Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-20@16:29:24 GMT

تقابل روسیه و چین با اروپا و آمریکا جدی شد

تاریخ انتشار: ۳ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۳۸۴۲۷۱

تقابل روسیه و چین با اروپا و آمریکا جدی شد

 

به گزارش جماران، تقابل چین و روسیه با اروپا و آمریکا در پی تحریم های غربی ها علیه مسکو و پکن کاملا جدی شد.

«سرگئی لاوورف» وزیر خارجه روسیه و «وانگ یی» وزیر خارجه چین در یک کنفرانس مطبوعاتی در چین  اعلام کردند که برای  مسکو و پکن تحریم های یکجانبه و غیرقانونی که شرکای غربی به شکل روزافزون از آنها استفاده می کنند هرگز قابل قبول نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزرای خارجه روسیه و چین در کنفرانسی مطبوعاتی در شهر «گویلین» چین که امروز سه شنبه برگزار شد تصریح کردند که مسکو  و پکن بازیهای ژئوسیاسی و تحریم های نامشروع یکجانبه که کشورهای غربی به شکل روزافزونی از آنها استفاده می کنند را نمی پذیرند.

لاوروف در این کنفرانس مطبوعاتی گفت که روسیه و چین بر این باورند که رفتارهای ایالات متحده آمریکا ساختار قوانین بین المللی را با تکیه بر ائتلاف های نظامی-سیاسی تضعیف می کند.

وزیر خارجه روسیه در این کنفرانس مطبوعاتی همچنین به روابط روسیه و اتحادیه اروپا پرداخت و گفت که مسکو امروز با اتحادیه اروپا به عنوان یک سازمان روابط ندارد و زیر ساخت روابط میان دو طرف کاملا نابود شده است.

سرگئی لاوروف افزود که روسیه آماده هر گونه ارتباطی برای تبادل و همکاری است البته اگر بروکسل خواستار عبور از مشکلات کنونی باشد.

روز گذشته نیز وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که روابط روسیه و اتحادیه اروپا در آستانه فروپاشی است.

«الکسندر گروشکو» معاون وزیر خارجه روسیه گفت که بروکسل(مقر اتحادیه اروپا) نشان داد که آماده نیست با مسکو به شکل برابر همکاری کند.

گروشکو افزود:می توان روابط روسیه و اتحادیه اروپا را این گونه توصیف کرد که در مرحله«همزیستی با نزاع» است.

وی در ادامه گفت که تحریم های اتحادیه اروپا علیه روسیه همکاری و تبادل با بروکسل را زیرسئوال برده است.

به گفته گروشکو اتحادیه اروپا اتحادیه اروپا به سطح تنش جدیدی در سیاست غیردوستانه اش با اعمال تحریم های جدید علیه مسکو رسید.

وی تأکید کرد که اتحادیه اروپا با سیاست اش در اعمال تحریم مانع جدیدی را در برابر بهبود روابط طبیعی میان و طرف قرار داد.

معاون وزیر خارجه روسیه همچنین به روابط روسیه با ناتو پرداخت و گفت که این روابط در پایین سطح خود از زمان پایان جنگ سرد به شمار می رود.

 

 تحریم های متقابل چین و اتحادیه اروپا

ساعاتی پس از تحریم ۱۴ شخص حقیقی و حقوقی اروپایی از سوی چین، انگلیس و ایالات متحده آمریکا چندین مقام و سازمان وابسته به جمهوری خلق چین را به دلیل نقض فاحش و سازمان‌یافته اقلیت اویغور در این کشور تحریم کردند.

وزرای امور خارجه ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا روز دوشنبه ۲۲ مارس در بروکسل ۴ مقام چینی مرتبط با سرکوب اقلیت مسلمان اویغور را تحریم کردند. مجازات این مقام‌های استان سین‌کیانگ، انسداد دارایی‌ها و ممنوعیت ورود به اروپا است.

