Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@12:02:26 GMT

ناتو در یک سال گذشته؛ تشدید تنش‌ها و تعمیق شکاف‌ها

تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۳۶۱۵۳۶

ناتو در یک سال گذشته؛ تشدید تنش‌ها و تعمیق شکاف‌ها

به گزارش ایرنا،  سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) با اینکه ائتلافی نظامی برای همکاری کشورهای دو سوی اقیانوس اطلس یعنی آمریکای شمالی و اروپاست، اما رصد تحولات درونی آن با توجه به عضویت ترکیه در آن و استقرار نیروهایش در منطقه غرب آسیا و خلیج فارس، اهمیت ویژه برای منطقه دارد.

نیروهای ناتو پس از رخدادهای ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ و حمله آمریکا و متحدانش به افغانستان و عراق، در همسایگی ایران، مستقر شده اند که از اهمیت برخوردار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ناتو در عراق و افغانستان

نشست دو روزه وزرای دفاع ناتو در ۳۰ بهمن ماه در حالی به پایان رسید که شرکت کنندگان درباره ادامه حضور نظامی در افغانستان موفق به تصمیم گیری نشدند. دبیرکل ناتو در کنفرانس خبری ادعا کرد که حضور ناتو در افغانستان و عراق نقش مهمی در مبارزه با تروریسم بین المللی دارد و وزرای دفاع کشورهای عضو با توجه به دوراهی های پیش رو و انتخاب‌های دشوار، درباره ادامه حضور نیروهای نظامی در افغانستان رایزنی کردند.

بر اساس توافق ۲۰۲۰میلادی دولت ترامپ با طالبان، همه نیروهای آمریکایی باید تا اول ماه می، افغانستان را ترک کنند. با این حال جو بایدن، رئیس جمهوری تازه آمریکا قصد دارد دوباره این توافق بررسی و ارزیابی کند. تارنمای ناتو نشان می دهد که هم اکنون ۹۶۰۰ نظامی آن در افغنستان حضور دارند که از این تعداد ۲۵۰۰ نفر آمریکایی هستند.

حدود ۱۰ هزار نظامی ناتو که ۲ هزار و ۵۰۰ نفر از آنها را سربازان آمریکایی تشکیل می دهند نیز در خاک افغانستان حضور دارند که به آموزش و مشاوره نیروهای امنیتی این کشور کمک می کنند. آلمان با داشتن نزدیک به هزار و ۱۰۰ نیرو پس از آمریکا، بیشترین نیرو را در میان نیروهای "آموزش، کمک، مشورت" دارد.

استولتنبرگ افزود: اعضای ناتو تصمیم گرفتند ماموریت آموزشی خود در عراق را گسترش دهند. شمار نیروهای آموزش دهنده در حال حاضر ۵۰۰ نفر است که به چهار هزار نفر افزایش یافته و تعداد بیشتری از نهادهای امنیتی عراق به ویژه خارج از بغداد را در بر خواهد گرفت.

همزمان، روزنامه «دیلی میل» انگلیس نیز روز جمعه به نقل از منابعی نظامی بدون ذکر نام نوشت: نیروهای ائتلاف موسوم به ضد داعش، قصد افزایش شمار نیروهای خود به پنج هزار نفر را دارند. صدها نظامی انگلیسی به عراق اعزام خواهند شد که بیشترین افزایش شمار نظامیان انگلیسی در آنجا از زمان جنگ سال ۲۰۰۳ علیه عراق به شمار می‌رود.

پیش بینی می شود که شمار نظامیان انگلیسی در قالب این ماموریت ناتو در امسال به ۲ یا سه برابر افزایش یابد. هم اکنون ۱۰۰ نظامی انگلیسی در عراق برای آموزش نیروهای امنیتی عراق درقالب ماموریت ائتلاف بین المللی موسوم به داعش - همراه با امکان ایفای نقش های امنیتی- حضور دارند.

با اینکه بایدن، تهدید اصلی آمریکا را چین معرفی کرده و به دنبال کمترین درگیری در سایر نقاط زمین مانند خاورمیانه است تا آسوده تر بتواند به حوزه شرق آسیا ورود کند، عراق کماکان شاهد حضور نظامی آمریکا خواهد بود تا دستاوردهای اشغال و تغییر حکومت آن کشور را برای آمریکا حفظ کند. حمله نظامی اخیر ارتش آمریکا به اهدافی در مرز عراق و سوریه نشان داد با وجود ادعای بازگشت واشنگتن به دیپلماسی، هرگز قدرت سخت خود را کنار نمی گذارد و در زمان لازم از آن بهره خواهد برد.

دبیرکل ناتو روز چهارشنبه ۲۰ اسفند ماه بر در نشست آنلاین با دانشگاه استنفورد در کالیفرنیا به اهمیت جایگاه ترکیه در منطقه و همجواری ترکیه با عراق و سوریه و پیشرفت ادعایی در مبارزه با گروه تروریستی داعش اشاره کرد.  

