Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-24@15:38:41 GMT

کشف جدید محققان ژاپنی درباره دلیل ریزش مو

تاریخ انتشار: ۳۰ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۳۶۹۹۵۷

کشف جدید محققان ژاپنی درباره دلیل ریزش مو

دانشمندان مکانیسم جدیدی را شناسایی کرده‌اند که باعث می‌شود سلول‌های بنیادی فولیکول مو توانایی بازسازی خود را از دست بدهند.

به گزارش برنا؛ رمز و رازهای بسیار زیادی فرآیندهای بیولوژیکی را که منجر به ریزش مو در انسان می‌شود، احاطه کرده است اما دانشمندان همچنان به اکتشافاتی می‌پردازند که این اسرار را مشخص می‌کند و فناوری‌هایی را پایه‌ریزی می‌کنند که ممکن است روزی آن را درمان کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حالا محققان ژاپنی با کشف مکانیزم جدیدی که از طریق آن سلول‌های تقسیم شده فولیکول‌های مو را فرسوده می‌کنند و توانایی بازسازی آن‌ها را با افزایش سن کاهش می‌دهند، این موضوع را بیش از پیش روشن کرده‌اند.

 

این تحقیق توسط دانشمندان «دانشگاه پزشکی و دندانپزشکی توکیو» و «دانشگاه توکیو» انجام شد که هدف آن‌ها بررسی نحوه کمک سلول‌های بنیادی فولیکول مو به رشد موهای جدید و دلایل از بین رفتن رابطه بین آن‌ها است.

پایداری سلول‌های بنیادی فولیکول مو به ترکیبی سالم از دو نوع تقسیم سلولی وابسته است. در تقسیم سلولی متقارن دوره‌ای، سلول‌‎های بنیادی فولیکول مو به دو نوع سلول با سرنوشت یکسان تقسیم می‌شوند، در حالی که در تقسیم سلولی نامتقارن، آن‌ها به همراه یک سلول بنیادی جداگانه و خودتجدید‌پذیر به یک سلول متمایز تقسیم می‌شوند.

«امی نیشیمورا» نویسنده این پژوهش می‌گوید: «برای عملکرد مناسب بافت، تقسیمات متقارن و نامتقارن سلول باید متعادل باشد. هنگامی که سلول‌های بنیادی ترجیحا یکی از این موارد را تجربه می‌کند، یا بدتر از آن، از روند معمول تقسیم سلولی جدا می‌شود، اندام متحمل درد می‌شوند. در این مطالعه، قصد داریم متوجه شویم که تقسیم سلول‌های بنیادی در طی افزایش سن چگونه به رشد مو کمک می‌کند.»

دانشمندان آزمایش‌هایی را با حضور موش‌های جوان و پیر انجام دادند که در آن‌ها سلول‌های بنیادی فولیکول مو را کنترل کرده و با استفاده از دو نوع مختلف آزمایش، تقسیم آن‌ها را پیگیری کردند. این آزمایش مشخص کرد در حالی که موش‌های جوان تقسیمات متقارن و نامتقارن طبیعی و سالمی دارند، در موش‌های پیر یک نوع غیر معمول از تقسیم‌های سلولی ظاهر می‌شود.

تیم تحقیقات در ادامه برای بررسی بیشتر دلایل این موضوع، نقش دسته‌ای از پروتئین‌ها به نام «همیداسموزوم» که سلول‌ها را به ماتریس خارج سلولی متصل و به آن‌ها کمک می‌کند موقعیت خود را درک کنند، بررسی کردند. تجزیه و تحلیل این تیم نشان داد که در موش‌های سالخورده، این پروتئین‌ها به طور فزاینده‌ای بی ثبات شده و در طول تقسیم سلول‌های بنیادی فولیکول مو تولید یک نوع سلول متفاوت و غیر طبیعی را به پیش می‌‎برند.

نتیجه این امر این بود که سلول‌های بنیادی فولیکول مو با افزایش سن از بین رفته و منجر به پاک شدن آن‌ها از بدن می‌شود. در نتیجه، این موضوع با گذشت زمان منجر به نازک شدن و از بین رفتن فولیکول‌های مو می‌شود.

