Web Analytics Made Easy - Statcounter

شهرکرد- دشت لاله‌های واژگون در ۱۲ کیلومتری چلگرد و در نزدیکی روستای بنواستکی از توابع شهرستان کوهرنگ استان چهارمحال و بختیاری واقع‌شده است که همه‌ساله میزبان جمع کثیری از هم‌وطنان و میهمانان نوروزی است اما امسال به دلیل کرونا شرایط دیگری بر این دشت حاکم شده است.

قدس آنلاین- گروه استان‌ها: دشت لاله‌های واژگون دشتی وسیع به وسعت ۳۴۰۰ هکتار است که به دشت لاله‌های واژگون کوهرنگ معروف است و هرسال در اردیبهشت‌ماه میزبان ده‌ها هزار لاله‌ی واژگون و البته هزاران گردشگر و طبیعت دوست مشتاق می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لاله‌های واژگون  گونه‌هایی از گل لاله هستند که از ساقه به‌طرف زمین خم می‌شوند و به همین دلیل به ان لاله‌ی واژگون گفته می‌شود.

گل گریان

لاله واژگون که در زبان محلی گل بگریو (گل گریان)، اشک مریم و گل افسانه‌ای شهرت دارد، در اواخر فروردین‌ماه به گل می‌نشیند و معمولاً تا اواخر اردیبهشت گل‌های خود را حفظ می‌کند.

باوجود اهمیت بالای این‌گونه گیاهی از جهات مختلف علمی، محیط‌زیست و گردشگری، در سال‌های اخیر بخش وسیعی از دشت لاله‌های واژگون شهرستان کوهرنگ تخریب و زنگ خطر انقراض این‌گونه گیاهی ارزشمند به صدا درآمده است.

هرساله مشتاقان زیادی برای مشاهده این گل‌ها به شهرستان کوهرنگ سفر می‌کنند، اما بی‌احتیاطی و از ریشه کندن این گیاهان از سوی گردشگران سبب شده تا این سرمایه ملی رو به نابودی برود.

سالانه جمعیتی بالغ‌بر ۵۰ تا ۱۰۰ هزار نفر از لاله‌های واژگون کوهرنگ دیدن می‌کنند و درحالی‌که می‌توان از این ظرفیت در راستای رونق گردشگری شهرستان بهره گرفت، اما نه‌تنها در این حوزه اقدامی صورت نگرفته بلکه حضور گسترده گردشگران، حفاظت ازگل‌ها را سخت کرده و سبب شده تا بخش زیادی از این دشت تخریب شود.

در انتظار ثبت جهانی

محدوده‌ای از دشت لاله شهرستان کوهرنگ در منطقه دوآب صمصامی این شهرستان قرارگرفته و طی مصوبه شماره ۱۵۰ شورای عالی محیط‌زیست در تاریخ ۲۷ بهمن ۱۳۷۵ باهدف حفاظت ازاین‌گونه گیاهی ارزشمند به‌عنوان یک اثر طبیعی ملی به مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط‌زیست پیوسته است.

همچنین برای جلوگیری از تخریب لاله‌های واژگون و حراست ازاین‌گونه گیاهی نادر، در سال ۹۴ در اقدامی از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان، پرونده ثبت جهانی لاله‌های واژگون تدوین شد و این اثر طبیعی در فهرست موقت یونسکو به ثبت رسیده است و در لیست انتظار برای ثبت نهایی قرار دارد.

ورود به دشت لاله‌ها ممنوع

در همین راستا فرماندار کوهرنگ اظهار می کند: به‌منظور جلوگیری از تجمع مسافران و گردشگران در خصوص پیشگیری از شیوع کرونا و از سوی دیگر برای حفاظت از گونه نادر دشت لاله، دیدار از دشت لاله‌های شهرستان در ایام نوروز ممنوع  است.

مرتضی زمان پور می افزاید: به همین منظور نسبت به کنترل مبادی ورودی این شهرستان اقدام و  ۶ مبادی ورودی با نظارت شدید همراه است و یکی از مبادی ورودی در محل گردنه «تاراز» با دستور قضایی بسته‌شده است.

وی خاطرنشان می کنند: در سال آبی جاری میزان بارش‌های شهرستان نسبت به میانگین کمتر بوده است و به‌ویژه ارتفاع برف که در سال ۹۸ به یک متر و ۴۰ سانتی‌متر می‌رسید در حال حاضر به صفر رسیده است که این موضوع می‌تواند منابع آب شهرستان را با چالش جدی مواجه کند.

کوهرنگ رنگین‌کمان گردشگری

شهرستان کوهرنگ در استان چهارمحال و بختیاری از جذابیت بالایی برخوردار بوده و فصل بهار و ایام تعطیلات عید نوروز فرصت بسیار خوبی برای مشاهده جذابیت‌های این منطقه است که البته از سال گذشته با محدودیت سفر و تردد روبروست.

این شهرستان دارای رودخانه، جنگل، چشمه و آبشارهای فراوان، بناهای تاریخی، قبرستان‌های تاریخی، سیاه‌چادرهای عشایر و... است.

جنگل‌های بلوط  در منطقه بازفت و وجود غارهای یخی از دیگر ظرفیت‌های این شهرستان است که امسال از میزبانی  مسافران معذور است.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: چهارمحال و بختیاری لاله واژگون شهرستان کوهرنگ گل لاله دشت لاله های واژگون شهرستان کوهرنگ گونه گیاهی دشت لاله ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۸۳۹۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آبشار زیبای آبریز دشمن‌زیاری پذیرای گردشگران

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، آبشار زیبای سرکور در منطقه آبریز دشمن‌زیاری شهرستان کهگیلویه با جاذبه‌ای منحصر به فرد چشم هر گردشگری و رهگذری را خیره می‌کند. این آبشار زیبا در حدود ۳۵ کیلومتری دهدشت و در مسیر جاده پاتاوه دهدشت یکی از ناب‌ترین و دیدنی‌ترین نقاط گردشگری شهرستان کهگیلویه به شمار می‌آید.
کنار این آبشار زیبا عظمت دست زیبای خداوند را می‌بینی که چنان چشمه‌سارانی کنار هم از دل زمین فوران می‌کنند که جان هر مسافر و رهگذری را آرامش می‌بخشد. استشمام هوای معطر و گل‌های سرخ بهاری و وجود صخره سنگ‌های زیبا بر زیبایی این منطقه بکر و جذاب دل هر گردشگری را معطوف این‌ همه زیبایی می‌کند. سیل مسافران کنار این آبشار زیبا خالق لحظه‌های شاد و مفرح و ماندگار را برای هر گردشگر به یادگار می گذارد.
عکاس: سبحان صیدالی 

دیگر خبرها

  • جلوه نمایی لاله‌های واژگون در دشت خمبی گرمه
  • جلوه نمایی لاله‌های واژگون در دشت‌ خمبی گرمه
  • (تصاویر) دشت لاله‌های واژگون در دهاقان اصفهان
  • دشت لاله های واژگون در دهاقان اصفهان
  • اجرای تور کارگاه‌گردی صنایع‌دستی شهرستان کوار با گردشگران کشور لیتوانی
  • دشت لاله های واژگون - دهاقان اصفهان
  • گردشگری بومی و نقش آن در شکوفایی اقتصاد مناطق
  • کوهرنگ و بلداجی خنک‌ترین نقاط چهارمحال و بختیاری
  • آبشار زیبای آبریز دشمن‌زیاری پذیرای گردشگران
  • امسال برای بهره‌برداری از گونه‌های مرتعی و جنگلی در همدان مجوز نمی‌دهیم