Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-25@02:31:33 GMT

زنبورهای عسل هم دو دوز واکسن دریافت می‌کنند

تاریخ انتشار: ۳ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۳۸۵۷۵۲

زنبورهای عسل هم دو دوز واکسن دریافت می‌کنند

به گزارش همشهری آنلاین، احتمالا تعجب خواهید کرد اگر بشنوید انسان در اختراع و استفاده از واکسیناسیون تنها نیست. به گزارش اکونومیست، پژوهشی که اخیرا توسط دانشگاه ایلینویز منتشر شده تأیید می‌کند که زنبورهای عسل اولین مخترع واکسن هستند. این حشرات شگفت‌انگیز همچنین برنامه‌هایی شبیه برنامه‌های واکسیناسیون دوران کودکی ما انسان‌ها دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زنبورهای عسل به دلیل زندگی اجتماعی به طور مداوم در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های جمعی هستند و این درحالیست که این زنبورها در مقایسه با زنبورهای تنها، ژن‌های مرتبط با سیستم ایمنی کمتری دارند. تعجب ما وقتی بیشتر خواهد شد که بدانیم اکثر حیواناتی که در شرایط شلوغ گروهی زندگی می‌کنند دارای یک سیستم ایمنی قوی هستند، چیزی که در زنبورهای عسل دیده نمی‌شود.

بخشی از پاسخ این سوال در سال ۲۰۱۵ کشف شد این است که زنبورهای ملکه قطعات پروتئینی حاصل از پاتوژن‌های عوامل بیماری‌زا را قبل از تخم‌گذاری به آن‌ها تلقیح می‌کنند. این کار آنتی‌ژن‌هایی که باعث ایجاد واکنش ایمنی محافظتی در زنبورهای در حال رشد می‌شوند را فعال می‌کند.

اما سوال اصلی اینست که ملکه مادر خود منبع آنتی‌ژنش را از کجا تامین کرده است؟ زیرا او صرفا با ژل رویال تغذیه می‌شود؛ ژل رویال ماده‌ای است که توسط زنبورهای کارگر قبل از دوره‌ای که به عنوان پرستار لاروها کارکنند ترشح شده؛ بنابراین این سوال مطرح می‌شود که آیا پرستاران از ژل رویال تولید شده خود استفاده می‌کنند؟

برای پاسخ به این پرسش  دانشمندان حدود ۱۵۰ زنبور عسل پرستار جمع آوری و برای مراقبت از شش کندوی کوچک بدون ملکه که پر ازلارو  بود، تقسیم کردند. آنها به جای شهد گلها با آب قند تغذیه شدند و برای سه مورد از کندوها این شربت را با یک باکتری بیماری‌زا مخلوط کردند.

البته برای جلوگیری از بروز عفونت، عوامل بیماری زا تحت حرارت قرار گرفت و از بین رفت اما این باکتری‌های مرده با رنگ فلورسنت برچسب گذاری شدند تا ردیابی سرنوشت بعدی آنها آسان باشد. 

مطالعات میکروسکوپی نشان داد که ژل رویال ترشح شده توسط زنبورهایی که از آب قند آلوده تغذیه کرده بودند حاوی ماده نشانه گذاری شده است، این ژل رویال، در مقایسه با ژل رویال زنبورهایی که با به باکتری مورد اشاره آلوده نشده بودند، به یک پپتید ضد میکروبی شناخته شده مجهز شده بود.

این ماده به سیستم ایمنی زنبورعسل کمک می‌کند تا عفونت‌های باکتریایی را دفع کند و این بدان معناست که زنبورهای پرستار در واقع از طریق ژل رویال خود آنتی‌ژن‌هایی را برای به تخم‌های ملکه منتقل می‌کنند. همچنین لاروها با دریافت ژل رویال پرستاران خود در چند روز اول پس از بیرون آمدن از تخم، مجددا تلقیح می‌شوند. بنابراین هر زنبورعسل دو بار واکسینه می‌شود.

اینکه آیا این روش یک اقدام احتیاطی است یا در واقع معادل واکسیناسیون مرحله دوم در تقویت مرحله اولیه است، مشابه کاری که انسان‌ها انجام می‌دهند، یا خیر، باید مشخص شود. اما به هر صورت محافظت کننده به نظر می‌رسد و نشان می‌دهد زندگی گروهی زنبورها سیستم‌های ایمنی خاص خود را دارد.

جریمه واکسن نزدن در کشورهای دیگر چیست؟ بازگشت نسخه قرنطینه به جهان | علت ایجاد موج جدید کرونا چیست؟ کد خبر 591668 برچسب‌ها حیوانات - حیات وحش خود ایمنی حیوانات - زنبور واکسیناسیون

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: حیوانات حیات وحش خود ایمنی حیوانات زنبور واکسیناسیون زنبورهای عسل ژل رویال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۸۵۷۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بخش عمد‌ه‌ای از سرماخوردگی‌ها کروناست

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به حجاج توصیه کرد تا به کم آبی بدن توجه و حتما در طول روز آب کافی مصرف کنند.

