Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-18@10:35:24 GMT

رویکردهای خلاق شهری برای مبارزه با آلودگی هوا

تاریخ انتشار: ۱ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۳۷۱۵۹۲

رویکردهای خلاق شهری برای مبارزه با آلودگی هوا

آلودگی هوا از مهم‌ترین بحران‌های عصر حاضر به شمار می‌رود که به مدت چندین دهه ذهن برنامه‌ریزان شهری و معماران را به خود مشغول کرده است؛ در این راستا، تا کنون خلاقیت‌های بسیار شگفت‌انگیز نیز انجام شده که پایان آلودگی را در اطراف خود در بر داشته است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، آلودگی هوا طی چند دهه اخیر سلامت انسان را به طور جدی با تهدید رو به رو کرده و حتی قربانی شدن بسیاری از شهرنشینان را در پی داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته لطمه‌های آلودگی تنها جان انسان را نشانه نگرفته، بلکه رکود اقتصادی را در نقاط مختلف جهان نیز در پی داشته است. به همین دلیل، مادامی که اثرات این بحران خطرناک در یک منطقه بیشتر احساس شده است، معماران تلاش کرده‌اند پیامدهای آن را به حداقل برسانند و حتی در بسیاری از موارد توانسته‌اند حذف کامل ذرات آلاینده در یک محیط خاص را برای ساکنان اطراف به ارمغان آورند. اما حقیقتی که در اینجا ممکن است باعث شگفتی همگان شود اینکه، بعضی از خلاقان سراسر دنیا اقدام به ایجاد دستگاه‌ها و ابزارهایی کرده‌اند که به طور قابل توجهی منجر به حذف آلاینده‌های هوا شده است.

سیستم‌های مکنده آلودگی هوا

گروهی از خلاقان دانمارکی در سال ۲۰۱۶، اقدام به طراحی دستگاه‌های بزرگی کردند که همچون مکنده‌هایی به جذب آلاینده‌های هوا می‌پردازند. این مکنده‌های عظیم قابل نصب روی پشت بام‌ها هستند و می‌توانند ذرات آلاینده در هوا را به سمت مخزن خود جذب کنند. به ادعای سازندگان سیستم مکنده آلودگی هوا، این دستگاه‌ها از قابلیت جذب ۱۰۰ درصدی ذرات معلق و حدود ۹۵ درصد ذرات بسیار ریزی با اندازه کمتر از ۱. ۰ میکرومتر در هوا از شعاع ۳۰۰ متری تمام اطراف خود برخوردار هستند. مکنده‌های آلودگی می‌توانند تا ارتفاع هفت کیلومتری و با حجم ۸۰ هزار متر مربع، نیز هوای اطراف را از هر گونه ذرات مضر پاکسازی کنند.

ممنوعیت استفاده از سوخت‌های فسیلی

اگرچه حذف مواد آلاینده در هوا رویکردی بسیار مفید است، با این حال، در درازمدت اثر خود را از دست می‌دهد. از آن‌جا که گاز دی اکسید کربن منتشر شده از سوخت وسایل حمل و نقل موتوری، منبع اصلی آلودگی هوا به حساب می‌آید، بنابراین، مقامات رسمی در اغلب شهرهای جهان تلاش کرده‌اند آینده‌ای پایدارتر و سبزتر برای تردد شهروندان خود به ارمغان آورند. به عنوان مثال، دولت بریتانیا متعهد شده است تا سال ۲۰۳۵ استفاده از وسایل حمل و نقل بنزینی و دیزلی را ممنوع و تنها تردد از طریق خودروهای الکتریکی و سایر وسایل نقلیه پاک را آزاد کند.

نصب درختان سبز

نبود فضا و پوشش سبز کافی در شهرهای امروزی یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های مؤثر بر آلودگی هوا به شمار می‌رود. چنانچه گرایش به سبزسازی در شهرها افزایش یابد، آنگاه پوشش‌های گیاهی با قدرت زیاد به جذب دی اکسید کربن و تولید اکسیژن می‌پردازند و در نهایت کیفیت هوا را به طور ویژه‌ای بهبود می‌بخشند. در همین راستا، گروهی از خلاقان آلمانی سازه‌های به نام درختان شهری به وجود آورده‌اند که همانند تابلوهای وسیعی پوشیده در گل‌ها و گیاهان سبز هستند. این درختان شهری که به شکل عمودی در نقاط مختلف شهر نصب می‌شوند، هر یک از قابلیت جذب ۲۴۰ تن دی اکسید کربن در سال برخوردار هستند. در واقع، این بیلبوردهای سبز علاوه بر زیباسازی شهر می‌توانند هر یک به اندازه ۲۷۵ اصله درخت، دی اکسید کربن را به سمت خود جذب کنند.

