Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-23@23:09:05 GMT

یک سوت و هزاران حرف و حدیث!

تاریخ انتشار: ۵ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۳۹۵۸۰۸

یک سوت و هزاران حرف و حدیث!

داستان داوری‌ها و قضاوت‌های مردان میانه میدان در لیگ برتر در دوره بیستم، حکایت تمام ناشدنی است که همچنان ادامه دارد.

به گزارش برنا؛ با اتفاقات عجیب و غریبی که فصل های قبل در زمینه داوری ها و اشتباهات پرشمار آن رخ داد، قابل پیش بینی بود که داوری یکی از اصلی ترین چالش های فوتبال ایران در لیگ بیستم باشد، معضلی که انگار قرار نیست هیچ زمانی دست از سر فوتبال ایران بردارد و می توان گفت این رشته سر دراز دارد!

از اولین بازی این دوره از لیگ برتر تا به امروز دیداری در این رقابت‌ها انجام نشده است که در جریان آنها و پس از آن شاهد اعتراضات در امر داوری ها نبوده باشیم، اتفاقی که شاید روزها پس از هر بازی در رسانه ها و محافل خبری ادامه دار بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با تاکید بر غیرعمدی بودن درصد بالایی از اشتباهات داوری، باید گفت اصلا اتفاق جالبی برای جامعه داوری فوتبال نیست و می‌تواند نقطه سیاهی را در پرونده جامعه داوری در فوتبال ایران به ثبت برساند.

پیش‌بینی‌ها درست نبود!

در شروع لیگ برتر در دوره بیستم و شرایط کرونایی درهای استادیوم‌ها به روی هواداران فوتبال در ایران بسته بود و به نظر می‌رسید استادیوم‌های خالی باعث شود داوران با آرامش و بدون تنش‌ها و فشارهای قبلی قضاوت‌های موفق تری را در این فصل از خود ارائه دهند ولی برخلاف همه پیش بینی ها، این موضوع رنگ واقعیت به خود نگرفت و در مجموع می توان مدعی شد اکثر بازی های این فصل با جنجال های داوری و سوت های اشتباه همراه بود تا صدای اعتراض خیلی ها از این موضوع درآید!

ناامید از VAR؟!

اتفاقات و بهتر است بگوییم اشتباهات داوری در فصل جاری در شرایطی ادامه دار است که با در نظر گرفتن شرایط و امکانات سخت افزاری و نرم افزاری ایران به نظر می‌رسد حالا حالاها نمی توان به استفاده از  فناوری VAR در لیگ برتر خوشبین بود و دل بست و با این شرایط نمی توان به این موضوع خوشبین بود که VAR بتواند در آینده‌ای نزدیک معضلات داوری و اشتباهات آن را در فوتبال ایران را کاهش دهد. با این تفاسیر باید امیدوار بود داوران در نحوه قضاوت‌های خود تجدید نظرهایی داشته باشند و در زمینه آموزش حرکت های جدیدی صورت بگیرد تا بدین شکل حواشی ناشی از این موضوع در فوتبال ایران به حداقل برسد.

 نقشی که دلیلش مشخص نشد!

یکی از تصمیمات عجیب در زمینه داوری در این فصل از لیگ برتر استفاده دوباره از داورهای پشت دروازه بود که هنوز کسی به درستی نمی داند دلیل اصلی اجرا شدن دوباره این تصمیم در لیگ برتر چه بود! گفته می شد تصمیم استفاده دوباره از داوران پشت دروازه در لیگ ایران موضوع بوده که بدین ترتیب اشتباهات داوران در محوطه جریمه تیم‌ها در هر بازی به حداقل برسد اما در نهایت و در عمل این داوران نتوانستند کمکی برای کاهش اشتباهات داوری داشته باشند.

به عنوان مثال در بازی استقلال برابر آلومینیوم اراک در صحنه ای که شیخ دیاباته مرتکب خطای هند در محوطه جریمه تیمش شد و این موضوع از چشم داور دور ماند و همین طور صحنه‌ای که در بازی پرسپولیس و فولاد، توپ به شانه محمدحسین کنعانی‌زادگان برخورد کرد و داور به اشتباه خطای پنالتی را به ضرر پرسپولیس اعلام کرد اما داوران پشت دروازه ها نتوانستند در قضاوت درست به داوران اصلی کمک خاصی داشته باشند، البته بدون شک این 2مورد مشتی نمونه خروار برای اشتباهات داوری در این فصل بود که حضور داوران پشت دروازه می توانست به اجرای قانون کمک کنند اما در نهایت این اتفاق رخ نداد!

