Web Analytics Made Easy - Statcounter

مرور مهمترین اتفاقات و رویدادهای سالی که گذشت در ایام نوروز یکی از اتفاقات مرسوم در رسانه هاست که «تابناک» هم از این قاعده مستثنی نیست. در گزارش پیش رو مروری خواهیم داشت بر مهمترین اتفاقات سومین ماه سال1399  یعنی خرداد ماه که در روزهای آغازین سال 1400 پیش روی مخاطبان قرار خواهد گرفت. همچنین در گزارش های جداگانه برای ایام نوروز، خلاصه ای از مهمترین رویدادهای خبری و اتفاقات سال 99 را منتشر خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش «تابناک»، مجازات سلطان‌ها بازار را آرام نمی‌کند، ناطق نوری دلایل شکستش در دوم خرداد 76 را گفت، جزئیات تجمع اهالی «غیزانیه» برای آب شرب، پیشنهاد رشوه‌های نجومی قهوه‌خانه داران برای فعالیت‌ زیرزمینی در ایام کرونایی!، افشاگری یک نماینده از تصرف ۴۰ خانه سازمانی مجلس، جبران کسری بودجه دولت با فروش سهام، لاریجانی رکوددار میزان آرای روسای ۱۱ دوره مجلس، بالاترین شوک ارزی تاریخ ایران در سال ۱۳۹۷، استعفای آملی لاریجانی تکذیب شد، تحلیلی درباره کاندیداتوری ظریف، رئیسی و قالیباف در انتخابات ۱۴۰۰، وزارت علوم: برخی مدیران در دو ترم ارشد و دکترا می‌گیرند!، زمان وقوع زلزله‌های 6 و 7 ریشتری در تهران و بلاتکلیفی ۱۰میلیون ایرانی برای دریافت کارت هوشمند ملی بخشی از مهمترین اخبار خرداد ماه 1399 است.

امام خمینی (ره) کدام نوه خود را به اعدام تهدید کرد؟، سیروس عسگری به ایران بازگشت، روایت یک عکاس از ۱۵ سال همراهی با حاج قاسم، الله‌کرم: لاریجانی یارقرضی اصلاح‌طلبان در ۱۴۰۰، ماجرای اخراج کارمند وزارت خارجه آمریکا به خاطر ایران، ۱۵ هزار قبر برای بحران‌های احتمالی آماده شد، توضیحات پلیس درباره غرق شدن اتباع افغانستانی در رودخانه هریرود، نظر عضو مجلس خبرگان در مورد احیای قائم مقامی رهبری، عضوجبهه پایداری: پرونده احمدی‌نژاد سنگین است، سرنوشت ارائه درس تربیت جنسی در مدارس، حکم شرعی فاصله‌گذاری اجتماعی در نماز جماعت و روایتی از مخالفت شدید رئیسی با حضور در انتخابات ۱۴۰۰ نیز از مهمترین اخباری است که رسانه ها در خرداد سال گذشته تیتر کردند.

مجازات سلطان‌ها بازار را آرام نمی‌کند

مرتضی افقه، اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه چمران اهواز: مجازات سلطان‌ها تاثیری بر بازار نخواهد گذاشت. قطعا با مجازات شدن سلطان‌ها در هر بخش از اقتصاد، ما شاهد به تعادل رسیدن بازاری که حوزه کاری آن‌ها بوده است، نخواهیم بود؛ چرا که علت اصلی مشکلات در بازار‌های اقتصادی وجود چند سلطان نیست.به عنوان مثال حکم اعدام را برای سلاطین خودرو در نظر گرفته‌اند. آیا پس از اعدام آن‌ها قیمت‌ها در بازار خودرو متعادل خواهد شد؟ قطعا این اتفاق رخ نخواهد داد چراکه بازار با مشکل تولید روبه‌رو است.اگر مشکلات تولید در این بخش از اقتصاد حل می‌شد و میان عرضه و تقاضا تعادل برقرار بود سلطان همچین بازاری شدن اصلا به‌صرفه نبود و نباید فردی به میان می‌آمد و با احتکارِ خودرو ریتم بازار را تغییر می‌داد.

ناطق نوری دلایل شکستش در دوم خرداد 76 را گفت

ناطق نوری در خاطرات خود می‌نویسد: دلیل شکست در انتخابات ۷۶، حمایت او از هاشمی و البته سخنرانی هاشمی درباره احتمال تقلب در نماز جمعه بوده است.ناطق نوری در خاطرات خود می‌نویسد: «دوستان ما به آقای هاشمی زیاد انتقاد می‌کردند و به ایشان هم می‌گفتند. البته من از آقای هاشمی و دولت ایشان در مجلس، چه برای لوایح و چه برای کابینه و همچنین از خود آقای هاشمی _، چون مورد حمله و هجمه بود_ مفصل دفاع می‌کردم. در مقطعی تحکیم وحدت و جریان مقابل، حمله به آقای هاشمی را شدید کرده بودند و نسبت‌های آمریکایی و غیر آمریکایی و این حرف‌ها به ایشان نسبت می‌دادند، یک سال جلو لانه جاسوسی بخش عظیمی از سخنرانی‌ام در دفاع از شخص هاشمی بود. گفتم: «شما می‌گویید ایشان آمریکایی است. این را بدانید او کسی بود که در پرونده حسن‌علی منصور (نخست وزیر رژیم پهلوی) دستگیر شد. او کسی است که پیشکسوت است، کسی است که در حمله مسلحانه ضد آمریکایی آن موقع حضور داشته؛ ما جزو نوچه‌ها و دست پرورده‌های او در انقلاب هستیم.» بنابراین طبیعی بود که مرا حامی مطلق ایشان بدانند و عده‌ای از مخالفان و جناح مخالف تبلیغ می‌کردند که اگر آقای ناطق بیاید، وضعیت مثل سابق خواهد شد، چون یک عده مذهبی که از آقای هاشمی دلخور بودند هم حرف داشتند، زیرا کارگزاران را وابسته به آقای هاشمی می‌دیدند. آن موقع کمی اباحه‌گری و... وجود داشت که مذهبی‌ها اعتقاد داشتند دولت آقای هاشمی عامل عمده آن است. به ویژه زمانی که دختر ایشان _فائزه_ به میدان آمد، زمینه آزادی‌های این‌چنینی فراهم شد.»

