Web Analytics Made Easy - Statcounter

در سالی که پشت سر گذاشتیم همه بازارها دو نیمه بسیار متفاوت را پشت سر گذاشتند و یک رونق و رکود را به خود دیدند. در این بین بازار ارزهای دیجیتالی اما در رونق به سر برد و سود عجیبی را به سرمایه گذاران خود هدیه داد.

به گزارش تابناک اقتصادی، ارز دیجیتال به عنوان یک واحد پولی یا واسطه تبادل (جدا از واسطه های فیزیکی مانند اوراق بانکی یا سکه) می باشد که به صورت الکترونیکی ذخیره و منتقل می شود و مبنای آن صفر و یک است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این ارز که بر پایه اینترنت تعریف می شود دارای ویژگی های مشابه با پول فیزیکی است اما تراکنش های انتقال سرمایه را به صورت آنی و بدون مرز بین افراد انجام می دهد.

ارزهای دیجیتال به منظور امنیت و ناشناس بودن ساخته شده اند. تقلب در تراکنش های ارزهای دیجیتال جایگاهی ندارد. کسی مالک آن ها نیست و کسی نمی تواند آن ها را متوقف یا هک کند. آن ها غیرمتمرکز هستند و واسطه ها را حذف می کنند.

به گفته کارشناسان بین ۵ تا ۷ هزار انواع رمزارز‌ها در دنیا وجود دارد که تنها ۲۰۰ تا ۲۵۰ رمزارز معتبر هستند. در این بین بیت کوین شاید در بین بیشتر مردم از باقی رمزارزها شناخته شده تر است.

بررسی روند قیمتی بیت کوین بیانگر آن است که این رمزارز در طول دوره ده ساله رشد عجیبی را تجربه کرده است که بخش اعظم این رشد به سال 1399 باز می گردد.

در 24 تیرماه 1389 قیمت هر بیت کوین تنها 0.1 دلار بوده است! در بهمن ماه همان سال قیمت هر بیت کوین از یک دلار عبور می کند. در مرداد ماه سال 1391 و تقریبا پس از دو سال قیمت هر بیت کوین به 10 دلار می رسد (بازدهی 100 درصدی در دو سال). در فروردین ماه سال 92 قیمت هر بیت کوین از 100 دلار عبور می کند.  در مهرماه 92 قیمت هر بیت کوین 200 دلار را هم پشت سر می گذارد! رشد قیمت بیت کوین در پاییز سال 92 شتابان تر می شود و در آذر ماه 92 قیمت هر بیت کوین از هزار دلار عبور می کند! (رشد ده هزار درصدی در دو سال و نیم)

بعد از این رشد شتابان قیمت بیت کوین، روند نزولی آغاز می شود و قیمت بیت کوین در ظرف دو سال به زیر 250 دلار می رسد! از مهرماه 94 دوباره دوران رشد شتابان قیمت بیت کوین آغاز می شود و در طی دو سال قیمت بیت کوین به نزدیک 18 هزار دلار می رسد.

دوباره بعد از این رشد شتابان، قیمت هر بیت کوین شروع به تنزل می کند و تا بهمن ماه 1397 به حدود 3500 دلار می رسد. از بهمن ماه 97 تا اول فروردین ماه 1400 دوباره یک دوره رشد قیمت بیت کوین شروع شد و قیمت این ارز دیجیتالی در 1 فروردین ماه سال جاری به 55 هزار و 638 دلار رسید.

همان گونه که عرض شد بخش قابل توجهی از رشد بیت کوین در سال 1399 رخ داد. در حالی که قیمت هر بیت کوین در 1 فروردین ماه 1399، 6 هزار و 76 دلار بود در 1 فروردین ماه 1400 همان گونه که اشاره شد به 55 هزار و 638 دلار رسید. یعنی در طول یک سال قیمت هر بیت کوین 815 درصد رشد کرد.

حالا پرسش این است که در سال جاری نیز رشد بیت کوین ادامه خواهد داشت؟ آیا بعد از یک دوره صعود عجیب و غریب سرانجام دوران رکود بیت کوین فرا خواهد رسید؟

توصیه به سرمایه گذاران در این بازار چیست؟

دانیال دارایی کارشناس بازار رمز ارزها در گفتگو با خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: متاسفانه مردم یک اخلاقی که دارند این است که به بازدهی بازارها توجهی نمی کنند و معمولا این تصور را دارند که در عرض کمتر از شش ماه بتوانند با سرمایه گذاری در بازارها زندگی خود را متحول کنند.