براساس تصمیم اتحادیه اروپا «چن مینگو» مدیر دفتر امنیت عمومی استان سین‌کیانگ و سلف وی، «ژو هایلون» به اتهام تقض فاحش حقوق بشر، بازداشت خودسرانه، رفتارهای ظالمانه با اویغورها و اعضای دیگر اقوام اقلیت مسلمان و همچنین نقض سازمان‌یافته آزادی مذهبی این افراد متهم شده اند.

سازمان‌های مدافع حقوق بشر از نزدیک به چهار سال پیش گزارش‌های «تکان‌ دهنده‌ای» از اسارت صدهاهزار نفر از مسلمانان استان سین‌کیانگ در اردوگاه‌های موسوم به «بازپروی» منتشر کرده اند. شمار قربانیان این رویکرد دولت چین یک میلیون نفر برآورد می‌شود.

دولت چین با رد این گزارش‌ها می‌گوید تلاش می‌کند با آموزش این افراد مانع جذب آن‌ها درجریان‌های اسلام‌گرای افراطی شود و همزمان همزیستی اجتماعی میان اقوام متفاوت این کشور را تقویت کند.

از سرکوب میدان تیان‌آنمن پکن در سال ۱۹۸۹، این نخستین بار است که اروپا چین را تحریم می‌کند. در آن زمان کشورهای اروپایی تجارت سلاح با چین را تحریم کرده بودند.

 

تحریم‌های چین علیه اشخاص حقیقی و حقوقی اتحادیه اروپا

دولت چین تنها ساعاتی پس از انتشار این خبر۱۴ فرد و موسسه، ازجمله چند عضو پارلمان و شخصیت دانشگاهی اروپایی را تحریم کرد. رافائل گلوکسمن و راینهارد بوتیکوفر، اعضای گروه پارلمانی روابط اروپا با چین (هر دو از حزب سبز)، آدریان زنز، پژوهشگر دانشگاهی و نویسنده گزارش سرنوشت اویغورها در استان سین‌کیانگ و همچنین ساموئل کوگولاتی، نماینده پارلمان بلژیک و ارائه دهنده طرح شناسایی وضعیت اویغورها به‌عنوان نسل‌کشی، چهار شخصیت حقیقی هستند که مشمول تحریم‌های چین شده اند. پکن این چهار نفر و اعضای خانواده آن‌ها را از سفر به چین، هنگ‌کنگ و ماکائو محروم و امکان معامله این افراد و شرکت‌هایی که این ۴ نفر در آن‌ها عضویت دارند را با شرکت‌ها و نهادهای چینی ممنوع کرد.

کمیته سیاسی و امنیتی شورای اتحادیه اروپا و کمیته کارگروه حقوق بشر شورای اتحادیه اروپا از جمله نهادهای مشمول تحریم چین هستند.

آمریکا در اقدام هماهنگ با اروپا چین را تحریم کرد

تنها ساعاتی پس از پاسخ متقابل چین به تحریم‌های اتحادیه اروپا، ایالات متحده آمریکا اعلام کرد در اقدامی هماهنگ با اروپا مقام‌ها و نهادهای چینی مشمول تحریم‌های اتحادیه اروپا را، تحریم می‌کند.

تحریم‌های ایالات متحده علیه چین به‌دلیل نقض سازمان‌یافته حقوق اقلیت مسلمان اویغور، تنها سه روز پس از دیدار سرد وزاری خارجه دو کشور در آلاسکا وضع می‌شود.

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده تحریم‌ها علیه چین را مکمل تحریم‌های کانادا و اتحادیه اروپا توصیف و تاکید کرد فشار بر پکن برای پایان دادن به تعرض به اقلیت مسلمان را افزایش خواهد داد.

تحریم‌های هماهنگ انگلیس علیه چین

دو شنبه بعد از ظهر وزارت امور خارجه انگلیس هم چهار مقام چینی و نهادهای مرتبط با سرکوب اویغورها را تحریم کرد. این تحریم هماهنگ با اتحادیه اروپا احتمالا نخستین گام دیپلماتیک مشترک میان دو طرف، پس از اجرایی شدن برکسیت به شمار می‌رود. دومینیک راب، وزیر امور خارجه انگلیس در مجلس عوام با اشاره به این تحریم گفت: «دنیا نمی‌تواند صرفا نظاره گر یکی از بزرگ‌ترین بحران‌های حقوق بشری معاصر باشد.»