ناطق نوری در ادامه می‌نویسد: «مساله دیگر این که وقتی من از سیاست‌های اقتصادی دولت و شخص ایشان دفاع می‌کردم، می‌گفتند: پس ناطق که شق القمری نمی‌کند و تحولی در کشور ایجاد نمی‌شود؛ او هم راه رفسنجانی را ادامه می‌دهد. طبیعتا این جریان اثر خود را روی آرا می‌گذاشت. در واقع یکی از عواملی که سبب شد رای نیاورم، حمایت من از آقای هاشمی بود، به بیانی که عرض کردم و حمایت از آقای هاشمی، چوب خوردن داشت» ناطق نوری می‌نویسد: «یکی دیگر از عوامل عدم موفقیت من در انتخابات، موضع گیری آقای هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست جمهوری بود. به نظر من ایشان مقهور جوسازی‌هایی شد که می‌گفتند تقلب می‌شود. ایشان می‌خواست به عنوان رئیس قوه مجریه که وزارت کشور هم زیر نظر اوست. ژستی بگیرد که نخیر من هستم و نمی‌گذارم تقلب سود. لحن صحبت ایشان که چرا می‌خواهید تقلب کنید، به معنی تایید آن همه جوسازی بود.بالاخره هر کس می‌توانست بگوید این که از خودشان است دارد می‌گوید تقلب؛ پس معلوم می‌شود تقلبی وجود دارد. خطبه ایشان در نماز جمعه اثر بسیار سوئی در جامعه گذاشت و هیچ توجیهی ندارد. اخیرا شنیدم بعضی اطرافیان ایشان گفتند: ما در تحلیل‌های مان اشتباه کردیم؛ فکر می‌کردیم اگر آقای ناطق بیاید مستقل عمل می‌کند و خلاصه به آقای هاشمی توجه نمی‌کند و اگر آقای خاتمی بیاید بهتر است، چون مشورت پذیر است، البته بعدا معلوم شد اشتباه کردیم.»

جزئیات تجمع اهالی «غیزانیه» برای آّب شرب

سرهنگ محسن دالوند گفت: تعدادی از مردم بخش غیزانیه صبح روز شنبه سوم خرداد ماه 99 در اعتراض به بی‌توجهی مسئولان به تامین نشدن آب شرب‌شان، اقدام به بستن جاده "اهواز- رامهرمز- امیدیه" کردند که برای مدتی باعث اخلال در تردد مسیر ترانزیتی شد و پلیس برای جلوگیری از این کار وارد عمل شد. وی افزود: پس از ورود ماموران پلیس برای بازگشایی جاده، تعدادی از تجمع‌کنندگان با سنگ و چوب به سوی ماموران حمله‌ور شدند و دو مامور پلیس را از ناحیه سر مجروح کردند. دالوند گفت: پلیس با استفاده از سلاح ساچمه‌ای پلاستیکی ضد شورش، دو نفر از تجمع‌کنندگان را به صورت سطحی مجروح و بازداشت کرد که در حال حاضر هیچ مشکلی ندارند.

 فرمانده انتظامی اهواز افزود: البته با گفت‌وگویی که با مردم داشتیم، متقاعد شدند با پلیس همراهی کنند و جاده را بازگشایی کردند و ضمن احترام به قاطبه مردم، با افرادی که نقض قانون کرده بودند هم برخورد قانونی شد. وی تصریح کرد: البته حسب وظیفه اخلاقی، با تماسی که با فرماندار کلانشهر اهواز داشتم، تامین آب مردم به وسیله تانکر در دستور کار قرار گرفت. دالوند با بیان اینکه بی‌توجهی مسئولان امر به مردم بخش غیزانیه در خصوص تامین آب شرب، باعث تجمع غیرقانونی اهالی این بخش شد، عنوان کرد: اعتراض مردم به تامین نشدن آب شرب‌شان یک مطالبه قانونی است، اما باید در مجرای قانونی انجام شود. وی افزود: اگر مسئولان امر به خواسته‌های مردم توجه کنند، هیچ گاه مشکلات اجتماعی به مسائل انتظامی تبدیل نخواهد شد و نمونه آن همین تامین آب شرب مردم بخش غیزانیه است. وی تاکید کرد: در حال حاضر تجمعی وجود ندارد و مردم به منازل خود بازگشته و جاده نیز در کمترین زمان ممکن بازگشایی شد که به استقبال رانندگان محور منجر شد. فرمانده انتظامی اهواز تصریح کرد: نیروی انتظامی یار و یاور مردم است و هیچ گاه خود را در مقابل آن‌ها قرار نمی‌دهد، اما افراد هم باید توجه کنند و قانون را زیر پا نگذارند.

