Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-04-25@17:15:02 GMT

روز شماری مردم گیلان برای احیای صنایع پوشش ایران

تاریخ انتشار: ۴ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۳۸۹۸۲۷

روز شماری مردم گیلان برای احیای صنایع پوشش ایران

‍‍‍‍‍‍

مردم گیلان با سفر رئیس قوه قضائیه به این استان امروز بیش از هر زمانی امیدوارند تا کارخانه پوشش ایران گیلان که مانند بسیاری از واحد‌های صنعتی دیگر قربانی واگذاری‌های بدون کارشناسی شده، احیا شود.

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، صنایع پوشش ایران با نیم قرن سابقه فعالیت یکی از بزرگ‌ترین و مجهزترین کارخانجات ریسندگی و نساجی در ایران و خاورمیانه بود که متاسفانه به دلیل واگذاری غیرکارشناسی با مشکل مواجه شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



زمین ۸۵ هکتاری این کارخانه در بهترین منطقه شهر رشت، جایی نزدیک فرودگاه و در مسیر منطقه آزاد تجاری صنعتی انزلی قرار دارد. این کارخانه طی سال‌ها با تولیدات خود نه تنها گیلان بلکه کشور را زیرپوشش قرار می‌داد و یک واحد تولیدی قوی بود که تعداد افراد زیادی نیز در آن مشغول به کار بودند.

سال ۸۳ براساس سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی، حکم واگذاری این کارخانه صادر شد؛ البته در واگذاری این واحد تولیدی آنچنان که باید دقت نشد، شرکت «تی تیس کیش» نخستین خریدار این کارخانه بود که با ۸۵۰ میلیون تومان کارخانه را صاحب شد.

بیشتر بخوانید:

چشم انتظاری مردم گیلان برای احیای صنایع پوشش ایران / ماجرای کارخانه‌ای که به بهانه بارش برف تخریب شد در سفر رئیس دستگاه قضا به گیلان چه گذشت؟ / بغض رئیسی برای آتش‌زدن بیت‌المال به نام خصوصی‌سازی! دستور تعقیب مخربان کارخانه صنایع پوشش رشت صادر شد


متاسفانه بعد از واگذاری کارخانه به بخش خصوصی روند نزولی و تعدیل کارگران و تعطیلی خطوط تولید نیز کلید خورد. مالکان آن زمان که گفته می‌شود به دنبال تغییر کاربری زمین بودند، با بهانه‌های مختلفی کارخانه به را به تعطیلی کشاندند و خط‌های تولید نخ و پارچه را با ادعای نبود مواد اولیه و نداشتن سفارش و مشتری تعطیل کردند.

شنیده‌ها حاکی از این است زمانی که این کارخانه به بخش خصوصی واگذار شد، افراد سودجویی از این موقعیت سوء استفاده کردند؛ برای همین فقط در ماه اول شروع به کار، حقوق کارگران را پرداخت کرد و در ماه‌های بعدی کارگران نه تنها شاهد پرداخت حقوقی نبودند؛ بلکه کارخانه به کلی تعطیل شد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی


بارش سنگین برف در اوایل دهه ۸۰ موجب شد تا خسارت‌هایی به سالن‌های تولید کارخانه زده شود، همین امر بهانه‌ای برای تعطیلی کارخانه شد. مسئولان کارخانه به جای تعمیر و ترمیم خرابی‌ها در جهت افزایش حجم این تخریب‌ها تلاش کردند و این باعث شد که بتوانند قطعات و دستگاه‌های این کارخانه را خارج کرده و بفروشند.

 

فروخته شدن کارخانجات گیلان در دولت‌های گذشته

در این رابطه محمدهادی حسن‌رو دبیر اجرایی وقت جامعه اسلامی کارگران گیلان با انتقاد شدید از فروخته شدن کارخانجات گیلان در دولت‌های گذشته، می‌گوید: کارخانه‌هایی، چون ایران الکتریک، چینی‌سازی گیلان، فرش گیلان، ایران کنف، کنف کار، پیله ابریشم، ایران پوپلین، پوشش، چوکا و جوراب گیلان پس از واگذاری، تعطیل یا با چالش شدیدی روبه‌رو شدند. به عنوان نمونه کارخانه پوشش رشت بیش از ۳ هزار کارگر داشته که هم اکنون دیگر فعال نیست.

 


بعد از گذشت چندین سال از تعطیلی صنایع پوشش ایران وعده‌های مسئولان برای احیای این واحد صنعتی ادامه داشت، ولی در عمل اتفاق چشم گیری صورت نگرفت تا اینکه آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس دستگاه قضا در سفر اخیر خود به گیلان، از کارخانه صنایع پوشش بازدید کرد و پای در دل کارگران این کارخانه نشست.

