Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-03-29@15:04:10 GMT

مهم‌ترین تهدید بورس در سال جدید

تاریخ انتشار: ۴ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۳۹۰۱۶۳

مهم‌ترین تهدید بورس در سال جدید

از ۱۰۰ کارشناس بازار سرمایه، ۱۴ پرسش درباره وضعیت بورس در سال پیش رو پرسیده شده است. نتایج پیش‌بینی‌ها و انتظارات این کارشناسان را در ادامه می‌بینید. به گزارش پول نیوز، سال ۹۹ با تمام فراز و نشیب‌های خاص خود برای بازار سهام بالاخره به پایان رسید. اکنون بازار سرمایه در آخرین سال قرن با متغیر‌هایی کلیدی از جمله سرنوشت برجام، انتخابات ریاست‌جمهوری و ادامه سیاست‌گذاری‌ها برای هدایت بورس به ریل صعودی مواجه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


تعدیل انتظارات از بازدهی بورس

بازار سهام در نیمه نخست سال ۹۹ یکی از رویایی‌ترین دوره‌های خود را طی کرد. اگرچه بخش عمده‌ای از صعود ۳۰۰ درصدی شاخص کل تا اواسط تابستان، در یک دوره اصلاحی از دست رفت و بورس تهران بازده سالانه ۱۵۵ درصدی را کسب کرد. اما با توجه به بازدهی تاریخی حدود ۳۰ درصدی این بازار، سال گذشته را به قطع می‌توان دوره ابررونق بورس دانست. در سوال اول پیش‌بینی کارشناسان از «وضعیت بازار سهام در سال پیش رو» پرسیده شد که عمدتا (حدود ۶۰ درصد مشارکت‌کنندگان) آن را متعادل دانستند و اکثریت باقی آرا به ترتیب به گزینه‌های «رونق» و «رکود» تعلق یافت. نکته قابل توجه در این خصوص، اما تعدیل انتظارات از بازدهی بازار سهام پس از ۳ سال رونق و ابررونق متوالی است.

در پرسش دوم برآورد کارشناسان از «نیمه پربازده‌تر بورس ۱۴۰۰» پرسیده شد. نتایج حاکی از آن است که ۵۱ نفر نیمه دوم و ۴۸ نفر نیمه اول سال را بهتر ارزیابی می‌کنند. این در حالی است که بورس به صورت تاریخی عمدتا در نیمه اول سال عملکرد بهتری را ثبت کرده است. انتخابات ریاست‌جمهوری کشور در خرداد ماه ممکن است از عواملی باشد که انتظارات بورسی‌ها از عملکرد نیمه نخست را تعدیل کرده است.

شاخص کل بورس سال ۹۹ را کمی بالاتر از مرز ۱.۳ میلیون واحد به پایان برد. پاسخ‌ها به سوال سوم یعنی «ایستگاه پایانی دماسنج بازار سهام در پایان سال ۱۴۰۰» حاکی از آن است که حدود ۷۰ درصد از کارشناسان، محدوده فعلی را به نوعی کف شاخص در سال جدید پیش‌بینی کرده‌اند. در همین حال محدوده زیر ۸۰۰ هزار واحد هیچ رایی کسب نکرد. از سوی دیگر تنها ۳ نفر از ۹۹ پاسخ‌دهنده به این سوال، نماگر اصلی بورس را در انتهای سال بالای ۲ میلیون واحد می‌بینند. با توجه به آنکه گزینه ۱.۶ تا ۱.۸ میلیون واحد بیشترین رای را کسب کرده است، می‌توان تصور کرد عمده کارشناسان بازدهی ۲۵ تا حدود ۴۰ درصدی را برای امسال انتظار دارند.

