Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز شنبه پایگاه اطلاع رسانی آستان قدس رضوی، کاظم جهانگیری کلاته افزود: قدیمی‌ترین سند موجود با موضوع نوروز مربوط به اواخر دوره شاه عباس اول صفوی و سال ۱۰۳۷ قمری است که در آن به اهدای خلعت نوروزی اشاره شده است.

وی دستورالعمل‌های اداری به کارکنان برای تنظیف و تهیۀ تدارکات برگزاری مراسم تحویل سال نو، هزینه‌های آستان قدس رضوی از بابت اهدای البسۀ متبرک به مقامات دولتی، پرداخت انعام و خلعت به کارکنان آستان قدس رضوی، چراغانی صحن‌ها و پذیرایی از سران و شخصیت‌ها در حرم مطهر امام رضا (ع) به مناسبت عید نوروز را از جمله موضوعات این اسناد عنوان کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کارشناس تالار محققان اسناد سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی همچنین، پرداخت وجوهات نقدی داخل ضریح مقدس به عنوان تبرک به تعدادی از رجال مشهد در شب عید نوروز، دعوت از رجال و شخصیت‌ها به حرم مطهر رضوی در آستانۀ تحویل سال نو و صورت اسامی و مناصب ایشان را از جمله موارد دیگری عنوان کرد که در اسناد نوروزی حرم مطهر رضوی به آنها اشاره شده است.

جهانگیری حضور متولی‌باشی آستان قدس رضوی در لحظه تحویل سال در حرم مطهر، در دوران قاجاریه را از جمله مراسمی بیان کرد که در آستان تحویل سال در حرم مطهر برگزار می شده و در اسناد به آن اشاره شده است.

برچسب‌ها مشهد حرم امام رضا آستان قدس رضوی امام رضا شاه عباس صفوی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مشهد حرم امام رضا آستان قدس رضوی مشهد حرم امام رضا آستان قدس رضوی امام رضا شاه عباس صفوی اخبار کنکور آستان قدس رضوی حرم مطهر تحویل سال امام رضا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۶۷۶۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاسخگویی ۸۳ کارشناس احکام، عقاید و قرآن به بیش از ۳ هزار تماس مردمی در حرم رضوی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، رئیس اداره پاسخگویی به سؤالات دینی حرم مطهر رضوی گفت: سامانه تلفنی ۳۲۰۲۰ حرم مطهر امام رضا (ع) در هر شبانه روز با بهره‌گیری از حدود ۸۳ کارشناس دینی، به صورت شبانه‌روزی به سؤالات و شبهات زائران حرم مطهر و مخاطبان اقصی نقاط کشور، در حوزه احکام و عقاید و قرآن پاسخ می‌دهد.  

حجت‌الاسلام و المسلمین محمود عامری افزود: پاسخگویی به سوالات احکامی و شبهات اعتقادی از ساعت ۱۰ تا ۲۲  و پاسخگویی به سوالات قرآنی از ساعت ۱۰ تا ۱۸ انجام می‌شود که روزانه به حدود  ۳ هزار تماس  پاسخ داده می‌شود.

وی گفت: در ماه مبارک رمضان رقم پاسخگویی به ۶ هزار و ۵۰۰ تماس افزایش یافت.

رئیس اداره پاسخگویی به سؤالات دینی حرم مطهر رضوی گفت: با هدف سهولت برقراری ارتباط و سرعت بخشیدن به ارائه خدمات مرتبط با پاسخ‌گویی به سوالات شرعی زائران و مجاوران بارگاه رضوی، سامانه تلفنی ۳۲۰۲۰ در بخش  پاسخ‌گویی به سوالات شرعی از سال ۱۳۸۹ راه اندازی شده و به صورت شبانه‌روزی در دو بخش برادران و خواهران در حال ارائه خدمت است.

