Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشمر، یکی از واحدهای تولیدکننده گلوکز مایع در شرق کشور که از سال ۸۹ فعالیتش را در شهرک صنعتی کاشمر آغاز کرده بود، تنها پس از دو سال فعالیت به دلیل نبود سرمایه در گردش تعطیل شد و باگذشت حدود یک دهه علیرغم پیگیری‌های متعدد مدیران این مجموعه همچنان تعطیل است.

اگرچه طی این سال‌ها جلسات متعددی برای رفع مشکلات این واحد تولیدی در سطوح شهرستانی و استانی با حضور مسئولان برگزارشده است و در مواردی هم پیگیری‌ها در تهران هم انجام‌شده است، ولی نتیجه‌ای نداشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

متولیان این واحد تولیدی در سال گذشته با توجه به وضعیت شیوع کرونا و به دلیل امکان تولید الکل در این مجموعه امیدوار بودند که به دلیل نیاز جامعه به الکل با همراهی و مساعدت بانک عامل به چرخه تولید برگردد، اما متأسفانه پیگیری‌های مجدد نیز بی‌نتیجه ماند.

رئیس هیأت مدیره شرکت آلی گستر ترشیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کاشمر با تأکید بر اینکه فعالیت این واحد تولیدی با توجه به پتانسیل منطقه درزمینهٔ تولید انواع محصولات کشاورزی نظیر انگور و انار بسیار مرغوب و سایر محصولات مرتبط در راستای استحصال گلوکز مایع از سال 89 آغاز شد، گفت: ظرفیت سالانه این واحد تولیدی ۲ هزار تن شیره انگور، رب انار، الکل و گلوکز مایع به‌منظور تأمین مواد اولیه صنایع غذایی، دارویی، آرایشی، بهداشتی و صنایع وابسته است.

کاظم امیری مقدم با اشاره به فراهم شدن زمینه اشتغال بیش از ۳۰ نفر در این واحد تولیدی اظهار کرد: علی‌رغم نیاز شدید صنایع استان به محصولات این واحد تولیدی و نیز فراهم بودن زمینه صادرات محصولات به کشورهای همسایه، متأسفانه به دلیل نبود نقدینگی در فروردین سال ۹۰ فعالیت این واحد تعطیل و نیروها بیکار شدند.

وی بابیان اینکه طی این سال‌ها پیگیری‌ها و مکاتبات زیادی برای دریافت تسهیلات با بانک عامل داشتیم، افزود: تلاش‌ها و پیگیری‌های انجام‌شده طی این ۹ سال چیزی جز استمرار تعطیلی و تبدیل بدهی ۱۷۰ میلیون تومانی به معوقه‌ای به بیش از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان نتیجه دیگری نداشته است.

رئیس هیأت مدیره شرکت آلی گستر ترشیز با اذعان به اینکه بانک عامل علی‌رغم ارزش بالای واحد تولیدی که چندین برابر مبلغ تسهیلات سرمایه در گردش درخواستی را می‌توانسته پاسخگو باشد، پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش را منوط به ارائه‌ وثیقه مسکونی خارج از طرح کرده است، بیان کرد: ازآنجایی‌که تمام دارایی‌های سهامداران اعم از منقول و غیرمنقول تبدیل به سرمایه ثابت جهت راه‌اندازی طرح‌شده است و عملاً امکان ارائه وثیقه‌ی دیگری نیز به‌غیراز محل اجرای طرح برای شرکت میسر نبود، متأسفانه بانک نیز حاضر به همکاری در این خصوص نشد.

وی با اشاره به جلسات مشترک با فرمانداری، اداره صمت شهرستان و اداره کل صمت خراسان رضوی و نیز جلساتی که با همکاری انجمن مدیران صنایع خراسان در قالب گروه کاری تأمین مالی، بانکی و تسهیلات ذیل کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید به سرپرستی استانداری در این ۹ سال برگزارشده است، ادامه داد: عدم همکاری و همراهی بانک طی این سال‌ها منجر به اتلاف زمان، افزایش سهم بدهی، جرائم دیرکرد تسهیلات و فراهم شدن شرایط لازم برای تصرف کامل واحد تولیدی از سوی بانک شد.

امیری مقدم بابیان اینکه بانک عامل در سال ۹۴ در نامه‌ای به شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی خواستار انتقال سند این واحد تولیدی به نام بانک می‌شود، خاطرنشان کرد: علی‌رغم فراهم بودن انجام این انتقال و اعمال‌نفوذ در قیمت‌گذاری پایین ملک توسط کارشناسان، اما به دلیل اینکه قیمت اعلامی بیش از طلب بانک بود، با به تعویق انداختن برگزاری مزایده و طولانی کردن زمان مذکور باعث افزایش سود به همراه جرائم دیرکرد تا کانون شده است.

