Web Analytics Made Easy - Statcounter

رژیم عربستان سعودی گزارشگر، ویژه سازمان ملل متحد در امور اعدام‌های خارج از چارچوب قضایی را به دلیل تحقیقات او درباره قتل جمال خاشقچی روزنامه‌نگار منتقد سعودی به مرگ تهدید کرده است. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،  "اگنس کالامارد" در گفتگو با روزنامه گاردین انگلیس این موضوع را برملا کرد و افزود یکی از همکارانش در سازمان ملل متحد گوشی را به او داده و گفته که یک مقام بلند پایه سعودی ژانویه سال گذشته میلادی در جلسه با سایر مقام‌های سازمان ملل متحد در ژنو دو بار تهدید کرده که به حساب خانم کالامارد خواهد رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی افزود که این اظهار نظر از دید همکارانش، تهدید به مرگ تعبیر شده است.

"جمال خاشقچی" روزنامه نگار مخالف ولیعهد سعودی مهر ماه سال ۹۷ زمانی که برای انجام یک کار اداری به کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه مراجعه کرد، به قتل رسید، اما جسد او هیچ گاه پیدا نشد.

سازمان جاسوسی "سیا" پس از قتل خاشقچی در کنسولگری عربستان در ترکیه با قطعیت بالایی گزارش داد که بن سلمان شخصا دستور این قتل را صادر کرده است، اما مقام‌های اطلاعاتی به طور علنی در این باره صحبت نکرده و شواهدی ارائه نکردند.

چندی پیش دفتر مدیر اطلاعات ملی آمریکا گزارش غیر محرمانه‌ای را از قتل این روزنامه‌نگار منتقد حکام فعلی سعودی منتشر کرد که در آن آمده است: ما ارزیابی می‌کنیم که محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی، عملیاتی را در استانبول ترکیه برای دستگیری یا کشتن جمال خاشقچی روزنامه نگار سعودی تایید کرده است.

همچنین افزوده شده است: ما بر اساس کنترل ولیعهد در تصمیم‌گیری پادشاهی، دخالت مستقیم یک مشاور اصلی و محافظان محمد بن سلمان در جزئیات این عملیات و حمایت ولیعهد برای استفاده از اقدامات خشونت آمیز برای سکوت مخالفان خارج از کشور از جمله خاشقچی، به این ارزیابی رسیدیم.

کالامارد با اشاره به گزارش دفتر مدیر اطلاعات ملی آمریکا از کاخ سفید خواست تا نه تنها اموال بن‌سلمان بلکه تعاملات بین‌المللی او را نیز هدف تحریم قرار دهد. وی تصریح کرد؛ طرد آن‌هایی که دستور قتل جمال خاشقچی را صادر کردند، از صحنه بین‌الملل گامی مهم در اجرای عدالت است و به آن‌هایی که قصد ارتکاب جنایت‌های مشابهی را در سر دارند پیام قوی ارسال می‌کند.

گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد از دولت آمریکا خواست تا از برخورد قانونی با بن سلمان چشم‌پوشی نکند «زیرا او رهبر یک کشور بشمار نمی‌رود». وی همچنین از دولت بایدن خواست تا اطمینان حاصل کند که تمام جزئیات جنایت صورت گرفته به طور کامل افشا شود.

کالامارد در گفتگو با گاردین عنوان کرد که مقام‌های سعودی در ژنو اتهامات بی اساسی را علیه او مطرح کرده و گفته‌اند که وی برای نسبت دادن قتل خاشقچی به رژیم سعودی، از دولت قطر باج گرفته است. این مقام سازمان ملل بیان داشت که یک مقام سعودی به همکارانش گفته افرادی آمادگی دارند تا حساب او را در ماجرای خاشقچی تسویه کنند.

به گزارش گاردین، هنگامی که مقام‌های سازمان ملل متحد نسبت به این مساله ابراز نگرانی کرده، مقام‌های رژیم سعودی اعلام کردند که این سخنان را جدی نگیرند.

