Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-18@14:35:50 GMT

چشم انداز صنایع رایانه‌ای در سال ۱۴۰۰

تاریخ انتشار: ۳۰ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۳۶۹۹۰۱

مهرنوش صالحی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص جایگاه صنعت رایانه در کشور اظهار کرد: با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی، اهمیت اینترنت و فناوری اطلاعات در حوزه سازمانی و زندگی اجتماعی افزایش چشم گیری پیدا کرده است. علاوه بر این، گسترش کسب و کار ها در سراسر جهان و اهمیت بدون مرز بودن فعالیت ها منجر شده است تا صنعت نرم افزار، صنعتی رو به رشد بوده و توسعه آن نامحدود باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این صنعت برای کشورها بسیار حائز اهمیت است. چرا که میزان دسترسی به ابزار ها و تکنولوزی های ارتباطی نقش انکار ناپذیری را در رشد و توسعه اقتصادی و اجتماعی جامعه ایفا می کند.

وی ادامه داد: امروزه مسئله اتكا به اطلاعات و ارتباطات و همچنین بدون مرز بودن فعالیت ها، رمز موفقیت كسب وكار ها در شرایط كنونی است. در کشور ما نیز شرکت هایی که در صنعت رایانه و فعالیت های وابسته به آن فعال هستند، بیش تر در حوزه پرداخت و خدمات POS، فناوری اطلاعات و ارتباطات به شبکه بانکی، صدور و ارائه خدمات کارت اعتباری و ایجاد و توسعه شبکه های پرداخت الکترونیک در حوزه نرم افزارها فعالیت می کنند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به تعداد شرکت های حاضر از این صنعت در بورس و فرا بورس اظهار کرد: در حال حاضر 15 شرکت در این حوزه فعال می باشند که معاملات 9 شرکت (رتاپ، سپ، آپ، رانفور، رکیش، سیستم، مداران، مرقام و پرداخت) در بورس و 5 شرکت (تاپکیش، افرا، سپیدار، رافزا و مفاخر) در فرا بورس و شرکت فن آوا در بازار پایه زرد فرا بورس انجام می شود.

صالحی در خصوص قیمت شرکت ها و تغییرات شاخص این صنعت در سال 99، تصریح کرد: در حال حاضر ارزش بازار گروه صنعت رایانه و فعالیت های وابسته به آن، حدود 1.4% درصد از ارزش بازار سرمایه را تشکیل می دهد. متوسط شناوری صنعت حدود 14 درصد، بازده یک ساله صنعت 62.8% و بازده یک ساله بازار144.7% بوده است. با مقایسه شاخص صنعت و شاخص کل در می یابیم که بازدهی شرکت های صنعت در سال جاری حدود 43 درصد شاخص کل بوده است.

صالحی در پاسخ به چگونگی عملکرد شرکت ها به لحاظ بنیادی در سال 99، اظهار کرد: در یک سال اخیر بیش ترین بازدهی مربوط به نماد رکیش با 259.6% و کمترین بازدهی مربوط به نماد آپ با 8.9-% است. میانگین رشد درآمد عملیاتی شرکت های گروه با توجه به گزارش های منتشر شده حدود 38 درصد است که بیشترین رشد درآمد عملیاتی این گروه مربوط به نماد رافزا با 271 % و رتاپ با 114% است.

وی افزود: میانگین رشد سود آوری شرکت های گروه نیز با توجه به گزارش ها، حدود 59 درصد است که بیش ترین رشد درآمد عملیاتی مربوط به نماد رافزا، سپیدار و سیستم به ترتیب برابر با430%، 175% و 169% است.