به گفته استولتنبرگ، اوضاع در مدیترانه شرقی، مهاجرت و تصمیم آنکارا برای به دست آوردن سیستم دفاع هوایی اس ۴۰۰ روسیه از جمله موارد نگران کننده میان ترکیه و متحدان آن در ناتو است.

تنش میان واشنگتن و آنکارا

همچنین در دوره زمامداری دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا، تنش های واشنگتن با آنکارا بر سر خرید سامانه های دفاع ضدهوایی و موشکی از روسیه بالاگرفت که منجر به واکنش شدید واشنگتن و اعمال تحریم هایی بر ترکیه مانند جلوگیری از فروش و تحویل هواپیماهای پیشرفته کنده پیشرفته اف -۳۵ ساخت آمریکا به ترکیه شد.

یکی از تنش های درونی آشکار ناتو، اختلاف های سرزمینی میان ترکیه و یونان، اعضای این نهاد است که تا آستانه درگیری نظامی نیز کشانده شده است.

تنش میان یونان و ترکیه از اعضای ناتو در سال گذشته در شرق دریای مدیترانه در پی رویارویی سخت چند هفته ای این دو کشور، به سطح بی سابقه ای رسید.  قرار است ۲ کشور پس از چهار ساله وقفه از  ۲۵ ژانویه (۶ بهمن ماه) مذاکرات در باره علامت گذاری مناطق اکتشافی دریانوردی را از سربگیرند.

ناتو و آمریکا

ترامپ حتی پیش از دوره زمامداری خود، با طرح مسئله قرار داشتن بیشترین بار مالی و ماموریت های ناتو بر دوش ایالات متحده، خواستار افزایش سهم و حق عضویت اعضا با اقتصادهای نیرومند به ویژه متحدان اروپایی مانند آلمان در ناتو شده بود و حتی تهدید به کاهش تعهدات واشنگتن و حتی تبیرون رفتن واشنگتن از این پیمان کرده بود

اما جو بایدن جانشین دموکرات او بر اصلاح و بهبود روابط با هم پیمانان اروپایی آمریکا و تقویت ناتو تاکید کرده است.

استولتنبرگ در میانه فوریه (اوایل بهمن) به عنوان بخشی از طرح اصلاحات «ناتو ۲۰۳۰» پیشنهاد کرد که هزینه عملیات در این پیمان باید به میزان بسیار بیشتری ابلاغ شود. طبق این پیشنهاد اگر مثلا نیروهای ناتو در کشورهای بالتیک، در رزمایش یا مأموریت‌های نظارت هوایی شرکت کنند، اعضای ناتو دیگر وادار به تحمل همه هزینه‌ها نخواهند بود.  به گفته مخالفان، این پیشنهاد یادآور بحث «پول بیشتر برای نیروها» در دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق ایالات متحده است که در آن آمریکا هزینه‌های سنگینی را برای استقرار نیروهای خود در کشورهای متحد طلب می‌کرد.

ایالات متحده به تنهایی در سال ۲۰۲۰ حدود ۷۸۵ میلیارد دلار آمریکا (۶۵۹ میلیارد یورو) برای برنامه‌های دفاعی ناتو هزینه کرده است، در حالی که بودجه نظامی مشترک ناتو در آن سال ۱.۵ میلیارد یورو تخمین زده شد.

پیشنهادهای دیگر استولتنبرگ که تردید همپیمانان ناتو را به دنبال دارد، ایجاد اتحادی جدید برای اجرای وظایف آموزشی و الزامات جدید استانداردهای مقاوم سازی زیرساخت‌های حیاتی است. دیگر ابتکارات دبیرکل با هدف مقابله شدیدتر با عواقب سیاست‌های امنیتی تغییرات آب و هوایی و تقویت همکاری‌های بین اقیانوس اطلس در ایجاد  فناوری‌های جدید و انقلابی، است. وزیران دفاع کشورهای عضو ناتو ۲۹ بهمن ماه در نشست ویدئو کنفرانسی، پس از پشت سر گذاشتن دوره روابط سرد دوره ترامپ، درباره اهمیت گشودن فصل جدیدی در روابط دو سوی آتلانتیک، بحث و گفت‌وگو کردند.

استولتنبرگ با اشاره به تردیدهایی که در سال‌های قبل نسبت به همکاری های بین این سازمان و آمریکا به وجود آمده بود از لزوم روابط قوی و نهادینه بین دو سوی آنتلانتیک و تقویت همکاری ها سخن گفت و افزود: در حالی که در سال های گذشته و در مدت ریاست جمهوری ترامپ، روابط آمریکا با ناتو به سردی گراییده بود، این نهاد اکنون و با فاصله بسیار کوتاهی از آغاز دوره بایدن، با شتاب این نشست را تشکیل داده است.