پیشنهاد رشوه‌های نجومی قهوه‌خانه داران برای فعالیت‌ زیرزمینی در ایام کرونایی!

رئیس اداره اماکن پلیس امنیت عمومی پایتخت: روز گذشته هشت واحد صنفی متخلف که اقدام به عرضه قلیان در قهوه خانه‌ها می‌کردند، شناسایی شدند. پیشنهاد رشوه از سوی متصدیان قهوه خانه‌های شمال پایتخت به مأموران گشت نظارتی را با قطعیت رد می‌کنم. چندین پیشنهاد رشوه با رقم بالا در این مناطق داشتیم که ماموران با رد آن، موضوع را به ما گزارش دادند و با هماهنگی با مقام قضایی به همراه ماموران اجرائیات شهرداری درب این اماکن پلمب و جوش داده شد.

افشاگری یک نماینده از تصرف ۴۰ خانه سازمانی مجلس

روزنامه اعتماد نوشت: محمدجواد ابطحی، نماینده اصولگرای خمینی‌شهر در ادوار هشتم و دهم مجلس با بیان اینکه «۴۰ خانه سازمانی مجلس در سعادت‌آباد، قسطی و به ثمن بخس واگذار شد»، گفت: «برخی نمایندگان، خانه‌های سازمانی مجلس را تحویل ندادند و درنهایت به‌صورت قسطی و با قیمت اندک آن را تصرف کردند.» البته منظور ابطحی از «نمایندگان»، نه نمایندگان دوره دهم، بلکه نمایندگانی است که در مجلس اصولگرای هفتم عضویت داشتند.ابطحی به «۴۰ واحد خانه سازمانی مجلس در مساحت ۳۰۰ تا ۳۵۰ متر در سعادت‌آباد» اشاره کرده که به‌گفته او، قیمت کنونی‌شان «حداقل ۱۰ میلیارد تومان است»، اما درنهایت توسط «افرادی که رای نیاورده بودند، تصرف شد.» موضوعی که البته از سوی ابطحی و چند نماینده دیگر از طریق هیات رییسه دوره هشتم مورد پیگیری قرار گرفته، اما به «جواب قانع‌کننده‌ای» منتج نشده تا اینکه همان نمایندگان بازمانده از دوره جدید، «درنهایت خانه‌ها را تصرف کردند.»

جبران کسری بودجه دولت با فروش سهام

روحانی افزود: جدای از بخش مالیات و درآمد‌هایی که داریم، بازار فروش سهام نیز فعال خواهد بود و تمام بخش‌های دولتی باید سهام خود را در بازار بورس به فروش برسانند تا بازار بورس تقویت شود. رئیس جمهور ادامه داد: بازار بورس برای تقویت نیاز به خون جدید دارد و این سهام جدید و نو است، به ویژه سهامی که شناسنامه‌دار و سودآور هستند، می‌توانند بورس را به خوبی تقویت کند. روحانی با اشاره به اینکه در حال حاضر تعداد زیادی از مردم با بورس آشنا شده و در آن وارد می‌شوند، اظهار امیدواری کرد که شورای عالی بورس به این امید مردم توجه داشته و آن را تقویت کند، چون بازار سرمایه یک بازار مهمی است که باید آن را به درستی مدیریت کرده و از آن مراقبت کنیم. رئیس جمهور با بیان اینکه یک بخش از تأمین بودجه و نیازمندی‌های دولت از طریق فروش سهام است، گفت: اگر اجرای بودجه به این اقدام نیاز نداشت هم باز توسعه بورس و فروش سهام از اصول اساسی اقتصادی دولت به شمار می‌رفت، چرا که می‌خواهیم اقتصاد را به مردم واگذار کنیم.

لاریجانی رکوددار میزان آرای روسای ۱۱ دوره مجلس

 

نگاهی به آرای رئیس مجلس یازدهم در مقایسه با ۱۰ دوره پیش از این حکایت از آن دارد که علی لاریجانی همچنان رکوددار است. لاریجانی با ۲۳۷ رای در مجلس هشتم و دهم بیشترین تعداد را به خود اختصاص داده است و پس از آن محمدباقر قالیباف با 231 رای در رتبه دوم قرار دارد. البته اگر قرار باشد درصد را در نظر بگیریم هاشمی رفسنجانی با کسب ۹۵ درصد آرا در مجلس دوم همچنان پیشتاز است.

بالاترین شوک ارزی تاریخ ایران در سال ۱۳۹۷

 در شوک ارزی سال ۱۳۹۷، نرخ رشد ارز نقطه به نقطه به ۲۷۳ درصد در مهر ۱۳۹۷ و نرخ رشد ارز سالانه به ۱۷۲ درصد در اردیبهشت ۱۳۹۸ صعود کرد. در شوک ارزی سال ۱۳۹۷ نسبت به سال ۱۳۹۱، پیک نرخ رشد سالانه قیمت دلار ۷۰ واحد-درصد و پیک نرخ رشد نقطه به نقطه قیمت دلار ۱۲۲ واحد-درصد بیشتر است. افزایش نرخ ارز در زمان جنگ جهانی دوم ۱۰۰ درصد و در زمان ملی شدن صنعت نفت ۵۰ درصد بود.