سنسورهای آلودگی

آگاهی شهروندان و مقامات رسمی یک شهر از میزان کیفیت هوا در هر لحظه، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در بسیاری از شهرهای جهان، هیچ علائم مشخصی از آلودگی هوا وجود ندارد و در نتیجه مردم بدون هوشیاری، در معرض تنفس ذرات معلق در هوا قرار می‌گیرند.

هندوستان دومین کشور پرجمعیت و یکی از آلوده‌ترین نقاط دنیا به شمار می‌رود که البته تا کنون اقدامات زیادی از سوی دولت برای به حداقل رساندن این معضل همه‌گیر انجام گرفته شده است. یکی از مهم‌ترین اقداماتی که تا کنون در این زمینه انجام شده، طراحی و نصب سنسورهایی در قسمت‌های مختلف پایتخت بوده است. این سنسورها، داده‌های مربوط به میزان کیفیت یا آلودگی هوا را در اختیار مقامات شهری می‌دهد و آنان را به اعمال اقدامات کارآمد در این خصوص بر می‌انگیزد.

تپانچه‌های ضد آلودگی

شاید زمانی که نامی از تپانچه‌های ضد آلودگی به میان آید، تصوری معکوس در ذهن شنوندگان شکل گیرد، چرا که تپانچه‌ها تیرها را به سمت بیرون و فاصله‌های بسیار دور پرتاب می‌کند. این در حالی است که تپانچه‌های ضد آلودگی درست برعکس، آلودگی هوا و ذرات معلق را از فاصله‌های بسیار دور به سمت خود فرا می‌خواند. این کانتینرهای عظیم، در سال ۲۰۱۷ برای اولین بار در دهلی نو ساخته و در نقاط کشور هند نصب شد. عملکردهای تپانچه‌های فوق به این صورت است که آب را به هوا اسپری می‌کند و آب انتشار شده در تمام اطراف، ذرات آلاینده را قبل از رسیدن به سطح زمین، به سمت خود جذب می‌کند. اگرچه دستگاه خلاقانه هندی به طور کامل گازهای گلخانه‌ای را از بین نمی‌برد، با این حال، در روزهایی با بالاترین سطح آلودگی هوا، می‌تواند بسیار مؤثر واقع شود.

کد خبر 478186

منبع: ایمنا

کلیدواژه: شهرهای جهان آلودگی هوا مبارزه با آلودگی هوا کاهش آلودگی هوا هند آلمان شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق دی اکسید کربن آلودگی هوا تپانچه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۷۱۵۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوای تهران در شرایط «قابل قبول»

آفتاب‌‌نیوز :

 آلاینده شاخص هوای پایتخت طی ۲۴ ساعت گذشته «ذرات معلق کمتر از ۲.۵میکرون» با میانگین ۹۵ بود و کیفیت هوای پایتخت در شرایط قابل قبول قرار داشت. آلاینده شاخص هم‌اکنون «ذرات معلق کمتر از ۲.۵میکرون» با میانگین ۸۷ و کیفیت هوا در وضعیت قابل قبول است.

گفتنی است که شاخص کیفیت هوا (AQI) به پنج دسته اصلی تقسیم‌بندی می‌شود. بر اساس این تقسیم‌بندی از عدد صفر تا ۵۰ هوا «پاک»، از ۵۱ تا ۱۰۰ هوا «قابل قبول(سالم) یا متوسط»، از ۱۰۱ تا ۱۵۰ هوا «ناسالم برای گروه‌های حساس»، از ۱۵۱ تا ۲۰۰ هوا «ناسالم»، از ۲۰۱ تا ۳۰۰ هوا «بسیار ناسالم» و از ۳۰۱ تا ۵۰۰ شرایط کیفی هوا «خطرناک» است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • هوای اصفهان آلوده شد
  • هوای اصفهان آلوده است
  • رویکردهای تازه قوه قضائیه در سند تحول
  • مبارزه با جوندگان شهری با راهکارهای جدید شهرداری مشهد
  • خطوط قرمز بهترین شهرداران دنیا
  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • آلوده‌ترین کشورهای جهان در سال ۲۰۲۳
  • اتمسفر زهره نشتی دارد
  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز ‌سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • هوای تهران در شرایط «قابل قبول»