وی حملات سایبری، پراکندن اطلاعات نادرست و پیامدهای امنیتی ناشی از تغییرات اقلیمی را از جمله تهدیدهای که نیازمند همکاری در سطح ناتو هستند برشمرد. و از روسیه به عنوان تهدید سنتی (قدیمی) و همچنین تروریسم به عنوان سایر تهدید های پیش رو نام برد که نیازمند همکاری اروپا و آمریکاست.

 استولتنبرگ دستاورد این نشست را باز کردن فصل جدیدی در روابط بین اعضای اروپایی ناتو و آمریکا دانست و افزود: اعضای اروپایی و کانادا در ۲۰۲۱ برای هفتمین سال پیاپی، سهم خود را از بودجه دفاعی افزایش داده اند. طبق مقررات ناتو، اعضا باید حداقل ۲ درصد از تولید ناخالص ملی خود را به حوزه دفاعی اختصاص دهند.

استولتنبرگ در ادامه عنوان کرد که ۹ عضو اروپایی اکنون آماده هزینه کردن ۲ درصد از تولید ناخالص ملی خود هستند در حالی که در سال ۲۰۱۴ فقط سه کشور در این وضعیت بودند. اعضای اروپایی در کنار کانادا از سال ۲۰۱۴ تا کنون ۱۹۰ میلیارد دلار در این زمینه پرداخت کرده اند.

ناتو در سال‌های گذشته روزگار سختی را با ترامپ سپری کرده که این سازمان را بی فایده و منسوخ دانسته و از افتادن بخش اعظم بودجه آن به دوش واشنگتن، به اندازه ای ناراضی بود که حتی تهدید به بیرون رفتن از این سازمان کرده بود. با توجه به اقدام وی در خروج از سایر پیمان های بین المللی مانند توافق پاریس، اعضای ناتو نگران عملی شدن تهدید او بودند.

این نشست که در فاصله بسیار اندکی از بر سر کار آمدن دولت جدید آمریکا برپا می شود، در واقع مراسم بزرگداشت رفتن ترامپ و بر سر کار آمدن دولت جدید در آمریکاست که با دیدگاه های انتقادآمیز ترامپ در باره ناتو موافق نیست و اعضای اروپایی امیدوارند بتوانند در دوره وی همکاری های دفاعی و امنیتی را تقویت کنند.

 استولتنبرگ در کنفرانس امنیتی مونیخ و پس از اظهارات جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا و هم زمان و همسو با وزیر دفاع دولت تازه کشورش، با تاکید بر تلاش مسکو و پکن برای تغییر نقشه های (جغرافیایی سیاسی) بین المللی به سود خود هستند، گفت: صعود چین پیامدهایی برای امنیت (اعضای) ناتو دارد.

از آنجا که انتقادهای مختلفی به رویکردهای سیاست خارجی آمریکا در دوره ترامپ وجود داشت، انتظار تغییر رویکردها در دوره جدید طبیعی می نماید، به ویژه که کاخ سفید دوره ترامپ، آسیب های جدی به روابط واشینگتن و متحدان اروپایی زده بود.

ترامپ با اعتقاد به اینکه اتحادها، نهادهای بین المللی و حقوق بین الملل باید ذیل منافع آمریکا قرار گیرند، از همان ابتدای ریاست جمهوری اش اتحادیه اروپا را سبب تضعیف اقتصاد آمریکا می دانست. به نظر ترامپ متحدین آمریکا و منجمله اروپایی ها با اصل سواری مجانی در حال کاستن فاصله خود با آمریکا بودند و آمریکا هزینه های زیادی را برای منافع آنها پرداخت می کرد. بنابراین با توجه به اصل "نخست آمریکا" ترامپ عنوان کرد که این پرداخت ها باید قطع شود و هر متحدی باید خود هزینه تامین امنیت خود را بپردازد.

با وصف فوق اختلافات ترامپ و اروپا تنش و شکاف های مهمی بر مناسبات فراآتلانتیکی چند دهه گذشته وارد ساخت. ترامپ به ناتو تاخت و آن را ناکارآمد دانست و خواستار افزایش سهم اروپایی ها در بودجه ناتو شد. اختلافات اقتصادی و جنگ تعرفه ها، اختلاف نظر در باب روسیه، چین، ایران و برجام، روابط با کشورهای شرق اروپا از جمله لهستان و مجارستان، خروج نیروها از اروپا و سایر نقاط جهان، انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به بیت المقدس، اعلام به رسمیت شناختن بلندی های جولان به عنوان بخشی از اسراییل، طرح معامله قرن، انتقاد از آلمان و اروپا به خاطر خط لوله انتقال گاز نورد استریم ۲ و اقدامات مختلف دیگر همگی به مناسبات دو سوی آتلانتیک ضربات جدی وارد ساخت و سرانجام با مواضع آمریکا در خصوص برگزیت اینگونه عنوان شد که ترامپ به دنبال تضعیف و نهایتا فروپاشی اتحادیه اروپاست. موارد فوق باعث شد که این تفکر در اروپا شکل بگیرد که اروپا برای حل و فصل مسایل خود دیگر نباید منتظر آمریکا بماند و نیازمند ایستادن بر روی پای خود  است.