استعفای آملی لاریجانی تکذیب شد

یک منبع آگاه از تکذیب ارسال نامه آملی لاریجانی به رهبر انقلاب مبنی بر درخواست استعفای خود از سمت ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام خبر داد.یک منبع آگاه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با تکذیب شایعه ارسال نامه آیت‌الله آملی لاریجانی به رهبر انقلاب مبنی بر درخواست استعفای خود از سمت ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در روز افتتاحیه مجلس یازدهم وی در جلسه دیگری حضور داشته و امکان حضور در مراسم افتتاحیه مجلس یازدهم را نداشته است. در فضای مجازی و برخی رسانه‌ها شایعه‌ای منتشر شده بود مبنی بر اینکه آیت‌الله آملی لاریجانی با ارسال نامه‌ای به رهبر انقلاب از سمت ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام استعفا کرده است و به این بهانه در افتتاحیه مجلس یازدهم حضور نداشت.

تحلیلی درباره کاندیداتوری ظریف، رئیسی و قالیباف در انتخابات ۱۴۰۰

 سیدمهدی هاشمی رئیس ستاد انتخابات تهران حجت الاسلام سیدابراهیم رئیسی در سال ۱۳۹۶ در گفت‌وگویی وضعیت محمدجواد ظریف، محمدباقر قالیباف و سید ابراهیم رئیسی را برای انتخابات ۱۴۰۰ بررسی کرد. او درباره ظریف گفت: غیراصولگرایان در مجلس و دولت نشان داد کارآمدی نداشته و نتوانسته به اعتماد مردم پاسخ دهد. دولت آقای روحانی سرمایه گذاری زیادی در حوزه سیاست خارجی کرد، اما نتیجه ضعیفی به دست آورد بنابراین می‌توان گفت ظریف بسیار ضعیف عمل کرد و قابلیت کاندیداتوری جناح غیراصولگرا را ندارد؛ مگر اینکه آنقدر تفکر جناح غیراصولگرا مستضعف باشد که غیر از اجماع بر ظریف ضعیف نتواند اقدام دیگری را انجام دهد. هاشمی همچنین درباره اجماع اصولگرایان حول قالیباف هم گفت: من از دوستداران آقای قالیباف هستم، اما الان برای طرح این موضوع خیلی زود است. خواهش می‌کنم آقای قالیباف و طرفدارانش اگر می‌خواهند کاندیدا‌های توانمند و ارزشی در انتخابات ریاست جمهوری تأثیرگذاری داشته باشند از الان نام آن‌ها را نسوزانند. برای اینکه از تجمیع حملات جناح مقابل پیشگیری شود، نباید به طرح زودهنگام نام کاندیدا‌های ارزشی و انقلابی و توانمند برای انتخابات ریاست جمهوری پرداخت. وی درباره احتمال حضور سید ابراهیم رئیسی هم گفت: ما نباید شخصیت سوزی کنیم. آقای رئیسی نشان داد در جامعه ما جایگاه خیلی خوبی دارد و اعتماد مردم نسبت به ایشان بالاست. بر اساس نظرسنجی‌ها عملکرد آقای رئیسی در قوه قضائیه نیز اعتماد مردم به او را تقویت کرده است، اما الان نباید حتی عملکرد و توانمندی ایشان را در بهبود وضعیت قوه قضائیه به حاشیه ببریم و بگذاریم به حساب اینکه احتمالا در دوره آینده ریاست جمهوری آقای رئیسی می‌خواهد شرکت کند، اگر این کار را بکنیم ظلم به ایشان است، چون شاید جناح رقیب بگوید خلوص، صداقت و جامعیت او برای این است که می‌خواهد در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کند. این نه به صلاح آقای رئیسی است و نه به صلاح فضای سیاسی کشور.

وزارت علوم: برخی مدیران در دو ترم ارشد و دکترا می‌گیرند!

دکتر فریدون جعفری ضمن بیان این مطلب در صفحه اینستاگرام خود، با انتقاد از مدرک گرایی در اعتبار سنجی مسئولان و نمایندگاح مجلس اظهار کرد: این روز‌ها در اعتبارسنجی نمایندگان جدید مجلس، یکی از موضوعات چالشی مدرک ماخوذه دانشگاهی آن‌هاست چنان چه برخی را از جلوس بر کرسی نمایندگان ملت محروم کرده است، در واقع وقتی حضور در جایگاهی سیاسی را منوط به داشتن کاغذی به نام مدرک می‌کنیم بدون این که آزمون‌ها و ارزیابی‌های درستی از دانش مرتبط با آن مدرک را تقویت و به‌گزینی کنیم، نتیجه سوق سیاسیون به سمت مدرک گرایی با استفاده از نفوذ و قدرتشان خواهد شد. مدیر کل دفتر بازرسی و پاسخگویی به شکایات وزارت علوم همچنین تصریح کرد: وقتی اساتید راهنما در رساله‌های دکترای پایان نامه‌های ارشد دقت علمی و مکفی در جلوگیری از سرقت‌های علمی و ادبی نکرده و بعضا هم حتی متن را یک بار نخوانده وارد جلسه دفاع می‌شود، با مدرک بی اعتبار مواجه خواهیم شد. به گفته دکتر جعفری، وقتی ملاحظه می‌شود مدیری سیاسی در حال مدیریت کلان هم زمان در دانشگاه هم ثبت نام کرده و مدرک دکترا و ارشد می‌گیرد، بدون حضور در کلاس ۱۴۰ واحد در دو ترم بالاتر از نابغه‌ترین نابغه‌ها پاس می‌کند، شاید مدرکی ظاهرا صحیح داشته باشد، اما قطعا جعلی و بی اعبتار است. وی در پایان خاطرنشان کرد: در برخی موسسات علنا مدرک فروخته می‌شود به گونه‌ای که نام و عنوان در سوابق موسسه جعلی بوده، ولی فقط روی کاغذ فاجعه‌ای در فضای علمی و دانشگاهی در حال رخ دادن است. البته نباید منکر پیشرفت‌های علمی کشور از لحاظ کمیت و کیفیت شد.

