Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از اکونومیست، موارد ابتلا به کووید-۱۹ در بسیاری از کشورهای جهان دوباره در حال افزایش است و به نظر می‌رسد انواع جدید این ویروس با قابلیت انتقال بیشتر تا حد زیادی مقصر هستند. همه‌گیری کرونا مانند شخصیت شرور کتاب‌های داستان عادت دارد که از نقطه شکست به مبارزه بازگردد. تابستان گذشته دولتمردان تصور کردند ویروس کرونا از بین رفته اما موج دوم پاییزی بیشتر اروپا و آمریکای شمالی را در برگرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با شروع برنامه‌های واکسیناسیون در اواخر سال میلادی گذشته، جهش‌های جدیدی از کووید پدیدار شد که ممکن است اثر بخشی این واکسن‌ها را کاهش دهد. امروز موج سوم عفونت‌ها اروپا را فرا گرفته و بسیاری از دولت‌ها را مجبور به اعمال دور دیگری از قرنطینه کرده است. هنوز یک هفته نشده که ۲۱ میلیون نفر در فرانسه وارد قرنطینه جدید یک ماهه شدند و این در حالی است که ساعت ممنوعیت رفت و آمد ماه‌هاست برقرار است. آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، نیز هشدار داد که کشورش احتمالا باید "ترمز اضطراری" بکشد و مجددا قرنطینه را آغاز کند.

افزایش اخیر موارد جهانی نگران کننده است. در ابتدای سال جدید، ۲۰۲۱، موارد ابتلا به نصف سقوط کرد اما از آن زمان ۳۰ درصد افزایش یافته. در حال حاضر بیشترین موارد در اروپا ، به ویژه در اروپای شرقی است. استونی و جمهوری چک هر روز بیش از ۱۰۰ مورد جدید را در هر صدهزار نفر ثبت می‌کنند. این در حالی است که نرخ ابتلا در اتحادیه اروپا ۳۱ نفر است که کمتر از اوج قبلی نیست و تخت بیمارستان‌ها در برخی مناطق پر شده است؛ در آمریکای لاتین نیز موارد ابتلا افزایش یافته است و نسبت به ماه گذشته یک سوم افزایش یافته است.

دو توضیح احتمالی برای این موج اخیر وجود دارد: اول اینکه با تولید واکسن و کاهش تعداد موارد در بسیاری از بخش‌ها، ممکن است مردم مراقب خود را کنار بگذارند. روزهای طولانی‌تر در نیمکره شمالی نیز ممکن است افراد را به معاشرت ترغیب کند. اما داده‌های جابجایی گوگل نشان می‌دهد در اتحادیه اروپا و آمریکای لاتین حضور مردم در مغازه‌ها و استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی، دقیقا همان مکان‌هایی که احتمال شیوع کووید در آن‌جا بیشتر است از ابتدای زمستان در حد متوسط ​​باقی مانده است.

علت دوم ممکن است گسترش انواع جدید و مسری‌تر این ویروس باشد. به نظر می‌رسد موردی که برای اولین بار در کنت انگلیس یافت شده است و به عنوان B.1.1.7 شناخته می‌شود، کرونای انگلیسی، حدود ۳۰٪  بیشتر  واگیر دارد و ممکن است کشنده‌تر باشد. از زمانی که ژنوم ویروس کووید توالی پیدا کرده، اواخر پاییز گذشته، ۵۵ درصد از کل موارد ابتلا در انگلیس به این ویروس جدید آلوده شدند و حتی کنترل مرزها در اروپا نتوانست جلوی گسترش آن را بگیرد. از زمان شناسایی ویروس انگلیسی در ابتدای سال جاری در جمهوری چک تاکنون ۸۰٪ موارد از آلودگی این ویروس بوده است.

در فرانسه نیز ۶۰٪ از موارد ابتلا از ماه گذشته مربوط به این نوع بوده است. اما شاید مورد نگران کننده‌تر B.1.351 باشد که اولین بار در آفریقای جنوبی یافت شد؛ پژوهش‌ها نشان داده این نوع توانایی بهتری برای مقاومت در برابر آنتی‌بادی‌های تولید شده توسط واکسن‌ها دارد. کشورهایی که موفق به واکسیناسیون گسترده مردم شده‌اند در حال حاضر از افزایش موج در موارد جدید جلوگیری کرده‌اند. طبق آخرین آمار واکسیناسیون ۱۵ کشور تاکنون بیش از یک چهارم جمعیت بزرگسال خود را تلقیح کرده‌اند و هیچ یک از آنها علائم بازگشت مجدد عفونت را نشان نداده‌اند.