بازار سرمایه در سالی که گذشت سردمدار کسب بازدهی بین همه بازار‌ها بود. پس از آن بیشترین رشد نصیب مسکن، سکه، طلا، ارز و در نهایت سپرده‌های بانکی شد. در دنیای رمزارز‌ها هم بیت‌کوین بیش از ۸۰۰ درصد و اتریوم بالای ۱۲۰۰ درصد رشد را طی یک سال اخیر تجربه کردند؛ رشد‌هایی که بسیاری را برای سرمایه‌گذاری در این بازار‌های پرریسک در سرتاسر جهان وسوسه کرد. ۶۰ درصد کارشناسان «جدی‌ترین رقیب بورس ۱۴۰۰» را سپرده بانکی و اوراق بدهی برآورد کرده‌اند که رقم چشمگیری محسوب می‌شود و فضایی شبیه به سال ۹۳ و رقابت شدید سپرده‌های بانکی را تداعی می‌کند. اما نکته جالب دیگر، رای ۲۰ درصد کارشناسان به رمزارز‌ها به عنوان دومین رقیب جدی بورس است.

بازار سهام در سال ۹۹ با موجی از استقبال عمومی همراه شد که اوج‌هایی تاریخی را برای آن به ارمغان آورد. در همین حال نرخ برابری دلار به ریال و همچنین قیمت‌های جهانی کالا‌ها هم وضعیت رو به رشدی داشتند و به نوعی در نیمه دوم سال از ریزش شدید بازار جلوگیری کردند. از کارشناسان پرسیدیم «کدام عامل مهم‌ترین اثر را بر سرنوشت بورس ۱۴۰۰ دارد؟» و بیش از ۶۰ درصد مشارکت‌کنندگان نرخ ارز و متغیر‌های اقتصاد کلان را اثرگذارترین عامل دانستند. در همین حال نتایج نشان از آن دارد که این فعالان عوامل غیراقتصادی و به طور خاص، انتخابات خرداد را چندان جدی نگرفته‌اند که می‌تواند دو معنی داشته باشد: یا آنکه نتیجه انتخابات را مشخص دانسته و سیاست‌های بورسی نامزد‌های احتمالی را متفاوت نمی‌دانند یا آنکه در مقایسه با سایر عوامل، انتخابات را ریسکی جدی ارزیابی نمی‌کنند.

کارشناسان بورسی در بین صنایع بیشتر از همه اعتقاد به رشد معدنی – فلزی‌ها، شیمیایی‌ها و پالایشی‌ها داشتند. به طوری که بیش از ۷۰ درصد کارشناسان اعتقاد داشتند که سال آینده معدنی-فلزی‌ها صنایع پیشتاز بازار خواهند بود. البته بعد از این ۳ صنعت، بانک‌ها و خودروسازان بیشترین اقبال را داشتند. این نظرسنجی نشان می‌دهد که عمده کارشناسان به صنایع بزرگ بازار امید بیشتری دارند. اما با وجود این برخی با اعتقاد به رشد دلار و شروع سوپرسایکل کامودیتی‌ها، به این دسته از صنایع اقبال نشان داده‌اند و در سمت مقابل برخی از تحلیلگران که معتقد بودند برجام دوباره احیا می‌شود به صنایع برجامی بازار یعنی بانک‌ها و خودروسازان اقبال بیشتری نشان دادند.

اما بازیگر اصلی بازار سرمایه در سال جدید کیست؟ در سال گذشته عموما تحلیلگران انتظار داشتند بازیگران خرد نقش اصلی را ایفا کنند و می‌توان ادعا کرد تا حدی هم چنین انتظاری تحقق یافت. با وجود این، نتایج نظرسنجی حاکی از آن است که کمتر از یک سوم از کارشناسان برای امسال انتظار مشابهی دارند و عمده آن‌ها وزنه دولت و سهامداران حقوقی را در نقش‌آفرینی برای بورس ۱۴۰۰ سنگین‌تر می‌دانند.