 

منبع: جماران

کلیدواژه: سهام عدالت انتخابات 1400 ویروس کرونا لایحه بودجه 1400 لیگ برتر 99 سرگئی لاوروف وانگ یی اروپا و روسیه تحریم چین توسط اروپا سهام عدالت انتخابات 1400 ویروس کرونا لایحه بودجه 1400 لیگ برتر 99

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۸۴۲۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازی مجدد اتحادیه اروپا با مهره سوخته تحریم‌ها علیه ایران

یک رسانه غربی در مطلبی نوشت: غربی‌ها مجددا در حالی بر طبل تحریم‌های جدید علیه ایران می‌کوبند که ۴۵ سال تحریم‌های مداوم علیه این کشور نتوانسته جلوی رشد جمهوری اسلامی ایران را بگیرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم ، نشریه "دی سایت" آلمان در مطلبی در این باره نوشت: 45 سال تحریم و اقدامات تنبیهی نتوانسته است روند رشد جمهوری اسلامی ایران را کٌند کند. با این وجود در نشست سران اتحادیه اروپا تلاش دیگری در این راستا در پیش گرفته شده است.

در ادامه این مطلب آمده است: هنگامی که اولاف شولتز، صدراعظم آلمان شامگاه چهارشنبه در مقابل مطبوعات در ساختمان شورای بروکسل حاضر شد، یک سوال بسیار واضح از او پرسیده شد و آن این بود که "آقای صدراعظم، اکنون تحریم ها علیه ایران تا چه حد باید گسترش یابد؟" شولتز پاسخی بسیار سرزنش آمیز به این سوال داده و گفت: ما قبلاً گام های زیادی برای تحریم ایران برداشته‌ایم. اقدامات احتمالی بعدی باید بارها و بارها مورد بحث قرار گیرد. همچنین واضح است که اینها فرآیندهایی هستند که باید به دقت تحت نظارت قرار گیرند.

سخت است که بگوییم این سخنان دقیقاً چه معنایی داشت. اما شولتز، که پس از این بیانیه کاملاً مشخص بود، اکنون با همکاران خود به نشست سران خواهد رفت و کاری را انجام خواهد داد که آلمان همیشه در گذشته در مورد ایران انجام داده است، موضع بسیار بسیار محتاطانه‌ای اتخاذ کرد. البته شولتز در بیانیه خود از «حمله وحشتناک ایران» نیز صحبت کرد و گفت: «تا به حال چنین چیزی اتفاق نیفتاده است.»

در بیانیه اجلاس سران اتحادیه اروپا که شب گذشته تصویب شد آمده است: اتحادیه اروپا اقدامات محدودکننده بیشتری را علیه ایران به ویژه در مورد هواپیماهای بدون سرنشین (پهپاد) و موشک‌ها اتخاذ خواهد کرد.

چارلز میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا هم در این باره گفت: «ما باید ایران را منزوی کنیم». وزرای خارجه اتحادیه هم روز قبل اعلام کرده بودند که اتحادیه اروپا تحریم‌های بیشتری را علیه ایران اعمال خواهد کرد.

دی سایت در ادامه نوشت: ایران احتمالاً کشوری با بیشترین تعداد اقدامات تنبیهی بین‌المللی در جهان است. تحریم‌های غرب علیه ایران از زمان روی کار آمدن جمهوری اسلامی ایران، از سال 1979 وجود داشته است. در آن زمان، آمریکا تحریم هایی را اعمال کرد، و ایالات متحده بعداً تحریم های تسلیحاتی را علیه این کشور اعمال کرد.

