Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: یکی از اتفاقات مهمی که رخ داده است ادامه بی دولتی در دو کشور لبنان و عراق بود و اساسا معتقدم بی دولتی یا پیشبرد دولت ضعیف راهبرد آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی برای کشور‌هایی که به جمهوری اسلامی نزدیک هستند.

سیدرضا عمادی، کارشناس مسائل غرب آسیا در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو، در خصوص مهمترین تحولات و اتفاقات غرب آسیا در سال ۹۹ گفت: در خصوص این منطقه به نظرم یکی از اتفاقات مهمی که رخ داده است ادامه بی دولتی در دو کشور لبنان و عراق بود و اساسا معتقدم بی دولتی یا پیشبرد دولت ضعیف راهبرد آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی برای کشور‌هایی که به جمهوری اسلامی نزدیک هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

*بی دولتی یا پیشبرد دولت ضعیف راهبرد آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی برای کشور‌های نزدیک به ایران است


وی ادامه داد: ما اینجا در عراق نیز دیدیم که با روی کار آمدن مصطفی الکاظمی به عنوان یک سند نخست وزیر موقت که با یکسری چالش‌ها مواجه شد، اما از آنجا که همسو با عربستان، آمریکا و رژیم صهیونیستی بود کابینه او به سمت سقوط نرفت.

عمادی تصریح کرد: در حالی که در لبنان این وضعیت شدیدتر است و کابینه حسن دیاب پس از ۶ ماه دوام نیاورد و سعد حریری مامور تشکیل کابینه شد و لبنان همچنان با دولت پیشبرد امور اداره می‌شود و این اساسا نشان دهنده آن است که دولت‌های ضعیف در منطقه با اهداف آمریکا، اسرائیل و عربستان سازگار هستند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا ادامه داد: این یکی از رخداد‌های مهم غرب آسیاست به دلیل آنکه این منطقه همواره پرآشوب‌ترین منطقه در جهان محسوب می‌شود و نیازمند ثبات است، اما روند سال گذشته مناسبات مربوط به ثبات و آرامش را در پی نداشته و این یک رخداد منفی در منطقه محسوب می‌شود.

وی اتفاق مثبت در غرب آسیا را شکست ترامپ در ایالات متحده و تاثیر مثبت آن در خاورمیانه دانست و یادآور شد: روند آشوب در زمان ترامپ در خاورمیانه شدت گرفته بود مثلا در حالی که بن سلمان در قتل خاشقجی نقش داشت ترامپ به سادگی از کنار آن رد شد و این نوع برخورد باعث افزایش خشونت در داخل عربستان و حتی خارج از مرز‌های این کشور شد لذا عدم پیروزی ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ و روی کار آمدن بایدن طبیعتا می‌تواند تاثیرات مثبتی در منطقه غرب آسیا داشته باشد.

عمادی در خصوص رویکرد بایدن به مسائل مربوط به غرب آسیا نیز گفت: رئیس جمهور جدید آمریکا در خصوص پایان جنگ در یمن به عربستان فشار می‌آورد و یا حتی بن سلمان را تهدید کرده که اسناد قتل خاشقجی را افشا می‌کند و یا اینکه اخیرا تحریم انصارالله یمن را نیز به تعلیق درآورده است.

*توافق اعراب  و صهیونیست ها یکی از نقطه‌های منفور و تاریک منطقه از زاویه منافع جمهوری اسلامی و گروه‌های مقاومت است

این کارشناس مسائل غرب آسیا موضوع دیگر مهم در سال گذشته و در منطقه غرب آسیا را بحث عادی سازی روابط اعراب با رژیم صهیونیستی دانست و خاطرنشان کرد: امارات و بحرین با اراده و اختیار و مغرب و سودان تحت فشار دولت ترامپ به عادی سازی روابط خود با صهیونیست‌ها پرداختند و این توافق یکی از نقطه‌های منفور و تاریک منطقه از زاویه منافع جمهوری اسلامی، فلسطین و گروه‌های مقاومت به شمار می‌رود. 

وی تصریح کرد: به نظر می‌رسد این کشور‌ها جایگاه خود را در مسئله فلسطین و افکار عمومی از دست داده اند و این توافق از آنجا به ضرر ایران بود که این کشور‌ها تلاش می‌کنند با اسرائیل ائتلافی علیه ایران شکل دهند و دولت اسرائیل نیز تلاش کرد منازعه اعراب و اسرائیل را به منازعه اعراب و ایران تبدیل کند. *** و این سبب می‌شود روابط ایران و کشور‌های عربی در مسیر بهبود و تعامل قرار نگیرد.

عمادی ادامه داد: اساسا اسرائیل خط قرمز ایران است و توافق اعراب و رژیم صهیونیستی باعث شده اسرائیل به مرز‌های ایران برسد و به همین جهت بود که بعد از امضای این توافق سردار باقری در خصوص تبعات این توافق واکنش نشان داد در عین حال این توافق تهدیدی در منطقه ایجاد می‌کند که اسرائیل با وجود اینکه عمق استراتژیک ندارد و ما معتقد بودیم منزوی است با این قبیل توافقات تلاش می‌کند انزوای منطقه‌ای خود را به سمت جمهوری اسلامی سوق دهد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا یکی دیگر از رخداد‌های مهم غرب آسیا در سال گذشته را جنگ یمن دانست و یادآور شد: سال گذشته ششمین سالی بود که جنگ یمن رخ داد و در طی این شش سال بمباران و تهاجم علیه مردم یمن همچنان وجود داشت، اما موازنه قدرت در حال تغییر به نفع همین مردم جنگ زده است و عربستان سعودی روند نزولی قدرت را طی می‌کند.

