Web Analytics Made Easy - Statcounter

طی سالی که گذشت منطقه یورو تحولات قابل ملاحظه‌ای را پشت سر گذاشت که خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و اعتراضات در فرانسه از جمله این تحولات به شمار می‌روند.

خبرگزاری میزان - طی یک سال گذشته تحولاتی درمنطقه اتحادیه اروپا روی داد که به نوعی آینده اروپا را می‌تواند تحت الشعاع قرار دهد.

در میان این تحولات می‌توان به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، اعتراضات در فرانسه و پیامدهای شیوع کرونا اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مهمترین رویداد‌های یک سال اخیر در اروپا به شرح زیر هستند:

پایان عضویت انگلیس در اروپا

انگلیس در ماه دسامبر و پس از فراز و نشیب‌های بسیار به عضویت خود در اتحادیه اروپا پایان داد.

انگلیس که در اول ژانویه ۱۹۷۳ (۱۲ دی ۱۳۵۱) به اتحادیه اروپا پیوسته و در اول ژانویه ۲۰۲۰ از این اتحادیه جدا و وارد دوره گذار شده بود، در پایان روز ۳۱ دسامبر از عضویت اتحادیه اروپا خارج شد؛ با پایان یافتن دوره گذار برگزیت در تاریخ ۳۱ دسامبر ۲۰۲۰ (۱۱ دی ۱۳۹۹)، انگلیس رسما به عضویت ۴۸ ساله خود در اتحادیه اروپا پایان داد.

همزمان با خروج این کشور از بزرگ‌ترین بلوک اقتصادی و سیاسی جهان، شماری از انگلیسی‌ها با حضور در خیابان‎ها، این رویداد را جشن گرفتند.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

لحظاتی پس از جدایی انگلیس با اتحادیه اروپا، نخستین کامیون‌هایی که کالا را از مرز جدید گمرکی حمل می‌کردند، وارد مرز انگلیس شدند.

خروج انگلیس از اتحادیه اروپا واکنش‌های مختلفی دنبال داشت.

«بوریس جانسون»، نخست وزیر انگلیس، از این رویداد به عنوان اتفاقی بزرگ یاد کرد و «نایجل فاراژ»، رییس حزب برگزیت انگلیس ابراز خوشحالی کرد.

«نیکولا استروژن»، نخست وزیر اسکاتلند با انتشار پیامی به «بروکسل» اطلاع داد که این کشور به زودی به اتحادیه اروپا باز می‌گردد.

ابراز تاسف «امانوئل مکرون»، رییس جمهور فرانسه، در مورد پایان عضویت انگلیس در اتحادیه اروپا از دیگر واکنش‌ها به این رویداد بود.

ناآرامی‎ها در فرانسه

اعتراضات و ناآرامی‎ها در فرانسه تنها محدود به یک سال اخیر محدود نمی‌شود؛ از زمان آغاز به کار «امانوئل مکرون»، به عنوان رییس جمهور این کشور در سال ۲۰۱۷، اعتراض‌ها آغاز شد و اتحادیه‌های مختلف طی این سال‌ها دست به اعتراضاتی زدند.

مهمترین جنبش این سال‌های فرانسه را «جلیقه زردها» تشکیل می‌دهد که تا پیش از اوج گیری شیوع کرونا نیز در اعتراض به سیاست‌های دولت این کشور، شنبه هر هفته دست به تظاهرات می‌زدند.

خشونت پلیس فرانسه در برابر این اعتراضات با واکنش‌های بسیار گسترده‌ای از سوی جامعه بین المللی مواجه شد.

همچنین لایحه امنیت جامعه پلیس در فرانسه بار دیگر اعتراضات گسترده‌ای را به دنبال داشت.

با این وجود پلیس فرانسه این اعتراضات را نیز با اقدامات خشونت‎باری پاسخ داد.

براساس این لایحه امنیتی جدید، انتشار تصاویر افسران پلیس در رسانه‌ها جرم بوده و حبس و جریمه نقدی به دنبال دارد.

ماده ۲۴ که در ماه اکتبر توسط «امانوئل مکرون»، رییس جمهور فرانسه به قانون فعلی افزوده شده و در انتظار تصویب سناست، انتشار چهره یا هویت افسران پلیس را به دلیل آسیب به سلامت جسمی و روانی آنها، جرم اعلام می‌کند.

این جرم، حداکثر یک سال زندان و ۴۵ هزار یورو جریمه نقدی دارد.