آمار اشتباهات و تصمیمات نادرست داوری در این فصل از این حکایت دارد که در حالی که از سوی داوران وسط اشتباهات غیرعمدی زیادی در محوطه جریمه ها در بازی های مختلف اتفاق افتاده است ولی در این بین این داوران اضافه نتوانستند حضور مثبتی را در زمینه رعایت عدالت در زمین داشته باشند.

 افزایش بدبینی‌ها!

اتفاقات یا بهتر بگوئیم اشتباهات داوری از شروع این فصل از لیگ برتر تا به امروز در حالی رخ می‌دهد که اشتباهات داوری جزیی از فوتبال محسوب می‌شود اما نه به این اندازه که سرنوشت بازی‌ها و نتایج آنها را تحت تاثیر قرار دهد؛ موضوعی که متاسفانه در فصل جاری به وفور اتفاق افتاده تا علاوه بر ضررهای نتیجه‌ای تیم‌ها و باشگاه‌های لیگ برتری، موجب ایجاد بدبینی‌ها و حواشی گسترده در سطح اول فوتبال ایران شود، موضوعی که بدون شک می‌تواند صدمات جبران ناپذیری را برای فوتبال ایران در پی داشته باشد!

سکوت کمیته داوران

تمام حرف و حدیث‌های داوری در این فصل در شرایطی اتفاق می‌افتد که باز هم تاکید داریم که بخش اعظمی از این اشتباهات، اشتباهاتی غیرعمدی و بدون قصد و غرضی است که از سوی داوران رخ می‌دهد اما در این موضوع همگان در انتظار واکنش و نقش موثرتری از سوی کمیته داوران هستند اما تا به امروز این موضوع اتفاق نیفتاده و سکوت ادامه‌دار کمیته داوران و عدم واکنش‌های لازم در قبال این موضوع حس بی‌اعتمادی را بیش از پیش در بین اهالی فوتبال ایجاد کرده است!

نگاه کارشناس

کارشناس داوری گفت: هیچ دپارتمان داوری در دنیا به اندازه دپارتمان داوری در ایران داور نداشت و در طول یک فصل لیگ انگلیس و آلمان بین 20 تا 24 داور داشتند اما در لیگ برتر ایران از 40 داور وسط استفاده شده است.

حیدر سلیمانی در خصوص شرایط داوری ها در لیگ بیستم تصریح کرد:  درخصوص داوری باید به گل به ثمر رسیده در نتیجه اشتباه داوری، گل صحیح که در نتیجه تصمیم اشتباه داوران مردود شده است و سلب موقعیت خوب از سوی کمک‌داور پرداخته‌ایم. استقلال و پرسپولیس پیرامون سلب موقعیت در طول نیم‌فصل یک مورد داشتند و ممکن بود این موقعیت تبدیل به گل شود. سایپا 3 مورد داشت که بیشترین ضرر را از ناحیه کمک‌داوران دید و گل‌گهر یک مورد، ماشین‌سازی، تراکتور، نساجی و سپاهان هم یک مورد سلب موقعیت داشتند. گل‌های صحیحی که در نتیجه اشتباه داوران مردود شد، برای گل‌گهر دو گل و سایپا، پیکان، صنعت نفت، فولاد، نفت مسجدسلیمان و نساجی یک گل تأثیر داشت.

سلیمانی ضمن اشاره به رفتار قلعه‌نویی اظهار داشت: قلعه‌نویی انتقاد خود را به شکل نامرسوم در رسانه‌ها مطرح کرد. دپارتمان داوری هم به شکل نامرسومی برخورد کرد و سپاهان درخصوص 2 گل سود کرد. تیم‌های تراکتور، آلومینیوم، گل‌گهر و صنعت نفت در کنار سپاهان یک مورد سود کردند.

او افزود: بیشترین ضرر درخصوص امتیاز سود برده از داوری، برای تیم نفت آبادان بود و نفت آبادان 6 امتیاز ضرر در مقابل آلومینیوم، تراکتورسازی، استقلال و صنعت نفت داشت و نساجی مازندران در برابر ماشین‌سازی، پیکان و ذوب‌آهن و تیم استقلال در برابر فولاد، نفت مسجد سلیمان متضرر شد. البته ذوب‌آهن در بازی با گل‌گهر سود برده است و در آلومینیوم اراک اتفاق عجیبی را شاهد بودیم و این تیم در برابر پیکان و استقلال ضرر کرد اما در برابر صنعت نفت، گل‌گهر و نفت مسجد سلیمان سود برده است.

