Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-25@15:43:13 GMT

150 نظامی دیگر ترکیه به بهانه کودتا بازداشت شدند

تاریخ انتشار: ۳ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۳۸۵۸۲۲

150 نظامی دیگر ترکیه به بهانه کودتا بازداشت شدند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، خبرگزاری «آناتولی» ترکیه امروز (سه‌شنبه) گزارش کرد که پلیس ترکیه در حملات جدید خود علیه مظنونان ارتش متهم به داشتن ارتباط با «فتح‌الله گولن» واعظ و اپوزیسیون آمریکانشین دولت ترکیه، ۱۵۰ نظامی را بازداشت کرد.

طبق این گزارش، عملیات نیروهای امنیتی ترکیه در سراسر ۵۳ استان، بخشی از عملیات پاکسازی نهادها و سازمان‌های دولتی از اعضا و وابستگان جنبش «فتح‌الله گولن» است که ترکیه معتقد است در کودتای نافرجام ۱۵ جولای ۲۰۱۶ با ۲۵۰ کشته و صدها زخمی دیگر نقش داشته است که البته گولن بارها هرگونه مداخله در این کودتا را رد کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خبرگزاری آناتولی گزارش کرد که دادستان‌های ترکیه دستور بازداشت مجموع ۱۸۴ مظنون را صادر کرده‌اند که ۱۲۳ نفر از آنها از پرسنل نظامی هستند.

طبق این گزارش، عملیات پلیس ترکیه برای بازداشت ۳۴ مظنون دیگر ادامه دارد که در میان آنها نام دو سرهنگ، هفت سرگرد، ۱۰ ناخدا و ۲۲ ستوان نیز به چشم می خورد.

از زمان کودتای نافرجام ترکیه تاکنون، حدود ۸۰ هزار نفر از در انتظار محاکمه هستند و حدود ۱۵۰ هزار نفر از کارکنان دولتی، پرسنل نظامی و افراد دیگری اخراج یا تعلیق شده‌اند و بیش از ۲۰ هزار نفر نیز از ارتش ترکیه اخراج شده‌اند.

آنکارا سازمان گولن را - که به گفته دولتمردان این کشور، اعضای آن به صورت مویرگی در بیشتر نهادها و سازمان‌های دولتی ترکیه نفوذ کرده بودند - تروریستی و عامل کودتای نافرجام ۱۵ جولای ۲۰۱۶ می‌داند و از آمریکا خواسته که او را به ترکیه بازگرداند.

در جریان این کودتا که توسط تعداد زیادی از نظامیان ترکیه و با توسل به ادوات ارتش مانند تانک، جنگنده و بالگرد انجام شد، حدود ۲۵۰ نفر کشته و بیش از دو هزار نفر زخمی شدند.

انتهای پیام/ص

منبع: فارس

کلیدواژه: رئیس جمهور ترکیه فتح الله گولن بازداشت هزار نفر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۸۵۸۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قطر و ترکیه گزارش‌هایی مبنی بر اخراج رهبران حماس از دوحه را رد کردند

ترکیه و قطر گزارش‌هایی مبنی بر اینکه دوحه قصد دارد رهبران حماس را اخراج کند، رد کرده‌اند.

به گزارش آناتولی، رجب طیب اردوغان پس از بازگشت از عراق در گفتگو با خبرنگاران گفت که معتقد است قطر دست به چنین اقدامی نمی‌زند و افزود که تمرکز باید بر وضعیت غزه باشد تا محل استقرار رهبران حماس.

رئیس جمهور ترکیه با بیان اینکه هیچ اطلاعاتی مبنی بر اخراج رهبران حماس از قطر دریافت نکرده است، افزود که از شیخ تمیم آل ثانی، امیر قطر نشنیده است که چنین اقدامی را مطرح کند.

او گفت: نگرش او نسبت به آنها همیشه مانند یکی از اعضای خانواده است و فکر نمی‌کنم این موضع در آینده تغییر کند.

ماجد الانصاری، سخنگوی وزارت خارجه قطر نیز دیروز گفت که در حالی که تلاش‌های میانجی‌گری ادامه دارد، اخراج سران حماس از دوحه بی‌فایده است. 

شنبه گذشته، رسانه‌های آمریکایی اخباری را مبنی بر نقل مکان احتمالی رهبران حماس از قطر به کشور دیگری منتشر کردند. حماس این خبر را تکذیب کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

دیگر خبرها

  • بازداشت بیش از هزار پناهجوی اغلب افغان و پاکستانی در ترکیه
  • حدود ۱۰۰ دانشجوی حامی فلسطین در کالیفرنیا بازداشت شدند
  • بازداشت بیش از یک هزار پناهجوی غیر قانونی در ترکیه
  • بخش اندکی از حق آبه هیرمند آزاد شده است
  • ارمنستان قصد بازگشت نظامی به منطقه قره باغ ندارد
  • قطر و ترکیه گزارش‌هایی مبنی بر اخراج رهبران حماس از دوحه را رد کردند
  • پاشینیان: ارمنستان قصد بازگشت نظامی به منطقه قره باغ ندارد
  • «عملیات وعده صادق» از نگاه شخصیت‌های سیاسی ترکیه
  • نتانیاهو هیتلر زمان، نمی‌تواند فرار کند | ترکیه در عراق عملیات نظامی انجام می دهد؟
  • مراسم روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در ترکیه