Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-03-28@13:49:44 GMT

دولت برای گذر از بحران کرونا چه کرد؟

تاریخ انتشار: ۵ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۳۹۶۹۱۱

دولت برای گذر از بحران کرونا چه کرد؟

دولت با وجود ابعاد گسترده شیوع بیماری کرونا کارگروه مقابله با پیامدهای اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا، پرداخت تسهیلات کرونایی به کسب و کارهای آسیب دیده، پرداخت وام یک میلیونی، کمک هزینه ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومانی و یارانه معیشتی را در دستور کار خود قرار داد.

 

به گزارش پول نیوز، بیش از یک سال از شیوع بیماری کرونا در ایران می‌گذرد و در این مدت در کنار تحریم‌های ظالمانه روند صعود و نزول بیماری مسائل متعددی را برای کشور به همراه داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با وجود تبلیغات منفی علیه دولت، هیات دولت و در راس آن رییس جمهوری اقدامات قابل توجهی برای مقابله با این بیماری در دستور کار خود قرار داد و موجب شد تا کشور از شرایط بحرانی که پیش‌بینی می‌شد با شیوع این بیماری رخ دهد، را شاهد نباشیم.

با وجود ابعاد گسترده شیوع بیماری کرونا کارگروه مقابله با پیامدهای اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا، پرداخت تسهیلات کرونایی به کسب و کارهای آسیب دیده، پرداخت وام یک میلیونی، کمک هزینه ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومانی و یارانه معیشتی را در دستور کار خود قرار داد.

پرداخت تسهیلات کرونایی

دولت برای حمایت از کسب و کارها، پرداخت تسهیلات کرونا را مصوب کرد و از سیزدهم خردادماه ثبت نام در سامانه کارا برای دریافت تسهیلات شروع شد.

در مجموع ۱۴ رسته اصلی و ۸۵۰ زیررسته شناسایی شد. تعداد بنگاه‌های آسیب دیده ذیل این ۱۴ رسته شامل سه میلیون واحد است که یک میلیون و ۳۰۰ واحد آن بیمه شده و دارای کد کارگاهی و یک میلیون و ۷۰۰ واحد فاقد بیمه و کد کارگاهی هستند. همچنین در این واحدها ۲.۸ میلیون نفر بیمه شده و ۳ میلیون نفر فاقد بیمه مشغول به کار هستند.

براساس این گزارش در کارگاه‌هایی که مستقیم از کرونا لطمه دیده و به اجبار تعطیل شدند، مبلغ ۱۶ میلیون تومان وام به ازای هر نیروی انسانی اختصاص یافت و در واحدهای کسب‌وکاری که فعال بوده، تعطیل نشده و غیر مستقیم از کرونا آسیب دیده‌اند، مبلغ ۱۲ میلیون تومان تسهیلات پرداخت شد.

نرخ سود تسهیلات نیز ۱۲ درصد بوده و بازپرداخت آن از مهرماه بود.

برابر آخرین آمار ۹ هزار و ۱۴۶ میلیارد تومان برای ۵۱۶ هزار کسب و کار با اشتغال ۹۵۷ هزار و ۵۲۰ نفر پرداخت شده است.

بیمه بیکاری کرونایی

دولت برای حمایت از معیشت کسانی که به ناچار در دوره شیوع کرونا کار خود را از دست داده‌اند، پنج هزار میلیارد تومان در نظر گرفت که با تزریق به صندوق بیکاری، صرف حمایت از کسانی خواهد شد که با تعطیلی مشاغل در اپیدمی کرونا از ادامه کار بازمانده‌اند.

همچنین برای همین منظور سامانه‌ای به آدرس bimebikari.mcls.gov.ir راه‌اندازی شد تا افراد، درخواست خود را در آن ثبت کنند. پس از انجام پایش‌های لازم مشمولان شناسایی و پرداخت بیمه بیکاری برای سه ماه (اسفند، فروردین و اردیبهشت) پرداخت شد. از ابتدای خردادماه رسیدگی به درخواست متقاضیان طبق قانون بیمه بیکاری انجام شد.

طبق آخرین آمار تعداد ۲۰۸ هزار و ۹۹۹ نفر از متقاضیانی دریافت مقرری بیمه بیکاری در سامانه اعلامی ثبت نام کردند و درخواست ۱۵۹ هزار و ۳۹۵ نفر رسیدگی شده و ۹۷ هزار و ۵۲۷ نفر مقرری دریافت کردند.