تغییرات فرهنگی در جهت وضعیت مثبت صنایع رایانه ای

این کارشناس بازار سرمایه درباره علل رشد این صنعت در سال اخیر توضیح داد: با شیوع ویروس کرونا و تغییرات ایجاد شده در سبک زندگی و نحوه خرید افراد جامعه استفاده از خدمات غیر حضوری (کاهش استفاده از وجه نقد و در پی آن افزایش خرید های اینترنتی و مبتنی بر کارت بانکی) و آنلاین با استقبال رو به رو شده است. همین امر منجر به افزایش فروش شرکت های گروه شده است. به صورتی که میانگین سود آوری شرکت های گروه، حدود ۵۹ درصد افزایش یافته است. بنابراین، تغییرات فرهنگ جامعه در استفاده بیشتر از خدمات غیر حضوری چشم انداز مثبتی را برای شرکت های این گروه ایجاد کرده است.

صالحی در پاسخ به پیش بینی میزان سود آوری این صنعت به لحاظ متغیرهای داخلی و بین المللی اظهار کرد: اکثر شرکت های گروه به دلیل خرید سخت افزار های لازم با ریسک نرخ ارز و تحریم های بین المللی مواجه هستند. در صورت عدم رفع تحریم ها و افزایش نرخ ارز در ماه های آتی، بهای تمام شده شرکت ها افزایش یافته و در نتیجه سود آوری آن ها را تحت تاثیر قرار می دهد.

او ادامه داد: علاوه بر این، با افزایش نرخ ارز قدرت خرید مردم برای تهیه نرم افزار های مربوط کاهش یافته و همین امر نیز می تواند منجر به کاهش فروش شرکت ها شود. اما در صورت بهبود شرایط اقتصادی کشور، کاهش نرخ ارز و کاهش نرخ تورم هزینه های شرکت ها کاهش یافته و می تواند به روند سود آوری آن ها کمک کند.
این کارشناس بازار سرمایه در پایان اشاره کرد: باتوجه به ریزش های اخیر بازار سرمایه اکثر سهم های این صنعت در حال نزدیک شدن به ارزش ذاتی خود هستند. همین امر منجر به کاهش ریسک سرمایه گذاری در این صنعت خواهد شد. اما نکته ای که همواره باید به آن توجه داشت این است که ریسک، ذات بازار سرمایه است. اما با دانش کافی و مدیریت سرمایه گذاری امکان کسب بازده مورد نظر وجود خواهد داشت.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بازار بورس کسب و کار کارشناس بازار سرمایه مربوط به نماد شرکت های گروه فعالیت ها سود آوری نرخ ارز شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۶۹۹۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۳ برابری ظرفیت تولید برق از انرژی بادی در بریتانیا

بریتانیا با ارائه طرحی با امکان تقویت ۲۵ میلیارد پوندی زنجیره تأمین برق فراساحلی خود، از یک برنامه رشد صنعتی برای سه‌برابر کردن ظرفیت تولید طی ۱۰ سال آینده خبر داد. افزایش اشتغال و سود اقتصادی از جمله مزایای پیاده‌سازی این طرح است.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، صنعت بادی فراساحلی بریتانیا از طرح رشد صنعتی برای ایجاد شغل، توسعه زنجیره تأمین سه‌گانه و تقویت ۲۵ میلیارد پوندی اقتصاد بریتانیا رونمایی کرد که نحوه سه‌برابر کردن ظرفیت تولید باد دریایی را طی ۱۰ سال آینده تعیین می‌کند.

صنعت بادی فراساحلی بریتانیا در حال حاضر ۳۲ هزار کارمند دارد و هر مزرعه بادی بزرگ جدید آن دو تا سه میلیارد پوند به اقتصاد کشور می‌افزاید. انتظار می‌رود تا سال ۲۰۳۰ اشتغال در این بخش به بیش از ۱۰۰ هزار نفر افزایش داشته باشد و تا سال ۲۰۴۰ سرمایه‌گذاری در پروژه‌های جدید بادی فراساحلی فرصت اقتصادی به ارزش ۹۲ میلیارد پوند برای بریتانیا ایجاد کنند.

