Web Analytics Made Easy - Statcounter

باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران در سوم فروردین به بازتاب گفت وگو سید رضا صدرالحسینی کارشناس مسائل سیاسی پرداخت و نوشت: ... مقام معظم رهبری در پیام نوروزی خود ضمن سخنانی کوتاه جامعه و فراگیر بررسی میزان دستیابی به اهداف تعیین شده در شعار سال گذشته مبنی بر جهش تولید را بررسی کردند و رضایت نسبی را در خصوص تحقق اهداف شعار سال گذشته ابراز کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه رهبری در سخنرانی خود نسبت به ادامه روند تولید در اقتصاد کشور، حمایت از تولید کنندگان و رفع موانع موجود در مسیر راه آنها، گفت: در موضوع پشتیبانی از این مسئله، رهبری از دولت، نهادها و سازمان‌هایی که باید به تولید کمک کنند، نام بردند. تولیدی که نیمی از آن ایجاد شد و رونقی نسبی پیدا کرد و باید به حد کمال برسد. این یک وظیفه است که رهبری در این ارتباط برای تولیدکنندگان، صنوف مختلف، صنعتگران و پشتیبانان آنها مطرح کردند که دولتی ها، موسسات و سازمان‌های دولتی که از بودجه عمومی استفاده می‌کنند چطور موانع را از مسیر تولیدکنندگان رفع کرده و در خصوص افزایش تولید در کشور گام های جدی و عملیاتی بردارند.

صدرالحسینی ادامه داد: یک نکته ای که باید در تبیین بیانات رهبری داشته باشیم این است که افزایش، جهش و کیفیت تولید و صادرات موضوع مهمی است. در واقع در بیاناتی که رهبری در سال های گذشته در ارتباط با تبیین اقتصاد مقاومتی مطرح کرده بودند موضوع صادرات، کیفیت و افزایش تولید و البته برداشته شدن موانع از این مسیر را مطرح شده بود. نکته دیگری که باید گفت این است که آیا تولید فقط مربوط به مصنوعات صنعتی، کشاورزی یا صرفا موضوعات اقتصادی می شود؟ به نظر بنده، جهش تولید و برداشته شدن موانع از مسیر آن و وظایفی که دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی در این خصوص دارند در مسئله تولید فکر هم مصداق دارد.

این کارشناس مسائل سیاسی بیان کرد: تولید فکر امروز مورد نیاز جدی بشریت است و باید به آن توجه بیشتری شود. برای فارغ التحصیلان حوزه علوم انسانی و اندیشمندان این حوزه تکلیفی وجود دارد، همانگونه که در سال‌های گذشته نیز وجود داشت. بنابراین افزایش و جهش تولید صرفاً به معنای آنچه که در موضوعات اقتصادی و صنعتی مطرح می‌شود، نیست. زمانی که صحبت از تولید می‌شود همه تولید گران در حوزه‌های صنعتی، کشاورزی و علوم انسانی باید برای خود تکلیفی را قائل باشند و شاید جلسات متعددی لازم باشد تا مشخص شود که هر یک از این حوزه‌ها چگونه می‌توانند پیام مثمر ثمر رهبری برای تامین امنیت ملی را به سرمنزل مقصود برسانند. در حوزه دیپلماسی هم باید به این موضوع توجه کنید که چگونه می‌توانیم روابط میان ایران با سایر کشورهای دیگر را گسترش، تعمیق و در جهت تأمین منافع ملی تلاش کنیم و اینکه دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی چگونه می‌توانند موانع را برای پیشرفت در مسیر تولید بردارند. صدرالحسینی با بیان این مطلب که در دستگاه دیپلماسی زمینه‌های تحقق اهداف تعیین شده در شعار سال وجود دارد، تصریح کرد: آیا ما با کشورهای همسایه نمی‌توانیم به گونه ای وارد مذاکرات بشویم که منافع ملی را در حوزه‌های اقتصادی و امنیتی تامین کند؟ حتماً جواب این سوال مثبت است و این موضوع خود یک تولید به حساب می آید. این کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: در حوزه دیپلماسی آیا آموزش و پروش نیروی انسانی زبده ای که بتوانند منافع و امنیت ملی ایران را بیش از گذشته تامین کنند، خود یک تولید نیست؟ آیا دانشگاههای مرتبط با دستگاه دیپلماسی ما در این رابطه وظیفه ای ندارند؟ وی ادامه داد: آیا دستگاه‌های فکری و فرهنگی مرتبط با خارج از کشور که به نوعی دیپلماسی فرهنگی را پیگیری می‌کنند نمی‌توانند طرحی نو در انداخته و در راستای تعمیق تفکر انقلاب اسلامی اقدامات متفاوتی انجام دهند. صدرالحسینی گفت: بنابراین این موضوع شعار سال درست است که ضرورتی برای پیشرفت کشور در حوزه اقتصاد و تامین ارز مورد نیاز به حساب می‌آید اما اینطور نیست که محدود به این مسائل هم باشد.

