Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار دفاتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، در دوران شوروی سابق در سال ۱۹۲۶ نوروز به عنوان جشنی بیگانه از سوی حزب کمونیست ممنوع اعلام شد و تنها بعد از ۶۲ سال یعنی در سال ۱۹۸۸ دیگر بار نوروز به آغوش این سرزمین بازگشت.

با کسب استقلال قزاقستان، رئیس‌جمهور این کشور در ۱۵ مارس سال ۱۹۹۱ ضمن صدور یک فرمان، نوروز را جشن ملی قزاقستان اعلام کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مردم قزاقستان نوروز را اعتدال بهاری می‌دانند و بر این باورند که در این روز ستاره‌های آسمانی به نقطه ابتدایی می‌رسند و همه جا نو می‌شود و روی زمین شادمانی بر قرار می‌‌گردد.

در شب سال تحویل صاحبخانه دو عدد شمع در بالای خانه‌اش روشن می‌کند و خانه‌اش را خانه تکانی کرده و چون مردم قزاق بر این باورند که تمیز بودن خانه در آغاز سال نو باعث می‌شود افراد آن خانه دچار بیماری و بدبختی نشوند آنان بر این مسئله ایمان دارند و آن را هر ساله رعایت می‌کنند.

در شب نوروز دختران روستایی قزاق با آخرین گوشت باقی‌مانده در منزل غذایی به نام "اویقی آشار" همراه با آویز می‌پزند.  

نوروز برای قزاق‌ها بسیار مقدس بوده و اگر در این روز باران یا برف ببارد آن را به فال نیک گرفته و معتقدند سال خوبی پیش رو خواهند داشت. در عید نوروز مردم لباس نو و سفید به تن می‌کنند که نشانه شادمانی است. دید و بازدید اقوام در این ایام با زدن شانه‌ها به یکدیگر از آیین و رسوم مردم قزاق در ایام عید نوروز می‌باشد،

همچنین پختن غذایی به نام نوروز کوژه  (کوژه = آش) که تهیه آن به معنی خداحافظی با زمستان و غذاهای زمستانی است و از هفت نوع ماده غذایی تهیه می‌شود در این ایام جزو آیین و رسوم این سرزمین می‌باشد.عدد هفت در فرهنگ مردم قزاقستان از اهمیت بالایی برخوردار است و به همین دلیل کوژه (آش) متشکل از هفت نوع ماده غذایی مانند گوشت، نمک، روغن، پیاز، گندم، کورت (نوعی پنیر) و ایریم‌شیک (نوعی پنیر محلی) طبخ می‌شود. تهیه این غذا به معنی خداحافظی با زمستان و غذاهای زمستانی است.

سپس در ایام نوروز، کوژه را می خورند. بعد از صرف غذا شخصی صاحب نام و معروف که نزد دیگران از احترام خاصی برخوردار است، از صاحب خانه تشکر می کند و دستانش را به علامت دعا بالا گرفته برای همه دعای خیر می کند. دعای سفره تقریبا شبیه به این جمله است: "در این عید نوروز برای پسرت راه راست باز بشود و دخترت جای خود را در زندگی پیدا کند. چراگاه تو پر از دام شود و دشمنت به مقام تو رشک بورزد.

مسابقات معروفی نیز در ایام نوروز در قزاقستان برگزار می‌شود که از مهم‌ترین آنان می‌توان به (قول توزاق) اشاره نمود. از دیگر مسابقات می‌توان به کوکپار برداشتن بز از مکانی مشخص توسط سواران، اشاره نمود.

در عصر نوروز نیز مسابقه آیتیس آغاز می‌شود که مسابقه شعر و شاعری است.

در گذشته، در صبح روز نوروز سه نفر که 'جارچی' نام داشتند، لباس رنگارنگ بر تن می‌کردند و به کوچه‌‌ها می‌رفتند و مشغول دعوت مردم به بزم‌گاه نوروزی می‌شدند. آنها لباس های خاصی بر تن می کردند که سه قهرمان اسطوره‌ای قزاق با نام‌های 'الدر کاسه'، 'ژرینشا' و 'قراشاش' را نشان می‌داد.

در ضمن، در کنار حفظ مهمترین سنت‌های نوروزی، امروزه عناصر جدیدی نیز بر آن افزوده شده که از جمله آن ها باید به پاکسازی میدان‌ها و خیابان‌های شهر و مناطق اطراف اشاره کرد و این فارغ از آداب و سننی چون نشاندن  نهال و درختان میوه، تمیز کردن منازل، تهیه غذاهای متنوع و تهیه سفره نوروزی است.

نوروز توسط همه اقوام و پیروان همه ادیان مختلف در این کشور جشن گرفته می شود، اما مسلمانان این کشور رفتن به قبرستان‌ها و قرائت قرآن بر سر مزار اموات را نیز از جمله دیگر سنت‌های نوروزی خود می دانند و همچنان آنها را ادامه می دهند.

