Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-04-23@19:11:54 GMT

تاثير افزايش قيمت كاغذ بر سرانه مطالعه چيست؟

تاریخ انتشار: ۲ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۳۸۰۰۰۵

یک نویسنده کتاب گفت: متاسفانه بودجه فرهنگی لازم برای گسترش فرهنگ كتاب و كتاب خوانى تخصيص داده نشده است، در طی سال‌های اخیر بودجه فرهنگی آنگونه که باید و شاید به حوزه کتاب و یارانه برای مخاطبان تعلق نگرفته لذا شاهد افزایش قیمت كاغذ و در پى آن افزايش کتاب‌ها هستیم كه اين افزايش قيمت کتاب‌ها موجب افزایش قیمت کاغذ بوده و در پى آن موجب مى شود مردم از کتاب و مطالعه فاصله بگیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمد محمودی نورآبادی در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان پیرامون استفاده مناسب از اوقات فراغت گفت: بیماری کرونا و قرنطینه‌هایی که برای جلوگیری از شیوع و گسترش این بیماری طی يك سال اخیر در کشور شکل گرفته است سبب شده تا اوقات فراغت بسیاری برای مردم فراهم شود، اما بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد مردم نیز در این مدت به خرید کتاب پرداخته و سرانه مطالعه شان نیز افزایش داشته است.

***ضرورت تخصيص بودجه فرهنگى 

وی در همین راستا ادامه داد: متاسفانه بودجه فرهنگی لازم برای گسترش فرهنگ كتاب و كتاب خوانى تخصيص داده نشده است، در طی سال‌های اخیر بودجه فرهنگی آنگونه که باید و شاید به حوزه کتاب و یارانه برای مخاطبان تعلق نگرفته لذا شاهد افزایش قیمت كاغذ و در پى آن افزايش کتاب‌ها هستیم كه اين افزايش قيمت کتاب‌ها موجب افزایش قیمت کاغذ بوده و در پى آن موجب مى شود مردم از کتاب و مطالعه فاصله بگیرند.

نورآبادی به تاثير تبلیغات و بررسی سرانه مطالعه پرداخت و ابراز کرد: قطعاً تبلیغات به عنوان عاملی اثرگذار بر ذهن در جامعه بشری شناخته می‌شود حال اگر برنامه‌های ارزنده و ارزشمند جهت سوق دادن جامعه و تشويق مردم برای افزایش مطالعه و افزایش اطلاعات از سوی رسانه‌هايى همچون رسانه ملی شکل بگیرد در افزایش مطالعه طی اوقات فراغت تاثیر عمیق تری بر جامعه خواهد گذاشت.

بیشتر بخوانید: برای مطالعه معرفى آخرین كتب منتشر شده اینجا کلیک کنید

***كاهش تيراژ كتاب 

وى اشاره‌ای به تیراژ کتاب‌ها داشت و اظهارکرد: متاسفانه طی سال‌های اخیر شاهد کاهش تیراژ کتاب‌ها به ۱۲۰۰ عدد بوده‌ایم این در حالی است که پیش از این و در اوایل انقلاب کتاب‌ها با تیراژ‌های حدود ۳ هزار نسخه‌های وارد بازار می‌شدند این موضوعی بيانگر اين است که باید پیرامون آن بحث و بررسی شود و آسیب‌ها به خوبی مشخص و در مورد آن‌ها برنامه‌هایی درست و راهبردی در نظر گرفته شود.

نویسنده کتاب «شام برفی» ویژه برنامه‌هایی با محتوای نقد کتاب را از سوی کارشناسان فرهنگی بهترین رویکرد برای جلب نظر جامعه دانست و افزود: چنانچه برنامه‌هایی با محتوای نقد کتاب از سوی کارشناسان فرهنگی شهری که حس کنجکاوی مخاطب را برانگيزد قطعاً موجب رواج و علاقمندی جامعه به سوی مطالعه خواهیم بود.

*** اهميت مطالعه

نورآبادی پيرامون اهميت مطالعه تاکید کرد: مطالعه کتاب در حقیقت دريچه اى به دنیایى جدید و آشنایی با شخصیت‌های متفاوت است با کتاب‌ها میتوان به اقلیم‌های جدیدی سفر کرد و از آداب و رسوم و خرده فرهنگ‌های بسیاری آگاهی یافت فرهنگ‌های جدیدى که جذابیت‌های خاص خود را دارند همه این موارد وسعت دید مخاطب را بیشتر میکند قطعاً بر سبک زندگی افراد تاثیر گذاشته و همچنین انسانیت اخلاق و جامعه بشری را به سوی رشد و تعالی حرکت خواهد داد.

