Web Analytics Made Easy - Statcounter

مرغ در ساعت‌های پایانی و زمانی که سال در ایستگاه تلاقی زمستان و بهاری قرار گرفت، با جیب مردم سر ناسازگاری دارد و نرخ آن آرام آرام به گوشت قرمز و گاو نزدیک می شود.

به گزارش مشرق، مرغ سال جاری بیش از هر زمان دیگری سرکش شد و قیمتش در ساعت پایانی سال وارد کانال ۴۰ هزار تومانی شد، این در حالی که مرغ مسئولان همچنان یک پا دارد و تقصیرها را به گردن دلال و ماه و خورشید می‌اندازند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حساب کتاب دودوتا چهارتای مسئولان همیشه نادرست از آب در می‌آید، از سه ماه پیش که گفته بودند نگران شب عید و تأمین گوشت مرغ نباشید، بازار به این اظهارنظرها واکنش منفی نشان داد و در روزهای پایانی شب عید، مردم دست مردم و مسئولان را در پوست گردو گذاشت.

مصوبات کاغذی تنظیم بازار هم دردی دوا نکرد و مرغ فروشی‌ها فقط یکی دو تا ساعت اول روز فعال هستند و از بعدازظهر به بعد، بیشتر فروشگاه‌های مرغ تعطیل بوده و مرغ نایاب است.

مرغ که سال جاری از سفره بسیاری از مردم پر کشیده بود، روزهای پایانی سال از بازارهای مناطق مختلف مازندران نیز پر کشید. در آخرین روز زمستانی، مرغ فروشی بسیاری از مناطق مازندران تعطیل بود و قیمت مرغ در برخی فروشگاه‌ها دو برابر نرخ مصوب تنظیم بازار عرضه می‌شد.

مرغ فروشان؛ سهمیه کم شده است

یک مرغ فروش ساری که یخچال مغازه اش از مرغ خالی بود و در سینی‌های مغازه اش فقط پای مرغ و تخم مرغ دیده می‌شد، می‌گوید: سهمیه مرغ کم شده و کشتارگاه‌ها دیگر حاضر نیستند با قیمت مصوب مرغ عرضه کنند.

این مغازه دار با بیان اینکه فروش مرغ با قیمت مصوب به صرفه نیست، ادامه داد: سهمیه محدودی که تخصیص داده می‌شود همان اول صبح به پایان می‌رسد و به دلیل مراجعه زیاد مردم مجبوریم مغازه را تعطیل کنیم.

سالانه بیش از ۲۵۰ هزار تن مرغ در مازندران تولید می‌شود که ۶۰ درصد تولیدات آن به دلیل مازاد بودن به استان‌های دیگر از جمله تهران ارسال می‌شود و در روزهای پایانی سال، مازندران برای تأمین نیاز محتاج دیگر استان‌ها شده است.

یک شهروند ساری با بیان اینکه مرغ با نرخ مصوب و غیر مصوب در بازار پیدا نمی‌شود، افزود: ضعف نظارت سبب شده که مرغداران، مرغ با نرخ آزاد به فروش برسانند.

احمدی با اظهار اینکه قیمت مرغ در برخی فروشگاه‌ها تا ۴۰ هزار تومان عرضه می‌شود، ادامه داد: دست اقشار ضعیف به هیچ وجه دیگر به پای مرغ هم نمی‌رسد و این کمبود ناشی از ضعف عملکرد مسئولان است.

دست اقشار ضعیف به هیچ وجه دیگر به پای مرغ هم نمی‌رسد و این کمبود ناشی از ضعف عملکرد مسئولان است.

یک فروشنده مرغ در بازار روز نوشهر که روی شیشه‌ای مغازه، برچسب «مرغ نداریم» نصب شده بود، گفت: چند روزی کشتارگاه‌ها مرغ عرضه نمی‌کنند.

موسوی درباره قیمت مرغ گفت: قیمت مصوب مرغ ۲۲ هزار تومان بوده ولی در بازار کمتر از ۴۰ هزار تومان نمی‌توان مرغ خرید.

اوضاع مرغ بیش از هر زمان دیگری در مازندران نابسامان شده و پیش بینی‌ها حکایت از آن دارد که در ایام نوروز به دلیل حضور مسافران نوروزی، کمبود مرغ در استان شدیدتر شود.

توزیع روزانه ۳۰۰ تن مرغ در مازندران

حسینقلی قوانو رئیس سازمان صمت مازندران کمبود مرغ را ناشی از تأمین بیش از نیاز توسط مردم بیان کرد و گفت: طی روزهای اخیر بیش از نیاز استان مرغ توزیع شده است.

وی با بیان اینکه میزان نیاز استان به گوشت مرغ تا دو ماه قبل روزانه ۱۸۰ تن بود، افزود: طی هفته گذشته روزانه ۳۰۰ تن مرغ در استان توزیع شد اما باز هم شاهد کمبود مرغ هستیم.

وی با عنوان اینکه از بعدازظهر شاهد کمیاب شدن مرغ در فروشگاه‌ها هستیم، یادآور شد: برای تأمین نیازها سهمیه ارسال مرغ به تهران را کم کردیم تا مشکل در استان برطرف شود.