موازنه قدرت در حال تغییر به نفع مردم جنگ زده یمن است و عربستان سعودی روند نزولی قدرت را طی می‌کند.



وی تصریح کرد: اساسا در یمن قدرت‌های مردمی توانستند توان پهپادی و موشکی خود را بالا ببرند و این از جمله موضوعاتی است که نشان می‌دهد ادامه این جنگ بیش از اینکه به ضرر صنعا باشد ریاض را تحت الشعاع قرار داده است. 

عمادی در پایان خاطر نشان کرد: اساسا عربستان سعودی کشوری است که مدعی قدرت منطقه‌ای است و با این کار ضعف خود را بیش از گذشته به رخ می‌کشد با این حساب به نظر می‌رسد عربستان روند افول جایگاه منطقه‌ای خود را طی می‌کند و با تغییر سیاست بایدن نسبت به سعودی‌ها به نظر می‌رسد روند افول ریاض بیش از پیش خودنمایی کند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: عمادی سال99 نوروز1400 غرب آسیا تحولات سیاسی رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی برای کشور کارشناس مسائل غرب آسیا جمهوری اسلامی سال گذشته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۸۷۹۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ابرپروژه لاین عربستان به مشکل خورد

عربستان سعودی ابعاد گسترده پروژه بلندپروازانه ۵۰۰ میلیارد دلاری شهر لاین در شهر هوشمند نئوم را که در ابتدا قرار بود ۱۷۰ کیلومتر طول داشته باشد، تا ۹۸.۶ درصد کاهش داد.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، عربستان سعودی از کاهش ۹۸.۶ درصدی ابعاد شهر لاین در نئوم خبر داد و اعلام کرد طرح اولیه برای پوشش منطقه‌ای به وسعت ۱۷۰ کیلومتر و پذیرایی از ۱.۵ میلیون نفر با هزینه‌ای بالغ بر ۵۰۰ میلیارد دلار ترسیم شده بود، اما پروژه لاین اکنون تنها ۲.۴ کیلومتر برای جمعیتی بالغ بر ۳۰ هزار نفر وسعت خواهد داشت.

لاین بخشی از چشم‌انداز ۲۰۳۰ ولیعهد عربستان سعودی برای مقابله با چالش‌های زندگی شهری و ترویج روش‌های جایگزین زندگی، همچنین بلندپروازانه‌ترین پروژه در میان انبوهی از پروژه‌های بزرگ در سرتاسر عربستان سعودی بود که در میان چندین پروژه نئوم قرار دارد. بر اساس طرح‌های اولیه این شهر با دیوارهای شیشه‌ای با عرض چند صد متر، مساحتی معادل ۱۳ مایل مربع را اشغال می‌کند و با یک خط ریلی پرسرعت به‌هم متصل می‌شود.

با این حال گزارش‌ها نشان می‌دهد این پروژه بزرگ به دلیل محدودیت‌های مالی باید کوچک شود. این تصمیم در شرایطی اتخاذ شد که صندوق دارایی مستقل پادشاهی هنوز بودجه کلی سال ۲۰۲۴ را برای منطقه اقتصادی نئوم تصویب نکرده است.

به این ترتیب در حالی که از ابتدا قرار بود لاین به‌صورت مرحله‌ای ساخته شود، هدف فعلی نشان‌دهنده عقب‌نشینی از برنامه‌های اولیه است و با انتشار اخباری مبنی بر کاهش احتمالی پروژه، حداقل یک پیمانکار شروع به اخراج کارگران از پروژه کرده است.

کاهش ابعاد لاین نشان می‌دهد که واقعیت‌های مالی تریلیون‌ها دلار سرمایه‌گذاری در پروژه‌های شهر هوشمند عربستان که در قالب طرحی ابتکاری و فراگیر برای متنوع‌سازی اقتصاد پادشاهی عربستان معرفی شده، در حال ایجاد نگرانی‌هایی در بالاترین سطوح دولت سعودی است که تلاش دارد برنامه بلندپروازانه چشم‌انداز ۲۰۳۰ خود را محقق کند.

پروژه لاین همچنین با نگرانی‌های حقوق بشری روبه‌رو شده است، زیرا ساخت‌وساز آن مستلزم اخراج قبیله حویطات از سرزمین‌های مادری خود در منطقه تبوک است.

کد خبر 746893

دیگر خبرها

  • ۹۰ هزار شهروند ایرانی عازم حج امسال می شوند
  • ۹۰ هزار شهروند ایرانی عازم حج امسال خواهند شد
  • سفیر ایران: امسال ۹۰ هزار ایرانی عازم حج خواهند شد
  • رژیم‌ صهیونیستی ضعیف و فاقد راهبرد مشخص است
  • رژیم‌صهیونیستی ضعیف و فاقد یک راهبرد مشخص است
  • ابرپروژه لاین عربستان به مشکل خورد
  • همکاری ۲۰ کشور منطقه و غربی برای رهگیری موشک‌ها و پهپادهای ایران در حمله به اسرائیل
  • کنعانی: اقدام نظامی ایران علیه رژیم صهیونیستی قانونی و در جهت ایجاد بازدارندگی بود / آمریکا زیر میز دیپلماسی زده نه ایران + فیلم
  • پاسخ موشکی ایران قانونی و مشروع بود/ به هر اقدام متجاوزانه‌ای از هر مبدایی پاسخ قاطع و قوی‌تر خواهیم داد
  • دولت بایدن ملتمسانه به‌دنبال منصرف کردن ایران از حمله به اسرائیل بود | انتظار عذاب‌آور بایدن در مدت حمله ایران