Web Analytics Made Easy - Statcounter

کمیسیون «آموزش، تحقیقات و فناوری» مجلس شورای اسلامی به‌ منظور انجام وظایف محوله در محدوده آموزش‌ و پرورش عمومی، آموزش فنی و حرفه‌ای، آموزش عالی، تحقیقات و فناوری تشکیل شده است.

خبرگزاری میزان - مجلس شورای اسلامی برای انجام وظایف محوله و استفاده بهینه از ابزار‌هایی که در اختیار دارد، وظایف خود را به ۱۳ کمیسیون تخصصی تفویض کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته چند کمیسیون ویژه هم وجود دارد.

طبق ماده ۳۸ قانون «آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی»، مجلس دارای کمیسیون‌های تخصصی و کمیسیون‌های خاص با محدوده وظایف مشخص به‌شرح مذکور در این قانون است. تعداد اعضای کمیسیون‌های تخصصی، حداقل ۱۹ و حداکثر ۲۳ نفر است و تعداد اعضای کمیسیون‌های خاص طبق مواد ۳۹ تا ۴۴ قانون آئین‌نامه داخلی تعیین می‌شود.

کمیسیون‌های «آموزش، تحقیقات و فناوری»، «اجتماعی»، «اقتصادی»، «امنیت ملی و سیاست خارجی»، «انرژی»، «برنامه، بودجه و محاسبات»، «بهداشت و درمان»، «شورا‌ها و امور داخلی کشور»، «صنایع و معادن»، «عمران»، «فرهنگی»، «قضائی و حقوقی» و «کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست» ۱۳ کمیسیون تخصصی مجلس هستند که کنار ۶ کمیسیون خاص از قبیل «مشترک»، «ویژه»، «تلفیق»، «تحقیق»، «تدوین آئین‌نامه داخلى مجلس» و «اصل ۹۰ قانون اساسی» به امور محوله می‌پردازند.

«بررسی طرح‌ها و لوایح ارجاعی و گزارش آن به مجلس شورای اسلامی، بررسی و تصویب آزمایشی طرح‌ها و لوایح و همچنین تصویب دائمی اساسنامه سازمان‌ها»، «شرکت‌ها و مؤسسات دولتی یا وابسته به دولت طبق اصل هشتاد و پنجم قانون اساسی»، «رسیدگی به درخواست‌های تحقیق و تفحص»، «رسیدگی به سؤال نمایندگان از رئیس‌جمهور و وزیران»، «بررسی موارد ارجاعی از لوایح برنامه توسعه و بودجه سالانه و گزارش آن به کمیسیون تلفیق»، «کسب اطلاع از کم و کیف اداره امور کشور، دریافت و بررسی گزارش‌های عملکردی و نظارتی از اجرای قوانین مربوط به دستگاه‌های ذی‌ربط»، «تهیه گزارش موردی و سالانه در خصوص امور اجرایی دستگاه‌ها و نحوه اجرای قوانین به‌خصوص قانون برنامه توسعه و بودجه سالانه و ارائه نکات مثبت، منفی و پیشنهاد نحوه اصلاح آن و تقدیم گزارش به مجلس جهت قرائت» از جمله وظایف و اختیارات کمیسیون‌های تخصصی مجلس است.   کمیسیون «آموزش، تحقیقات و فناوری» با استناد به ماده ۳۴ قانون «آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی» به‌ منظور انجام وظایف محوله در محدوده آموزش‌ و پرورش عمومی، آموزش فنی و حرفه‌ای، آموزش عالی، تحقیقات و فناوری، مطابق ضوابط این آیین‌نامه تشکیل شده است.   هم‌اکنون علیرضا منادی‌سپیدان رئیس و محمد وحیدی، سید محمد مولوی، شیوا قاسمی‌پور، حسین حق‌وردی و احمدحسین فلاحی اعضای هیئت‌رئیسه این کمیسیون هستند.
کمیسیون «آموزش، تحقیقات و فناوری» مجلس از آن‌جهت دارای اهمیت است که تصمیمات آن بخش عمده‌ای از جمعیت کشور را تحت تأثیر قرار می‌دهد چرا که حدود ۱۴ میلیون دانش‌آموز، ۴ میلیون دانشجو، یک‌میلیون کادر آموزشی و جامعه اساتید کشور را با احتساب خانواده آن‌ها در برمی‌گیرد که حداقل دوم سوم جمیعت کشور را شامل می‌شود.   انتهای پیام/ برچسب ها: مجلس صحن کمیسیون