رئیس قوه قضاییه در سفر خود به گیلان از بخش‌های مختلف کارخانه صنایع پوشش ایران بازدید کرد و پس از گفتگو با رئیس جدید این کارخانه و نماینده‌های کارگران گفت که تصمیمات مهمی در راستای رفع مشکلات این واحد تولیدی و احیای آن اتخاذ شده است.


رئیسی همچنین تاکید کرد: ماشین‌آلات و دستگاه‌های کارخانه صنایع پوشش روزانه می‌تواند ۱۰ تا ۱۲ تن انواع نخ ریسندگی تولید کند؛ لذا این ماشین‌آلات و دستگاه‌ها باید در اسرع وقت نصب شوند.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی


رئیس قوه قضاییه درباره آنچه در کارخانه صنایع پوشش ایران اتفاق افتاده معقتد است که عده‌ای بارش برف را بهانه کرده تا این کارخانه از کارخانه بودن بیفتد تا از زمین آن بهره‌مند شوند. رئیس دستگاه قضا می گوید که یک فاجعه بزرگ نسبت به اموال عمومی و بیت‌المال رخ‌داده وعده‌ای به خاطر سودجویی و منفعت، یک مرکز بزرگ تولیدی را به این روز درآورده‌اند. رئیسی با بیان اینکه مشکل این کارخانه بارش برف نبوده گفته است که اگر سنگ هم از آسمان می‌بارید، وضعیت کارخانه صنایع پوشش ایران نباید به این روز می‌افتاد، سودجویان این کارخانه را تخریب کردند تا از زمین آن سوءاستفاده کنند.


وی همچنین تاکید کرد: تا امروز بازدید‌های زیادی از کارخانه‌های سراسر کشور داشته‌ایم؛ اما وضعی که امروز در کارخانه صنایع پوشش ایران مشاهده کردیم بسیار عجیب است و گویی یک جنگ و فاجعه در اینجا اتفاق افتاده و ثروت ملی به تاراج رفته است.

 


به گفته آیت الله رئیسی در صورت راه‌اندازی بخش‌ها و پروژه‌های مختلف؛ کارخانه صنایع پوشش ایران برای سه تا چهار هزار نفر کارآفرینی خواهد شد. برای همین مردم باید هرچه سریع‌تر ناظر بر تولید این کارخانه باشند.


وی با اشاره به فردی که چنین سرنوشتی را بر این کارخانه تحمیل کرده، خاطرنشان کرد: فرد یا افرادی که کارخانه صنایع پوشش ایران را تخریب کرده، به‌عنوان کسی که اموال عمومی و بیت‌المال را به غارت برده، باید تحت تعقیب قانونی قرار بگیرد.

 

 

رئیس دستگاه قضا ضمن اینکه وعده داد که هر چه سریع‌تر با همت مسئولان کارخانه همه موانع ازجمله موانع حقوقی و قضایی برطرف شوند، تاکید کرد: حتی یک روز هم نباید توقفی صورت بگیرد، چراکه گیلان به‌عنوان قطب نساجی کشور شناخته می‌شود لذا به دادگستری گیلان دستور داده می‌شود تا هرچه سریع‌تر حل مشکلات کارخانه صنایع پوشش ایران را در دستور کار قرار دهند.

 

احیای کارخانه پوشش گیلان در معرض تهدید مافیا

سید علی آقازاده، عضو مجمع نمایندگان گیلان با اشاره به صدور حکم سرمایه کارخانه پوشش به نفع دولت می گوید: با دستور و قاطعیت آیت الله رئیسی و نیز تیم جدی و جهادی قوه قضاییه گیلان در باز پس گیری کارخانه پوشش در نهایت حکم سرمایه کارخانه پوشش به نفع دولت صادر شد.

 

به گفته ملک و املاکی که  بیش از بیست سال تحت تصرف بخش نااهل خصوصی بود  به نفع دولت برگشت داده شد و با قدرت و قوت احیای دوباره کارخانه پوشش در دستور کار قرار گرفت، اتفاقات خوبی در حال رقم خوردن است که نوید بخش آینده ای روشن در بخش صنعت و اشتغال برای گیلان خواهد بود.

 

وی با بیان اینکه کارخانه پوشش که تبدیل به غده سرطانی شده بود پس از ۲۰سال روبه بهبود است، می افزاید: به هیچ عنوان اجازه هیچگونه کوتاهی و تعلل به مسئولان داده نمی‌شود به مسئولین ذیربط و نیز شرکت آتیه دماوند هشدار می دهیم که هیچگونه کوتاهی قابل قبول نیست و اجازه نمی دهیم سرمایه مردم مورد تعرض عده ای سودجو قرار گیرد.