زمان وقوع زلزله‌های 6 و 7 ریشتری در تهران

هر دو سال زلزله ۵ ریشتری، هر بیست سال زلزله ۶ ریشتری و هر ۲۰۰ سال زلزله ۷ ریشتری در تهران رخ داده است. دکتر فرخ توکلی متخصص نقشه‌برداری و ژئودزی در سازمان نقشه‌برداری کشور در گزارشی از اندازه‌گیری‌های تعیین موقعیت ماهواره‌ای GPS و زمین لرزه‌های دماوند اظهار داشت: «داده‌های لرزه‌نگاری تاریخی نشان می‌دهد که در منطقه البرز مرکزی اطراف شهر تهران حدودا هر ۱۵۸ سال یکبار، زمین لرزه اتفاق افتاده است. آخرین زمین‌لرزه برجسته در تهران مربوط به سال ۱۸۳۰ میلادی و به بزرگی ۷.۲ بوده است. به نظر تعدادی از کارشناسان علوم زمین و همچنین بر اساس آمار لرزه‌خیزی و تاریخی موجود انتظار می‌رود در دایره‌ای به مرکزیت تهران با شعاع ۱۰۰ کیلومتر هر ۲۰۰ سال یک بار زمین‌لرزه‌ای با بزرگای ۷، هر ۲۰ سال یک بار زمین‌لرزه‌ای با بزرگای ۶، هر ۲ سال یک بار زمین‌لرزه‌ای با بزرگای ۵ رخ بدهد».

بلاتکلیفی ۱۰میلیون ایرانی برای دریافت کارت هوشمند ملی

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور: چنانچه چاپخانه دولتی که مسئول تولید بدنه کارت هوشمند ملی است به تعهداتش در زمینه تولید بدنه این کارت عمل کند، سازمان ثبت احوال طی شش ماه می‌تواند برای همه افرادی که در نوبت گرفتن کارت هستند، کارت صادر کند و تحویل دهد. در حال حاضر بیش از ۱۰میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در نوبت صدور کارت هوشمند ملی هستند و برخی از این افراد حتی نزدیک به دو سال است که مراحل پیش ثبت نام کارت هوشمند ملی را انجام داده اند، اما همچنان منتظر دریافت کارت هستند.

امام خمینی (ره) کدام نوه خود را به اعدام تهدید کرد؟

حسین سلیمی می‌گوید در مقطعی به نوه‌شان سید حسین خمینی تذکری جدی می‌دهند. محافظ امام خمینی (ره) می‌گوید: سید حسین خمینی مخالفت‌هایی را نسبت به مسیر انقلاب داشتند. امام به ایشان اعلام کرد که اگر شما بخواهید از مسیر اسلام خارج شوید اولین کسی که حکم ارتداد شما را امضا می‌کند من هستم. حتی ایشان را در مشهد دستگیر کرده و به اطلاع امام رسانده و امام هیچ گونه مخالفتی نکرده بودند. اطراف سید حسین را بعضی افراد نامناسب گرفته بودند که متأسفانه منتج به زاویه‌گیری ایشان با انقلاب گردیده بود. سید حسین در مدتی که امام در جماران بودند از قم به تهران و به دیدار امام می‌آمدند و ساعاتی هم در کنار امام حضور داشتند. در برخی از سفر‌هایی که مرحوم حاج احمدآقا به نمایندگی از امام به شهر‌های مختلف داشتند آقا سید حسین هم در کنار ما حضور داشت. اما امام سید حسین را از دخالت در امور دفتر و کشور منع کرده بودند. سید حسین تقریبا ماهی یک بار می‌آمدند به پدربزرگ و مادر بزرگ سر می‌زدند.

سیروس عسگری به ایران بازگشت

سیروس عسگری دانشمند ایرانی زندانی در آمریکا صبح (چهارشنبه) 14 خرداد وارد تهران شد. محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در صفحه اینستاگرامش از عزیمت سیروس عسگری دانشمند ایرانی بازداشت شده از آمریکا به ایران خبر داد و با انتشار یکی از پیام‌های توئیتریش که خواستار آزادی زندانیان ایرانی در آمریکا شده بود، نوشت: «سلام دوستان یک خبر خوب، هواپیمای حامل دکتر سیروس عسگری از آمریکا پرواز کرد. تبریک به همسر و خانواده گرامی ایشان.» سیروس عسگری ۵۹ ساله استاد دانشکده علم و مواد دانشگاه صنعتی شریف با تخصص میکروسکوپ الکترونیک، آلیاژ‌های دمای بالا است که از ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ در بازداشتگاه الکساندریا آمریکا به سر می‌برد و با تلاش‌های انجام شده از سوی دستگاه دیپلماسی و دفتر حفاظت منافع ایران در واشنگتن و نمایندگی ایران در سازمان ملل در نیویورک به کشور بازگشت.

