌های شاخص سراسر کشور با یکدیگر، آشنایی رسانه‌ها و فعالان فرهنگی با پدیده «تشکل‌های مردم‌نهاد و هیئت بنیان فرهنگی دینی»  شد.

گفتنی است در پایان این مراسم بیانیه ای توسط دبیرخانه همایش منتشر شده که به شرح ذیل است:

سال 1400، آخرین سال قرن چهاردهم و دروازه ورود به قرن پانزدهم شمسی است. تدوین یک برنامه صدساله برای ملتی که «زمینه‌سازی برای تمدن نوین اسلامی» را در دستور کار دارد به نظر ضروری است؛ و تدوین «برنامه قرن» نیاز به یک همدلی و «توافق گفتمانی» میان ملت ایران دارد. توافقی که فراتر از خط‌کشی‌های سیاسی و اقتصادی و مبتنی بر «معرفت» است. حصول این توافق نیاز به گفت‌وگوی‌های جدی و البته همدلانه میان همه افراد و گروه‌ها دارد. از گفت‌وگو میان نسل‌های مختلف یک خانواده تا گفت‌وگو میان صاحب‌نظران و ...

شبکه تشکل‌های شاخص فرهنگی تبلیغی ضمن دعوت از مسئولان و مردم برای پیوستن به این گفت‌وگو و مشارکت ملی اعلام می‌کند این شبکه می‌تواند به‌مثابه «حوزه عمومیِ کنشگران فرهنگ دینی» برای نقد و بررسی سیاست‌های فرهنگی اتخاذ شده و افزایش انسجام اجتماعی این جامعه از طریق گفت‌وگو و ایجاد تفاهم گسترده بر سر مسائل، اولویت‌ها و راهبردها و در نهایت وفاق گفتمانی عمل کند.

همچنین این شبکه با تأسیس یک دبیرخانه مجدانه پیگیر تحقق مطالبات مطرح شده در همایش به‌خصوص «تحقق اسناد بالادستی» و همچنین «نظام همکاری‌های گسترده فرهنگی» خواهد بود و گزارش روند این «مطالبه‌گری» را مستمراً به عرض ملت شریف ایران خواهند رساند.

امید است این اقدام تشکل‌های مردمی که در پاسخ به ندای رهبر فرزانه انقلاب اسلامی انجام شد قدمی در راه گام بزرگ دوم انقلاب و وزیدن نسیم آگاهی آفرین و آزادی‌بخش اسلام محمدی از سرزمین شهید خیز و قرآنی و عاشورایی ایران در چهارسوی جهان امروز باشد.

دبیرخانه دائمی همایش ملی هوای نو

کد خبر 5172996

منبع: مهر

کلیدواژه: گام دوم انقلاب سازمان تبلیغات اسلامی مدیرکل تشکل های دینی سازمان تبلیغات اسلامی سازمان تبلیغات اسلامی قرآن فعالیت های قرآنی اعیاد شعبانیه قرآن کریم ماه شعبان انقلاب اسلامی ایران کربلا حضرت عباس ع شورای عالی انقلاب فرهنگی امام حسین ع ماه مبارك رمضان سازمان تبلیغات اسلامی تشکل های شاخص فرهنگی تشکل های مردمی تشکل های مردم هیئت بنیان مجموعه ها گفت وگو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۶۰۹۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دهه کرامت فرصت مناسبی برای تببین آموزه‌های دینی است

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام مجتبی اشجری ظهر دوشنبه در نشست ستاد بزرگداشت دهه کرامت استان گیلان با اشاره به نامگذاری اول ماه ذیقعده سالروز ولادت حضرت فاطمه معصومه (س) تا یازدهم ماه ذیقعده ولادت امام رضا (ع) به عنوان «دهه کرامت»، اظهار کرد: این دهه در سال جاری از جمعه ۲۱ اردیبهشت آغاز و در دوشنبه ۳۱ اردیبهشت پایان می‌یابد.

وی به عشق و ارادت قلبی مردم مسلمان و انقلابی ایران به اهل بیت (ع) به ویژه هشتمین ستاره تابناک آسمان ولایت و امامت امام رضا (ع) اشاره کرد و افزود: دهه کرامت فرصت مناسبی برای تبیین آموزه‌های دینی و برگزاری جشن‌های مردمی و ایجاد فضای شاد و مفرح در جامعه است.

حجت الاسلام والمسلمین اشجری از تشکیل ستاد بزرگداشت دهه کرامت استان گیلان خبر داد و اظهار کرد: تبیین و انتقال ارزش‌ها و مفاهیم معنوی، نشر فرهنگ رضوی، افزایش نشاط و شادابی اجتماعی، تشریح اصل ولایت‌مداری و تبیین سلوک نورانی خاندان عصمت و ولایت از رویکردها و اهداف این ستاد است.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی گیلان با اشاره به اهمیت بهره‌گیری حداکثری از همه ظرفیت‌های موجود استان به منظور گسترش مفاهیم اسلامی، تصریح کرد: بهره‌مندی از ظرفیت مساجد، بقاع متبرکه، مراکز فرهنگی و هنری، هیئات مذهبی و حوزه‌های علمیه در دهه کرامت دوچندان شود.

وی با اشاره به اهم برنامه‌های ستاد بزرگداشت دهه کرامت، گفت: برگزاری جشن در شهرها، محلات و روستاها، راه‌اندازی کاروان‌های شادی و پخش صلوات خاصه امام رضا (ع) از بلندگوهای مساجد، ادارات و پارک‌ها از برنامه‌های این ستاد در استان گیلان است.

حجت الاسلام والمسلمین اشجری به حضور خادمان رضوی در سطح استان اشاره کرد و افزود: تکریم از دختران نمونه، قرائت زیارت امین الله در مساجد، توزیع بسته‌های معیشتی، مسابقات فرهنگی و کتابخوانی، فعال شدن فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی و همچنین آذین بندی و چراغانی میادین، بلوارها و معابر عمومی از جمله دیگر برنامه‌های ستاد بزرگداشت دهه کرامت خواهد بود.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی گیلان با بیان اینکه جشنواره‌های فرهنگی و هنری متعددی به مناسبت این دهه خجسته برنامه‌ریزی شده است، اظهار کرد: برگزاری مراسم با بهره‌مندی از ظرفیت نماز جمعه روزهای ۲۱ و ۲۸ اردیبهشت سراسر استان با دعوت از سخنرانان و ستایشگران از دیگر برنامه‌های ستاد بزرگداشت دهه کرامت است.

کد خبر 6085366

دیگر خبرها

  • ریل پیشرفت استان سمنان از مسیر تدوین پیوست فرهنگی می‌گذرد
  • برگزاری ۷۵۰۰ نفر ساعت آموزش توانمندسازی برای تشکل‌های ایثارگری
  • پیوست فرهنگی برای پیشرفت شهری در سمنان تدوین شود
  • دمیدن روح در دنیای امروز با تمدن نوین اسلامی
  • هشدار اقبال لاهوری از تمدن مغرب زمین به ما
  • گفت‌وگو با مسعود نجابتی، چهره سال هنر انقلاب اسلامی/ پیش‌درآمد هنر انقلاب برای طرح تمدن نوین اسلامی
  • شورای عالی انقلاب فرهنگی مسئول راهبری تشکل‌های مردمی
  • شورای عالی انقلاب فرهنگی مسئول راهبری تشکل های مردمی
  • دهه کرامت فرصت مناسبی برای تبیین آموزه‌های دینی است
  • دهه کرامت فرصت مناسبی برای تببین آموزه‌های دینی است