البته این برنامه هسته‌ای ایران است که منجر به بیشترین و شدیدترین تحریم های غرب علیه این کشور شده است که عبارتند از تحریم های تسلیحاتی، مسدود کردن دارایی های ایران، ممنوعیت سفر و محدودیت های تجاری. در سایه این تحریم ها هواپیماهای باری ایرانی دیگر اجازه پرواز به فرودگاه های اتحادیه اروپا را نداشتند و تعداد زیادی از اتباع ایرانی دیگر اجازه ورود به این اتحادیه را نداشتند. در سال 2012، بانک های ایرانی از سیستم سوئیفت که حواله های بین المللی را پردازش می کند، حذف شدند. اکثریت قریب به اتفاق این تحریم‌ها که بین سال‌های 2006 تا 2015 وضع شده‌اند، توسط قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد حمایت می‌شوند.

با این حال، ایران در سال 2015 موافقت کرد که برنامه هسته‌ای خود را تا حد زیادی در توافق وین - برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) کنار بگذارد. در نتیجه، ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا اقدامات تنبیهی خود علیه این کشور را به حالت تعلیق درآوردند. در سال 2018، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به طور یکجانبه از برجام خارج شد. برای او این توافقنامه ارزش کاغذی که روی آن نوشته شده بود را نداشت.

تحریم های مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران بار دیگر اجرایی شد. جو بایدن، رئیس جمهور کنونی ایالات متحده، تلاش کرد تا برجام را احیا کند، اما موفق نشد.

اتحادیه اروپا 32 فرد و سازمان را همچنین هم زمان با ناآرامی های رخ داده در ایران در سال 2022 تحریم کرد. سرانجام هم اتحادیه اروپا به دلیل ادعای حمایت نظامی ایران از جنگ روسیه در اوکراین، تصمیم به اقدامات تنبیهی بیشتر علیه ایران گرفت.

برنامه هسته‌ای، به توصیف غرب نقض حقوق بشر و حمایت نظامی از روسیه سه دلیل اصلی تحریم هایی هستند که تاکنون توسط اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا علیه ایران اعمال شده است و اکنون نوبت به واکنش به حمله پهپادی ایران به اسرائیل فرا می رسد.

بنابراین اتحادیه اروپا می خواهد تحریم های موسوم به هواپیماهای بدون سرنشین را علیه ایران گسترش دهد. وزرای خارجه اتحادیه اروپا این موضوع را در نشست روز سه شنبه خود اعلام کردند و ممکن است دوشنبه آینده در لوکزامبورگ در این باره تصمیم گیری کنند. هدف از این تحریم های گسترده محدود کردن توان نظامی ایران است.

همچنین در مورد اینکه آیا سپاه پاسداران ایران در زمره سازمان‌های تروریستی طبقه‌بندی شود بحث می‌شود. با این حال، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت تا زمانی که سپاه پاسداران ایران به دلیل به توصیف وی حمله تروریستی در یکی از 27 کشور عضو اتحادیه اروپا تحت پیگرد قانونی قرار نگیرد، به دلایل قانونی این امکان وجود ندارد.

واکنش سفیر ایران در سوریه به تهدیدات توخالی رژیم صهیونیستیهشدار ایران به گروه 7؛ مراقب تصمیمات غیرسازنده باشید

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • جنایات شهرک‌نشینان صدای متحدان اسرائیل را هم درآورد
  • هشدار روسیه به غرب درباره مصادره اموال مسکو
  • دو نهاد و چهار صهیونیست در فهرست تحریم های اتحادیه اروپا قرار گرفتند
  • اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
  • دو نهاد و چهار صهیونیست در فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا قرار گرفتند
  • اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد
  • وضع تحریم‌های جدید پهپادی ایران توسط اتحادیه اروپا
  • اتحادیه اروپا تحریم‌های جدیدی را علیه برنامه پهپادی ایران اعمال می‌کند
  • بازی مجدد اتحادیه اروپا با مهره سوخته تحریم‌ها علیه ایران
  • واکنش جدید آمریکا و اروپا در واکنش به پاسخ موشکی ایران