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: مجلس صحن کمیسیون مجلس شورای اسلامی تحقیقات و فناوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۹۴۳۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصمیم مهم مجلس برای افزایش تعطیلات به ۲ روز + جزئیات

فاطمه باباخانی در دنیای اقتصاد نوشت: نوزدهم اسفند ۱۴۰۲ لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری درباره افزایش تعطیلات آخر هفته در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار گرفت و نمایندگان با ۱۴۶ رای موافق، ۴۵ رای مخالف و ۹ رای ممتنع از مجموع ۲۱۵ نماینده حاضر در جلسه با کلیات این لایحه موافقت کردند.

با این حال آن زمان عبدالرضا مصری، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی که ریاست جلسه را بر عهده داشت اعلام کرد لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته به صورت دو شوری بررسی می‌شود. بر این اساس کلیات این لایحه به تصویب رسید و جزئیات آن برای بررسی بیشتر به کمیسیون اجتماعی مجلس ارجاع شد. یک ماه و چند روز پس از این ارجاع، نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی به «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید که همه چیز آماده دوروزه شدن تعطیلات برای ایرانی هاست.

عباس گودرزی بیان می‌کند: تا پایان این دوره مجلس که تا اوایل خرداد ماه ادامه خواهد داشت، لایحه سامان‌دهی تعطیلات به سرانجام رسیده و شاغلان می‌توانند با این قانون از مزایای ویکند دوروزه بهره‌مند شوند. به این ترتیب می‌توان گفت این لایحه از گردنه رد شده است. او در این باره که زمانی که از شاغلان صحبت می‌کنیم منظور شاغلان بخش دولتی هستند یا بخش خصوصی را نیز شامل می‌شود، می‌گوید: فراتر از بخش دولتی، شاغلان در تمام نهاد‌های عمومی مانند شرکت مخابرات، شهرداری‌ها و... نیز مشمول این قانون می‌شوند.

آیا بخش غیردولتی مانند شرکت‌های خصوصی هم دو روز تعطیل خواهند شد؟ نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی پاسخ می‌دهد: بر اساس تبصره ۴ همه شاغلان از این موضوع بهره‌مند می‌شوند. البته زمانی که از همه صحبت می‌کنیم ممکن است شامل کسانی که در کارگاه‌های کوچک کار کرده و مشمول قانون کار نیستند نباشد، هر چند آنها هم به مرور زمان مشمول این قانون خواهند شد و از آن تبعیت می‌کنند. در تبصره «۴» که این نماینده مجلس به آن اشاره می‌کند آمده است: «در همه قوانین و مقرراتی که از مبنای ۴۴ ساعت کار در هفته و ۱۷۶ ساعت کار در ماه استفاده شده است، از تاریخ ابلاغ این قانون به ترتیب به ۴۲ ساعت و۳۰ دقیقه کار در هفته و ۱۷۰ ساعت کار در ماه اصلاح می‌شود.» پیگیری‌های «دنیای‌اقتصاد» از چند شرکت نیز نشان می‌دهد با تصویب قانون سامان‌دهی تعطیلات و تغییر قانون کار (به لحاظ ساعت و روز‌های کار) شرکت‌هایی که بر اساس این قانون نسبت به استخدام نیرو اقدام کرده اند، تابع آن خواهند بود و به این ترتیب مشمول تعطیلی دو روزه آخر هفته می‌شوند. به این ترتیب تجربه تهران در پنج‌شنبه‌های سرگردان که بخشی از شاغلان روز پنج‌شنبه تعطیل بوده و گروه بزرگ‌تری شامل آن نمی‌شد ند، تکرار نمی‌شود.

گودرزی در این باره که تعطیلی پنج‌شنبه است یا شنبه، می‌گوید: در ابتدا ما عنوان کردیم که دولت این موضوع را تعیین کند و همین موضوع باعث دو‌شوری بودن آن و ارجاع دوباره آن به کمیسیون اجتماعی شد؛ اینکه پنج‌شنبه را به عنوان روز تعطیل دوم انتخاب کنیم یا دولت درباره پنج‌شنبه یا شنبه اختیار تصمیم‌گیری داشته باشد. در نهایت پس از تصویب این لایحه به عنوان قانون، دولت یکی از این دو روز را انتخاب می‌کند.