وی به تاکیدات مقام معظم رهبری پیرامون مطالعه اشاره و بیان کرد: مقام معظم رهبری همواره بر مطالعه تاکید داشتند همچنین خود ایشان نیز به مطالعه می‌پردازند این در حالی است که دغدغه‌های فکری بسیاری برای ایشان وجود دارد با توجه به این امر باید بدانیم که اوقات فراغت بسیاری در زندگی همه ما وجود دارد که باید از آن‌ها بهترین بهره وری را داشته باشیم چنانچه از این اوقات در جهت مطالعه استفاده شود قطعاً می‌تواند تحولی ارزنده در سبک زندگی ما ايجاد كند.

***موفقيت ادبيات دفاع مقدس

وی اشاره‌ای نیز به ادبیات دفاع مقدس طی سال‌های اخیر داشت و افزود: طی سال‌های اخیر ادبیات دفاع مقدس توانسته به عنوان یک ژانر موفق عمل نماید آثاری که به چاپ‌های متعدد رسیده و در این حوزه قرار دارد نشان می‌دهد که این سبک توانسته است گوی سبقت را نسبت به بسیاری از حوزه‌های دیگر همچون حوزه‌های سیاسی از آن خود کند رمانی مانند رمان «نقش گلیم» که کمتر از سه ماه به چاپ رسیده بیانگر اين موفقیت در ادبیات دفاع مقدس است.

نورآبادی پیرامون ادبیات دفاع مقدس خاطرنشان کرد: از آنجا که نویسندگانی که در حوزه ادبیات دفاع مقدس برخواستند افرادی هستند که بعد از انقلاب اسلامى تربيت شدند به نوعى ادبیات دفاع مقدس نویسندگان خود را پرورش داد لذا شاهد هستیم که هر سال نسبت به سال گذشته به موفقیت‌ها و توانمندی‌های بیشتری را دست مى يابند این نویسندگان هر روز پخته‌تر شده و کتاب‌هایی کتاب‌هایی با کیفیت را به جامعه تقدیم می‌کنند.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار ادبیات بازار نشر

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: اینجا اخبار ادبیات بازار نشر ادبیات دفاع مقدس طی سال های اخیر بودجه فرهنگی اوقات فراغت افزایش قیمت کتاب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۸۰۰۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صعود شاخص بورس به بالای دو میلیون و ۳۰۰ هزار واحد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ شاخص هم وزن نیز با ۸ هزار و ۴۴۵ واحد افزایش معادل یک و ۱۳ صدم درصد در محدوده ۷۵۳ هزار و ۴۳۹ واحد قرار گرفت.
نماد‌های فولاد، فملی، نوری، شپنا، بوعلی، شبندر و وبملت از نماد‌های تاثیر گذار مثبت بر شاخص کل بورس بودند. اما نماد‌های اخابر، حفارس، سهرمز، وپارس و سابیک با تاثیر منفی از افزایش بیشتر شاخص کل ممانعت کرد.
نماد‌های فولاد، ذوب، فملی، خودرو، شپنا، وبملت، کاما و شستا هم از نماد‌های پرتراکنش بر بازار سهام بودند.
شاخص کل فرابورس نیز امروز با ۲۸۹ واحد افزایش به عدد ۲۵ هزار و ۴۹۶ واحد رسید.
نماد‌های آریا، فصبا، زاگرس، شگویا، ارفع و آریان از نماد‌های با تاثیر مثبت و نماد‌های فزر، وهور، آ س پ، هجرت و ثپردیس از نماد‌های با تاثیر منفی بر بازار فرابورس امروز بودند.
بازار امروز سهام شاهد ۴۶۱ نماد مثبت برابر ۳۴۱ نماد منفی بود. ۹۲ صف خرید مقابل ۴۱ صف فروش تشکیل شد. خالص ورود و خرج پول حقیقی هم امروز به مثبت ۲۶۰ میلیارد تومان رسید.
معامله گران امروز ۱۰ میلیارد و ۷۷۰ میلیون سهام را به ارزش ۴ هزار و ۴۶۶ میلیارد تومان دست به دست کردند.
ارزش دلاری امروز بازار سرمایه نیز ۲۳۴ میلیارد دلار بود.

دیگر خبرها

  • حرف آخر ، بهترین انتخاب برای موفقیت در کنکور 1403
  • عقب‌گرد قیمت کاغذ در بازار آزاد
  • ترویج فرهنگ مطالعه رسالت همگانی است
  • بلومبرگ: تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران روی کاغذ می‌ماند
  • لزوم اجرای برنامه های فرهنگی با محوریت کتاب و کتابخوانی
  • ترویج فرهنگ کتابخوانی نیاز امروز جامعه است
  • تاثیر موسیقی بر شعر فارسی / شرایط تحول پذیری شعر فارسی از سلیقه جامعه / تلاشی بزرگ برای حفظ اصالت و توجه به تحول
  • صعود شاخص بورس به بالای دو میلیون و ۳۰۰ هزار واحد
  • چرا خواندن کتاب های روان شناسی به زندگی شخصی ما کمک می کنند
  • تاثیر هوش مصنوعی در پژوهش‌های علوم اجتماعی