به گزارش میزان، شهنام عرشی به مناسبت هفته سلامت درباره بیماری‌های واگیرداری که در سال گذشته شیوع ببشتری داشتند، گفت: یکی از مهم‌ترین بیماری‌های واگیرداری که سال گذشته با آن مواجه بودیم، بیماری آنفلوآنزا در نیمه دوم سال بود؛ شیوع این بیماری از اوایل مهر ماه آغاز شد و در اسفند به حدی کمتر از اپیدمی رسید. ما هر ساله انتظار داریم که آنفلوآنزا از اواسط آبان آغاز و به تدریج در آذر به پیک برسد و در اواخر بهمن ماه فرونشیند اما سال گذشته هم شیوع این بیماری زودتر شروع شد و هم دیرتر پایان یافت.

وی با بیان اینکه در سال گذشته به طور همزمان علاوه بر آنفلوآنزا با کرونا که همان تظاهرات بالینی را دارد نیز رو به رو بودیم و این مسئله کار را برای ما تا حدودی مشکل کرده بود، ادامه داد: خوشبختانه افرادی که واکسن آنفلوآنزا را دریافت کرده بودند، مشکل کمتری داشتند، امیدواریم امسال با تزریق بیشتر این واکسن به گروه‌های هدف شاهد بروز مشکل‌های کمتری در مبتلایان به این بیماری باشیم.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن اشاره به گرم شدن هوا و لزوم توجه به بیماری‌های فصلی افزود: خوشبختانه سال گذشته چندان بیماری گاستروانتریت (اسهال و استفراغ) از نوع التور را نداشتیم چراکه دانشگاه‌های مختلف وارد عمل شدند و موارد تکثیر را شناسایی کردند.

عرشی با اشاره به اینکه سال گذشته بیماری آبله مرغان و ویرس RSV را نیز در کودکان داشتیم، بیان کرد: یکی از دلایل افزایش شیوع این بیماری‌ها در سال گذشته این بود که طی ۳ سال گذشته به دلیل شیوع کرونا تماس کودکان با یکدیگر کاهش یافته بود و مدارس غیرحضوری بودند و همین امر موجب کاهش موارد ابتلا به این بیماری‌ها در آن سال‌ها شده بود و به همین دلیل موارد ابتلا به آبله مرغان و ویرس RSV در سال گذشته نسبت به سال‌های قبلش با افزایش همراه شده بود.

وی توضیح داد: خدا را شکر بعد از سال‌ها که از تصویب ورود واکسن پنوموکوک و روتاویروس به سیستم بهداشتی کشور می‌گذشت و موفق به خرید این واکسن‌ها نشده بودیم، در اواخر سال گذشته تامین اعتبار صورت گرفت و واکسن‌های پنوموکوک و روتاویروس وارد کشور شد، امیدواریم طی روز‌ها و هفته‌های آینده حداقل در تعدادی از استان‌ها واکسیناسیون این بیماری‌ها به صورت فراگیر انجام شود.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با توجه به آغاز ایام حج گفت: مهم‌ترین مسئله برای حجاج این است که به کم آبی بدن توجه و حتما در طول روز آب کافی مصرف کنند به ویژه اینکه ممکن است با توجه گرمای هوا شاهد گرمازدگی فراوان در حجاج باشیم و به همین دلیل لازم است حجاج به توصیه‌های بهداشتی که توسط روسای کاروان‌ها به آن‌ها گفته می‌شود، توجه داشته باشند.

عرشی ضمن اشاره به اینکه توصیه می‌شود حجاج از مواد خوراکی بسته بندی شده و بهداشتی استفاده کنند تا دچار گاستروانتریت (اسهال و استفراغ) نشوند، درباره وضعیت شیوع کرونا در کشور عنوان کرد: شیوع این بیماری در حال حاضر نسبت به فصل زمستان کاهش پیدا کرده هر چند موارد خفیف کووید همچنان در سطح دنیا وجود دارد و این بیماری بخش عمد‌های از سرماخوردگی‌ها را به خود اختصاص می‌دهد.

وی گفت: آخرین سویه‌ای که هم اکنون در جریان است همان سویه JN۱ است که بسیار واگیردار است، اما شدت بیماری آن زیاد نیست و در افراد عادی با قدرت ایمنی طبیعی شاهد بروز علائم شدید نیستیم، به طور کلی این بیماری همچنان وجود دارد، اما سویه جدیدی شیوع پیدا نکرده است.

دیگر خبرها

  • آغاز واکسیناسیون بیش از ۹ هزار عمره گزار خراسان رضوی
  • آغاز واکسیناسیون زائران حج تمتع ۱۴۰۳ در خراسان رضوی 
  • راه اندازی چهارمین قطار مسافربری پنج ستاره قم مشهد + عکس
  • درباره سرخک و واکسیناسیون آن چه می‌دانید؟
  • آنچه بهتر است درباره سرخک و واکسیناسیون آن بدانید
  • تولید سالانه ۲۰۷ کیلو گرم ژل رویال در استان
  • بخش عمد‌ه‌ای از سرماخوردگی‌ها کروناست
  • تولید سالانه ۲۰۷ کیلو گرم ژل رویال در کهگیلویه و بویراحمد
  • واکسیناسیون ۳۰۰ هزار راس دام در استان همدان
  • واکسن سرطان همراه با ایمونوتراپی تومورهای کبد را کوچک می کند