Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، فروردین سال ۱۳۹۹ با سال‌های گذشته تفاوت‌های زیادی داشت که مسبب همه آن‌ها تنها یک ویروس ناخوانده بود؛ ویروس کرونا. از اسفند سال ۹۸ و با شیوع این ویروس منحوس، مسئولان کشور‌های مختلف تصمیم گرفتند که نشست‌های دیپلماتیک و سیاسی خود را تا کاهش این بحران لغو کنند و یا به روش دیگری برگزار کنند، این ویروس تمام دنیا و روابط بین الملل را تحت الشعاع قرار داد و در این میان برنامه‌ها و رایزنی‌های دیپلماتیک کشور ما هم از این قاعده مستثنی نبود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان که هر ساله در راستای دیپلماسی فعال کشورمان حتی فررودین ماه هم بیکار نمی‌نشست و سفر‌هایی برای توسعه روابط و رایزنی در پیش می‌گرفت، امسال تنها به گفت‌وگوی تلفنی بسنده کرد.

گرچه این ویروس ناخوانده روابط بین الملل را تحت تاثیر قرار داده و مراودات سیاسی و دیپلماتیک را به پایین‌ترین سطح خود در دوران پس از جنگ جهانی دوم رسانده، اما این موضوع به معنای قطع کامل این روابط نیست. کشور‌های مختلف بر اساس راهبرد‌های خود، سعی کردند رایزنی‌های خود را به صورت تلفنی انجام دهند و نشست‌ها را به صورت مجازی برگزار کنند، البته برخی از رفت و آمد‌ها را هم همچنان ادامه داده‌اند؛ این رفت و آمد‌ها با رعایت دستور العمل‌های بهداشتی انجام شد.

سوریه اولین مقصد ظریف در بهار ۹۹

یکم اردیبهشت رئیس دستگاه دیپلماسی نخستین سفر خارجی خود را در بحبحه مبارزه با کرونا انجام داد. ظریف در دومین ماه از فصل بهار به سوریه سفر کرد و با بشار اسد رئیس جمهور سوریه و ولید معلم معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

کارشناسان بر این باورند که سوریه یکی از کشور‌های عضو موثر در محور مقاومت است و طبعا این نشست و برخواست‌ها می‌تواند به تقویت و مصونیت راهبردی محور مقامت کمک کند.

سیدعباس موسوی سخنگوی سابق وزارت خارجه هم با اشاره به ویروس کرونا و کاهش سفر و رفت و آمد‌ها میان مقامات ایرانی و خارجی، گفت: شرایط کشور به دلیل وجود کرونا، رفت و آمد‌های دیپلماسی را تحت تأثیر قرار داد و بسیاری از دیدار‌ها و ملاقات‌ها مانند جلسات داخلی در بخش بین الملل و دیپلماسی و سیاست خارجی از طریق فضای مجازی انجام شد. در شرایط کنونی، بنابر ضرورت برخی از سفر‌ها مانند سفر به کشور سوریه توسط وزیر امور خارجه و برخی از مقامات این وزارتخانه به کشور افغانستان در دستور کار قرار گرفت.

آنکارا و مسکو ایستگاه دوم و سوم ظریف در بهار

ظریف ۲۵ خرداد به منظور گفت‌وگو و تبادل نظر با مقامات ترکیه در حوزه روابط دوجانبه و مسائل بین المللی در راس هیئتی به ترکیه رفت. وزیر امور خارجه کشورمان پس از دو دور گفت‌گو با مولود چاووش اوغلو همتای ترکیه‌ای خود در نشست خبری مشترک با اشاره به پاندمی کرونا از همراهی و دوستی دولت و ملت ترکیه قدردانی و تصریح کرد: پاندمی کرونا نشان داد که همه دنیا به هم وابسته است و سیاست‌های یکجانبه‌گرایی نمی‌تواند راه‌حلی برای مشکلات بین‌المللی باشد و نشان داد بزرگ‌ترین قدرت‌های ظاهری در برابر یک ویروس ناتوان هستند و نمی‌توانند با آن برخورد کنند و این تصور که برخی می‌توانند دنیا را اداره کنند تصور غلطی است و از زمان آن بسیار گذشته است.

او با بیان اینکه سیاست‌های یکجانبه و تحریم‌های یکجانبه ماهیت و واقعیت خود را نشان داد، گفت: نشان داد در برابر جان انسان‌ها برخی کشور‌ها اهداف سیاسی کوتاه مدت خود را نشان می‌دهند و آمریکا متاسفانه سابقه بسیار بدی از خود گذاشت هم در تحولات داخلی خود و هم در پاندمی کرونا که تحریم‌هایش را علیه ایران با شدت هر چه بیشتر و با هدف ضربه زدن به ایران ادامه داد.

در ادامه هم وزیر امور خارجه کشورمان در راستای انجام مشورت‌ها و رایزنی‌های سیاسی بین ایران و روسیه ۲۷ خرداد ماه ۱۳۹۹ در سومین سفر خود در بهار سال گذشته به روسیه رفت و با سرگئی لاوروف همتای روس خود در ساختمان ضیافت‌های روسیه دیدار و گفت‌وگو کرد.