به گفته نویسنده اصلی این پژوهش «هیرویوکی ماتسومورا» این نتایج چشمگیر مشخص می‌کند که فولیکول‌های مو چگونه با گذشت زمان توانایی خود را برای بازسازی مو از دست می‌دهند.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: ریزش مو محققان ژاپنی سلول های بنیادی فولیکول مو تقسیم سلولی تقسیم سلول سلول ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۶۹۹۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تسکین زانو درد با روغن کرچک

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز سمنان،️  ️روغن کرچک می تواند بسیاری از مشکلات را تسکین دهد زیرا خاصیت ضد باکتری، ضد ویروس و ضد قارچی دارد. روغن کرچک به طور موضعی برای درمان انواع بیماری های دردناک مانند آرتروز، سیاتیک و کمردرد استفاده می شود.

روغن کرچک برای درد زانو چقدر موثر است؟
معمولا روغن کرچک در درمان درد های مفصلی، سیاتیک و درد زانو به صورت موضعی استفاده می شود تا به تسکین درد کمک کند. بدین منظور می توانید کمی از روغن کرچک را گرم کرده و آن را مستقیما به مفصل زانو بمالید یا می توانید پک روغن کرچک تهیه کنید.

برای ساخت یک پک (بسته بندی) روغن کرچک به چه نیاز دارید؟
روغن کرچک با کیفیت (ترجیحا روغن فشرده سرد و زرد کم رنگ)
یک پد گرم یا بطری آب گرم
باند پلاستیکی، نوار سلفون، ورق پلاستیکی، یک عدد گیره
سه تکه پنبه یا پشم ۳۰ سانتی متر مربع که کل زانو را بپوشاند
یک عدد حوله قدیمی

نحوه آماده سازی پک روغن کرچک
ابتدا پارچه ای را برداشته و در آب گرم بخیسانید و مقداری روغن کرچک را بر روی آن بریزید اما مراقب باشید که روغن از پارچه چکه نکند. سپس پارچه را روی زانویی که درد می کند قرار داده و باندی دور زانو بپیچید.
برای پیشگیری از ریختن روغن به طرفین سلفون نیز روی باند بپیچید.
روش دیگر نیز استفاده از حوله ای قدیمی برای پیشگیری از نشت روغن است و سپس به مدت  شش تا هفت ساعت صبر کنید.
این پک روغن کرچک درد زانو را به مدت طولانی تسکین می دهد.

 پک روغن کرچک چگونه عمل می کند؟
معمولا پک روغن کرچک تعداد لنفوسیت ها را افزایش می دهد. سلول T نوعی لنفوسیت است که به افزایش ایمنی سلول ها کمک می کند. پک روغن کرچک تعداد سلول های T را به مدت ۲۴ ساعت افزایش می دهد. لنفوسیت ها معمولا از بدن دفاع می کنند و در برابر عوامل بیماری زا و سموم، آنتی بادی ایجاد می کنند.
سلول های T نوعی سلول هستند که برای دفع بیماری ها طراحی شده اند. سلول T ویروس ها، باکتری ها، قارچ ها و حتی در بعضی موارد سلول های سرطانی را شناسایی کرده و از بین می برد. پک روغن کرچک باعث بهبود جراحات وارده می شود و فقط باید توجه کنید که روغن کرچک را بر محل درد اعمال کنید.

دیگر خبرها

  • فواید و مضرات سشوار برای مو
  • برای اولین‌بار ساخت سلول زنده در آزمایشگاه/ انسان قادر به انجام کار طبیعت می‌شود؟
  • تسکین زانو درد با روغن کرچک
  • سلول درمانی یک روش نوین برای درمان دیابت
  • محققان از ریه بافت مینیاتوری ساختند
  • مواد توهم‌زا موجب تسریع در روند مرگ سلولی می‌شود
  • مواد توهم‌زا چه عارضه هایی دارند/ تسریع در روند مرگ سلولی
  • طراحی و تولید نسل جدید داربست‌های ترمیم استخوان
  • وضعیت «قرمز» هوا در اهواز
  • یک بطری جادو داشتیم ، بین دو نیمه تقسیم کردیم و بازی را بردیم!