نکته مهم آن است که تغییر سیاست راهبردی آمریکا مبنی بر واگذاری مسئولیت ها به ویژه در حوزه امنیتی و دفاعی تنها در دوره ترامپ رخ نداده و از قبل به تدریج شکل گرفته است. به همین خاطر است که برخی از سران اروپایی از جمله آلمان و فرانسه بر این نکته تاکید کرده اند که اروپا باید به خود متکی باشد و خود سرنوشت خودش را در دست بگیرد. در واقع اروپا با حضور بایدن در کاخ سفید در انتظار ۱- بهبود مناسبات با واشینگتن، ۲- احیای روابط فراآتلانتیک و ۳- بازگشت آمریکا به چندجانبه گرایی در جامعه جهانی، به منظورکاهش تنش های سیاسی، جنگ های تعرفه ای و همکاری بیشتر در موضوعات مختلف با آمریکاست.

در طول دو ماهی که از استقرار دولت جدید آمریکا سپری شده به تدریج رویکردهای آمریکا در قبال اروپا در حال رونمایی هستند و به نظر می رسد پیش بینی و انتظار اروپایی ها در خصوص احیای مناسبات دو سوی آتلانتیک در حال تحقق می باشد. بایدن در سخنانی با تاکید بر بازگشت آمریکا، ائتلاف دو سوی آتلانتیک و اتحاد آمریکا و اروپا؛ تعهد واشنتگتن به ائتلاف ناتو را یادآور شد، از توقف خروج نیروهای آمریکا از آلمان سخن گفت و تاکید کرد که آمریکا مصمم به تعامل با متحدان اروپایی است.

ناتو در برابر روسیه

یکی دیگر از مسائل مهم و قابل توجه ناتو، تنش اعضای اصلی این سازمان مانند آمریکا و اروپا با روسیه است. این سازمان از روز نخست نیز در دوره جنگ سرد برای رویارویی با اتحاد شوروی و متحدانش بلوک شرق و پیمان ورشو پایه گذاری شد.

یک عامل تشدید اختلافات بین روسیه و اتحادیه اروپا، وجود تنش های نظامی و نگرانی متقابل روسیه و ناتو به عنوان بازوی نظامی اروپا و آمریکا است.

مقام های روسیه و ناتو همواره از اقدامات یکدیگر انتقاد می کنند و آن را نگران کننده می خوانند و روس ها بارها اعلام کرده اند که پیمان ناتو بدون توجه به نگرانی های روسیه زیرساخت ها و تاسیسات نظامی جدید در نزدیکی مرزهای روسیه ایجاد می کند. ناتو و روسیه هر سال چند رزمایش در دریای سیاه و بالتیک و دریای بارنتز برگزار می کنند که سوی دیگر با نگرانی رصد می شود و مسائلی که در این عرصه بوجود می آید، بروضع روابط روسیه و اتحادیه اروپا تاثیر منفی می گذارد.  

رئیس مرکز مطالعات ژئوپلیتیک روسیه معتقد است، آمریکا نمی خواهد روابط روسیه و اتحادیه اروپا گسترش بیابد و از طریق نیروهای سیاسی طرفدار خود در اروپا برای این منظور تلاش می کند.

ناتو و پناهجویان

هجوم پناهجویان آفریقایی و آسیایی به اروپا نیز یکی از نگرانی های ناتو به ویژه اعضای اروپایی آن است. در حال حاضر، بیش از ۱۱۰ هزار نفر در اردوگاه‌های پناهجویان در یونان به سر می‌برند که ۴۰ هزار نفرشان در اردوگاه‌های پرازدحام برپا شده در جزایر یونانی مستقر هستند.

از زمانی که ترکیه توافق خود با اتحادیه اروپا را مورد بی توجهی قرار داد و مرزهایش با این اتحادیه را به روی پناهجویان گشود، هزاران آواره و پناهجو راهی مرز این کشور با یونان شده‌اند. ترکیه در حال حاضر میزبان بیش از سه میلیون و ۶۰۰ هزار پناهجو از سوریه پذیرفته است. طبق توافق ۲۰۱۶ ترکیه و اتحادیه اروپا، آنکارا متعهد شد از ادامه سفر پناهجویان از خاک این کشور به اتحادیه اروپا جلوگیری کند.