در انگلیس تقریبا نیمی از بزرگسالان حداقل یک دوز واکسن ویروس کرونا دریافت کرده‌اند. در آمریکا دو سوم افراد بالای ۶۴ سال واکسن زدند و با این حال هفته گذشته رئیس جمهور جو بایدن اعلام کرد که همه بزرگسالان تا دو ماه آینده و همزمان با صدمین روز ریاست جمهوری او اولین دوز واکسن را دریافت خواهند کرد.

این به معنای افزایش واکسیناسیون از ۲.۵ میلیون به حداقل ۴ میلیون نفر در روز است. کاخ سفید هفته گذشته اعلام کرد که آمریکا ۲.۵ میلیون دوز واکسن آسترازنکا، مورد تایید آمریکا، به مکزیک و ۱.۵ میلیون دوز دیگر به کانادا ارسال خواهد کرد که البته رقم کوچکی در مقایسه با ۱.۲ میلیارد دوز واکسنی است که این سال به مردم تحویل شود.

از دیگر سو، در اتحادیه اروپا کمپین واکسیناسیون دچار مشکل شده است. فقط ۱۱٪ از جمعیت بزرگسال واکسن دریافت کرده‌اند. این تلاش با سردرگمی در مورد واکسن آسترازنکا ناکام مانده زیرا هفته گذشته استفاده از این واکسن در اکثر کشورهای اتحادیه اروپا متوقف شد و این به دلیل نگرانی از احتمال ایجاد لخته خونی در موارد نادر ایجاد شد.

اما پس از اعلام آژانس دارویی اروپا در هفته گذشته که مزایای آن بیش از خطرات احتمالی است، اتحادیه اروپا اظهار امیدواری کرد که تا "پایان تابستان" به ۷۰٪ بزرگسالان واکسن بدهد که البته برای انجام این کار باید میزان واکسیناسیون فعلی به ۲ میلیون نفر در روز افزایش یابد.

کد خبر 591611 برچسب‌ها کرونای انگلیسی بهداشت عمومی كروناويروس آمریکای لاتین جامعه قرنطینه اتحادیه آفریقا اتحادیه اروپا آفریقا واکسن کرونا

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: کرونای انگلیسی بهداشت عمومی كروناويروس آمریکای لاتین جامعه قرنطینه اتحادیه آفریقا اتحادیه اروپا آفریقا واکسن کرونا اتحادیه اروپا موارد ابتلا هفته گذشته دوز واکسن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۸۱۲۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش وزیرخارجه به تصمیم اروپا علیه ایران

به گزارش خبرآنلاین حسین امیرعبداللهیان در صفحه اجتماعی ایکس نوشت: مایه تاسف است که اتحادیه اروپا در ایجاد محدودیت‌ غیرقانونی بیشتر علیه ایران سریع تصمیم می گیرد، فقط به این دلیل که ایران از حقش برای دفاع از خود در برابر تجاوزات گستاخانه رژیم اسرائیل استفاده کرده است. اتحادیه اروپا نباید از توصیه واشنگتن برای رضایت رژیم جنایتکار اسرائیل پیروی کند.

در حالی که رژیم اسرائیل به نسل‌کشی فلسطینیان با ارتکاب جنایات جنگی ترکیبی و حملات موشکی و ایجاد قحطی ادامه می‌دهد، واکنش اتحادیه اروپا به آن تقریباً چیزی بیش از کلمات توخالی نیست. اتحادیه اروپا باید مسئولانه عمل کرده و رژیم اسرائیل را تحریم کند.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898544

دیگر خبرها

  • صدور ترور و خشونت به جهان/ کارکرد واقعی اتحادیه اروپا چیست؟
  • صدور ترور و خشونت به جهان/کارکرد واقعی اتحادیه اروپا چیست؟
  • طولانی‌ترین عفونت کرونا که ۶۱۳ روز طول کشید، بیش از ۵۰ جهش ایجاد کرد
  • بخش عمد‌ه‌ای از سرماخوردگی‌ها کروناست
  • هشدار جدی امیرعبداللهیان به اتحادیه اروپا
  • حجاج این ۲ توصیه پزشکی را جدی بگیرند
  • اتحادیه اروپا نباید از توصیه واشنگتن برای رضایت رژیم جنایت‌کار اسرائیل پیروی کند
  • واکنش وزیرخارجه به تصمیم اروپا علیه ایران
  • ۲ توصیه مهم پزشکی به زائران خانه خدا | بخش عمده‌ سرماخوردگی‌ها کروناست | شیوع یک سویه بسیار واگیر کرونا
  • اتحادیه اروپا نباید از توصیه واشنگتن برای رضایت رژیم جنایتکار اسرائیل پیروی کند