۳۲ درصد کارشناسان اعتقاد دارند مهم‌ترین تهدید بورس در سال ۱۴۰۰ نرخ سود بانکی است. البته نکته مهم این سوال این است که نظرات تقریبا متوازن توزیع شده است. به طوری که دومین گزینه یعنی مداخلات سیاست‌گذار ۲۵ درصد، فروش اوراق بدهی و ETF‌های دولتی ۲۲ درصد و بی‌اعتمادی سهامداران خرد هم ۲۱ درصد آرا را به خود اختصاص داده‌اند. توزیع این چنین متناسب نظرات نشان می‌دهد که بورس با ریسک‌های جدی متعددی در سال آینده مواجه خواهد بود و صرفا یک خطر را نمی‌توان برای آن نام برد.   حدود ۶۱ درصد تحلیلگران در نظرسنجی معتقد بودند که دامنه نوسان در سال آینده دوباره به منفی – مثبت ۵ درصد برمی‌گردد. دومین گزینه پرتکرار، اما باز شدن دامنه نوسان تا محدوده ۱۰ درصدی برای حداقل تعدادی از نماد‌ها بود. البته باتوجه به مصوبه شورای‌عالی بورس در روز سه‌شنبه آخر سال ۹۹ که مبنی بر اجازه به سازمان بورس برای افزایش دامنه نوسان بود، به نظر می‌رسد این گزینه هم از شانس بالایی برخوردار باشد. در مجموع تنها ۸ درصد کارشناسان هم به دو گزینه تداوم دامنه نامتقارن و حذف شدن دامنه نوسان رای دادند.

سوال بعدی که از تحلیلگران پرسیده شد این بود که کدام استراتژی برای بورس ۱۴۰۰ بیشترین بازدهی را به دنبال خواهد داشت. از نکات جالب توجه این بود که آرای هر دو گزینه تقریبا به یکدیگر نزدیک بود. البته استراتژی فعال (active) تا حدی آرای بیشتری را به خود اختصاص داد. آرای بیشتر استراتژی فعال در حالی است که در سال‌های قبل و حتی در طول ریزش‌ها بسیاری از کارشناسان اعتقاد به استراتژی منفعل داشتند. چرخش به سمت استراتژی فعال می‌تواند نشانگر کاهش انتظارات از بازدهی بازار سهام و در نتیجه کسب سود بیشتر با نوسان‌گیری باشد. استراتژی‌ای که در نیمه دوم ۹۹ هم با توجه به فراز و نشیب‌های مداوم شاخص، ممکن بود سود بیشتری نصیب فعالان بازار کند.

سال گذشته شاخص کل بورس تهران در محدوده ۵۰۰ هزار واحدی کار خود را به پایان رساند. اما با وجود این بسیاری از تحلیلگران با توجه به شرایط آن زمان معتقد بودند که نرخ خیلی از نماد‌ها حبابی شده است. اتفاقی که باعث شده بود در نظرسنجی‌ها رای بیشتری به شناسایی جریان پول بدهند و تاثیر تحلیل در بازار را کمتر بدانند. اما به نظر می‌رسد با جهش‌های چند ده درصدی دلار در بازار داخلی و کامودیتی‌ها در بازار جهانی، در کنار ریزش‌های سنگین بورس طی نیمه دوم ۹۹، بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند که دوباره دوره تحلیل فرا رسیده است. اتفاقی که با توجه به آرای ۷۷ درصدی گزینه اتکا بر تحلیل بنیادی و تکنیکال نمایان می‌شود. البته همچنان نزدیک به یک پنجم تحلیلگران اعتقاد دارند که شناسایی جریان نقدینگی می‌تواند بیشترین بازدهی را نسیب سرمایه‌گذاران کند.