برچسب‌ها سازمان پيمان آتلانتيك شمالی ناتو طالبان جهان 99 جو بایدن

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان پيمان آتلانتيك شمالی ناتو طالبان سازمان پيمان آتلانتيك شمالی ناتو طالبان جهان 99 جو بایدن اخبار کنکور دو سوی آتلانتیک اتحادیه اروپا اعضای اروپایی رئیس جمهوری بین المللی اعضای ناتو دوره ترامپ همکاری ها هزار نفر جو بایدن تنش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۶۱۵۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین تحولات اوکراین | درخواست کی‌یف از اتحادیه اروپا بعد از کمک آمریکا

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، طبق اطلاعات منتشره در وب سایت کاخ سفید، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در گفت‌وگوی تلفنی روز دوشنبه خود با ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، اعلام کرد که ایالات متحده بلافاصله پس از تصویب لایحه مربوطه در سنا، بسته‌های کمک های نظامی جدید را به اوکراین منتقل خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: آخرین تحولات اوکراین| منهدم شدن ۵ تانک آبرامز آمریکایی توسط ارتش روسیه

رئیس جمهور بایدن همچنین تاکید کرد که کمک‌های اقتصادی ایالات متحده به حفظ ثبات مالی، بازسازی زیرساختارهای حیاتی و حمایت از اصلاحات در حالی که اوکراین به سمت همگرایی یورو-آتلانتیک حرکت می‌کند، کمک خواهد کرد.

ولادیمیر زلنسکی نیز به نوبه خود از همتای آمریکایی خود «به دلیل حمایت تزلزل ناپذیر از اوکراین و رهبری واقعی جهانی» قدردانی کرد.

روزنامه "پولیتیکو" به نقل از منابع خبری خود در دولت آمریکا گزارش داد که بسته کمکی به اوکراین که روز سه شنبه، ۲۳ آوریل، در سنای آمریکا مورد بررسی قرار خواهد گرفت، شامل افزایش بودجه، سیستم‌های توپخانه و دفاع هوایی است.

این نشریه یادآور شد که این لایحه در پنتاگون در حال نهایی شدن است و پیش بینی می‌شود روز سه شنبه، پیش نویس آن در سنای آمریکا تصویب شود. هدف از این لایحه ارسال تسلیحات نظامی و منابع مالی لازم به کی‌یف بلافاصله پس از امضای آن توسط جو بایدن رئیس جمهور آمریکا است.

این نشریه اطلاعاتی را در باره محتوای این کمک‌ها از چند منبع در دولت ایالات متحده دریافت کرده است. به گفته یک مقام آگاه، بسته کمکی جدید شامل خودروهای زرهی توپخانه و پدافند هوایی می‌شود. منبع دیگری اشاره کرده که بودجه جدید "به طور قابل توجهی بزرگتر از بسته قبلی ۳۰۰ میلیون دلاری است" .

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به هفتصد و نودمین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

درخواست کی‌یف از اتحادیه اروپا برای شتاب در کمک به کی‌یف

دیمیتری کوله‌با، وزیر امور خارجه اوکراین، در جریان یک تماس ویدیویی با همکاران اروپایی خود تاکید کرد که اتحادیه اروپا نباید پس از تصمیم کنگره ایالات متحده در مورد حمایت مالی و نظامی از کی‌یف، آرام بنشیند. او گفت: «ما همه از تصمیم مجلس نمایندگان آمریکا استقبال می‌کنیم... ولی ما در اروپا نمی توانیم و نباید آرام بگیریم.»

کوله‌با با اشاره به اینکه تضمین امنیت اروپا در درجه اول به نفع خود کشورهای اروپایی است، افزود: دفاع از اروپا در وهله نخست به خود ما در اروپا مربوط است و نباید در این زمینه کوتاهی کرد.

ممنوعیت موقت ارائه خدمات کنسولی به مردان اوکراینی در سن خدمت نظامی

وزارت امور خارجه اوکراین درخواست‌هایی را مبنی بر تعلیق هر گونه خدمات کنسولی در مورد مردان اوکراینی که در رده سن خدمت نظامی اجباری قرار دارند را به سفارتخانه‌ های این کشور در خارج از کشور ارسال کرد.

این دستور توسط معاون اول وزیر خارجه آندری سیبیگا امضا شد و از ۲۴ آوریل "تا زمانی که توضیحات بیشتری در مورد روش اعمال مقررات مصوبه در قانون مربوط به تشدید بسیج دریافت شود" معتبر خواهد بود. بدین ترتیب از تاریخ ۲۳ آوریل ۲۰۲۴ به طور موقت اقدامات کنسولی مورد درخواست از سوی شهروندان مرد اوکراینی در رده سنی ۱۸ تا ۶۰ سال به حالت تعلیق در خواهد آمد.