وی با تأکید بر اینکه تصمیمات و سوء اعمال از سوی بانک همواره به ضرر واحد تولیدی بوده است، اظهار کرد: در سال ۸۸ با پیگیری‌هایی که انجام شد ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات سرمایه در گردش به این واحد تولیدی اختصاص یافت که با طولانی شدن روند پرداخت تسهیلات به بیش از ۱۶ ماه، باعث اتمام دوره تنفس سه‌ماهه و معوق شدن اقساط به بیش از ۱۳ ماه شد و بانک عامل پس از واریز مبلغ تسهیلات در همان ابتدا ۱۳۵ میلیون تومان را بابت بدهی‌های سررسید شده برداشت کرد.

رئیس هیأت مدیره شرکت آلی گستر ترشیز با اشاره به اینکه طی ۲ مرحله از بانک عامل برای خرید قسمتی از ماشین‌آلات 170 میلیون تومان تسهیلات به‌صورت مرحله‌ای در قالب سرمایه ثابت و ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات به‌عنوان سرمایه در گردش دریافت کرده‌ایم، ادامه داد: باوجوداینکه تاکنون ۱۳۵ میلیون تومان از این تسهیلات پرداخت‌شده است، اما بانک بر اساس آخرین ابلاغ میزان بدهی این واحد تولیدی را یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان اعلام کرده است.

وی با یادآوری اینکه پیگیری‌های متعدد برای مصوبات کارگروه‌های مختلف شهرستانی و استانی برای استمهال بدهی معوق و پرداخت تسهیلات برای تأمین سرمایه در گردش بی‌نتیجه بوده است، گفت: متأسفانه بانک عامل تمایلی به کمک و همراهی با این مجموعه تولیدی ندارد و در این راستا با کارشکنی‌های متعدد مشکلات این واحد تولیدی را به یک معضل لاینحل تبدیل کرده است.

امیری مقدم با اشاره به اینکه تمام امکانات و تجهیزات لازم برای تحقق جهش تولید فراهم است، تأکید کرد: در صورت تأمین سرمایه در گردش علاوه بر ایجاد اشتغال برای ۳۰ نفر نیروی جویای کار، امکان پرداخت بدهی‌های معوق نیز مهیا خواهد شد.

بانک عامل برای راه‌اندازی واحد تولیدی همکاری نمی‌کند

فرماندار کاشمر هم بابیان اینکه در خصوص رفع موانع و مشکلات تولید در شهرستان با توجه به تأکیدات و سیاست‌های کلان کشور، راه‌اندازی کارخانه‌های راکد و بازگشت به چرخه تولید از اولویت‌های مدیریت و دستگاه‌های اجرایی در شهرستان تعریف‌شده و در جلسات مختلف به این موضوع تأکید شده است، گفت: در این راستا کلینیک صنعت در شهرستان از سال گذشته راه‌اندازی شده و از این طریق تاکنون ۹ واحد تولیدی راه‌اندازی مجدد شدند.

مسلم ساقی با اشاره به برگزاری جلسات متعدد برای راه‌اندازی مجدد شرکت آلی گستر ترشیز در طول سال‌های گذشته ابراز کرد: متأسفانه به توجه به مشکلات بانکی، این واحد تعطیل است و بانک عامل نیز در این زمینه همکاری لازم را نداشته است.

وی با اشاره به اهمیت تولید محصولات این واحد تولیدی در حوزه صنایع غذایی و صنایع وابسته افزود: در جلسه‌ای با حضور معاون اقتصادی استانداری مشکلات این واحد تولیدی در جلسه رفع موانع تولید و ستاد تسهیل استان مطرح و مصوب شد تا با توجه به مشکلات عدم سرمایه در گردش و سررسید اقساط این شرکت و ضرورت انجام تعهد، بانک صادرات نسبت به استمهال بدهی معوق شرکت با اعطای شش ماه تنفس و سپس شروع اقساط بعد از تاریخ تنفس به مدت ۱۸ماه اقدام کند.

فرماندار کاشمر ادامه داد: در این جلسه مقرر شد تا مدیریت بانک صادرات استان در خصوص اعطای تسهیلات موردنیاز شرکت با وثیقه موجود پیگیری و در صورت عدم تأمین در ستاد تسهیل استانداری تصمیم‌گیری شود.

وی بابیان اینکه راه‌اندازی و فعال شدن این مجموعه نیازمند ۲ میلیارد تومان سرمایه در گردش است، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه بر اساس ارزیابی ارزش این واحد صنعتی بالغ‌بر ۱۵ میلیارد تومان است، بانک صادرات یا باید اجازه دهد بانک عامل دیگری در سند، جانشین شود یا اینکه خود نسبت به پرداخت تسهیلات جدید اقدام کند.