این کارشناس داوری تأکید کرد: پرسپولیس در برابر سپاهان و استقلال به صورت کلی 2 امتیاز ضرر کرد و استقلال براساس جدول 4 امتیاز در برابر ذوب‌آهن و آلومینیوم سود داشت. استقلال ضرر هم داشت اما میانگین ضرر و سود به معنای سود 4 امتیازی است و تراکتورسازی 4 امتیاز و سپاهان، ماشین‌سازی، آلومینیوم و مس هر کدام 2 امتیاز سود کردند و بعضی از تیم‌ها مثل گل‌گهر اعتراض شدید داشتند اما در نهایت سود و ضرر آنها صفر بود و بیشترین ضرر را صنعت نفت آبادان داشت که با 6 امتیاز می‌توانست در جدول شرایط بهتری داشته باشد.

سلیمانی خاطرنشان کرد: استقلال، ماشین‌سازی و پیکان پنالتی‌های صحیحی داشتند. سپاهان و گل‌گهر در رده سوم پنالتی‌های صحیح قرار دارند و ذوب‌آهن یک پنالتی به ضرر داشت که بر روی امتیازش تأثیر گذاشت. فولاد هم پنالتی سود داشت و ذوب‌آهن و نفت مسجد سلیمان پنالتی ضرر داشتند و پرسپولیس هم‌ در این خصوص سود برده و نگرانی ما درخصوص پنالتی‌های ندیده است و آلومینیوم اراک، ذوب‌آهن، نساجی و گل‌گهر 3 پنالتی دیده نشده دارند.

این کارشناس داوری گفت: هیچ دپارتمان داوری در دنیا به اندازه دپارتمان داوری در ایران داور نداشت و در طول یک فصل لیگ انگلیس و آلمان بین 20 تا 24 داور داشتند اما در لیگ برتر ایران از 40 داور وسط استفاده شده است. داوران بین‌المللی ایران در این دوره از رقابت‌ها تنها 5 بازی را قضاوت کردند و نکته جالب این است که داوران در نیم‌فصل اول لیگ بیستم 43 کارت قرمز داده‌اند که 20 کارت سهم نیمکت‌ها و 23 کارت برای بازیکنان بود و در نیم‌فصل اول لیگ بیستم 514 کارت زرد سهم بازیکنان بوده و 115 کارت سهم نیمکت‌ها شد. 5/5

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: کمیته داوران لیگ برتر پنالتی داوری اشتباهات کرونا دپارتمان داوری داوری در این فصل اشتباهات داوری فوتبال ایران داشته باشند لیگ برتر پشت دروازه ماشین سازی لیگ بیستم سود برده داوری ها صنعت نفت ذوب آهن یک مورد گل گهر تیم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۹۵۸۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راهپیمایی در استانبول در حمایت از غزه

هزاران نفر از مردم استانبول در حمایت از مردم غزه به خیابان‌ها آمدند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، ظهر امروز هزاران نفر از مردم استانبول با شرکت در یک راهپیمایی حمایت خود را از مردم غزه اعلام کردند.

این راهپیمایی در اعتراض به محاصره مردم غزه و برای برداشتن محاصره این منطقه و همچنین آزادی فلسطین از دست رژیم صهیونیستی برگزار شد.

تظاهر کنندگان شعار می دادند که اسرائیل نابود است فلسطین پیروز است.

روز گذشته نیز اسماعیل هنیه به همراه دیگر رهبران جنبش حماس با سفر به ترکیه با رجب طیب اردوغان در استانبول دیدار کردند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • «نقاشی قشنگ» براساس حدیثی از امام رضا(ع) کتاب شد
  • سوت سرنوشت
  • فرآیند پرورش و فرآوری شیر هزاران بز توسط کشاورزان استرالیایی (فیلم)
  • پس از بیانیه آتشین لاپورتا؛ کمیته داوران اسپانیا هیچ تصویر و فیلمی به بارسلونا نمی‌دهد
  • پسر رئیس کمیته داوران، رکورددار تعداد داوری!
  • بیشترین قضاوت برای فرزند رئیس کمیته داوران فدراسیون + جدول
  • حدیث روز | بخیل‌ترین مردم
  • راهپیمایی در استانبول در حمایت از غزه
  • فتاحی: اشتباهات داوری نبود جایگاه بالاتری داشتیم
  • حدیث روز | گروهی برای پایداری مردم