حدود ۵۴ درصد کارشناسان اعتقاد دارند نسبت نرخ به درآمد بورس ۱۴۰۰ به محدوده ۶ تا ۸ می‌رسد. با توجه به میانگین تاریخی P/E بورس در همین محدوده، به نظر می‌رسد اغلب کارشناسان اعتقاد دارند بورس ۱۴۰۰ به محدوده تاریخی خود برمی‌گردد. البته ۲۴ درصد تحلیلگران هم اعتقاد دارند که محدوده تعادلی نسبت نرخ به درآمد در بورس ۱۴۰۰ حدود ۸ تا ۱۰ خواهد بود. عمده افرادی که به این گزینه رای داده‌اند افرادی هستند که اعتقاد دارند با توجه به بازار‌های موازی (مثلا مسکن با P/R بیش از ۳۰)، بورس در طول سالیان گذشته در سطوح کمتر از ارزش واقعی خود بوده است و حالا زمان آن است که بازار سهام هم منطقی شود. در همین حال حدود ۱۷ درصد کارشناسان هم اعتقاد دارند P/E بورس ۱۴۰۰ به ۴ تا ۶ می‌رسد. یعنی محدوده‌ای که قبل از شروع جهش‌های بورس در سال ۹۶ وجود داشت. البته اغلب تحلیلگران آن زمان اعتقاد داشتند بازار زیادی ارزان است. عده اندکی هم معتقدند نسبت نرخ به درآمد سال آینده به بیش از ۱۰ می‌رسد. عمده این افراد کسانی هستند که برای ۱۴۰۰ هم انتظار یک ابررونق دیگر دارند.

نرخ دلار که سال ۱۳۹۹ را با نرخ ۱۶ هزار تومان آغاز کرده بود، طی سال اخیر سقف ۳۲ هزار تومان را هم تجربه کرد. اما در نهایت به حدود ۲۵ هزار تومان عقب‌نشینی داشت. در این نظرسنجی نیمی از کارشناسان میانگین نرخ دلار امسال را بین ۲۳ تا ۲۶ هزار تومان یعنی محدوده‌های کنونی تخمین زدند. نکته جالب توجه آن است که نرخ ارز بالای ۳۰ هزار تومان در بین بورسی‌ها چندان رای نیاورده است و از سوی دیگر هیچ کدام از کارشناسان نیز انتظار دلار زیر ۱۷ هزار تومان را ندارند. به طور کلی می‌توان گفت دامنه انتظارات نرخ ارز نسبت به یک سال پیش محدودتر شده است.

در آخرین پرسش، اما از کارشناسان خواستیم سه اقدامی را نام ببرند که اگر همین امروز رئیس سازمان بورس شوند انجام خواهند داد. پرتکرارترین اقدامات ذکر شده افزایش یا حذف دامنه نوسان و همچنین برداشتن حجم مبنا بود. در کنار این بسیاری نیز بر افزایش تعامل با دولت، مجلس و بانک مرکزی تاکید داشتند. تسهیل اعطای مجوز به نهاد‌های مالی و مقررات‌زدایی به جای قانون‌گذاری نیز از دیگر پرتکرارترین پاسخ‌ها بودند.  

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: بازار سرمایه بورس اوراق بهادار شاخص بورس عرضه سهام سهام عدالت درصد کارشناسان بازار سهام بازار سرمایه دامنه نوسان همین حال بورس در سال هزار تومان سال آینده پرسیده شد بورس ۱۴۰۰ نیمه دوم سال ۹۹

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۹۰۱۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش بینی بورس شنبه ۱۱ فروردین ۱۴۰۳ / بورس تهران روی مدار تعادل قرار گرفت؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نشانه‌های مثبت نهفته در آمار و ارقامی که معاملات تالار شیشه‌ای منعکس می‌کند، نوید انتظارات مثبت سهامداران نسبت به هفته آتی را حکایت می‌کند. با این وجود سیاست تثبیت نرخ نیمایی دلار، همچنان بازار را بی بهره از پتانسیل بالای خود نگه‌ داشته است.

تجارت‌نیوز در گزارشی نوشت: در پایان معاملات آخرین روز کاری هفته جاری، دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای با رشد ۰.۵۳ درصدی، معادل ۱۱ هزار و ۹۶۰ واحد از ارتفاع این شاخص در سطح دو میلیون و ۲۶۱ هزار و ۳۸۶ واحدی قرار گرفت.