وی افزود: کسانی که در بازارها متضرر می شوند معمولا قشر سرمایه دار نیستند چرا که سرمایه داران این قانون را آموخته اند که با 10 میلیارد تومان سرمایه گذاری نمی توان انتظار داشت که مثلا 100 درصد سود گرفت. این سرمایه داران قبل از سرمایه گذاری مشورت می گیرند و وقتی به آن ها گفته می شود که مثلا در این بازار می توان 60 درصد سود گرفت تعجب می کنند و شگفت زده می شوند چرا که می دانند که کسب 60 درصد سود در بازار دستاورد بسیار بزرگی است.

دارایی افزود: اما افراد معمولی که برای سرمایه گذاری وارد بازار می شوند انتظار دارند که مثلا با 20 میلیون تومان سرمایه گذاری، در کمتر از شش ماه به یکباره زندگیشان تغییر کند. به طور کلی این گونه اقشار سرمایه گذار شکست می خورند. دقیقا مثل همان داستان بورس در سال 99 می شود. بورس رشد عجیب و غریبی را در سال 99 تجربه کرد اما در آخر باز هم دید که بسیاری ضرر کردند.

وی درباره بازار کریپتو کارنسی هم گفت: بازار کریپتو هم به همان میزان بورس رشد کرده است. نگاه مثبتی که مردم دنیا به بازار رمزارزها دارند را مردم ایران نیز دارند. نکته مهم این است که احتمالا سال 1400 نیز به مانند سال گذشته برای رمز ارزها سال پرباری خواهد بود با این تفاوت که از اینجا به بعد دیگر این گونه نیست که شما هر رمزارزی را بخرید سود ببرید. از بازه زمانی هر چه بخریم در بازار رمز ارز سود می بریم عبور کرده ایم.

دارایی اظهار داشت: درباره صعود یا سقوط بازار هم باید گفت که سقوط همواره یک سناریو محتمل برای بازارها می باشد اما در یک حالت منطقی بازار رمز ارز الان شرایط صعود دارد و شرایط صعود آن هم خیلی شرایط خوب و جالبی است و حائز اهمیت می باشد.

وی در انتها گفت: با توجه به اینکه بازار ارز دیجیتال به بازار جهانی متصل است، فرصت فوق العاده ای برای ارز آوری برای کشور است و اگر مردم درست آموزش ببینند می توانند هم برای کشور ارز آوری کنند و هم زندگی خود را تغییر بدهند.

این کارشناس بازار رمز ارزها درباره توصیه به مردم هم گفت: توصیه من به مردم به عنوان یک کارشناس این است که در این بازار‌ها بسیار صبور باشند. بازار‌های سرمایه همیشه فضای ورود را می‌دهند. مردم اشتباهی را که در ورود به بازار سرمایه داشتند، تکرار نکنند. وقت بیشتری برای آموزش بگذارند و سپس وارد شوند.

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: اعمال ماه شعبان مناجات شعبانیه نوروز 1400 تولید پشتیبانی ها مانع زدایی ها ارز دیجیتال بازار جهانی بیت کوین بازار کریپتو اعمال ماه شعبان مناجات شعبانیه نوروز 1400 تولید پشتیبانی ها مانع زدایی ها قیمت هر بیت کوین بازار رمز ارز قیمت بیت کوین سرمایه گذاری ارز دیجیتال فروردین ماه بیت کوین دلار می رسد سال قیمت دو سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۹۳۸۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش قیمت دلار در راه است؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،بازار ارز و طلای تهران در روز دوشنبه نوسانات چشم‌گیری را تجربه نکرد. پس از گذشت چند هفته نوسانی، روز گذشته نرخ قطعات مختلف سکه طلا تغییری نداشت و شاخص‌های ارزی نیز عمدتا با روندهای اصلاحی در بازه ۱۰۰ تا ۳۰۰ تومان نوسان کردند. به عقیده تحلیلگران با توجه به عدم وجود ریسک سیاسی جدید، احتمال شروع دوره آرامش بازارها وجود دارد. بررسی‌های به‌عمل آمده از هسته مرکزی بازار ارز تهران گویای آن است که نرخ دلار آزاد برای کاهش قیمت‌های بیشتر با حمایت معامله‌گران روبه‌رو شده است.
دنیای اقتصاد نوشت: قیمت شاخص ارزی در راستای روند کاهشی اخیر خود در بازار روز دوشنبه به نیمه کانال 64 هزار تومانی رسید، اما پس از برخورد به کف 64 هزار و 500 تومان روند نرخ این ارز تغییر کرد و افزایشی شد. البته این افزایش به میزانی نبود که تغییر کانال قیمتی صورت بگیرد. به عقیده برخی از فعالان بازار این تغییر روند نشانگر تمایل دلار به کریدورسازی در سطوح قیمتی 64 هزار تومانی است. البته در مقابل برخی دیگر نیز بر این باورند که رشد قیمت مذکور روند اصلاح نرخ بوده و پس از اتمام فرآیند اصلاح مجددا بازار کاهشی خواهد شد. در نهایت می‌توان نتیجه گرفت که بازار در حال بازیابی آرامش خود است و با توجه به عدم وجود تقاضای چشمگیر، بازارساز در صورت تمایل می‌تواند با حمایت از طرف عرضه سبب کاهش نرخ‌های ‌بیشتر شود.