قوانلو قیمت مصوب مرغ را بین ۲۰ تا ۲۲ هزار و ۴۰۰ تومان ذکر کرد و گفت: فروش بیش از قیمت مصوب تخلف محسوب و با آن برخورد می‌شود.

پای صحبت مرغداران و اتحادیه مرغ که می‌نشینی، همان حرف‌های قدیمی، کمبود دان، اخلال در سامانه توزیع و گرانی قیمت و بالابودن هزینه تولید و به صرفه نبودن قیمت مصوب تنظیم بازار را مطرح می‌کنند.

کمبود مرغ و نایاب شدن آن در آستانه سال جدید، سبب اعتراض مسئولان ارشد و نماینده ولی فقیه در مازندران شده است، آیت الله محمدباقر محمدی لائینی امام جمعه ساری در خطبه‌های نمازجمعه ساری، کمبود مرغ را نشانه بی توجهی به جهش در تولید مرغ دانست.

وی با انتقاد از کمبود مرغ در روزهای پایانی سال یادآور شد: ظرفیت تولید مرغ در مازندران و ایران بسیار بالاتر از نیاز مصرف است اما شاهد واردات ۵۰ هزار تن مرغ از خارج هستیم و این نشان می‌دهد به جهش تولید در این بخش توجه نکردیم و صف‌های طولانی برای خرید یک یا دو قطعه مرغ زیبنده مردم ایران نیست.

متولیان امر فرضیه‌های مختلفی را برای عرضه مرغ در مازندران در حال بررسی هستند که فروش مرغ با ارائه کارت ملی از جمله آن طرح است و در صورتی که این طرح نهایی شود به ازای هر فرد در ماه چند عدد مرغ یارانه‌ای و با قیمت مصوب داده می‌شود.

دو هزار و ۴۰۰ مرغداری در مازندران وجود دارد که اوایل سال از مازاد بودن تولیدات گلایه داشتند و در روزهای پایانی سال بهانه دیگری برای تولید مطرح می‌کنند و ریشه همه این مشکلات ناشی از بی تدبیری مسئولان تنظیم بازار است.

منبع: مهر

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا گوشت قرمز گوشت مرغ مرغ گرانی معیشت مردم روزهای پایانی سال روزهای پایانی مرغ در مازندران تنظیم بازار هزار تومان فروشگاه ها کمبود مرغ قیمت مصوب مرغ فروش تن مرغ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۶۶۷۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت خرید و جمع آوری ۳۰ هزارتن تخم مرغ مازاد

حمیدرضا کاشانی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: قیمت پیشنهادی تخم مرغ برمبنای هزینه تمام شده تولید مواد اولیه در سال جدید به معاونت امور دام ارجاع داده شده که امیدواریم هرچه سریع تر نرخ مصوب جدید اعلام شود چراکه طبق تفاهم قبلی مرغداران تا پایان عید فطر موظف به رعایت نرخ مصوب قبلی بودند.

او قیمت کنونی هرکیلو تخم مرغ درب مرغداری را ۳۲ تا ۳۳ هزارتومان اعلام کرد و افزود: هم اکنون مرغداران هرکیلو تخم مرغ را ۱۵ هزارتومان کمتر از نرخ مصوب قبلی و ۳۰ هزارتومان کمتر از نرخ واقعی عرضه می کنند.

کاشانی از تولید روزانه ۳ هزار و ۴۰۰ تن تخم مرغ خبر داد و گفت: با احتساب مصرف روزانه ۲ هزار و ۷۰۰ تن تخم مرغ، ۷۰۰ تن تولید مازاد بر نیاز کشور است که براین اساس تا پایان خرداد ۳۰ هزارتن تخم مرغ مازاد باید توسط پشتیبانی امور دام خرید تضمینی شود تا پایداری تولید در معرض خطر قرار نگیرد.

رئیس اتحادیه مرغداران میهن ادامه داد: بنابر آمار روزانه صنعت مرغداری ۱۰۰ میلیارد تومان ناشی از عرضه تخم مرغ کمتر از نرخ مصوب و تمام شده تولید متحمل زیان است که براین اساس در یک ماه اخیر حدود ۳ هزار میلیارد تومان متضرر شده است.

او گفت: معاونت امور دام باید هرچه سریع تر دستور خرید و جمع آوری تخم مرغ مازاد را به پشتیبانی امور دام بدهد و از طرفی کمیته قیمت گذاری در خصوص تعیین قیمت خرید حمایتی باید تشکیل شود.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • عرضه تخم‌مرغ پایین‌تر از نرخ مصوب در بازار/ ضرورت حمایت از مرغداران برای مدیریت تقاضا
  • خروج بازار برنج از رکود، با خرید توافقی
  • قیمت عمده انواع میوه و سبزی امروز سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول
  • قیمت انواع میوه و سبزی +جدول
  • اعلام قیمت عمده انواع میوه و سبزی در بازار
  • آخرین وضعیت بازار شیرخشک در کشور
  • ضرورت خرید و جمع آوری ۳۰ هزارتن تخم مرغ مازاد
  • اعلام قیمت عمده انواع میوه و سبزی+جدول
  • قیمت دام زنده امروز دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۳
  • برنج و شکر با قیمت مصوب عرضه می‌شود/ توزیع کالاهای اساسی طبق روال سابق