رشد ارتفاع نماگر اصلی بازار سرمایه در حالی اتفاق افتاد که شاخص هم‌وزن به‌عنوان نشان‌دهنده روند عمومی قیمت شرکت‌های کوچک و متوسط، عملکردی موازی را به ثبت رساند. شاخص هم‌وزن نیز با رشد ۰.۳۶ درصدی (معادل دو هزار و ۷۸۱ واحد) در پله ۷۷۰ هزار واحدی قرار گرفت.

معاملات بورس تهران در آیینه آمار و ارقام

تابلو بورس اوراق بهادار تهران، ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم) را در روز چهارشنبه، چهار هزار و ۱۵ میلیارد تومان نشان می‌داد.

تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات روز چهارشنبه را ۱۴.۹ میلیارد برگه سهم نشان می‌دهد. کارشناسان معتقدند هر چه حجم معاملات در محدوده‌های فعلی شاخص کل، سطوح بالاتری را لمس کند، چشم‌انداز روشن‌تری از موج تازه شاخص کل در ذهن سهامداران ترسیم می‌شود. چرا که ورود سهامداران تازه‌نفس، راه صعود را هموارتر می‌کند.

همچنین بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی در این روز از ورود سرمایه آن‌ها به بازار سهام حکایت دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان معاملات روز چهارشنبه بورس از ورود ۱۸۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومانی پول حقیقی از سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی خبر می‌دهد.

پیش بینی بورس شنبه ۱۱ فروردین ۱۴۰۳

برخلاف سنت همیشگی چهارشنبه‌ها، ورود پول از جانب حقوقی‌ها در دقایق پایانی معاملات شدت گرفت و این موضوع نوید انتظارات مثبت اهالی بازار نسبت به بازدهی نمادها در هفته آتی را می‌دهد.

همچنین بیش از ۷۳ نماد در جریان معاملات روز چهارشنبه، به صف خرید نشستند که نشانه مثبت دیگری برای بازگشایی بازار در روز شنبه آتی به شمار می‌رود.

نباید از تاثیر بازگشایی نماد «ذوب» و تاثیر آن بر کلیت بازار غافل شد. با استارت مجدد معاملات سهام ذوب آهن، بازار کمی از حالت خنثی خارح شد و رنگ سبز نقشه بازار بیشتر به چشم آمد.

با این وجود، سیاست تثبیت نرخ دلار نیما، همچنان متهم ردیف اول کم رمق بودن بازار در روزهای ابتدایی سال نو است. در صورتی که سیگنال‌هایی مبنی بر وجود اراده از سوی بانک مرکزی در راستای کاهش فاصله میان نرخ نیما و آزاد اسکناس دلار صادر شود، بازار با پتانسیل بالایی شروع به رشد خواهد کرد.

۲۲۳۲۲۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1889102

دیگر خبرها

  • پیش بینی بورس شنبه ۱۱ فروردین ۱۴۰۳ / بورس تهران روی مدار تعادل قرار گرفت؟
  • پیش بینی بورس شنبه ۱۱ فروردین ۱۴۰۳
  • راه‌ اندازی سوت‌ زنی سایبری بازار سرمایه در سال جدید
  • راه‌اندازی سوت‌زنی سایبری بازار سرمایه در سال ۱۴۰۳
  • پیش بینی بورس در بهار ۱۴۰۳| بورس سبزپوش می‌شود؟
  • شاخص کل بورس به سطح دو میلیون و ۲۶۰ هزار واحد رسید
  • تصمیمات نادرست دولت بورس را سوزاند؟
  • رشد مشارکت مردم با افزایش سود تولید و مالیات از سودگری
  • بورس امروز ۸ فروردین ۱۴۰۳ + شاخص و نمای بازار
  • پیش‌بینی بورس فردا ۸ فروردین ۱۴۰۳