دیروز دوشنبه 3 اردیبهشت ماه روند نرخ دلار آزاد در معاملات بازار تهران افزایشی بود. هر برگ از این اسکناس آمریکایی نخستین فعالیت خود در بازار صبح روز گذشته را با حدود 400 تومان رشد نسبت به نرخ روز گذشته در رقم 64 هزار و 900 تومان آغاز کرد. در ادامه بازار دیروز بخشی از رشد قیمت صبحگاهی جبران شد و نرخ نقدی در حوالی رقم 64 هزار و 750 تومان (با اختلاف افزایشی 250 تومانی نسبت به نرخ روز یکشنبه) به تعادل رسید. اما بررسی‌ها نشان می‌دهد روند معاملات فردایی این ارز تغییر چشمگیری نسبت به نرخ ابتدای روز نداشت و دلار فردایی عصر دوشنبه در بازه 54 هزار و 800 تا 64 هزار و 900 تومان قیمت خورد. روند افزایشی اسکناس یورو از دلار ضعیف‌تر بود. هر برگ اسکناس یورو آزاد در بازار روز گذشته با رشد اندک 50 تومانی در رقم 69 هزار و 250تومان معامله شد.

در این میان نرخ پول‌های خارجی در معاملات رسمی بازار ارز تهران نیز در دو روز گذشته نوسان‌هایی را تجربه کرده است. در حالی که قیمت دلار در معاملات مرکز مبادله ارز و طلا برای مدت نسبتا طولانی در رقم 43هزار و 567 تومان معامله می‌شد در بازار روزهای اخیر نرخ شاخص مذکور با نوسانی حدودا 150 تومانی به پله‌های خروجی کانال 43 نزدیک شد و در رقم 53 هزار و 725تومان به فروش رسید.

ایست قیمتی خانواده سکه
قیمت قطعات مختلف سکه طلا در بازار روز گذشته بدون نوسان بود. در حالی که نرخ هر گرم طلای 18عیار در بازار دیروز حدود 10 هزار تومان افت کرد، ربع، نیم و تمام سکه طلای طرح جدید در عصر روز گذشته بدون تغییر نسبت به نرخ روز یکشنبه دادوستد شدند. بر این اساس قیمت هر قطعه سکه طلا طرح جدید در روز گذشته 43 میلیون و 300 هزار تومان، نیم سکه 25 میلیون و 400 هزار تومان و ربع سکه نیز در رقم 15میلیون و 500 هزار تومان ثبت شد. گفتنی است که نرخ حباب سکه طلا طرح جدید که اختلاف میان ارزش ذاتی و بهای معامله شده آن در بازار را به نمایش می‌گذارد نیز در روز گذشته حوالی رقم 7 میلیون و 300 هزار تومان محاسبه شد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898509

دیگر خبرها

  • بیت‌کوین در آستانه رکوردی جدید / قیمت روز ارزهای دیجیتال
  • بیت کوین به قیمت جدید رسید/ ۶۶ هزار و ۴۶۹.۳۲ دلار
  • کاهش قیمت دلار در راه است؟
  • ورود ۴۲ میلیارد تومانی نقدینگی حقیقی‌ها به بازار سهام در روز سبز شاخص کل بورس
  • عوامل رشد شاخص بورس روزهای اخیر چه بود؟
  • هاوینگ بیت کوین چیست، چه زمانی رخ می‌دهد و چرا می‌تواند باعث افزایش سرسام آور قیمت شود؟
  • هاوینگ بیت کوین چیست، چه زمانی رخ می‌دهد و چرا می‌تواند باعث افزایش سرسام آور قیمت آن رمز ارز شود؟
  • بیت‌کوین بعد از هاوینگ صعودی است؟ / قیمت روز ارزهای دیجیتال
  • بازار رمزارز‌ها / قیمت بیت‌کوین بعد از هاوینگ صعودی است؟
  • رمزدارایی در پساهاوینگ