 

 

کارخانه پوشش ایران یکی از کارخانه‌های نساجی مهم و بسیار بزرگ استان گیلان بود که مانند بسیاری از واحد‌های صنعتی دیگر قربانی واگذاری‌های بدون کارشناسی شد و با سفر رئیس قوه قضائیه به این استان و بازدید از کارخانه، مردم گیلان امیدوارند با برداشتن موانع هرچه زودتر این کارخانه دوباره احیا شود و کارگران دوباره به سرکار خود برگردند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: کارخانه پوشش ایران دستگاه قضا رئیس قوه قضائیه کارخانه صنایع پوشش ایران رئیس دستگاه قضا کارخانه پوشش مردم گیلان رئیس قوه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۸۹۸۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تبلیغ نافرمانی مدنی توسط رئیس جبهه اصلاحات

رادیکال‌های اصلاح طلب می کوشند تا در راستای معارضه با نظام هر مساله ای را تبدیل به پروژه ای سیاسی کنند!

سرویس سیاست مشرق- رئیس جبهه اصلاحات در راستای تلاش برای تعریف صورت مساله زنان در ایران دیل مساله حقوق بشری اقدام به خط دهی جهت مقاومت مدنی در برابر آنچه که پوشش اجباری خواند، نمود.

آذر منصوری طی یادداشتی کوشید تا طی یک خط دهی مساله حجاب را به مقوله ای ویرانگر میان مردم و حاکمیت تعریف و تفسیر کرده و مکشفه ها را به مقاومت مدنی فرا بخواند.

وی در ادامه مدعی شدت گرفتن تبعیض‌ها علیه زنان شد و تاکید کرد که صورت مسئله زنان ایران در واقع یک موضوع حقوق بشری است که همه اجزاء آن در هم تنیده اند و نمی توان به جزئی از این کل با تحمیل و اجبار و خشونت، موضوعی در سطح پوشش را به آنها تحمیل کرد.

آذر منصوری نوشته است که نه تنها پوشش زنان و مردان ایران بلکه پوشش مردم همه کشورهای جهان برآیندی از باورها، عرف و هنجارهای جامعه است. هیچ قاعده و قانون و دین و مذهبی نمی تواند، خارج از عرف و هنجارهای جوامع سبکی خاص از زندگی را به زنان ومردان آن جامعه تحمیل کند!

در رابطه با مطالب مطرح شده از سوی آذر منصوری رئیس جبهه اصلاحات و دبیرکل حزب اتحاد ملت باید گفت؛

۱ - رادیکال‌های اصلاح طلب می کوشند تا در راستای معارضه با نظام هر مساله ای را تبدیل به پروژه ای سیاسی نموده و با تبدیل مسائل به فضای جدلی ضمن قطبی سازی صحنه اعتراضی را به زعم خود به سوی محور حقوق بشر و حقوق شهروندی مطالبق دیدگاه های خود شیفت نمایند.

۲ - رادیکال ها بدون اشاره به تلاش های مناقشه انگیز خود طی سالیان گذشته که از جامعه اعتراضی و حضور تا خیابان سخن گفته و تحریم انتخابات را کلید زدند توضیحی نمی دهند که عمل به قانون مناقشه انگیز است یا دعوت به آشوب و خیابان

این دعوت به نافرمانی مدنی که پیش از این توسط گروهک نهضت آزادی طرح و بیان شده بود نشان می دهد که رادیکال ها برای تولید منازعه و مناقشه عزم خود را جزم کرده و باید منتظر ادامه کنش های بی ثبات ساز آنان بود.

دیگر خبرها

  • حملات پهپادی ویرانگر اوکراین به کارخانه های فولاد روسیه/ اعلام تحریم های جدید آمریکا علیه ایران به بهانه جنگ اوکراین
  • احیای بیش از ۳۰۰ کارخانه از ابتدای دولت در خراسان رضوی
  • یکی از راه‌های توسعه گیلان همدلی میان دولت و مجلس است
  • فعال کارگری: دولت با احیای کارخانه‌های تعطیل یا نیمه‌تعطیل، تولید داخل را زنده کرد
  • احیای ۳۰۸ کارخانه از ابتدای دولت در خراسان رضوی
  • کارخانه مشاور عالی رئیس و دبیر کمیته فنی فدراسیون والیبال شد
  • همت عشایر گیلان در جهش تولید با تولید انواع محصولات
  • گیلان باید تحت پوشش فیبر نوری قرار گیرد
  • تبلیغ نافرمانی مدنی توسط رئیس جبهه اصلاحات
  • اصناف و بازاریان لباس‌هایی با پوشش مناسب در اختیار مردم قرار دهند