انتهای پیام/ح

منبع: فارس

کلیدواژه: نوروز قزاقستان جشن و آداب و رسوم مردم قزاق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۹۲۶۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت بازنگری در ضوابط استقرار مراکز دفن نخاله‌های ساختمانی

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا قره حسنلو ظهر سه شنبه در نشست سازمان حفاظت محیط زیست با شورای عالی استان‌ها که به صورت وبیناری برگزار شد، به نمایندگی از پهنه‌های استان‌های سمنان، قزوین، تهران، البرز و زنجان گفت: مسائل و مشکلات ما در پهنه‌های مذکور مشابه یکدیگر هستند، بنابراین مواردی را به منظور استفاده از ظرفیت‌های موجود برای جذب تسهیلات و اعتبارات مطرح می‌کنم.

وی موضوع اول را استفاده از تسهیلات صندوق ملی محیط زیست برای ایجاد تصفیه خانه‌های لوکال در سطح شهرها و روستاها عنوان و مطرح کرد: با انجام این اقدام می‌توانیم بسیاری از معضلات محیط زیستی را برطرف کنیم، به ویژه در جاده چالوس و حوزه طالقان. با توجه به اینکه برخی روستاها در حوزه آبریز شهر تهران هستند و نیز محدودیت‌هایی که شورای عالی امنیت ملی ایجاد کرده، نیاز به تصفیه خانه‌های لوکال داریم.

رئیس شورای اسلامی استان البرز بیان کرد: موضوع بعدی استفاده از تسهیلات صندوق ملی محیط زیست برای بهسازی ناوگان حمل و نقل عمومی است زیرا بیش از ۷۰ درصد آلودگی شهرها به این دلیل است که عمر بسیاری از وسایل و امکانات لازم برای حمل و نقل عمومی گذشته است؛ بنابراین نیاز به نگاه ویژه به این موضوع محیط زیستی و اعطای تسهیلاتی در حوزه صندوق ملی محیط زیست احساس می‌شود.

قره حسنلو با بیان اینکه موضوع بعدی جرایم صنایع آلاینده یا مالیات سبز است که طی چند سال اخیر کمتر به حساب شهرداری‌ها و دهیاری‌ها واریز شده است، اظهار کرد: عدم وجود سایت مدیریت پسماند ویژه یکی از مشکلات موجود است که غالباً پیمانکار وجود دارد اما زمین اختصاص پیدا نمی‌کند تا بتوانیم از آن برای ایجاد سایت مدیریت پسماند و بازیافت استفاده کنیم که امید است این دغدغه با همراهی شما رفع شود.

وی خطاب به رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: با حضور شما در شهرک صنعتی اشتهارد در دومین سفر ریاست جمهور به استان البرز و دستورات ویژه ای که صادر شد، با همکاری دستگاه قضائی اتفاقات خوبی افتاد و سطح آلودگی کاهش یافت. خانه‌های محیط زیست گاهاً در سطح روستاها و شهرها ایجاد اما دستور داده شده که فعلاً این امر متوقف شود تا کیفی سازی صورت گیرد.

رئیس شورای اسلامی استان البرز با بیان اینکه انتظار می‌رود این امر در کنار ایجاد خانه‌های محیط زیست دنبال شود، عنوان کرد: ضوابط استقرار مراکز دفن نخاله‌های ساختمانی به ویژه برای بازنگری بسیار سختگیرانه در نظر گرفته شده است، به خصوص در استان‌های کوچک و پرتراکم که درخواست می‌شود نگاه و بازنگری ویژه ای به این موضوع انجام شود.

قره حسنلو خاطرنشان کرد: به دلیل نداشتن زمین در جاده پرتردد چالوس و عدم امکان تفکیک زباله‌ها، مشکلاتی ایجاد شده است که با توجه به اینکه منطقه محافظت شده است و مصوبه شورای عالی امنیت ملی را نیز دارد، خواهشمندیم مساعدتی شود تا زمینی برای تفکیک زباله در اختیار دهیاری‌ها قرار گیرد. همچنین امیدواریم ساختار جدید ادارات محیط زیست شهرداری‌ها نیز مورد پیگیری قرار گیرد.

کد خبر 6086755

دیگر خبرها

  • یک گردش خوشمزه در نصف‌جهان
  • کری‌خوانی فوتبالی عجیب پدر و پسر کشتی‌گیر؛ جنگ قرمز و آبی در خانه قهرمان
  • کری‌خوانی فوتبالی عجیب پدر و پسر کشتی‌گیر؛جنگ قرمز و آبی در خانه قهرمان
  • معرفی برگزیدگان مسابقات تیراندازی تفنگ و تپانچه بادی نیرو‌های مسلح در کرمان
  • جشنواره بازیهای بومی و غذاهای سنتی در گرمی
  • ◄ تجلیل از تلاشگران نوروز 1403 هرمزگان با اجرای ویژه برنامه های مفرح
  • سه، دو ، یک «آشپز شو»
  • ضرورت بازنگری در ضوابط استقرار مراکز دفن نخاله‌های ساختمانی
  • طبخ غذاهای دریایی در مناطق کم‌برخوردار آذربایجان‌شرقی
  • سخنگوی شورای شهر: باید به نمای خانه ها دقت بیشتری شود | معماری خیلی از ساختمان ها در شان شهر ایرانی اسلامی نیست