روایت یک عکاس از ۱۵ سال همراهی با حاج قاسم

 حاج قاسم سلیمانی فرمانده بزرگ محور مقاومت همیشه از دوربین‌ها فراری بود، اما گاهی اوقات پیش می‌آمد که تصویری از فرمانده فقید نیروی قدس سپاه در فضای مجازی پخش شود.یکی از عکاسان جنگ که زمان زیادی با سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی همراه بود می‌گوید: حاج قاسم سلیمانی فرمانده بزرگ محور مقاومت همیشه از دوربین‌ها فراری بود و در این زمینه یکی از عکاس‌ها روایتی جالب از همراهی ۱۵ سال سپهبد شهید سلیمانی نقل کرده است.حاج قاسم همیشه از دوربین فراری بود. دوست نداشت از او عکس و فیلم گرفته شود. در مواجهه با ما که کار ثبت عکس را انجام می‌دادیم، همیشه با ناراحتی می‌گفت: «نگیر، نگیر!» گاهی حتی کار به برخورد‌های شدید و تند می‌رسید. البته بعدش از ما دلجویی می‌کرد. یک‌بار بعد از این اتفاق، صورت مرا بوسید و گفت: بوسیدمت که بدانی دوستت دارم.مثل پسرم، اما من هم معذوریت‌هایی دارم...معذوریت‌های حاج قاسم، اما فقط برای مناطق عملیاتی و ماموریت‌های حساس بود. وقتی موقعیت‌های خاصی مثل دیدار با خانواده شهدا پیش می‌آمد، رفتارش کاملاً تغییر می‌کرد؟! در این مواقع، خودش از عکس گرفتن استقبال میکرد. دست دور گردن فرزند شهید مدافع حرم می‌انداخت و می‌گفت: حالا بگیر.

الله‌کرم: لاریجانی یارقرضی اصلاح‌طلبان در ۱۴۰۰

تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: هم اکنون وارد گام دوم انقلاب شدیم و باید در حوزه تقینی، اجرایی و قضایی به حد بلوغ کافی رسیده باشیم؛ بنابراین انتظار از رئیس جمهور ۱۴۰۰ بسیار خواهد بود. ما نیاز به فردی داریم که سکاندار حرکت انقلابی در گام دوم و اداره کننده دولت جوان و حزب الهی باشد. تا انتخابات ریاست جمهوری یک سال دیگر زمان باقی است و اصلاح طلبان دست خود را خالی می‌بینند، چون مهره‌هایشان یکی پس از دیگری سوخته است؛ بنابراین، چاره‌ای ندارند که از اردوگاه رقیب مانند سال ۹۶ یارگیری کنند. در این میان، نام علی لاریجانی بسیار مطرح است. حسین الله کرم معتقد است «اصلاح طلبان دوباره یارقرضی می‌گیرند و لاریجانی هم این حمایت را می‌پذیرد».

ماجرای اخراج کارمند وزارت خارجه آمریکا به خاطر ایران

بازرس اخراج‌ شده وزارت خارجه آمریکا وجود ارتباط میان اخراج او با تحقیقاتش درباره اعلام وضعیت اضطراری با ایران را تأیید کرد. «استیو لینیک»، بازرس کل وزارت خارجه آمریکا امروز پنجشنبه تأیید کرده، اخراج او با تحقیقاتش درباره اعلام وضعیت اضطراری در قبال ایران برای فروش اضطراری سلاح به عربستان سعودی مرتبط بوده است. لینیک امروز در جلسه‌ای در کنگره آمریکا که در حال بررسی دلایل اخراج او است به عنوان شاهد حضور یافت. پنج قانونگذار حزب دموکرات که اعضای کمیته‌های مختلف کنگره آمریکا هستند در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند او در جلسه امروز وجود ارتباط میان اخراج او با تحقیقاتش درباره اعلام وضعیت اضطراری در قبال ایران را تأیید کرده است. «باب منندز»، «الیوت انگل»، «کارولین مالونی»، «جرالد کانولی» و «جاکوئین کاسترو» در بیانیه‌ای مشترک تصریح کردند: «آقای لینیک امروز تأیید کردند که هنگام اخراجش از سمت بازرس کل وزارت خارجه دفترشان در حال بررسی دو موضوع مرتبط با رفتار مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا بود.» در این بیانیه آمده که یکی از این موضوعات به تحقیقات لینیک درباره نحوه اعلام وضع اضطراری در قبال ایران برای فروش سلاح به عربستان سعودی بوده است.

۱۵ هزار قبر برای بحران‌های احتمالی آماده شد

عطایی مدیرکل خدمات شهری شهرداری تهران: شهرداری تهران به منظور واکنش مناسب در برابر بحران‌های احتمالی نظیر زلزله در قطعه‌ای مجزا ۱۵ هزار قبر اضطراری را آماده کرده و روزانه نیز ۱۰ هزار قبر آماده داریم که در کنار قبر‌های اضطراری در مواقع ضروری می‌توانند کمک حایز اهمیتی باشند.۲۰۰۰ دستگاه آمبولانس را تجهیز کرده‌ایم و ۱۰۰ سوله بحران نیز در تهران برای مواقع اضطراری وجود دارد.