اما ماجرای تهدید به مرگ خانم کالامارد کم شباهت به داستان روزنامه‌نگار گاردین که پشت پرده کمک‌های مالی رژیم سعودی به ایران اینترنشنال را فاش کرد نیست. او در سلسله مقالاتی گزارش داد که عربستان سعودی ۲۵۰ میلیون دلار برای راه‌اندازی شبکه ایران اینترنشنال که هیچ‌گونه درآمدی از طریق تبلیغات ندارد، هزینه کرده است.

نکته مهم این که خبرنگار روزنامه گاردین در لندن نیز همان زمان اعلام کرد که از سوی رژیم سعودی تهدید به قتل شده و از کار در حوزه ایران کناره گیری کرد. سعید کمالی دهقان در توییتی تایید کرد که خاشچقی درست در روزی به قتل رسید که گزارش او درباره منبع مالی ایران اینترنشنال منتشر شد. او چند ساعت بعد توییت‌های خود را در این باره حذف و اعلام کرد کسی با او تماس نگیرد. سه روز بعد او با انتشار تصویری از یک سنگ قبر که نام او روی آن حکاکی شده بود، اعلام کرد که ۹ روز پس از قتل خاشقچی، به مرگ تهدید شده بود.

پس از این تحولات گاردین قرار بود میزگردی را درباره پشت پرده قتل «جمال خاشقچی» و ایران اینترنشنال ترتیب دهد که بدون ارائه دلیل تعلیق شد. این میزگرد در حالی لغو شد که هفته قبل از آن گاردین اعلام کرده بود به دلیل تعداد بالای تقاضا‌ها برای شرکت در این نشست، فروش بلیط متوقف‌شده و متقاضیان جدید بایستی در لیست انتظار قرار گیرند.   براساس شنیده ها جمال خاشقچی در افشای اطلاعات روزنامه گاردین درباره کمک مالی رژیم عربستان به "ایران اینترنشنال" دست داشته که بعدا توسط عناصر این رژیم به شکل فجیعی به قتل رسید.   "ایران اینترنشنال" یک شبکهٔ خبری تلویزیونی رادیویی و وب‌سایت خبری به زبان فارسی مستقر در لندن است که علیه جمهوری اسلامی ایران خبرپراکنی می کند. برچسب ها: خاشقچی ، عربستان سعودی ، سازمان سیا

منبع: شبکه خبر

کلیدواژه: خاشقچی عربستان سعودی سازمان سیا ایران اینترنشنال سازمان ملل متحد عربستان سعودی روزنامه نگار جمال خاشقچی رژیم سعودی بن سلمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبکه خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۸۸۶۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برای تحقق شعار سال باید از انحصار و رانت‌های اقتصادی جلوگیری شود

به گزارش خبرگزاری مهر، احمد رحمانیان، قائم مقام سازمان بازرسی کل کشور در اولین نشست تخصصی و هم اندیشی رابطان آموزشی و پژوهشی سازمان بازرسی کل کشور با تقدیر از عملیات غرورآفرین «وعده صادق» موضوعاتی را پیرامون این امر مطرح کرد.

وی با تاکید بر ضرورت و اهمیت آموزش و تقویت توان علمی تمامی اجزا و ارکان سازمان گفت: امروزه برتری در حوزه اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و… از آن کسی است که از منظر علمی و پژوهشی قوی و قدرتمند باشد بر این اساس هیچ راهی نداریم جز اینکه در حوزه علمی قوی‌تر از قبل باشیم؛ چراکه این موضوع از مطالبات مقام معظم رهبری است و در قوانین مختلف به آن اشاره شده است.

قائم مقام سازمان بازرسی کل کشور یکی از الزامات قدرت را تقویت بنیه پژوهشی و علمی دانست و با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب پیرامون این موضوع، الزامات قانونی در این حوزه را تشریح کرد.

وی با بیان این موضوع که رویکرد سازمان بازرسی کل کشور در دوران تحول و تعالی علم محور و علم پایه است، اظهار کرد: طی چند مدت اخیر بازرسی‌های کلان تعریف شده در سازمان بازرسی بر مبنای نظام مسائل کشور بوده که صاحب نظران درون و برون سازمانی چندین هزار ساعت بر روی آن کار کارشناسی کردند و این امر در سال جاری نیز دنبال و تقویت می‌شود.