عدم سرمایه در گردش مهم‌ترین مشکل واحد تولیدی

مدیر شهرک صنعتی کاشمر نیز با اشاره به اینکه شرکت آلی گستر ترشیز تنها پس از یک سال فعالیت به دلیل عدم سرمایه در گردش و مشکلاتی از این حیث تعطیل شد، گفت: این مجموعه با توجه به علم و تجربه مدیریت عامل آن درزمینهٔ شیمی و نیاز استان و حتی شرق کشور می‌توانست در تمام این سال‌ها جای واردات محصول گلوکز و نشاسته را بگیرد و از طرفی اشتغال و ارزش‌افزوده آن حاصل شهرستان کاشمر باشد که متأسفانه نه‌تنها اهداف و آرمان‌های بلند آن محقق نشد بلکه مشکلاتی را برای سهامداران آن نیز به وجود آورده است.

مهدی امینی با اشاره به پیگیری‌ها و جلسات مختلف برای رفع مشکلات این مجموعه خاطرنشان کرد: متأسفانه نتایج همه پیگیری‌ها در بانک عامل به بن‌بست خورده است.

وی با تأکید بر اینکه رفع مشکلات و راه‌اندازی مجدد این واحد تولیدی بستگی به همکاری و تصمیم بانک عامل است، بیان کرد: با توجه به ارزش قیمتی واحد صنعتی و آماده بکار بودن دستگاه‌ها و تجهیزات نصب‌شده، اگر بانک عامل در پرداخت تسهیلات همکاری داشته باشد همه‌ی زیرساخت‌های این مجموعه مهیا و آماده بکار است.

وی با اشاره به اینکه قرارداد واگذاری شرکت آلی گستر ترشیز در زمینی به مساحت ۵ هزار مترمربع در شهرک صنعتی در سال ۸۸ منعقد و این واحد تولیدی در سال ۸۹ با سرمایه‌گذاری ۷۰۰ میلیون تومانی و اشتغال‌زایی مستقیم ۱۵ نفر کارش را آغاز کرده بود، عنوان کرد: در حال حاضر عدم سرمایه در گردش مهم‌ترین مشکل این واحد تولیدی است و در این راستا نیز باوجود پیگیری‌های متعدد بانک عامل همکاری خوبی نداشته است.

با وضعیتی که این واحد تولیدی آماده‌به‌کار دارد قطعاً در سالی که از سوی رهبر معظم انقلاب بنام «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» نام‌گذاری شده، انتظار می‌رود که با رفع مشکل این واحدی تولیدی شاهدباز شدن قفل تعطیلی و شروع به کار آن باشیم تا علاوه بر تأمین نیاز کشور درزمینهٔ تولید ۲ هزار تن شیره انگور، رب انار، الکل و گلوکز مایع به‌منظور تأمین مواد اولیه صنایع غذایی، دارویی، آرایشی، بهداشتی و صنایع وابسته شاهد اشتغال تعدادی از جوانان منطقه باشیم.

گفتنی است باوجود پیگیری‌های خبرنگار فارس برای گفتگو با سرپرستی و روابط عمومی بانک صادرات خراسان رضوی به نتیجه نرسید.

انتهای پیام/۷۰۰۴۲

منبع: فارس

کلیدواژه: تعطیلی واحد تولیدی چوب بانک لای چرخ فرماندار کاشمر عدم همکاری بانک مهدی امینی عدم سرمایه در گردش واحد تولیدی پرداخت تسهیلات میلیون تومان بانک صادرات راه اندازی سال ها بانک عامل پیگیری ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۸۵۷۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ویدیو کامنت| ایران دهمین کشور تولیدکننده پسماند پلاستیکی

ویدیو کامنت| ایران دهمین کشور تولیدکننده پسماند پلاستیکی

دیگر خبرها

  • شرکت چدن خوسف، نقش بسزایی در رونق خراسان جنوبی دارد
  • شرکت چدن خوسف، نقش به‌سزایی در رونق خراسان جنوبی دارد
  • تجدید میثاق مدیران و کارکنان بانک رفاه کارگران با آرمان‌های بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی
  • احیاء یک واحد تولیدی راکد بعد از ۱۰ سال
  • ویدیو کامنت| ایران دهمین کشور تولیدکننده پسماند پلاستیکی
  • ۱۱۱ هکتار به اراضی صنعتی در دشتستان تخصیص یافت
  • «فناوری» و «نوآوری» اهرم‌های قدرتمند جهش تولید
  • یک واحد تولیدی راکد بعد از ۱۰ سال در دشتستان احیا شد
  • بانک مرکزی پدر تولید و تولیدکننده را درآورده است؛ به داد بخش خصوصی برسید!
  • بازدید رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی از واحد تولیدی کنسانتره در ارومیه