این کارشناس مسائل بین الملل بیان کرد: گستردگی موضوع به نحوی است که ما در حوزه‌های مختلف پزشکی، دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی مرتبط با آن حوزه نیز می‌توانیم شعار سال را مد نظر داشته باشیم. وی افزود: در حقیقت باید یک بازنگری در همه تولیدات چه مادی و چه معنوی در دستگاه‌های مختلف کشور از جمله دستگاه دیپلماسی صورت بگیرد و هر یک برنامه‌های خود را در این خصوص مشخص کنند. صدرالحسینی تصریح کرد: به طور مثال باید این سوال را پرسید که آیا دستگاه‌های امنیتی نمی‌توانند بر اساس شعار سال وظیفه ای برای خود وظیفه قائل شوند؟ پاسخ مثبت است. آیا دستگاه‌ها و مراکز فرهنگی و البته رسانه‌ها نمی‌توانند وظیفه‌ای برای خود قائل باشند؟ حتماً می‌توانند. بنابراین لازم است که در ابتدای سال همه دستگاه‌ها، نهادها، سازمانها و مراکز علمی فرهنگی و دانشگاهی وظایف خود را بر اساس شعار سال تعیین شده از سوی رهبری انقلاب تعیین کرده، دستورالعمل‌ها در کمترین زمان ممکن تبیین و به سمت عملیاتی کردن آن حرکت کنند و در این راستا دستگاه دیپلماسی هم مستثنا نیست.

برچسب‌ها سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی انقلاب اسلامی ایران تولید؛پشتیبانیهاو مانع زدایی ها مقام معظم رهبری جهش تولید اقتصاد مقاومتی پروندهٔ خبری ۱۴۰۰؛ سال تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سال تولید پشتیبانی ها و مانع زدایی انقلاب اسلامی ایران سال تولید پشتیبانی ها و مانع زدایی انقلاب اسلامی ایران مقام معظم رهبری جهش تولید اقتصاد مقاومتی اخبار کنکور دستگاه دیپلماسی کارشناس مسائل دستگاه ها جهش تولید شعار سال حوزه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۸۴۶۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خلجی: ابرپروژه سد و نیروگاه «اومااویا» نمونه توان صنعت فنی و مهندسی کشور است

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت با تاکید بر اینکه ابرپروژه سد و نیروگاه "اومااویا" نمونه ای توان صنعت فنی و مهندسی ایران است، گفت: یک سد پیشرفته به لحاظ مختصات مهندسی که دارای مسیر انتقال آب از یک سطح به سطحی دیگر بوده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، «سپهر خلجی» امروز (چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: اقدام بزرگی در حوزه صدور خدمات فنی و مهندسی در سریلانکاه انجام شد که به پایان رسیده است. از رئیس جمهور دعوت کردند که برای افتتاح این پروژه حضور داشته باشد.

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت اضافه کرد: قریب ۴۰۰ نفر از مهندسان ما در حوزه سدسازی، سالهاست در سریلانکا فعالیت می‌کنند. یک سد پیشرفته به لحاظ مختصات مهندسی که دارای مسیر انتقال آب از یک سطح به سطحی دیگر بوده است، همچنین به صورت همزمان یک نیروگاه و یک سد پیشرفته مبتنی بر کار علمی در این کشور انجام شده است. علاوه براینکه این پروژه‌ها اثرات خوبی در سریلانکا داشته، در این شرایطی تلاش می‌کنند نشان بدهند جمهوری اسلامی ایران تحریم است، ما کیلومترها دور تر از خاک خودمان توانستیم یکی از بزرگترین افتخارات صنعت مهندسی را ارائه کنیم.