کرونا هم نتوانست مراودات ایران، ترکیه و روسیه را به هم بزند

دیپلماسی ایران در راستای نگاه به شرق مدت هاست که روابط خود را با کشور‌های شرقی و به ویژه همسایه‌ها را گسترش داده است؛ اگر بخواهیم روابط تهران را با کشور‌های همسایه هم طبقه بندی کنیم، روسیه و ترکیه از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند، علاوه بر این پس از ایجاد بحران‌های داخلی و قدرت گرفتن داعش در سوریه روابط ایران، ترکیه و روسیه وارد فاز جدیدی شد؛ در نهایت این سه کشور مذاکراتی را تحت عنوان روند مذاکرات آستانه تشکیل دادند که به عقیده کارشناسان بیشترین تاثیر را در هموار کردن مسیر صلح سوریه داشته و اقدامات اهمیت روابط سه کشور را بیش از پیش کرده است و تا اندازه ای اهمیت دارد که حتی کرونا هم  این رایزنی‌ها را لغو نکرد.

علیرغم شرایط تحریمی ایران، روسیه و ترکیه از جمله کشور‌هایی بودند که مراودات خود را با هم حفظ کردند و حتی با وجود کرونا و بسته بودن مرزها، ایران و ترکیه مرز زمینی خود را برای ادامه مراودات اقتصادی با یکدیگر باز کردند.

با توجه به نگاه به شرقِ دستگاه دیپلماسی کشورمان و بنا به گفته سخنگو و وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، روابط با همسایگان در اولویت برنامه‌های کشورمان است، ولی با توجه به اینکه کرونا علاوه بر روابط مردم، روابط و دیدار‌های دیپلماتیک را هم تحت تاثیر قرار داده، در این مدت دیداری میان مقامات شکل نگرفته بود، لذا به محض کاهش کرونا، ایران بعد از رابطه با سوریه، ارتباط دوباره با روسیه و ترکیه را نیز در اولین دیدار های خود دستور کار قرار داد.

گزارش از فاطمه زهرا نصراللهی

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه دستگاه دیپلماسی وزیر امور خارجه رفت و آمد ها رایزنی ها کشور ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۷۷۳۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بلاتکلیفی در اکران «مست عشق»

اکران عمومی فیلم مست عشق که قرار بود فردا به‌صورت هم‌زمان در ایران و ترکیه آغاز شود، حداقل به مدت یک هفته به تعویق افتاد. به گفته علی سرتیپی این مشکل فقط به‌خاطر مسائل فنی رخ داده است و برنامه اکران برای این فیلم همچنان پا برجاست و این زمان به چهارشنبه هفته آینده موکول شد.

به گزارش ایرنا، دلیل خاصی برای این تعریف عنوان نشده، اما شنیده می‌شود، هماهنگی‌ها برای اکران همزمان ایران و ترکیه، دلیل اصلی این رخداد باشد. فیلم قرار بود از هفته گذشته و در قالب اکران عیدفطر به روی پرده برود، اما هماهنگی‌ها برای اکران همزمان، باعث ایجاد یک هفته اکران این فیلم شد. به همین دلیل هم احتمال می‌رود که طولانی‌تر شدن پروژه هماهنگی، اکران این فیلم را یک هفته دیگر به تعویق انداخته است.

مست عشق به دلیل حالت مشارکتی خود را با طرف ترک، بار‌ها در حین تولید، مشمول حاشیه‌هایی که روند تولید این اثر و البته اکران آن را انجام داد.

در مست عشق که به کارگردانی حسن فتحی، نویسندگی فرهاد توحیدی و تهیه‌کنندگی مهران برومند ساخته شده، شهاب حسینی، پارسا پیروزفر، حسام منظور، هانده ارچل، ابراهیم چلیک‌کول، سلما ارگچ، بنسو سورال، بورک توزکوپاران و بوران کوزوم بازی کرده‌اند.

داستان این فیلم، همزمان با دوران زندگی مولانا و شمس تبریزی اتفاق می‌افتد. در مست عشق، شهاب حسینی در نقش شمس تبریزی، پارسا پیروزفر در نقش مولانا و هانده ارچل در نقش کیمیاخاتون حضور داشته‌اند.

دیگر خبرها

  • تغییر محسوس سیاست خارجی عربستان
  • بلاتکلیفی در اکران «مست عشق»
  • سگ های راهنما در متروی کشور همسایه و حسرت ما در مترو تهران
  • تمرکز آنکارا بر تولید قطار سریع السیر!
  • آنکارا: در صورتی که آتش‌بس در غزه برقرار نشود، شرایط منطقه وخیم‌تر خواهد شد
  • آنکارا: برای متناسب بودن واکنش‌ها با تهران و واشنگتن در ارتباط بودیم
  • پاسخ ایران به اسرائیل یک حق طبیعی بود
  • پارلمان عراق: پاسخ ایران به اسرائیل یک حق طبیعی بود
  • وزیر خارجه سوریه: پاسخ به رژیم صهیونیستی، حق مشروع ایران است
  • دمشق: حملات ایران در چارچوب دفاع از خود بود