از ابتدای خردادماه رسیدگی به درخواست متقاضیان بیمه بیکاری مطابق ماده ۶ قانون بیمه بیکاری است وطبق ماده ۶ قانون بیمه بیکاری افراد یک ماه فرصت دارند درخواست دریافت مقرری بیمه بیکاری را ثبت کنند و احراز هویت شوند.

پرداخت وام یک میلیون تومانی

پرداخت تسهیلات بانکی به شکل وام قرض‌الحسنه یک میلیون تومانی به خانوارهای یارانه بگیر نیز از دیگر مصوبات حمایتی دولت بود.

بر اساس این طرح، خانوارهایی که یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان دریافت می‌کنند مشمول این مصوبه بودند. مبلغ وام یک میلیون تومان و نرخ کارمزد چهار درصد است که اقساط آن از ابتدای تیر ماه به مدت ۳۰ ماه و هر قسط ۳۵هزار تومان از یارانه سرپرست خانوار کسر می‌شود و پایان بهمن‌ماه، هشت قسط آن از حساب یارانه‌بگیران اخذ شده است.

پرداخت مرحله دوم وام یک میلیون تومانی خانوار

در ادامه حمایت‌های معیشتی دولت از اقشار آسیب‌پذیر جامعه، مقرر شد همه افرادی که در نوبت قبل، وام کرونای معیشتی دریافت کرده‌اند و درآمد ثابت نداشتند مشمول دریافت وام یک میلیون تومانی کرونا شوند. همچنین در مجموع ۱۱ میلیون خانوار معادل ۲۹ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر تسهیلات یک‌میلیون‌تومانی دریافت ‌کنند.

طبق آخرین آمار بیش از بر ۶ میلیون و ۹۹۳ هزار و ۳۸۰ سرپرست خانوار در دو مرحله پرداخت تسهیلات به یارانه‌بگیران معیشتی، از تسهیلات یک میلیون تومانی بهره‌مند شده‌اند.

کسر اقساط این یارانه از یارانه معیشتی بنزین بوده و از دی ماه مبلغ ۳۰ هزار تومان از حساب سرپرستان خانوار کسر می‌شود.

کمک هزینه ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومانی

پرداخت مبلغ ۲۰۰ الی ۶۰۰هزار تومان به یک میلیون خانوار با جمعیت سه میلیون نفر که عضو کارمند یا بازنشسته نداشته و تحت پوشش بیمه یا نهادهای حمایتی هم نیستند (ماهانه ۳۵۰ میلیارد تومان به این بند اختصاص می یابد) از دیگر حمایت‌های معیشتی دولت است.

میزان کمک بین ۲۰۰ هزار تا ۶۰۰ هزار تومان بسته به بعد خانوار به این ترتیب که خانوار یک نفره ۲۰۰ هزار تومان، دو نفره ۳۰۰هزار تومان، سه نفره ۴۰۰ هزار تومان، چهار نفره ۵۰۰ هزار تومان و پنج نفره و بیشتر ۶۰۰ هزار تومان، در چهار مرحله پرداخت شده است که آخرین مرحله آن ۳۱ خرداد ۹۹ توسط سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها، واریز شد.

یارانه معیشتی ۱۰۰ و ۱۲۰ هزار تومانی

آخرین حمایت معیشتی دولت پرداخت کمک هزینه یکصد هزار تومانی به خانوار فاقد درآمد ثابت است. براساس اطلاعیه وزار ت تعاون در خصوص حمایت معیشتی از اقشار کم درآمد و فاقد درآمد ثابت، طبق تفاهم صورت گرفته بین مجلس شورای اسلامی و سازمان برنامه و بودجه مبنی بر حمایت از این قشر، سازمان برنامه و بودجه مصوبه مذکور را به وزارت تعاون ابلاغ کرد.

حمایت معیشتی ۱۲۰ هزار تومانی ماهیانه به ازای هر نفر، به افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی، تعلق می گیرد. همچنین حمایت معیشتی ۱۰۰ هزار تومانی به ازای هر نفر، شامل خانوارهایی می‌شد که هیچ‌یک از اعضای آن‌ها حقوق ماهانه دریافت نمی‌کنند، بیمه‌پرداز نبوده و در زمره دهک‌های پایین باشند، همچنین شامل خانوارهایی است که بسته حمایت معیشتی ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان دریافت کرده‌اند.