ماده ۲۴ که در ماه اکتبر توسط «امانوئل مکرون»، رییس جمهور فرانسه به قانون فعلی افزوده شده و در انتظار تصویب سناست، انتشار چهره یا هویت افسران پلیس را به دلیل آسیب به سلامت جسمی و روانی آنها، جرم اعلام می‌کند.

بیشتر بخوانید: فیلم| زدوخورد پلیس فرانسه و معترضان به لایحه امنیتی در پاریس لندن و پیامدهای برگزیت؛ استقلال طلبی اسکاتلند و تنش با بروکسل

این جرم، حداکثر یک سال زندان و ۴۵ هزار یورو جریمه نقدی دارد.

مخالفان بر این باورند که تصویب این قانون، روزنامه نگاران و ناظران اعتراض‌های خشونت آمیز را به مخاطره می‌اندازد.

ضمن اینکه مستندسازی و اشتراک گذاری اقدام‌های خشن افسران پلیس در ارتکاب مجدد پلیس در خشونت‌های آینده، ضروری هستند.

اتحادیه اروپا، سازمان گزارشگران بدون مرز، سازمان عفو بین الملل و دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل و دادستان حقوق بشر فرانسه نیز در مورد لایحه امنیتی جدید فرانسه و خشونت نهادینه در پلیس این کشور ابراز نگرانی کردند.

قطعا یکی از مهم‌ترین رویداد‌های تاثیرگذار بر اروپا در سالی که گذشت کرونا بود؛ ویروس کرونا اروپا را نیز مانند دیگر قاره‌های جهان به شدت در بر گرفت.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

در حال حاضر اروپا بیشترین میزان مرگ و میر و ابتلا به کرونا را در میان قاره‌های جهان به خود اختصاص داده است؛ حدود ۴۰ میلیون نفر در این قاره به ویروس کرونا مبتلا شده اند و حدود یک میلیون نفر نیز بر اثر ابتلا به این ویروس جان خود را از دست دادند.

شیوع ویروس کرونا در اروپا، بحرانی‌هایی را که در این قاره شاید پیش از این چندان آشکار نبودند آشکار کرد؛ از تنش‌ها میان کشور‌های مختلف گرفته تا شکاف در اتحادیه اروپا بر سر موضوعات گوناگون.

گمانه زنی‌ها درباره جدایی ایتالیا از اتحادیه اروپا

ایتالیا به عنوان کشوری که یکی از بیشترین آمار قربانیان و مبتلایان به کرونا را به خود اختصاص داده و تاثیر بسیاری را از این ویروس پذیرفته است، اتحادیه اروپا را به دلیل عدم اتخاذ تدابیر لازم برای کمک به این کشور به شدت مورد انتقاد قرار داده است.

از زمان شیوع کرونا در اروپا، گمانه زنی‌هایی درباره جدایی ایتالیا مطرح شده و گزارش‌ها نشان می‎دهد که بسیاری از مقام‎های این کشور عضویت در اتحادیه اروپا را بی ثمر می‌دانند.

پیش از این و در سال ۲۰۱۸ نظرسنجی انجام شده در ایتالیا نشان داد که بسیاری از مردم این کشور خواهان جدایی از اتحادیه اروپا هستند؛ بار دیگر و در بحبوحه کرونا این نظرسنجی انجام شد که نتایج مشابهی را در بر داشت.

ناآرامی‌ها در بلاروس

انتخابات ریاست جمهوری بلاروس در روز ۹ آگوست (۱۹ مرداد) برگزار شد و بلافاصله پس از اعلام نتایج اولیه انتخابات و اعلام شدن نام الکساندر لوکاشنکو به عنوان پیروز انتخابات، اعتراضات گسترده به نتیجه این انتخابات آغاز شد و همچنان ادامه دارد.

این سیاستمدار بلاروسی که به مدت ۲۶ سال قدرت را در اختیار دارد، با کسب ۸۰ درصد از آرا موفق به پیروزی در انتخابات شد.

پس از آنکه کمیسیون انتخابات بلاروس، لوکاشنکو را پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام کرد، گروهی از مخالفان به این نتیجه اعتراض کردند.

اتحادیه اروپا و آمریکا، نیز نتیجه انتخابات ریاست‌ جمهوری بلاروس را به رسمیت نمی‌شناسند و سعی می‌کنند تا ناآرامی‌ها را به ابزاری برای براندازی دولت مینسک تبدیل کنند.

مقام‎های آمریکایی و اروپایی تحریم‌هایی را علیه مقام‎های بلاروس اعلام کردند.