کمبود پرسنل نظامی جوان در صفوف نیروهای مسلح اوکراین

آلکسی ملنیک، کارشناس امنیتی اوکراینی در یک برنامه تلویزیونی گزارش داد، نیروهای مسلح اوکراین به نیروی انسانی نیاز دارند، اما مردان مسن نمی توانند چنین بار سنگینی را به دوش بکشند. به گفته او، میانگین سنی سربازان نیروهای مسلح اوکراین در شرایط کمبود شدید پرسنل همچنان در حال بالا رفتن است.

این کارشناس با اشاره به این واقعیت که میانگین سنی سربازان اوکراینی در خط مقدم به بالای ۴۰ سال رسیده است، افزود: هنگامی که یک مرد مسن دائما مجبور به پوشیدن زره پوش، و حمل تجهیزات اضافی تا وزن ۱۶ کیلوگرم و اسلحه هستید، طبیعی است که به طور فزاینده‌ای عملکرد خود در میدان نبرد را از دست میدهد.

به گفته او، همه اینها نشان دهنده وضعیت کاملاً بحرانی در جبهه و نیاز فوری به جذب سربازان جوانتر برای خدمت نظامی است.

زلنسکی: اکنون در جبهه به افراد جوانتر نیاز داریم

ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، در مصاحبه با هوگو تراورز، روزنامه‌ نگار و وبلاگر فرانسوی تاکید کرد که جوانان اوکراینی موظف به شرکت در درگیری نظامی با روسیه هستند، زیرا آنها با فناوری‌های جدید آشناتر هستند.

وی گفت: ما اکنون به افراد جوان نیاز است زیرا جنگ مدرن‌تر شده است. نه تنها شرایط فیزیکی بهتر، بلکه افرادی که از فناوری استفاده می‌کنند، باید به جبهه بروند.»

زلنسکی همچنین در پاسخ به این سوال که چرا قانون کاهش سن افراد بسیج شده را امضا کرده، یادآور شد که اکنون به اپراتورهای پهپادها، متخصصان دفاع سایبری و در مجموع افراد آشنا به جنگ مدرن در جبهه نیاز است.

در اوایل ماه آوریل زلنسکی قانونی را امضا کرد که بر اساس آن سن بسیج در اوکراین از ۲۷ سال به ۲۵ سال کاهش یافت. این لایحه در ۳۰ ماه مه سال ۲۰۲۳ در پارلمان اعلای اوکراین تصویب شده بود، اما برای مدت طولانی بدون امضای رئیس جمهور باقی مانده بود.

پیش بینی پایان جنگ اوکراین در سال ۲۰۲۵

ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان ابراز عقیده کرد که پایان درگیری در اوکراین تنها تا پایان سال ۲۰۲۵ ممکن به نظر می‌رسد و آنهم، مشروط بر این است که نامزدهایی که به حل مسالمت آمیز اوضاع پایبند هستند در پارلمان اروپا و انتخابات ریاست جمهوری در ایالات متحده به پیروزی برسند.

وی یادآور شد: بدین ترتیب در سال آینده، در دو انتخابات - اگر همه چیز خوب پیش برود - ممکن است رهبران صلح جوی در اروپا و آمریکا پیشتاز باشند و سپس ما می توانیم درگیری اوکراین را در پایان سال [۲۰۲۵] پایان دهیم.

اوربان سیاستمداران فعلی اروپایی و دولت جو بایدن را به دلیل حمایت از تشدید درگیری در اوکراین از طریق کمک‌های مالی و نظامی که به طور منظم به کی‌یف منتقل می‌شود، سرزنش کرد و گفت: «در بروکسل آنها اکنون طوری رفتار می کنند که انگار آنها در حال شکست هستند - آنها دائماً خطرات را افزایش می دهند زیرا می خواهند آنچه را که از دست داده اند پس بگیرند. و این می تواند تمام اروپا را وارد جنگ کند.»

نخست وزیر مجارستان با تاکید بر اینکه منطق مشابهی در واشنگتن مشاهده می‌شود، یادآور شد که به همین دلیل دوره بعدی ریاست جمهوری آینده اوکراین را کاملاً تعیین خواهد کرد.

نظامیان اروپایی ممکن است برای محافظت از مرزها به اوکراین اعزام شود

سرهنگ دوم نیروی هوایی ایالات متحده جاهارا ماتیسک در مقاله‌ای برای مجله "فورین افرز" (Foreign Affairs) پیشنهاد کرد که سربازان اروپایی می‌توانند برای حفاظت از مرزها و زیرساخت‌های حیاتی اوکراین به این کشور اعزام شوند.

