Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-23@06:47:28 GMT

مقصر گرانی کالاهای اساسی کیست؟

تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۳۶۱۶۳۰

مقصر گرانی کالاهای اساسی کیست؟

در ماه‌های اخیر وضعیت بازار کالاهای اساسی، به ویژه روغن، مرغ، میوه و تخم مرغ متلاطم بوده است. با وجود اینکه مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) از افزایش ۲۵ درصدی تولید روغن خبر می‌دهند، گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد هنوز مردم برای تامین روغن، به‌ویژه روغن جامد با مشکل مواجه‌اند و حتی گزارش‌هایی از فروش روغن جامد با کارت ملی منتشر شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مرغ حداقل ۱۰ هزار تومان گران‌تر از نرخ مصوب عرضه می‌شود و مردم برای تهیه مرغ ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومانی باید ریسک بیماری کوید ۱۹ را بپذیرند و در صف‌های طولانی بایستند تا شاید مرغ تنظیم بازاری به دستشان برسد. میوه هم به حدی گران است که اخیرا گزارش‌هایی از خرید دانه‌ای میوه منتشر شد. این شرایط در حالی است که حداقل برای تولید مرغ، تخم مرغ و روغن از ارز دولتی استفاده شده است.

کارشناسان دلایل متفاوتی برای این وضعیت عنوان می‌کنند، برای مثال داوود چراغی، استادیار موسسه پژوهش‌های بازرگانی از تصمیمات نادرست و نادیده گرفتن تخصص، تجربه و علم در تنظیم بازار می‌گوید. او همچنین مصوبات ستاد تنظیم بازار را پرتناقض توصیف می‌کند و معتقد است که مشکلات فوق ارتباط چندانی با تحریم‌ها ندارد.

فهیمه بهرامی، عضو هیات علمی موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی نیز معتقد است اصلاح زیرساخت‌های توزیع، لجستیک، زیرساخت‌های مربوط به رصد و پایش کالا، زیرساخت‌های مربوط به اطلاعات در خصوص میزان نیاز، موجودی و تغییرات الگوی تقاضا در شرایط خاص و قوانین ایجابی و سلبی در طول زنجیره ارزش کالا باید به گونه‌ای باشد که از اضافه شدن هرگونه هزینه زاید یا به عبارت دیگر بالا بردن هزینه مبادله کالا جلوگیری کند.

او همچنین در خصوص بازار مرغ یا کالاهای اساسی می‌گوید که قیمت تمام شده کالا حکایت از وجود شکاف و نواقصی از جنس رفتارهای دلالی در زنجیره ارزش مرغ است اما نهاد تنظیم‌گر یا نهاد نظارتی در وضعیت زیرساخت‌های موجود یا واکنش های مردم به اخبار اقتصادی نمی‌تواند این معضل را رفع کند.

در این میان به نظر می‌رسد علاوه بر موارد یاد شده، ناهماهنگی بین دستگاه‌های متولی نیز در وضعیت به وجود آمده موثر است. دو دستگاه متولی کالاهای اساسی یعنی وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت در این مدت همواره انگشت اتهام را به سمت دیگری گرفته‌اند. وزارت صمت می‌گوید وزارت جهاد مرغ کافی تامین نمی‌کند و وزارت جهاد کشاورزی می‌گوید مشکل از نظارت صمت است. اخیرا هم رئیس جمهور دوباره بحث وزارت بازرگانی را مطرح کرده و تشکیل نشدن آن را عامل برای برهم خوردن بازارها دانسته است.

در زمینه تولید مرغ نیز ناهماهنگی تا جایی پیش رفته که اخیرا عباس قبادی، معاون امور بازرگانی داخلی وزارت صمت در یک برنامه تلویزیونی گفت که به وزارت جهاد کشاورزی تکلیف شده بود که ۱۳۰ میلیون قطعه جوجه ریزی و در غیر این صورت مرغ به کشور وارد شود ولی وزارت جهاد می‌گوید این میزان تولید را انجام داده است. البته برآوردها این موضوع را تایید نمی‌کند.