وی ادامه داد: ان‌شاءالله این اقدام زمینه‌ای برای کارهای بیشتر در آن منطقه می‌شود و نمونه‌ای از توان صنعت فنی و مهندسی ما خواهد بود که می‌تواند کارهای بزرگ انجام دهد. یکی زمانی در گذشته، یعنی قبل از انقلاب این قبیل کارها در کشور ما را کارشناسان خارجی انجام می‌دادند. الان بحمدلله با توان کارشناسان جوان ما اتفاقاتی افتاده که در همین صنعت سدسازی در داخل، با ظرفیت‌های داخلی و به اتکا دانشمندان و متخصصان انجام می‌دهیم و الان هم برای کشورهای دیگر این پروژه را اجرا می‌کنیم.

خلجی افزود: این تنها مربوط به سدسازی است؛ در حوزه‌های دیگر مانند راه‌سازی، پل‌سازی و مسیرهای ریلی، متخصصان ما توانمندی بسیار بالایی دارند که همین‌ها نمونه‌ای است تا بتوانیم به سایر کشورهایی که به این تخصص‌ها نیاز دارند، خدمات بدهیم.

وی با اشاره به اقدامات دولت به منظور تحقق شعار سال، تصریح کرد: هفته پیش در جلسه هیأت اعلام شد که پیرو شعار سال که رهبر انقلاب فرمودند و دولت به عنوان مجری موظف است اوامر و دستورات ایشان را عملیاتی کند، دولت بسته‌ای را آماده کرده که به تصویب اعضای هیأت دولت رسید. در این بسته سهم همه دستگاه‌های اقتصادی و غیراقتصادی در تحقق این شعار مشخص شد.

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت بیان داشت: در این آیین‌نامه مشخص شده که همه این دستگاه‌ها تا پایان سال باید چه کارهایی انجام دهند تا شعار سال محقق شود که متن آن به زودی منتشر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: دولت تا قبل از اردیبهشت ماه بلافاصله پس از فرمایشات رهبر معظم انقلاب، کارگروه‌های مربوطه را تشکیل داد. به دلیل اینکه همه دستگاه‌ها در این مسأله دخیل هستند، ظرفیت‌ها باید سنجیده و نظرات دریافت می‌شد. کار بزرگی انجام شد و تا آخر فروردین دستورالعمل اجرایی تحقق شعار سال با مشخص کردن وظیفه همه دستگاه‌ها تهیه شد.

خلجی ابراز امیدواری کرد، طبق همین برنامه که به دستگاه‌ها ابلاغ می‌شود، کار دنبال شود و در پایان سال بتوانیم گزارشی از میزان تحقق شعاری که رهبری فرمودند و دولت موظف بود پیگیری کند، ارائه کنیم.

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت با اشاره به مهم‌ترین تدابیر این بسته، گفت: همه دستگاه‌ها یک بخشی از کار را به عهده گرفتند. برخی از دستگاه‌ها مثل وزارت صمت و جهاد کشاورزی و نفت در ارتباط با شعار سال وظیفه بیشتری دارند. لذا همه اینها مهم است و ما باید مسیری را طی کنیم که عنوان «جهش» در آن معنا پیدا کند. یعنی یک رشد معمولی نیست.

وی اظهار کرد: این اقدامات عنوانی ندارد و برای هر دستگاهی یک سلسله اقداماتی طراحی و تدبیر شده و همه آنها مهم است و اگر همه آنها اتفاق بیفتد ما شاهد جهش تولید خواهیم بود. امید است با همین اقدامات بتوانیم در جهت اجرای دستورات رهبر انقلاب و تحقق شعار سال گام رو به جلویی برداریم.

کد خبر 747550

دیگر خبرها

  • رشد تولید کشاورزی از ارکان تحقق شعار سال است
  • تحقق شعار سال جزو وظایف ارکان نظام اسلامی است
  • توسعه اجتماعی شاخص‌ترین دارایی نظام است
  • ضرورت تسهیل و رفع موانع تولید در تحقق شعار سال
  • توسعه اقتصاد دریا و شعار سال اولویت‌های اصلی هرمزگان در سال جاری
  • تدوین ۱۱ برنامه کشاورزی برای تحقق شعار سال در قزوین
  • ابرپروژه سد و نیروگاه «اومااویا» نمونه توان صنعت فنی و مهندسی کشور است
  • خلجی: ابرپروژه سد و نیروگاه «اومااویا» نمونه توان صنعت فنی و مهندسی کشور است
  • تعطیلی پنجشنبه ها از موانع اصلی عدم تحقق شعار سال است
  • برخی ساختارها در حوزه جوانی جمعیت رفع شود