به عقیده این نظامی آمریکایی، رهبران اروپایی باید استقرار نیروها در اوکراین را برای ارائه پشتیبانی لجستیکی و آموزش نظامی، حفاظت از مرزها و زیرساخت‌های حیاتی اوکراین و حتی حفاظت از شهرهای اوکراین به طور جدی در نظر بگیرند. او نوشت: نظامیان اروپایی می‌توانند در عملیات های غیر جنگی و رزمی، از جمله گشت زنی در مرزهای اوکراین و حفاظت از بنادر در سواحل دریای سیاه، شرکت کنند.

علاوه بر این، در این مقاله یادآوری شده که در صورت نزدیک شدن نیروهای نظامی روسی، سربازان اروپایی باید "حق دفاع از خود و آتش گشودن" را داشته باشند.

عدم اتخاذ تصمیم خاص در مورد انتقال سیستم دفاع هوایی پاتریوت به کی‌یف

جوزپ بورل، رئیس دیپلماسی اتحادیه اروپا اعلام کرد که وزیران خارجه و دفاع کشورهای عضو اتحادیه اروپا در نشست خود در لوکزامبورگ، تصمیم مشخصی در خصوص انتقال سامانه های موشکی ضدهوایی پاتریوت به اوکراین نگرفتند.

بورل در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از نشست وزیران، در پاسخ به سؤالی در این باره که چرا کشورهای اروپایی نمی توانند فوراً پاتریوت به اوکراین تحویل دهند، گفت: تصمیم گیری در مورد چگونگی کمک کشورهای عضو اتحادیه به کی‌یف نه در صلاحیت او و نه کمیسیون اروپا است. فکر می‌کنم امروز همه چیز گفته شد، همه وضعیت را درک کرده و حالا می توانند تصمیم بگیرند.

این مقام اروپایی یادآور شد که تصمیم درباره انتقال پاتریوت به اوکراین در بروکسل گرفته نمی شود، بلکه در پایتخت هر یک از اعضا اتخاذ خواهد شد. وی گفت: کشورهای عضو با درک کامل از نیازها و خواسته ها به پایتخت‌های خود بازگشتند. من مطمئن هستم که آنها تصمیمات مناسب را خواهند گرفت.

بورل یادآور شد، نمایندگان تعدادی از کشورها از قبل آمادگی خود برای ارائه سامانه‌های پدافند هوایی را به اوکراین اعلام کرده‌اند. او افزود: بسیاری از کشورها با طرح چک برای خرید گلوله های توپخانه برای کی‌یف از کشورهای ثالث نیز موافقت کردند.

این دیپلمات وعده داد که اولین تحویل قبل از آغاز ماه ژوئن انجام خواهد شد.

قصد وزارت دفاع لیتوانی برای انتقال رادارهای پدافند هوایی به اوکراین

لوریناس کاسیوناس، وزیر دفاع جمهوری لیتوانی روز دوشنبه در گفتگو با رادیو ملی این کشور اعلام کرد که لیتوانی قصد دارد برای بهره برداری کارآمدتر از سامانه‌های پدافند هوایی، رادارهایی را به اوکراین منتقل کند.

وی گفت: در ارتباط با سامانه موشکی ضدهوایی پاتریوت که آلمان به اوکراین منتقل می‌کند، رادارهایی که ما در حال انتقال آن هستیم هم، توانایی حفاظت از حریم هوایی اوکراین را تقویت خواهد کرد.

کاسیوناس جزئیات این تحویل را مشخص نکرد، اما گفت که لیتوانی باید ابتدا "تخصیص مالی" را مشخص کند و سپس کی‌یف این رادارها را دریافت خواهد کرد.

آمادگی اتحادیه اروپا برای جنگ جهانی در پس زمینه شکست اوکراین

پیتر سییارتو، وزیر امور خارجه مجارستان معتقد است که بروکسل با آماده شدن برای یک جنگ جهانی به ناکامی‌های اوکراین در جبهه نبرد با روسیه واکنش نشان می دهد، اما مجارستان طرفدار حل و فصل مسالمت آمیز است.

وی این موضع را شب گذشته پس از نشست وزرای امور خارجه و دفاع کشورهای اروپایی در لوکزامبورگ به خبرنگاران اعلام کرد. به گفته این دیپلمات، این نشست یادآور "جلسه رهبران نظامی" بود، زیرا برنامه ارسال تسلیحات به کی‌یف برای چندین ساعت مورد بحث قرار گرفت.

سییارتو تاکید کرد: چنین اقداماتی تاکنون نه تنها به موفقیت‌های اوکراین در جبهه کمکی نکرده، بلکه به بدتر شدن اوضاع منجر شده است. در همین رابطه، او تعجب می‌کند چگونه تصور می‌شود که چنین استراتژی در آینده کارساز خواهد بود.