آتش سوزی در اردوگاه لسبوس

اردوگاه «موریا» به عنوان پرازدحام‌ترین اردوگاه پناهجویان اروپا شهریور سال گذشته با آتش سوزی گسترده‌ای روبه‌رو شد به طوری که بر اثر این آتش سوزی بسیاری از اقامتگاه‎ها از بین رفته و پناهجویان حاضر در این اردوگاه، بی خانمان شدند.

آتش سوزی در این اردوگاه به بی خانمانی حدود ۱۲ هزار پناهجو منجر شد؛ این افراد که قصد فرار از گدازه‌های آتش را داشتند با مقاومت نیرو‌های پلیس یونان مواجه شدند.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

پلیس ضد شورش یونان در پی این حادثه با استفاده از گاز اشک آور با مهاجران مقابله کرد و چندین مهاجر را نیز بازداشت کرد.

آتش سوزی اردوگاه پناهجویان در «موریا» باعث آوارگی بیش از ۱۲ هزار نفر شد و اردوگاهی دیگر برای این افراد در نظر گرفته شد که تنها گنجایش ۳ هزار نفر را دارد.

 

انتهای پیام/

برچسب ها: تحولات بین الملل اتحادیه اروپا

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: اتحادیه اروپا تحولات بین الملل اتحادیه اروپا انگلیس از اتحادیه اروپا اتحادیه اروپا امانوئل مکرون افسران پلیس رییس جمهور ناآرامی ها آتش سوزی یک سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۷۱۲۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کیلیان امباپه، سه‌گانه و آدیوس پاریس!

به گزارش "ورزش سه"، باشگاهی که در سال 1970 تأسیس شد و به ویژه در دهه گذشته با مالکیت قطری‌ها، موفقیت‌های زیاد داخلی کسب کرده، حالا رویای سه گانه را دارد. امباپه می‌خواهد با کسب اولین لیگ قهرمانان تاریخ پی اس جی و مهم‌تر از همه، فتح سه گانه با پاریس وداع کند.

اگرچه در فرانسه همچنان از خداحافظی با بهترین گلزن تاریخ پاری سن ژرمن امتناع می‌کنند و به دنبال امیدی اندک هستند تا در صورت قهرمانی اروپا، او تصمیم خود را تغییر دهد، اما تصمیم ستاره پاریسی مدت‌هاست که گرفته شده است. برای او بازگشتی وجود ندارد و حتی سه‌گانه نیز نمی‌تواند نظرش را تغییر دهد، علی‌رغم این واقعیت که مربی او، لوئیس انریکه، هنوز امیدش را از دست نداده است.

امباپه با فرصتی روبه‌رو است تا به‌عنوان یک قهرمان، به‌عنوان یک ناجی، به‌عنوان یک ابرستاره، پاری سن ژرمن را ترک کند. تیمی که چهارشنبه گذشته جواز حضور در نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا را کسب کرد، جایی که بروسیا دورتموند را پیش رو خواهد داشت. پاریس اگر ببرد، ممکن است در فینال با رئال روبه‌رو شود. برنده بازی بایرن-رئال اگر تیم مادریدی باشد، جذاب‌ترین رویارویی‌ تاریخ پی اس جی رقم خواهد خورد؛ تقابل امباپه با تیم فصل بعدش.

هشت گل در ده بازی، نمایش تعیین کننده در مرحله یک هشتم نهایی و یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا، امیدها به کیلیان برای رسیدن به فینال را بالا برده است.

امباپه چندی پیش سوپرجام فرانسه را با پی اس جی برد و در لیگ فرانسه نیز قهرمان خواهند شد. فینال جام حذفی را در 25 می مقابل لیون خواهند داشت و سه بازی نیز تا فتح لیگ قهرمانان اروپا فاصله دارند. سه گانه و آدیوس پاریس.

دیگر خبرها

  • اتحادیه اروپا ال‌ان‌جی روسیه را هم تحریم می‌کند
  • تهیه فهرستی از تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه صنایع پهپادی و موشکی ایران
  • نشست مشترک شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه اروپا با بررسی تحولات غزه
  • اعتراضات ضداسرائیلی دانشگاه‌های برجسته آمریکا را فرا گرفت
  • درخواست سوئد برای تحریم جدید علیه انرژی روسیه
  • وزیر دفاع فرانسه: ایران یک چالش امنیتی برای اروپا است
  • سایه ترس از ترور و اعتصاب بر المپیک ۲۰۲۴ پاریس
  • کیلیان امباپه، سه‌گانه و آدیوس پاریس!
  • دیدنی های امروز؛ از محاکمه استاد حقوق اسراییلی تا اعتراضات جهانی ضداسراییل
  • سخنرانی ضد اروپایی نخست وزیر مجارستان