با این حال اخیرا وزارت صمت و جهاد کشاورزی نشست مشترکی در خصوص تنظیم بازار کالاهای کشاورزی برگزار و هماهمنگی و تعامل بین خود را بسیار خوب توصیف کردند. موضوعی که با توجه به اظهار نظرهای قبلی جای تردید دارد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: اعمال ماه شعبان مناجات شعبانیه عیسی شریفی محمود سیف ملی شدن صنعت نفت کالاهای اساسی گرانی افزایش قیمت ها اعمال ماه شعبان مناجات شعبانیه عیسی شریفی محمود سیف ملی شدن صنعت نفت کالاهای اساسی جهاد کشاورزی تنظیم بازار وزارت جهاد وزارت صمت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۶۱۶۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بانک مرکزی : توقف تخصیص ارز برای واردات کالاهای اساسی کذب است

بانک مرکزی ادعای توقف تخصیص ارز به کالاهای اساسی را تکذیب و اعلام کرد: در فروردین ماه امسال، ۶۲۱ میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی و دارو با نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان تامین شده است.

به گزارش ایرنا، بانک مرکزی در پاسخ به انتشار مطلبی با عنوان «اختصاص ارز به کالاهای اساسی متوقف شد/ بانک مرکزی مراقب کمبود کالا در بازار باشد» امروز (یکشنبه ۲ اردیبهشت) در سایت اقتصاد آنلاین و طرح ادعایی به نقل از عضو هیات نمایندگان اتاق تهران مبنی بر اینکه «بیش از یک ماه است که به کالاهای اساسی ارز تخصیص نیافته است»، اعلام کرد: ضمن تکذیب این ادعای نادرست و عاری از حقیقت، اعلام می‌شود که بر اساس آمار موجود در یک ماهه ابتدایی سال جاری ۲ میلیارد و ۷۷۲ میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، دارو، کالاهای تجاری و بازرگانی، واردات در مقابل صادرات و خدمات تامین شد.

بانک مرکزی تاکید کرد: بر این اساس طی فروردین ماه سال جاری، ۶۲۱ میلیون دلار ارز جهت واردات کالاهای اساسی و دارو با نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان تامین شد که ۵۴۸ میلیون دلار آن بابت کالاهای اساسی و کشاورزی شامل اقلام گندم، دانه‌های روغنی نهاده‌های دامی بوده است.

بانک مرکزی همچنین افزود: طی این مدت تامین ۶۹ درصد نیازهای وارداتی صنایع مختلف کشور با دلار ۴۱۰۰۰ هزار تومان (ارز نیمایی) صورت گرفته است.

همچنین اعلام شد که ۲۷ درصد واردات که مربوط به کالاهای اساسی و داروست، با نرخ دلار ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان تامین می‌شود. نیازهای بخش خدمات هم که حدود ۴ درصد است، با نرخ ۴۳ هزار تومان تامین می‌شود. میانگین وزنی کل ارز تامین شده نیز عدد ۳۷۵۰۰ تومان را نشان می‌دهد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • بانک مرکزی : توقف تخصیص ارز برای واردات کالاهای اساسی کذب است
  • برخورد با هرگونه افزایش قیمت غیرقانونی
  • واکنش وزارت جهاد کشاورزی به احتکار کالاهای اساسی | قیمت هیچ کالایی تغییر نکرده است
  • نظارت بر مراکز تامین و تولید کالاهای اساسی کشاورزی آغاز شد
  • بازوهای نظارتی کشور وارد عمل شدند
  • تشکیل ۹۰۰ پرونده تخلفاتی در حوزه بازار کالاهای اساسی لرستان
  • آغاز طرح تشدید نظارت و بازرسی از مراکز تامین، تولید و بسته بندی کالا‌های اساسی درآذربایجان شرقی
  • اجرای طرح تشدید نظارت بر کالاهای اساسی در لرستان
  • تشدید نظارت بر مراکز تولید و بسته بندی کالا‌های اساسی آذربایجان شرقی
  • تصمیمات کمیته قیمت‌گذاری ارزی کالا‌های اساسی و نهاده‌های کشاورزی