فعالیت ۸۳ کارشناس پاسخگویی در حوزه احکام، عقاید و قرآن

عامری با اشاره  به وجود ۶ دفتر  پاسخگویی به سوالات شرعی برادران در حرم مطهر رضوی افزود: این دفاتر در مدرسه پریزاد، صحن آزادی، صحن انقلاب اسلامی به صورت شبانه روزی و در مسجد گوهرشاد و رواق دارالحجه ساعاتی از شبانه روز پاسخگوی مراجعه کنندگان است.

وی با اشاره به میز‌های خدمت سوالات دینی در حرم مطهر رضوی ادامه داد: این میز خدمت در رواق امام خمینی (ره) به صورت شبانه روزی پاسخگوی زائرن و مجاوران است.

رئیس اداره پاسخگویی به سؤالات دینی حرم مطهر رضوی افزود:  میز‌های خدمت همچنین در مناسبت‌ها و ایام تابستان در بست شیخ طوسی و طبرسی ساعتی از شبانه روز  به مراجعه کنندگان ارائه خدمت می‌کنند.

عامری افزود: هم اکنون ۳ دفتر پاسخ گویی به سوالات شرعی خواهران در صحن‌های انقلاب اسلامی و آزادی به صورت شبانه روزی و در دفتر رواق دارالحجه ساعاتی از شبانه روز پاسخگوی مراجعه‌کنندگان است.

 پاسخگویی به سوالات احکام و شبهات در نرم افزار نسیم رضوان
وی به پاسخگویی سوالات شرعی و اعتقادی زائران از طریق نرم افزار نسیم رضوان اشاره کرد و افزود: هم اکنون به صورت میانگین روزانه ۶۰۰ سوال در این پیام‌رسان پاسخ داده می‌شود.

رئیس اداره پاسخگویی به سؤالات دینی حرم مطهر رضوی با اشاره به برگزاری برنامه فقه و زندگی در مدرسه پریزاد گفت: در این برنامه سعی می‌شود احکام مورد ابتلای مخاطب به صورت عکس نوشته و پاور مطرح و همچنین موضوعات پرکاربرد احکام انتخاب و از طریق پاورپوینت، احکام برای مخاطب ارائه شود.

عامری با بیان اینکه به صورت میانگین روزانه ۱۸ برنامه تبیین احکام دینی در صحن‌ها و رواق‌های حرم مطهر برگزار می‌شود، افزود: هم اکنون روزانه ۴ نوبت در رواق امام  خمینی (ره) و رواق دارالحجه قبل از نماز ظهر و مغرب بیان احکام بیست دقیقه‌ای اجرا و در قالب احکام بین الصلاتین، مسائل مهم و کاربردی مانند جهاد تبیین، احکام بانکی، احکام فضای مجازی، احکام روزه، نماز برای زائران بیان می‌شود.

دیگر خبرها

  • مراسم صبحگاه یگان حفاظت حرم مطهر امام رضا(ع) برگزار شد
  • نشست هماهنگی برنامه‌های دهه کرامت با حضور مسوولان ملی برگزار شد
  • نشست هماهنگی برنامه‌های دهه کرامت با حضور مسئولان ملی در قم
  • ۴۳ هزار نفر در نوروز ۱۴۰۳ از موزه های آستان قدس رضوی بازدید کردند
  • 43 هزار نفر در نوروز 1403 از موزه های آستان قدس رضوی بازدید کردند
  • همکاری های بهزیستی و آستان قدس رضوی در استان بوشهر تقویت شود
  • پاسخگویی ۸۳ کارشناس احکام، عقاید و قرآن به بیش از ۳ هزار تماس مردمی در حرم رضوی
  • راه‌اندازی دفتر همکاری‌های مطالعات حرم مطهر رضوی
  • جشن فصل بندگی نوجوانان عرب زبان در بارگاه منور رضوی
  • پاسخگویی به ۳ هزار سوال شرعی و اعتقادی در حرم مطهر رضوی