تجربه موفق ویکند دو‌روزه در دنیا

سید کریم حسینی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نیز چندی پیش به «دنیای‌اقتصاد» گفت: افزایش تعطیلات آخر هفته روال و تجربه موفقی است که در دنیا انجام شده و نیاز بود که در کشور ما نیز برای آن برنامه ریزی شود. استدلال اینکه کاهش ساعات اداری موجب کاهش بهره وری می‌شود نیز استدلال منطقی و علمی نیست و در جایی هم ثابت نشده است. در نهایت با توجه به ارجاع لایحه افزایش تعطیلات به کمیسیون اجتماعی، این لایحه در اولین جلسه کمیسیون اجتماعی بررسی و سپس به صحن ارسال می‌شود.

به گفته او لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته در مجلس یازدهم نهایی می‌شود. این عضو کمیسیون اجتماعی تاکید کرد: ما اختیار انتخاب دومین روز تعطیلات آخر هفته را به دولت دادیم و دولت می‌تواند در این خصوص تصمیم‌گیری کند. درباره جزئیات دیگر این لایحه نیز بعید است که تغییراتی در صحن کمیسیون اجتماعی صورت بگیرد. استدلال‌هایی که برای تصویب لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته مطرح می‌شد محکم‌تر از استدلال‌های مخالفان این لایحه است، بنابراین به نظر می‌رسد این لایحه در مجلس به تصویب می‌رسد.

تقویم تغییر می‌کند

حسین رجایی، نماینده لنجان و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نیز به «دنیای‌اقتصاد» گفته بود: کارکنان دولت و بخش خصوصی باید طبق قانون کار در هفته ۴۴ساعت کار کنند، اما زمانی که بهره وری آنها را ارزیابی می‌کنیم، شاهد آن هستیم که راندمان لازم را ندارند. این موضوع دلایل مختلفی دارد. ما کشوری هستیم که از لحاظ قانون کار ساعات کاری مان به شکلی است که برخی معتقدند در راندمان کاری تاثیر بسزایی دارد. از یکسو میانگین تعطیلاتی که در کشورمان وجود دارد، در مقایسه با کشور‌های پیشرفته یا توسعه یافته کم است؛ در حالی که ساعت کارمان خیلی بیشتر است؛ بنابراین بهره وری ما بسیار پایین است.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در خصوص اینکه آیا افزایش تعطیلات آخر هفته تقویمی خواهد بود، بیان کرد: آنچه مجلس در حال حاضر به دنبال آن است اضافه کردن به تعطیلات رسمی و تقویم است. این تعطیلی شامل کل کشور و تمام کارکنان اعم از دولتی و بخش خصوصی می‌شود.

tags # اخبار اجتماعی سایر اخبار چرا مو‌های بدن زنان کمتر از مردان است؛ آیا زنان مردان پشمالو را بیشتر می‌پسندند؟ مغز آلبرت انیشتین از مغز یک نئاندرتال کوچک‌تر بود! آیا انسان‌های اولیه عاشق می‌شدند؟ آنها چگونه همسر خود را انتخاب می‌کردند؟ قدیمی‌ترین راز تاریخ فاش شد؛ اول مرغ بود یا تخم‌مرغ؟!

دیگر خبرها

  • برگزاری اولین کنفرانس ملی مهارت ایران در دانشگاه فنی و حرفه ای
  • فعالیت یک دانشگاه بین‌المللی در تهران غیرقانونی اعلام شد/ لیست دانشگاه‌های مجاز کشور
  • وزیر ارتباطات به کمیسیون صنایع مجلس می رود
  •  لیست دانشگاه‌های مجاز کشور / مدرک کدام دانشگاه‌ها اعتبار ندارد!
  • فعالیت یک دانشگاه بین‌المللی در تهران غیرقانونی اعلام شد | فهرست همه دانشگاه‌های مجاز کشور را ببینید
  • تصمیم مهم مجلس برای افزایش تعطیلات به ۲ روز + جزئیات
  • ۳۷ هزار دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی بورسیه صنعتی شدند
  • ۳۷ هزار دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی بورسیه صنعتی شدند
  • بررسی ارائه گزارش آخرین وضعیت انتخابات مجلس دوازدهم و ششمین دوره مجلس خبرگان در کمیسیون شوراها
  • بررسی تحولات منطقه و طرح ساماندهی کارکنان دولت در دستور کار کمیسیون‌های تخصصی