اقدامات تعیین‌شده در برنامه رشد صنعتی (IGP) از ۱۰ هزار شغل اضافی در سال پشتیبانی و اقتصاد بریتانیا را تا سال ۲۰۳۵ تا ۲۵ میلیارد پوند بیشتر تقویت می‌کند. استقرار توربین باد در دریا نیز به پنج تا شش گیگاوات در سال افزایش خواهد داشت.

برق فراساحلی در بریتانیا

بریتانیا دومین رتبه جهانی را در احداث پروژه‌های بادی دریایی دارد. امروزه محدودیت‌های زنجیره تأمین در بسیاری از اجزای کلیدی مورد نیاز در مزارع بادی فراساحلی در بازار جهانی احساس می‌شود، بنابراین طرح ارائه‌شده کارخانه‌های استراتژیک جدید و قابلیت‌های تولیدی را شناسایی می‌کند که بریتانیا باید برای محافظت در برابر خطرات زنجیره تأمین و تقویت رشد اقتصادی ایجاد کند. این طرح همچنین پنج حوزه فناوری کلیدی را شناسایی می‌کند که بریتانیا باید سرمایه‌گذاری در آن‌ها را در راستای تضمین ارزش برای صنعت خود در اولویت قرار دهد. این حوزه‌ها شامل طراحی و ساخت پره‌های بادی دریایی و برج‌های توربین، پایه‌ها، کابل‌ها و سایر اجزای کلیدی و خدمات برای پروژه‌های داخل و خارج از کشور است.

علاوه بر این، طرح رشد جدید همچنین پتانسیل صنعت را برای هدایت نوآوری فناوری، تسریع استقرار و کاهش بیشتر اثرات زیست‌محیطی با استفاده از فناوری‌های اتوماسیون و هوش مصنوعی در پروژه‌های جدید برجسته می‌کند و برنامه‌هایی را برای گسترش امکانات آزمایشی برای فناوری‌های پیشرفته مانند مواد جدید برای تیغه‌ها دارد، همچنین به‌عنوان بخشی از تمرکز بر تحقیق و توسعه در یک مؤسسه فناوری پیشرفته جدید بالقوه و یک مرکز نوآوری ملی جدید، طرح‌هایی را برای سکوهای بادی شناور در دریا تنظیم کرده است.

هدف این طرح ارائه یک چشم‌انداز مشترک است که به صنعت، دولت‌های سراسر بریتانیا و سایر سرمایه‌گذاران این امکان را می‌دهد تا سرمایه‌گذاری‌های خود را برای تقویت مشاغل سبز و تولید در بریتانیا هماهنگ کنند و در نظر دارد به بخش خصوصی کمک کند نزدیک به سه‌میلیارد پوند بودجه را در سراسر کشور بسیج کند. طرح رشد صنعتی بریتانیا بخشی از تلاش‌های گسترده‌تر برای تقویت سرمایه‌گذاری در بریتانیا در زمینه افزایش رقابت جهانی برای فناوری انرژی پاک است.

کد خبر 745689

دیگر خبرها

  •  سیگنال بازارهای جهانی به دلار تهران
  • افزایش بیش‌از ۱۰۰ میلیون تنی ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی
  • ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی تا پایان ۱۴۰۳ به بیش از ۱۰۰ میلیون تن می‌رسد
  • افزایش ۳ برابری ظرفیت تولید برق از انرژی بادی در بریتانیا
  • همایش بزرگ سرمایه گذاران استان سمنان آغاز به‌کار کرد
  • چشم انداز تاریک تقاضا مانع افزایش قیمت نفت شد
  • بازگشت ۳۰ واحد صنعتی هرمزگان به چرخه تولید
  • کاهش حاشیه سود شرکت ها از ۳۴ درصد به ۱۳ درصد
  • افزایش ۴ برابری معاملات برق در بورس انرژی
  • چرا صنعت نفت برای سرمایه گذاری خارجی با وجود تحریم ها جذاب بود؟