وزیر خارجه مجارستان تاکید کرد که کمک نظامی به کی‌یف تنها منجر به طولانی شدن درگیری و افزایش خطر بروز جنگ جهانی می شود. سییارتو در پایان گفت، طرف مجارستانی معتقد است که اتحادیه اروپا باید در عوض به برقراری صلح در اوکراین کمک کند و شرایط آن باید در حضور هر دو طرف درگیر مورد بحث قرار گیرد.

قصد مجارستان برای جلوگیری از تخصیص ۲ میلیارد یورو کمک برای اوکراین

پیتر سییارتو همچنین اعلام کرد که مجارستان با اختصاص ۲ میلیارد یورو از صندوق صلح اروپا به کشورهای اتحادیه اروپا برای انتقال تسلیحات به اوکراین مخالف است. وزیر خارجه مجارستان گفت: مواضع بوداپست بدون تغییر باقی می ماند. تا زمانی که تضمینی دریافت نکنیم که اوکراین شکار شرکت‌های مجارستانی را متوقف نکرده و آنها را از فهرست حامیان جنگ خود حذف نکرده باشد،، با چنین پیشنهادی موافقت نخواهیم کرد.

این دیپلمات پس از نشست لوکزامبورگ به خبرنگاران گفت: دلیل اقدامات کی‌یف، ادامه فعالیت شرکت‌های مجارستانی در روسیه است که صرفا ماهیت تجاری دارد.

وزیر خارجه اسلواکی خواستار صلح در اوکراین شد

اسلواکی خواستار پایان سریع درگیری اوکراین و دستیابی به صلح است. این موضع گیری روز گذشته توسط یوری بلانار، وزیر امور خارجه این کشور اعلام شد. او در پایان نشست وزرای خارجه و دفاع اتحادیه اروپا گفت: پس از گذشت ۸۰۰ روز [از آغاز درگیری نظامی]، وضعیت در اوکراین تغییر نکرده است و بنابراین ما خواستار جستجوی راه حل های مسالمت آمیز هستیم. تلفات غیرضروری در میان غیرنظامیان و سربازان دو طرف وارد می‌شود و به زیرساخت‌های [هر دو طرف] آسیب می‌رسد و باید کاری کرد تا درگیری هر چه زودتر خاتمه پیدا کند، نه آنکه اقدامی کرد تا جنگ ادامه یابد.»

ژاپن بیش از ۱۲ میلیارد دلار به اوکراین کمک کرده است

وشیماسا هایاشی، دبیرکل دولت ژاپن روز دوشنبه تایید کرد که کمک اعلام شده توکیو برای اوکراین بالغ بر ۱۲.۱ میلیارد دلار است. وی گفت: تا این لحظه، کشور ما در مجموع ۱۲.۱ میلیارد دلار به اوکراین کمک کرده است.

هایاشی یادآور شد که ژاپن به همکاری خود در ارائه حمایت از کی‌یف، در درجه اول با ایالات متحده و کشورهای عضو گروه هفت (G۷) و همچنین سایر کشورهای شریک خارجی ادامه خواهد داد.

در ژوئن سال گذشته، دولت ژاپن گزارش داد که کمک‌های اعلام شده ژاپن به اوکراین بالغ بر ۷.۶ میلیارد دلار است. علاوه بر این، توکیو به حمایت از کی‌یف در زمینه مین زدایی و پاکسازی مناطق آلوده ادامه خواهد داد و تجهیزات دفاعی مختلفی به اوکراین ارائه خواهد کرد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 1228171 برچسب‌ها اوکراین

دیگر خبرها

  • آخرین تحولات اوکراین | درخواست کی‌یف از اتحادیه اروپا بعد از کمک آمریکا
  • تحولات اوکراین|توقع کی‌یف از اتحادیه اروپا بعد از کمک آمریکا
  • هشدار بزرگ لهستان درباره حمله نظامی روسیه به همسایگان
  • تشدید تحریم های اتحادیه اروپا علیه ایران
  • واکنش آنکارا به خبر رهگیری موشک های ایران توسط ترکیه/ هدف قرار دادن ۲ پایگاه نظامی آمریکا در شرق سوریه/  رایزنی شورای اروپا برای تشدید تحریم‌ ها علیه ایران‌/ افزایش بی‌سابقه هزینه‌های نظامی در جهان
  • بورل: شورای اروپا درباره تشدید تحریم‌ ایران‌ رایزنی می‌کند
  • بورل: شورای اروپا درباره تشدید تحریم ایران رایزنی می‌کند
  • علاقه مردم آمریکا به انتخابات به کمترین میزان خود در ۲۰ سال گذشته رسید
  • ناتو: طرحی برای اعزام نیرو به اوکراین نداریم، اما مشاور نظامی در کی‌یف داریم
  • کمک آمریکا به کی‌یف، تل‌آویو و تایوان بحران‌ها را تشدید می‌کند