توضیحات پلیس درباره غرق شدن اتباع افغانستانی در رودخانه هریرود

سردار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در توضیح درباره ماجرای غرق شدن چند تبعه افغانستانی در رودخانه مرزی هریرود گفت: اولا غرق شدن چند تبعه افغانستانی در رودخانه مشترک مرزی و در خاک کشور افغانستان ارتباطی با مرزبانی نداشته و در بررسی‌ها مشخص شد که قصوری از سوی مرزبانان ایران، صورت نگرفته است. ثانیا انتظار می‌رود طرف مقابل در خصوص بررسی مشترک ادعا‌های مطروحه تیم‌هایی اعزام کند که بتوانیم پاسخگوی دو ملت باشیم. ثالثا شرایط جوی و بارندگی‌های پی در پی و افزایش حجم آب رودخانه در آن ایام و تاریکی شب می‌تواند عامل موثری بر این حادثه ادعایی باشد.

نظر عضو مجلس خبرگان در مورد احیای قائم مقامی رهبری

عضو مجلس خبرگان رهبری، می‌گوید که تعیین جایگاه قائم‌مقامی رهبری نه قانونی است و نه فقهی است.آیت الله هاشم‌زاده هریسی، عضو مجلس خبرگان رهبری، می‌گوید که تعیین جایگاه قائم‌مقامی رهبری نه قانونی است و نه فقهی است و، چون در قانون اساسی نیست و خود امام خمینی هم این سمت را حذف کرده است، قابلیت احیا ندارد. او همچنین درباره‌ی شورای رهبری هم به همین موضوع اشاره کرده و می‌گوید که در بازنگری قانون اساسی -که پیشنهاد شورایی شدن رهبری داده شد- این پیشنهاد تصویب نشد و نهایتا در قانون اساسی این موضوع به رسمیت شناخته نشده و «فعلا شورای رهبری خلاف قانون اساسی، غیرقابل طرح و آب در هاون کوفتن است».

سرنوشت ارائه درس تربیت جنسی در مدارس

حسن ملکی معاون وزیر آموزش و پرورش:‌ نمی‌توانیم به موضوع تربیت جنسی که یکی از ابعاد تربیت است، بی‌اعتنا باشیم و آن را نادیده بگیریم؛ اما ابهاماتی در اینجا وجود دارد که این ابهامات تا حدی مانع کار می‌شود. به طور مثال به علت مواجهه‌ای که در تربیت اجتماعی و سیاسی داریم شاید نتوانیم آن را شفاف، واضح و روشن بیان کنیم.بحث تربیت جنسی در مدارس اصلا مورد غفلت ما نیست، اما یک سری محدودیت‌ها هم داریم، ضمن اینکه دست‌مان به دلیل محدودیت‌های آموزشی و اخلاقی در این زمینه خیلی باز نیست، ولی آن را رها نکرده‌ایم. خط قرمز‌هایی وجود دارد، اما نباید خیلی هم در این قضیه محتاط حرکت کنیم.

حکم شرعی فاصله‌گذاری اجتماعی در نماز جماعت

کانال رسمی استفتائات دفتر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مد ظله‌العالی) که ذیل پایگاه leader.ir فعالیت می‌کند با انتشار پستی در خصوص فاصله‌گذاری اجتماعی در نماز جماعت، به تشریح حکم شرعی مربوط به این موضوع پرداخت.

سؤال: در نماز جماعت فاصله نمازگزاران در موارد زیر تا چه مقدار به صحت جماعت ضرر نمی‌زند؟

الف) فاصله محل سجده مأموم با محل ایستادن امام.

ب) فاصله محل سجده مأموم در هر صف با محل ایستادن مأموم در صف جلوتر که بواسطه او به امام متصل است.

ج) فاصله محل ایستادن مأموم با مأموم دیگری که به واسطه او از سمت راست یا چپ به جماعت متصل می‌شود.

جواب: در همه موارد یاد شده فاصله تا حدود یک متر، اشکال ندارد.

روایتی از مخالفت شدید رئیسی با حضور در انتخابات ۱۴۰۰

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نایب رییس مجلس شورای اسلامی در توئیتی از مخالفت رییس قوه قضاییه با کاندیداتوری‌اش در انتخابات ریاست جمهوری ١۴٠٠ خبر داد. قاضی زاده هاشمی شنبه شب در این توئیت افزود: «سخن برادرم آقای امیرآبادی بر لزوم حضور آیت الله رئیسی در انتخابات ۱۴۰۰جدید نیست. جمع بندی بسیاری از انقلابی‌ها همین بود که مطرح هم شد، اما ایشان به شدت مخالفت کردند و ضمن تاکید بر برنامه پنج ساله خود در قوه قضاییه، طرح بحث‌های اینچنینی را انحراف در مسیر تحولی قوه و گفتمان مبارزه با فساد دانستند.» به گزارش ایرنا، احمدامیرآبادی فراهانی، عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی پیشتر در یک برنامه تلویزیونی گفته بود: من فکر می‌کنم اگر آقای رئیسی برای انتخابات سال ۱۴۰۰ بیاید همه مشکلات حل می‌شود.