رحمانیان یکی از ملزومات کشف سو جریان را بهره‌گیری از دانش لازم دانست و اظهار کرد: زمانی یک بازرس خوب گزارش بازرسی می‌نویسد که گزارش آن مبتنی بر اندیشه‌های علمی بوده و از مبانی علمی قوی برخوردار باشد بر همین اساس باید علم و دانش خود را مداوم به روز رسانی کرد.

قائم مقام سازمان بازرسی کل کشور در بخش دیگری از سخنان خود به جایگاه مهم رابطان آموزشی اشاره کرد و بر لزوم ارتقا جایگاه مرکز آموزش و پژوهش‌های سلامت اداری و مبارزه با فساد این سازمان به عنوان یک مرکز پژوهشی منطقه‌ای تاکید کرد.

وی با اشاره به احصای قوانین مرتبط با شعار سال از جمله قوانین اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، قانون رفع موانع تولید، قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور، قانون جهش تولید مسکن و قوانین مرتبط با حمایت از کارآفرینان، اقتصاد دیجیتال و… و همچنین تکالیف قانونی دستگاه‌ها در این رابطه، گفت: باید بررسی شود که آیا قوانین مرتبط اجرا شده یا خیر و در صورتی که ترک فعل یا استنکافی از سوی مدیران صورت گرفته نسبت به تهیه گزارش اختصاصی و در نهایت ارسال به مراجع ذی‌صلاح اقدام شود.

قائم مقام سازمان بازرسی کل کشور یکی از وظایف مهم این سازمان برای تحقق شعار سال را نظارت بر حسن جریان امور دانست و تاکید کرد؛ باید از این طریق از ایجاد رانت‌های اقتصادی جلوگیری شود و موضوعات مرتبط با شفافیت شناسایی و حذف بستر و گلوگاه‌های فسادزا به صورت جدی دنبال شود.

رحمانیان از رئیس مرکز آموزش و پژوهش‌های سلامت اداری و مبارزه با فساد این سازمان خواست پیرامون موضوعات اساسی و کاربردی که مشکل جامعه از منظر نظارتی است اقدام تحقیقاتی و پژوهشی کنند و به منظور ارتقا عملکرد و خلاقیت، ابتکار آموزش‌های کاربردی و انجام مطالعات تطبیقی، تقویت و فعال کردن هیأت‌های اندیشه ورز، انجام تعاملات مناسب با مجامع علمی، دانشگاهی و حوزوی و احصای شاخصه‌های موقعیت‌های فسادزا و معرفی به بازرسان اقدام کنند.

حجت الاسلام والمسلمین محمد امین کیخای فرزانه رئیس مرکز آموزش و پژوهش‌های سلامت اداری و مبارزه با فساد سازمان بازرسی کل کشور نیز در این نشست موضوعاتی را پیرامون اهمیت نقش آموزش و پژوهش مطرح کرد.

کد خبر 6081174

دیگر خبرها

  • انتقاد اردوغان از آمریکا
  • حمله موشکی به اصفهان؟ ؛ واکنش رسمی یک مقام سازمان فضایی کشور
  • محمود عباس درخواست دولت بایدن برای تعلیق رای‌گیری عضویت فلسطین در سازمان ملل را رد کرد
  • هشدار سران سعودی و اماراتی درباره تشدید تنش‌ های منطقه‌ای
  • برای تحقق شعار سال باید از انحصار و رانت‌های اقتصادی جلوگیری شود
  • تشریح ویژه برنامه‌های هفته معلم
  • تلاش نماینده رژیم صهیونیستی در جلسه شورای امنیت برای فتنه انگیزی بین کشور‌های اسلامی
  • اسراییل جان بیش از ۱۴ هزار و ۵۰۰ کودک را در غزه گرفته
  • بازدید مقام سازمان غذا ودارو از آزمایشگاه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی نیشابور
  • تاکید امیرقطر و ولیعهد عربستان سعودی بر جلوگیری از تنش در منطقه