بنابراین کارکنان بخش دولتی، نیمه‌دولتی، عمومی، بخش خصوصی و مستمری بگیران صندوق‌های بازنشستگی که دریافتی ماهیانه دارند و به نحوی شاغل یا بازنشسته محسوب می‌شوند، در زمره این گروه نبودند.

حمایت معیشتی ۱۰۰ و ۱۲۰ هزار تومان از آذرماه ۹۹ به مدت چهار ماه پرداخت می‌شد. اولین مرحله واریزی نیز ساعت ۲۴ روز ۲۷ آذرماه ۹۹به حساب خانوارهای مشمول این طرح واریز شد و آخرین مرحله آن ۲۵ اسفندماه ۹۹ واریز شد.

 

منبع: ایرنا

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: یارانه معیشتی وام کرونا پول نیوز بیمه بیکاری بازنشسته پرداخت تسهیلات کرونا ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان وام یک میلیون تومان یک میلیون تومانی یارانه معیشتی حمایت معیشتی هزار تومانی بیمه بیکاری پرداخت شد کمک هزینه آسیب دیده کسب و کار کار خود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۳۹۶۹۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۱۰ هزار میلیارد تومان از ابر بدهکاران مالیاتی اخذ شد/ پرداخت کالابرگ و مطالبات گندمکاران با مالیات مردم

رئیس کل سازمان امور مالیاتی گفت: در سال گذشته از محل وصول مالیات پرونده‌های شرکت‌های صوری، مطالبات دولتی و معوقات مالیاتی ابربدهکاران کلان حدود ۴۵ هزار میلیارد تومان یارانه پرداخت شده است.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، سید محمد هادی سبحانیان درباره وضعیت وصول معوقات مالیاتی در سال ۱۴۰۲ اظهار کرد: با اتخاذ راهبرد مبارزه با فرار مالیاتی و ارتقای عدالت مالیاتی در دوره تحولی نظام مالیاتی، اقدامات و تمهیدات گسترده‌ای از سوی اداره کل مبارزه با فرار مالیاتی و وصول و اجرای ویژه این سازمان در طی سال گذشته انجام شد.

وی افزود: به تبع اقدامات سازمان امور مالیاتی، وصول مبلغ بیش از ۱۱۰ هزار میلیارد تومان از ابر بدهکاران ناشی از پیگیری پرونده‌های فرار مالیاتی و بازپس گیری مالیات از ذی نفعان واقعی و مطالبات دولتی در سال ۱۴۰۲ را شاهد بودیم.

طبق اعلام روابط عمومی سازمان امور مالیاتی، سبحانیان تصریح کرد: وصول مالیات پرونده‌های موسوم به شرکت‌های صوری، مطالبات دولتی و معوقات مالیاتی از ابر بدهکاران کلان، نقش مؤثری در تحقق عدالت اجتماعی فراهم می‌کند.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی گفت: حدود ۴۵ هزار میلیارد تومان از وصولی یاد شده به حساب سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها جهت پرداخت مستمری کمیته امداد و سازمان بهزیستی، کالابرگ الکترونیکی، مطالبات گندمکاران و کلزاکاران، مطالبات داروخانه‌ها از سازمان تأمین اجتماعی و نیز یارانه‌های نقدی دهک‌های مشمول از شرکت‌های پتروشیمی، فولادی و سیمانی بدهکار به وزارت نفت صورت گرفته است.

دیگر خبرها

  • کاهش ۸۶ درصدی پرداخت از جیب مردم برای ۲۶۰ قلم دارو با اجرای طرح دارویار
  • یارانه باید به دست مصرف کننده نهایی برسد
  • بخشنامه دستمزد مبنای کسر حق بیمه در سال ۱۴۰۳ اعلام شد
  • صرفه جویی ۵۴ هزار میلیارد تومانی در حوزه آرد و نان
  • صرفه جویی ۵۴ هزار میلیارد تومانی در حوزه آرد و نان با هوشمندسازی
  • نحوه دریافت بیمه بیکاری در سال ۱۴۰۳ + جدول
  • امسال چند ماه می‌توانیم بیمه بیکاری دریافت کنیم؟
  • پرداخت ۲۱۰۰ میلیارد ریال به طرح فجرانه در استان بوشهر
  • ۱۱۰ هزار میلیارد تومان از ابر بدهکاران مالیاتی اخذ شد/ پرداخت کالابرگ و مطالبات گندمکاران با مالیات مردم
  • مهمانی ۴۰ میلیارد تومانی سلبریتی‌ها؟