عضوجبهه پایداری: پرونده احمدی‌نژاد سنگین است

حجت الاسلام روانبخش، عضو شورای مرکزی جبهه پایداری می‌گوید: جریان سوم همان جریان انقلابی است که در بیانات رهبر معظم انقلاب نیز به آن اشاره شده است. این جریان دارای تفکر اصولگرایی ناب است که با روش اصلاح طلبی به پیش می‌رود. نگرانی‌ها از بابت کاهش مشارکت در انتخابات ۱۴۰۰، شعار «اصلاح طلب، اصولگرا دیگه تموم ماجرا، کاندیدا‌های جوان انتخابات ریاست جمهوری، عزم احمدی نژاد برای بازگشت به پاستور و جریان سوم از جمله مباحثی بود که با حجت الاسلام قاسم روانبخش، عضو شورای مرکزی جبهه پایداری در میان گذاشتیم. او تاکید دارد یکی از راه‌های جلب مشارکت بیشتر مردم در پای صندوق‌های رأی، تغییر «قانون انتخابات» و به تبع آن بازنگری در تعریف جامع «رجل سیاسی» است و البته او عملکرد مجلس یازدهمی را نیز تاثیرگذار می‌کند. قائل به شعار «تمومه ماجرا» نیست و می‌گوید وجود دو جریان اصولگرایی و اصلاح طلبی را نمی‌توان انکار کرد. این عضو جبهه پایداری جریان سوم را جریان انقلابی با تفکر اصولگرایی و روش اصلاح طلبی می‌داند. روانبخش که حمایتش از احمدی نژاد در گذشته را انکار نمی‌کند، این را هم می‌گوید که احمدی نژاد امروز مورد حمایت اصولگرایان نیست و پرونده اش آنقدر سنگین شده که بعید است تایید صلاحیت شود.

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: اعمال ماه شعبان مناجات شعبانیه نوروز 1400 روز جهانی آب تولید پشتیبانی ها مانع زدایی ها مهمترین اخبار خرداد ناطق نوری انتخابات دوم خرداد 76 امام خمینی وزارت علوم زلزله تهران اعمال ماه شعبان مناجات شعبانیه نوروز 1400 روز جهانی آب تولید پشتیبانی ها مانع زدایی ها انتخابات ریاست جمهوری افغانستانی در رودخانه وزارت خارجه آمریکا خانه سازمانی مجلس انتخابات ۱۴۰۰ قائم مقامی رهبری کارت هوشمند ملی عضو مجلس خبرگان ریشتری در تهران آملی لاریجانی آقای هاشمی آقای هاشمی نماز جماعت پیشنهاد رشوه اصلاح طلبان قانون اساسی سیروس عسگری مجلس یازدهم حال حاضر آقای رئیسی تربیت جنسی احمدی نژاد امام خمینی وزارت علوم قهوه خانه ناطق نوری زمین لرزه فروش سهام دو ترم خواهد شد آیت الله حاج قاسم سید حسین اگر آقای اخراج او سال ۱۳۹۷ هزار قبر شوک ارزی سلطان ها نرخ رشد خانه ها غرق شدن سال یک یک بار آب شرب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۸۹۱۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماجرای رأی لحظه آخری احمدی نژاد بعد از عمل جراحی پلک

احمد علیرضابیگی، نماینده تبریز، درباره رای دادن لحظه آخری احمدی نژاد در انتخابات مجلس دوازدهم توضیح داد که در ادامه می‌خوانید.

آقای احمدی‌نژاد نمی‌خواستند رأی دهند که آخرین لحظه رفتند رأی دادند؟

رأی دادن آقای احمدی‌نژاد هم یک نوع اعتراض بود که لحظه آخر رفتند رأی دادند.

یعنی احمدی‌نژاد از اول نمی‌خواست در انتخابات رأی دهد، ولی لحظه آخر رفت و رأی داد؟

باید از احمدی‌نژاد سوال کرد، من از او اطلاعی نگرفتم. اما احمدی‌نژاد در حال حاضر برای اینکه از خودش رفع اتهام کند، رأی داد چرکه برخی می‌گویند که چشم احمدی‌نژاد به پساجمهوری اسلامی است، لذا برای اینکه این اتهام را از خودش دور کند، با وجود اینکه پزشک به او گفته بود به دلیل عمل جراحی روی پلک چشم‌هایش، نباید در معرض باد و هوا قرار بگیرد، اما صرفاً برای اینکه اثبات کند که نگاهش به پسا جمهوری اسلامی نیست رفت و در انتخابات شرکت کرد.

دیگر خبرها

  • پشت‌پرده رأی لحظه آخری احمدی نژاد در انتخابات
  • ماجرای رأی لحظه آخری احمدی نژاد بعد از عمل جراحی پلک
  • ماجرای رأی لحظه آخری احمدی نژاد در انتخابات مجلس
  • روایت رفسنجانی از استمداد خانواده فرمانده ارشد نیروی انتظامی برای رهایی از زندان
  • پشت پرده رأی لحظه آخری احمدی‌نژاد در انتخابات بعد از عمل پلک
  • سندی جدید درباره باغ ازگل و کاظم صدیقی: پای احمدی نژاد هم به میان آمد
  • رد پای احمدی نژاد در واگذاری باغ ازگل
  • زلزله ۴.۵ ریشتری در خوزستان
  • زلزله‌ ۴.۵ ریشتری سالند را لرزاند
  • مردم در کدام انتخابات به زنان بیشتر اعتماد کردند؟